DA 100cc onder de 85DBa?? is dat mogelijk

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door dementor, 1 jul 2020.

  1. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer
    op dit moment ben ik mijn nieuwe bouw project voor deze winter aan het plannen. wat moet het worden.... daar ben ik nog niet helemaal uit maar denk aan een Carf Extra 330SC 2,6 meter of hun vergelijkbare Edge, maar ook krill is nog steeds in de race!

    1 ding is zeker er moet een DA100cc op!, maar nu zijn ze op mijn club vrij streng qua geluid... dus ja de vraag aan alle experts "hoe krijg je een DA100cc onder de 85DBa?". het liefst ook nog iets onder de grens, want de echte zeurder kan ook nog moeilijk gaan doen als hij precies daar op de 85 DBa zit. mogelijk hebben mensen ervaringen met deze motor en combinatie qua dempers en prop. uiteraard ook de vraag wat was het resultaat daar van?

    wat past er in het model? ik vermoed dat ik zonder al te veel gedoe twee lang resonantie dempers kwijt kan, dus ruimte is niet de beperkende factor.

    ik hoor graag wat jullie er van denken!

    groet,

    Dementor
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Motor op rubbers, vleugels opvullen danwel van schuim maken of in ieder geval volledig indekken zodat ze niet als klankkast gaan werken, heeeeel grote dempers, de allerbeste prop die je vinden kunt, en ik ben bang dat je het dan nog steeds maar ter nauwernood haalt, want pak hem beet 10~15 pk op een propeller, gáát nu eenmaal een bult herrie maken. Persoonlijk denk ik dat je hem met electrische aandrijving al nauwelijks binnen die grenzen kunt houden, en dat je een project begint, veel moeite moet investeren en daarna een kist te koop hebt staan omdat hij niet door jullie geluidskeuring komt.

    Dat is wat ik er van denk...
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.608
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Hier een zdz 90 rvj. 80 db jup.
    Lucht uit de romp. Degelijk gebouwd toestel en dus geen Chinees drumvel op stokjes. Eigenbouw 3 kamer demper. Mezjlick 27x10 propeller.
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  4. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer
    motor op rubbers heeft bij mij niet de voorkeur. wil dit goed werken krijg je er ook weer schokdempers bij en dan zit ik zo aan 200 tot 400 gram meer gewicht. ik ga zelf geen vleugels maken het model komt al bij en fabrikant vandaan. volledig in gedekt zijn de vleugels wel. een heeelle grote demper en een goeden prop had ik ook al gedacht ik zocht eerder naar mensen hun ervaring met deze motor en hun setup daar omheen. elektrische aandrijving word niet eens overwogen. veel te veel gedoe met accu's als melk pakken en je kan ze zowat ieder jaar vervangen.

    ja er gaat veel moeite en tijd in zo'n model maar dat is de voor pret toch???
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer
    hi serge,

    de toestellen van CARF lijken mij redelijk gebouwd. dus daar zit het punt hem niet, maar begrijp ik hier uit "Hier een zdz 90 rvj. 80 db jup." dat jij jouw 90CC onder de 80 DBa heb gekregen??

    groet,

    dementor
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wens je veel succes (niet sarcastisch bedoeld) maar ik heb er een hard hoofd in, zeker als je van een starre motor-ophanging uitgaat (en dat van electro, dat snap ik wel hoor, komt bij mij ook "nicht im Frage").
    Ik kan uit eigen kring geen enkel model opnoemen wat met een dergelijke motorisering binnen die grenzen blijft.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.608
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Omdat ze daar in roden ook niet echt moeite er voor doen. ;)
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.608
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Carf is volledig kunstof en goede kwaliteit.
    Mijn advies bouw je motor in. En voor de rest nog niks. Ga met de romp en motorkap naar Zimmermann.

    https://www.zimmermannschalldaempfer.de/

    Neem rustig kontakt met ze op leg je wensen voor en je doelstelling qua vliegen. Uitlaat zal dan pas gemaakt worden op jouw wensen. En beter is er niet. Kosten zal je meevallen.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.876
    Locatie:
    Rotterdam
    een star gemonteerde motor lanceert dan meteen alle trilling de romp en vleugels in, waardoor dat best wel eens door kan klinken.
    Bij mijn 35cc en 70cc frames zie ik dat achter de cockpit, de bovenkant van de romp met schuim is bedekt, waarschijnlijk vanwege geluidsredenen.
    wat je natuurlijk met de rest van de romp binnenkant ook kunt doen.
    op die formaten is een paar gram schuim doorgaans niet zo'n probleem :D

    en zimmerman of krumscheid zijn gewoon goede uitlaten..
    ook een beetje aandacht besteden aan hoe de boel vast gezet wordt en zo.
     
  10. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer
    dank voor de tip! hier ga ik naar kijken.

    bij mijn vorige club (ben daar nog steeds lid) deden we ook niet zo lastig om geluid. daar vlieg ik dan ook nog met mijn anderen toestel die iets meer geluid maken... niet dat ik normaal geen aandacht besteed aan het geluid, maar dit maal moet hij de grens (85DBa) van mijn nieuwe vlieg club gaan halen zodat ik ook hier kan vliegen.

    iets vermogen ruil ik graag in voor een mooi en soepel lopende motor die het geluidsniveau. ik vlieg toch geen 3D en prop hangen doe ik ook niet.

    wat ik vaak doe tegen trillingen van de vleugels maar ook het hoogte roer is vilt tussen de vleugel/ hoogteroer en romp plaatsen. je voorkomt daar mee het echt harden contact van de kunststof romp en vleugels. mooi meegenomen is ook dat de vleugel geen krasse op de romp achter laat...

    dit schuim waar jij het over hebt is bij een hout model volgens mij puur om de ronding achter de cockpit te maken. als ze dit niet zouden doen zou het balsa bij dat soort rondingen gewoon langs de nerf splijten of breken . door het schuim blijft het 1 geheel en krijg je die scherpen ronding er in.

    veder natuurlijk alle kabels met klemmetjes vast en in de bescherm kous, maar dat is misschien alleen mijn OCD die dat heel prettig vind....:weetnie:
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kom wel eens wat verder dan Roden, Serge... Je weet wel, een paar van die meetings en fly ins waar vliegers uit het hele land komen en zo...:rolleyes:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.608
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ook die doen er dan geen moeite voor. Ik kom ook op diverse meetings en clubs waar geluidsnormen gehanteerd worden. En dan vindt ik het wel zo prettig dat ik toestellen heb die daar aan voldoen. En het klopt het gros koopt een demper, liefst zo goedkoop mogelijk of een pitsstyle uitlaat omdat ze niet weten hoe ze een uitlaat tunnel moeten maken. Of te beroerd om die 100 euro extra uit te geven. Of ze weten niet hoe ze een uitlaat moeten solderen en dat laatste kan ik snappen.
    Propkeuze is ook zoiets.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat ik mis in deze dialoog, is in welke meetopstelling is dit.

    In Nederlands is het max 80dB(a) volgens een bepaalde industrie meting, ik meen meetinstrument op 1,2 meter hoog, model op 1,2 meter hoog.
    Op 7 meter haaks op de uitlaat.
    Meet instrument klasse 2 en daar zit best wel wat tolerantie op.
    Motor gedurende 30 seconden maximaal toerental laten draaien.

    Als het 85dB(a) is en het moet pietje precies zijn en geen 83 of 87 dan is een klasse 1 instrument noodzakelijk.
    En geschoold personeel.
    Met natuurlijk voor beide instrumenten een bijbehorende referentie ijk bron (op locatie er bij) voor de meet sessie het instrument controleren en desnoods bijstellen.
    En na de sessie controleren of er verloop is geweest of te wel of iemand heeft de meet zooi op de grond heeft laten kletteren of met zijn fikken aan de kalibratie gezeten.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter dan dat je acht metingen op een cirkel (radius 7 meter) moet doen en daar het logaritmisch gemiddelde van moet nemen. Een van die metingen in het verlengde van de uitlaat en de rest iedere keer 45 graden verder op de cirkel.
    Zo staat het tenminste op onze geluidsrapportage. inderdaad op 1,2 meter boven een niet reflecterend oppervlak, en op open vlakte, geen gebouwen of reflecterende objecten in de buurt.

    Van de instrumentklasse of de calibratie kan ik me niet herinneren wat gelezen te hebben, maar best mogelijk dat dat wel vermeld is.
     
  15. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hier weet ik niet zoveel vanaf. Het moet ook niet presies 85 zijn, maar daar onder.

    Op onze club meten we op 7 meter van het model. Voor, achter, links, rechts. Het gemiddelde daar van moet onder de 85dba zijn bij de club Waar ik vlieg.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja daar hebben we het al een keer over gehad, als de berekening er ingewikkeld uit ziet en er bekende formules in staan die iets met geluid te maken hebben, dan vind menig ambtenaar of milieu club het prima.
    Waar dan wel aan voorbij gegaan wordt, is dat een een modelvliegtuigje maar 1 bron is.
    Meerdere metingen rondom 1 bron, blijft 1 bron.

    Ja en daar zal ook nog wel iets over luchtvochtigheid en windsnelheid in staan en instrumentklasse.
    Het zou mij verbazen als het er wel in stond.

    Bij de DMVF controleren ze de metertjes 1x per jaar voor de verenigingen.

    In Nederlandse termen uitgedrukt, een referentie bron is bij een class 2 instrument duurder dan het meet instrument.
    En bij een class 1 instrument is dat net andersom en het verschil ook nog spectaculair groter.

    Mijn nog steeds gecertificeerde referentie heeft een kleine afwijking ipv dat er 94dB uit piept piept er een sinus van 1kHz uit van 93.7 dB.
    En in het standje 114 is het 113.8 wat er uit schalt.
    Voor Class 2 is dat prima.

    De meetapparatuur is minder nauwkeurig, ik heb er eentje liggen met meerder meet bereiken en die wijkt hooguit +/- 1,5 dB af en het andere dingetje met maar 1 bereik kan er zomaar 2 dB naast zitten.

    Als de afstand of geluidsintensiteit 70dB(a) zou zijn geweest dan zou dat een buitenlandse norm kunnen zijn (Duitsland) model op de bok en op 25 meter afstand, rondom op 4 punten van het model.
    In diezelfde categorie is er nog 93dB(a) op 3 meter met het model op de grond.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als ze niet kijken ff de plopkap er vanaf en een kauwgummetje op plakken en de plopkap er weer op zetten.
    Of en dat valt niet zo heel erg op, wie heeft er nu een referentie?
    Gewoon ff een de kalibratie sleutelen tijdens de meting totdat het dingetje onder de 85 aan geeft.
    Voor ze dat in de gaten hebben ben je allang weer thuis.:D

    Bij de vereniging waar ik rondfladder hebben ze zelf een geluidsmeter, maar geen referentie.
    Dus dat metertje werd een keer gecontroleerd niet door mij maar door een ander iemand die ook weet hoe het spelletje werkt.
    Dus dat werd even opnieuw ingeregeld en op meerdere frequenties.
    Dat tie in dB(a) ook de juiste curve volgde.
    Mijn mobieltje was nauwkeuriger en daar zit al een correctie in van -12dB.

    En toen was het hek van de dam, alle metingen daarna vielen veel hoger uit.:)
     
  18. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer

    haha dat zijn ook mogelijkheden, maar ik probeer er eerst maar is te komen op de 'eerlijke' manier. het toerental iets beperken met een schakelaar kan altijd nog:rolleyes:
     
  19. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Noord Brabant
    De oplettende geluidstechneut heeft een akoestische toerenteller bij zich.
    We hebben er ooit ééntje, nee meerdere gehad met de opmerking, ik vlieg nooit vol gas.
    Dan vraag ik mij wel eens af hoe mijn hobby apparatuur op een 25 meter afstand bij een over vliegende zuigermotor met grote lepel in een low pass over de 100dB aan tikt.
    Een turbine kist scoort en eenzelfde low pass lager.
    Terwijl een ander zijn stinkende best doet om er echt wat aan te doen.

    Wat @serge pot als schreef, goed spul gebruiken en desnoods het spul op maat laten maken.
    Het is best wel stil te krijgen.
     
  20. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.380
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je kan de boel wel voor de gek houden, maar je kan het voortbestaan van je club wel in gevaar brengen.
     

Deel Deze Pagina