D-Power Comet ESC programmeren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door KoenK, 11 sep 2020.

  1. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Goedenavond, ik heb een d-power comet 60 A ESC die een d-power 42-07 BL outrunner aanstuurt.

    Om de ESC te programmeren heb ik een comet "programmeer-kaart" waramee je de settings in kan stellen en over kan brengen via aansluiting stellertje. Dat gaat een stuk makkelijker dan al die piepjes aanhoren.

    Echter het valt me op dat 1 van de mogelijke settings niet met die kaart te zetten is en dat is nu juist degene die ik zou moeten aanpassen: Het betreft de "steuerfrequenz" due default op 8khz staat en geadviseerd wordt deze voor een outrunner op 16khz te zetten.

    Mijn vraag:
    1) wat zou het verschil kunnen zijn tussen 8 of 16 khz ?
    2) de specs van die progammeer kaart geeft aan dat he tzetten van die steuerfrequens ermee gedana kan worden maar op die kaar staat die optie niet.. of mis ik iets en moet je bepaalde combi instellen ofzo ?
    3) wat is nut of effect van de EMK Bremse / Brake setting ? Staat default op uit..

    vast bedankt voor jullie input

    mvg koen
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    1) De aanstuurfrequentie heeft enige invloed op het rendement van de motor. Bij deze motor is die waarschijnlijk het grootst bij 16kHz. Of je zal merken dat hij op 8kHz draait vermoed ik niet op één ding na, je zal het waarschijnlijk wel kunnen horen. Veel jonge mensen die hun oren (nog) niet verknalt hebben met veel te harde muziek al dan niet via een koptelefoon kunnen 16kHz nog wel horen. Er komt dan een heel hoge pieptoon uit de motor als hij nog niet voluit draait. Wanneer hij op 8kHz draait hoort eigenlijk iedereen dat nog wel.
    2) De mogelijkheid om dat in te stellen zit waarschijnlijk wel op de kaart. Veel van die programmeer kaarten hebben twee "pagina's" om alle instellingen te kunnen behappen. Kijk de gebruiksaanwijzing er nog eens goed op na, daar zou het in moeten staan.
    3) De EMK Bremse (de rem) wordt gebruikt om de motor snel tot stilstand te brengen. Bij vliegtuigen wordt die niet vaak gebruikt. Alleen wanneer je b.v. een zwever met hulpmotor hebt zet je die rem aan om te motor snel en goed te stoppen zodat de klapprop in kan klappen. Bij auto's wordt die rem meestal wel gebruikt.
     
  3. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Hi Ernst, bedankt voor je uitgebreidde reactie. Precies die 8/16 kHz optie lijkt er niet op te zitten. Ik hoopte nog op een truc ofzo.
    Dat wordt dus piepjes luisteren en op juiste moment gasknop dicht of de hele riedel weer afluisteren tot je op juiste plek bent in de cyclus...
    Heb ook even d-power gevraagd want ook op hun website suggereren ze dat je die optie met die kaart (de 220-9003) kan zetten. Verder gewoon default settings en geen brake.
    Er zijn dus 9 setting en maar 8 jumpers.
    IMG_8809.jpg IMG_8810.jpg

    Dank Koen
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wel een beetje (veel) maf, het kan ingesteld worden maar niet met die programmeerkaart!
    Succes met die piepjes, blijf opletten want je telt er zo eentje mis. Maar als je per ongeluk één van de andere instellingen fout zet kan je die met de programmeerkaart wel weer makkelijk goed zetten.
     
  5. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    ja idd, ben benieuwd wat ze bij d-power te melden hebben op mijn email. Keep you posted. Die piepjes is idd onhandig gedoe.

    mvg koen
     
  6. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    vandaag reactie van d-power gekregen en idd fout op hun website - ze ondersteunen die specifieke setting niet met die programming card -- jammer maar helaas - ik denk dat die kaart er eerder was en later de esc die frequentie optie erbij heeft gekregen en men (nog) niet de kaart heeft aangepast.. mvg koen
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    D-power koop alles uit China.
    Je hebt zeker geen foto zonder krimpkous?
    Want als je goed gaat zoeken zal je hem vast wel voor veel minder geld ergens in China vinden, met misschien een andere prog kaart.
    Ik zal morgen eens gaan zoeken.

    Edit..
    6 minuten zoeken.
    Het is een Surpass hobby regelaar en programmeerkaart.
    Ik heb wel eens contact gehad met surpass, eens kijken of ze reageren.
    Morgen gaat er een mailtje uit.
    Regelaar kost in China 20 euro incl verzending.
    https://www.banggood.com/de/SURPASS...qrFmaj8kyRp71KhoCb6QQAvD_BwE&cur_warehouse=CN


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
  8. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    hi, nee geen foto zonder krimpkous, interesting, het is vooral makkelijk via prog kaart, ben benieuwd mvg koen
     
  9. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Heb het maar ff via de piepjes aangepast.. dank voor alle reacties .. de kaart is iig makkelijk om voor de overige paramaterse zeker te zijn hoe ze gezet zijn.. mvg koen
     

Deel Deze Pagina