D3/D4 Houtlijm of cyanoacrylaten ??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door HamondART, 26 jul 2020.

  1. HamondART

    HamondART

    Lid geworden:
    21 jan 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Regio Rotterdam
    Ik ben bezig met houtbouw kist echter nu zie ik op Youtube heelveel bouwers die hoofdzakelijk CA lijmen gebruiken om hun Balsa mee the lijmen?
    Er zullen altijd delen zijn die bruis of Epoxy nodig hebben, maar wat heeft de voorkeur als alles netjes past?

    25 jaar geleden zag ik echt alleen maar witte houtlijm en Stabilit-express.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Witte houtlijm, ik kocht laatst een flesje bij de Action van Pattex. Secondenlijm is handig om te fixeren en Stabillit heb je niet nodig bij houtbouw. Als het echt vast moet zitten (motorschot) kun je UHU plus gebruiken. Dat is een 2 komponentenlijm.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Net als Rheli zegt, witte houtlijm gebruiken.

    Witte houtlijm vult, secondelijm niet. Zeker bij gebruik van een brandstofmotor (trillingen) altijd witte houtlijm gebruiken. Secondelijm verbindingen komen los bij gebruik van een brandstofmotor.

    Grt,

    Arnoud
     
    HamondART vindt dit leuk.
  4. HamondART

    HamondART

    Lid geworden:
    21 jan 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Regio Rotterdam
    bedankt mannen. Ik heb alles in huis maar zal gewoon de D3 witte houtlijm en D4 bruislijm gebruiken. Ik heb geen plannen voor brandstof. het moet een electro EDF kist worden..
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Bouwverslag in EDF sectie ?
     
    HamondART vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik dacht dat D3 en D4 een droogtijd-klassering waren?

    Kan me vergissen hoor, ik gebruik nooit bruislijm, vind ik vreselijk spul.
    Hoe dan ook, ik gebruik uitsluitend witte D4, anders duurt alles zo lang
    D3 heb je eigenlijk alleen nodig als de montage (insmeren, plaatsen en fixeren/inklemmen) wat tijdrovender is, en da's bij vliegtuigjes eigenlijk zelden het geval.
     
  7. HamondART

    HamondART

    Lid geworden:
    21 jan 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Regio Rotterdam
    even op wiki gekeken voor de zekerheid.

    Voor het gebruik van houtlijm in bijzondere klimatologische omstandigheden definieert de Europese norm NBN EN 204 de volgende klassen:

    • D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten: onder andere binnenmeubilair
    • D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat: onder andere badkamermeubelen
    • D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken
    • D4: voor het gebruik in contact met water of voor buitenklimaat, met grondcontact: onder andere meubilair voor buiten
    Ik gebruik de PU bruislijm omdat ik altijd wel ergens een naadje heb :p
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Een elektro EDF heb ik afgelopen winter ook gebouwd vanaf tekening. Leuk om te bouwen en te vliegen !


    Succes met bouwen !

    Grt,

    Arnoud.
     
    HamondART vindt dit leuk.
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Bruislijm is eigenlijk te hard voor balsa als het op een plek komt waar je het niet wilt hebben krijg je het bijna niet weg zonder het balsa te beschadigen.

    Witte houtlijm is wat nat als je het wat royaal gebruikt op dun balsa moet je oppassen dat het hout niet krom trekt. Ik gebruik gele houtlijm o.a. verkrijgbaar in Pijnacker, dat werkt net wat lekkerder.
    CA gebruik ik om te fixeren, lijmen met houtlijm en dan een paar puntjes ca lijm op de randen/hoeken en dan hoef je het niet zo heel grondig en lang te klemmen.
    Het doorzichtige UHU hart is bij vele bouwers ook nog geliefd, het vult goed en lijmt ook aan ander materiaal dan hout. Epoxy is voor als iets echt heel erg vast moet zitten, vleugel verbindingen en motorschotten.

    Eigenlijk is mijn advies om ze gewoon allemaal te proberen en dan merk je al snel wat voor jouw het lekkerste werkt.
     
    blaauwen en HamondART vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina