D3D - Dutch 3D competition......... Help !

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door winkje, 27 sep 2005.

  1. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Hi,

    Sinds enige tijd speel ik al met de gedachte een Dutch 3D competitie (D3D) op te gaan zetten. Uit diverse hoeken (waaronder de postings op dit forum) meen ik op te mogen maken dat daar best 'behoefte' aan is....

    Gezien m'n eigen vliegkwaliteiten hoef ik de D3D niet voor mezelf te gaan organiseren :oops: en vraag ik jullie hulp om dit te gaan waarmaken.... Een volledig draaiboek bestaat dus nog niet maar krijgt hopelijk in de komende maanden de juiste vorm zodat we volgend seizoen kunnen starten.

    Vanzelfsprekend komt er veel meer bij kijken dan ik me op dit moment kan voorstellen..... vergunningen? verzekeringen? ik weet het niet en hoop dat jullie me er bij gaan helpen....


    Een paar ideeen:

    Ik zou de competitie willen organiseren zonder deze onder de paraplu van de KNVvL te plaatsen.... reden hiervoor is even simpel als naief: ik verwacht dat we de competitie dan eerder voor elkaar kunnen hebben.

    Net als andere wedstrijden kent ook de D3D competition 3 klasses waarin gevlogen kan worden....

    In het seizoen worden er 5 wedstrijden georganiseerd (1 per maand). Voor de competitie tellen de 3 beste resultaten: vliegers hoeven dus niet alle wedstrijden te vliegen om toch mee te doen. De wedstrijden zullen zoveel mogelijk centraal in nederland (straal van 60 KM rond Utrecht) worden georganiseerd..... kan reistijd geen belemmering zijn.

    Wedstrijd-dagen zijn een combinatie van wedstrijd en meeting. Zenderbewaking ten alle tijden! Ik stel me zo voor dat een dag om 10 uur begint.. tot 13.30 uur vrij vliegen. Wedstrijd van 14.30 tot 18.00. Na sluiting van de wedstrijd wordt de zenderbewaking gestaakt en kan er volgens de veldregels weer vrij worden gevlogen.

    Tenminste 5 clubs zullen hun veld voor een dag ter beschikking moeten stellen.... De D3D competition organisatie verzorgt de dag tot na de wedstrijd. Hierdoor kunnen we mogelijk gebruik maken van het 'schaalvoordeel' bij geluidsinstallaties en catering en maken we het voor clubs aantrekkelijker hun veld te gunnen voor een dag... Aankomende weken wil ik graag met een aantal besturen van diverse clubs gaan bellen.... heb je namen, laat het me weten !

    Sponsoring, publiciteit?.... yes!

    Voor mij de allerbelangrijkste vraag: Heeft het zin om zoiets te gaan organiseren.... of nog concreter: zou je zelf mee gaan doen aan de D3D?

    Goed, veel ideeen maar veel meer gaten in het plan...... Laat eens horen wat jullie d'r van vinden..... Graag zou ik oktober als ideeen-bus willen gebruiken: eind oktober moeten we dan maar beslissen of we d'r voor gaan...... maar als het aan mij ligt hebben we volgend seizoen de D3D competition !

    Groet, vincent
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gaaf idee, maar ik heb een paar opmerkingen:

    Als je de KNVVL niet erbij betrekt kan je natuurlijk wel hun een seintje geven dat er zoiets als D3D georganiseerd wordt. Dan kunnen ze er iets over melden in het blad.

    Misschien is het leuk om 3 niveau's te maken, net als 3Dmasters. Laagste nivo word dan Vincent/Laurens nivo ;-).

    Waarom 60 km rond utrecht? Utrecht zelf lijkt me het meest centraal en meest bekend, en ze hebben een goed veld.
     
  3. jvsjvs

    jvsjvs Guest

    Hoi,

    Leuk idee. Ik doe zeker mee.

    Het lijkt mij juist leuk om op verschillende velden te vliegen inderdaad, en niet 5 keer op het zelfde veld.

    Ik ben benieuwd.

    Groeten,

    John.
     
  4. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Mogelijk dat ik voor me zelf een 'hover' competitie wil voorstellen...... :lol:


    Yep, 3 klasses zeker... hierop voortbordurend..... lijkt me wenselijk om een echte instapklasse te hebben..... moet niet alleen een feestje worden voor de 'zware jongens'.... over het veld: ik denk niet dat we in Utrecht de handen op elkaar krijgen voor 5 heliedagen.... en zoals john ook al aangeeft: lijkt me wel leuk om steeds een andere omgeving te zien....

    Groet, vincent

    P.S. zat net te denken aan een soort PRO-AM variant waarbij de ervaren vliegers de beginnende vliegers in de wedstrijd 'coachen'..... kan wel eens interessant voor beiden zijn.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    lijkt me leuk om ook iets inderdaad voor de klasse "absoluut beginner" te doen, dan kunnen die ook aan een wedstrijd element meedoen.

    ik wil ook wel meedoen met de wedstrijden volgend jaar in de sportsman klasse
     
  6. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    hmmmm , erg interessant winkie , ik heb dr ook wel zin in , die instapklasse is ook wel wat kan ik tenminste ook s meedoen :D
    kenne we ff strijuhh , hahaha als er een geluidsinstallatie nodig is zou ik s bij mijn goeie vriend henk kunnen vragen voor wat spul , ik wil hier best aan meewerken , voor zover t nodig is dan , ik schrijf me bij deze gelijk in , waarom doe je geen sticky ervan maken , of hoe dat ook heet , veel succes met de rest .
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik maak em stickey zolang
     
  8. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    hmmmm , toch nog een goed idee van die , haagsche harry !!! hahahah eerste keer en ook de laatste keer ben ik bang voor.ik heb dr zin in , kom maar op met die data`s en plaatsen .
    ennuhh dat coachen van ervaren piloten ???????? misschien zijn john en robbie daarvoor de geschikte personen ??? mocht t fout gaan pakken ze gewoon de zender effuh over , hahaha.
     
  9. Patrick Kramer

    Patrick Kramer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Terwolde
    Ik doe mee. Erug leuk.

    KNVvL heeft een zo'n soort klasse vanuit de FAI. Daar zoeken ze ook deelnemers voor.

    Ik hoop dat er zoveel mogelijk vliegers gaan meedoen.

    Ervaring uit het programma Cominnes:
    - Stop in de set manouvres ook een aantal basic hover figuren en f3c moves zoals rol , stalturn etc. dan kan ieder z'n ei kwijt.

    - De scheiding 3d en niet vind ik steeds lastiger en ook overbodig. Voorbeeld: Een nette vericale acht is "saai' en F3c. Als je hem op z'n kop achteruit vliegt, maar net zo rustig en vlak , dan heet het 3d ?


    - Ik zou het Cominnes programma gebruiken met uitbreiding van bovenstaande. Dan is het voor iedereen leuk, van beginner tot Nando van Arnhem zonder dat we aardappels op een lepel moeten houden.


    - Ik wil graag meedenken om een aantal basis figuren te bedenken die het voor een groter publiek toegankelijk maken. Denk hierbij aan bv: inverted rechte lijn. of inverted hover (maakt niet uit hoe) of vlakke tail in cicle of nose in circel, pirouetten , circeltje pirouetten etc. Wellicht kunnen we vragen of starters allemaal 1 figuur willen melden op het forum dat ze graag willen vliegen zonder restricties of '3d'filter

    Dit zijn figuren die met minder risico geoefend en uitgevoerd kunnen worden door starters. Ervaren vliegers kunnen er ook voor kiezen maar zullen deze zaken dan netter moeten uitvoeren. Wegingsfactor en uitvoering maken het geheel competatief en vergelijkbaar.

    Ik hoor het wel
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ook iets voor indeur helies?
     
  11. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    MVA is ook aardig centraal én binnen 60km van utrecht.. anyway..
    denk dat dan de KNVVL er wel even bij betrokken moet worden
    én ik been geen bestuurslid. dus ik weet niet eens óf het wel kan :p

    maar tis maar een idee. wel een prachtig mooi veld ;)
    en je kan niet echt zeggen dat er al te veel festiviteiten zijn :?
     
  12. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    het is een heel leuk idee vincent.

    patrick 3d en f3c moeten niet samen worden gevoegt.
     
  13. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Marco,

    Ik denk dat Patrick vooral doelt op het overnemen van een aantal F3C figuren om de instapklasse toegankelijker te maken. De 'basale' 3D figuren zijn mogelijk al 'teveel van het goede'....... en Patrick, ik maak graag gebruik van je aanbod !

    Groet, vincent
     
  14. nando v. arnhem

    nando v. arnhem

    Lid geworden:
    10 nov 2004
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Schoorl
    Vincent,

    een heel erg leuk idee om wedstrijden te organiseren. Het idee van patrick vind ik eigenlijk wel goed. Niet direct 'echte' F3C figuren vliegen, maar bijv een paar verplichte (3D) figuren per klasse in een 4-5 vlucht uit te laten voeren. Zo doen ze dat in amerika op de XFC ook:

    http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4487

    Hier is een filmpje van Curtis die in 2004 een
    'Vertical ½ Roll, 4-Pt Inverted Pirouette, ½ Roll Backwards, Inverted Exit' figuur deed:

    http://www.rcgroups.com/articles/rcpowermag/2004/jun/xfc/helirequiredman1.wmv

    En op een paar wedstrijden verschillende figuren bedenken zodat er toch wat afwisseling in de vluchten zit, anders krijg je 5 bijna dezelfde vluchten.

    grt,
    nando

    PS als er zo'n competitie komt zal ik zeker meedoen :yes:
     
  15. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Freestyle is ook altijd leuk :D

    Ik doe ook zeker mee volgend jaar, beide R90's zijn weer helemaal gereed & klaar voor wat actie 8)

    Ik vind het een leuk idee dat je niet alle wedstrijden moet aandoen, zeker omdat ik in de zomer ook altijd nog graag een keertje op vakantie ga :roll: (das vervelend met die 3DM, midden in zomervakantie :| )

    Cheers,

    Richard
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    D3D: mensen zoals Richard nando marcel en John

    D2D: net iets minder

    D1D: hoverbak 3Dmasters

    D FP: FP 3D ;-)
     
  17. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Afgelopen seizoen is een dergelijk idee al enkele keren naar voren gekomen op Wedstrijden en Meetings. Zodoende is hier ook al enig denkwerk verricht.
    Voor de vliegfiguren kan men uitgaan van de F3N catalogus, zie http://www.heli.pruts.nl/sportprogramma/ misschien wat uitbreiden met de wat moeilijkere up to date figuren voor mannen/vrouwen zoals Nando, John, Marcel etc. Let wel op dat er geen specifieke 3DM-namen worden gebruikt, dit kan problemen geven met Engeland. Vraag me niet waarom ???
    Volgende punt is dan, wie toets de uitvoering of liever gezegd waar worden de jury-leden vandaan gehaald.
    Het organiseren van 5 wedstrijden lijkt me wat veel, als je al kijkt naar het aantal meeting's e.d. dat al georganiseerd wordt. Vakantie-periode moet je proberen vrij te houden. Beter dan om vroegtijdig 3 datum's vast te prikken zodat iedereen kan proberen om deze vrij te houden. Overall uitslag zou je bijv. ook kunnen bepalen door alle gevlogen rondes van het hele seizoen te pakken en dan per vlieger de slechtse X te laten vervallen.
    Heel leuk en positief dat iedereen nu roept 'Ik doe mee', alleen wel een beetje voorbarig en als dadelijk puntje bij paaltje komt kan dat wel eens tegenvallen. Vraag maar aan de jongens uit Utrecht die enkele jaren geleden de LowLands-Cup hebben georganiseerd (opkomst was volgens mij 1/5 van het aantal aanmeldingen).
    Gedachte spinsel is om in het inschrijfgeld een borgsom op te nemen, die uitbetaald wordt na een 2 of 3-tal gevlogen wedstrijdvluchten.

    Rick
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier ligt je kans! :D De evenementen commissie kan altijd versterking gebruiken en gezien mijn toegenomen wedstrijdactiviteieten zie ik me zelf de komende jaren niet in een commissie.... : :(
     
  19. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    We kunnen dus op de deelneming in de wedstrijd rekenen ?

    Hi,

    Rick, dank voor je aanvulling. Mijns inziens zouden we toch moeten proberen 5 meetings te organiseren waarvan de beste 3 resultaten tellen. Overmacht of andere verplichtingen zijn niet volledig uit te sluiten... je gedachte inzake een 'borg' vind ik heel interessant....

    Van de 3DM namen kan ik me iets bij voorstellen en zeker iets om rekening mee te houden....

    De jury.... we zouden de keuze kunnen maken voor een 'minder officiele' jury-leden maar vooralsnog zou ik willen voorstellen voor de 'echte' te gaan. Daarvoor zou ik meerdere jury-leden persoonlijk willen benaderen maar ik ken er slechts 1...... :oops: Namen en contact info zijn dan ook bijzonder welkom via PB!

    Naast jury-leden hebben we ook velden nodig. Zou iedereen eens willen nagaan wie de te benaderen persoon binnen z'n eigen club is en me die info (liefst met contactinfo en clubnaam) via PB willen doorgeven? Een eerste belrondje vertelt ons iets meer over de scoringskansen van een tour langs meerdere velden....

    Groet, vincent

    P.S. Ik zou graag aankomende periode alle info met iedereen blijven delen. Is het verstandig hiervoor steeds aparte postings aan te maken? Ik kan ook een eigen D3D forum inrichten voor deze organisatorische zaken.... valt dan wel buiten het modelbouwforum.nl en dat zou ik jammer vinden..... Misschien Robert vragen voor een eigen hoekje...... :?:
     
  20. parat

    parat

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Meldert (Belgie)
    winkje zei:

    als er nog jury leden durven komen want als ik kom mee vliegen :D :D 8)


    groeten didier
     

Deel Deze Pagina