DA 100cc onder de 85DBa?? is dat mogelijk

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door dementor, 1 jul 2020.

  1. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is zeker makkelijker, maar dat heb ik al staan. Ik heb van 50cc 2 meter tot 170cc 3,10 meter gevlogen, maar die 100cc 2,6 meter maat vind ik qua vlieg gedrag en handigheid de beste combo vandaar de keuzen voor dit model met deze motor :goal
     
  2. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    heb wat vragen aan Zimmermann gesteld. ook hij denk met zijn dempers onder de 85dba uit te komen.

    "Hello Mr. de Vrueh,

    Thanks for your inquiry.

    I canĀ“t see any attachment or measurements in your email.

    For your DA100 engine we have different options.

    https://zimmermannschalldaempfer.de/da-100-schalldaempfer---muffler.html

    Please have a look at our website. There you will find the different mufflers for your engine. With them you will have under 85Db.

    Best Regards

    Melanie Zimmermann"

    dan de vraag natuurlijk wat is stiller... allu of rvs??? allu klinkt in mijn oren stiller maar dat is enkel een gevoel. rvs klinkt gewoon harder, maar is dat ook echt zo?

    daarbij is zimmerman een drie kamer demper, ks 4 kamer en mtw op dit moment nog onbekend voor mij.

    een voordeel van de zimmerman kan zijn het schoonmaken van de demper. mogelijk komt er een smokepomp in en dat zou na verloop van tijd vervuiling kunnen veroorzaken. zimmermann dempers zijn bestand tegen zuren en maken ze schoon met hydrochloric asid. hierdoor zou de uitlaat na een paar uur weken als nieuw moeten zijn.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Rvs geeft een diepere klank dan alu. Tevens zorgt de Zimmermann voor een betere uitlaat gas koeling waardoor betere demping. Ks heeftdenaam. Zimmerman de faam.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En Pefa.. daar heb ik goede ervaringen mee, goedkoper dan Zimmermann en ze kunnen op de millimeter gebouwd worden.
    Ik heb mijn motor daar naartoe gestuurd en kreeg een afgestemd systeem terug.
    https://pefa-modelltechnik.de/

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje raar, zo'n stellige claim zonder info van propmaat en merk...
     
  6. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    ook ik heb wel is begrepen dat ks meer naam heeft dan dat het soms waar maakt. maar die diepere klank is mogelijk mooier..., maar staat dat ook gelijk aan meer geluid?

    daar ga ik binnen kort achter komen aangezien ik er achter kwam dat de 50cc DA op een edge 2 meter die ik pas geleden heb overgenomen een zimmermann demper heeft, dus als ik die heb gedraaid kan ik wat zeggen over hoe de geluids klank mij bevalt. waar ik bank voor ben met rvs is dat ik een scherper geluid krijg.

    paf ken ik zo niet en heb ik ook geen ervaring mee, maar het is het bekijken waar.

    daar zeg je wat ja... mogelijk heel veel ervaring???:confused:
     
  7. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    even gekeken naar paf. over hun dempers kan ik nog niks zeggen natuurlijk. wat mij wel bevalt is dat je een soort mal setje koop, hier meer jouw gewensten uitlaatbocht vorm en lengte maakt. dit naar hun terug stuurt en zij voor 35 euro per stuk dit op maat na maken. dit kan ik sowieso gebruiken ongeacht het merkt dempers wat ik ga kiezen.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    RVS heeft een 4x slechter warmte geleiding dan blik.
    En aluminium heeft een veel hogere warmtegeleiding dan blik.

    Voor een beter afkoeling van de uitlaatgassen, zou ik kiezen voor aluminium.
    kouder, minder volume uitstroom is een minder luide plof.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Uitgaande van uitlaat geluid. Wat jij doet met de prop, tsja das een ander verhaal. Maar een mezjlick of Engel super silence is wel een aanrader.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het heet geen Paf maar Pefa.
    En ik heb destijds eerst op de beurs in Friedrichshafen naar hun spulen gekeken en met ze staan kletsen.
    Ik kreeg er een betere indruk van dan van Zimmermann.
    En ze hebben destijds een hele mooie 2 in 1 demper voor me gebouwd die ook exact in mijn motorkap pastte.
    Voor betrekkelijk weinig geld, maar wel van aluminium.

    En er zijn meer merken props die beter zijn dan die carbon Mezliks.
    Ik zou eerder naar een Fiala kijken of een Fuchs.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Je vergeet volume. Zimmermann houdt de volume Nasr 12x de cilinderinhoud minimaal aan. En verdeelt die in kamers. Dat is waarom toniclark ze verkoopt, kwaliteit. Voor mij geen alu dempers. Rvs geeft juist die diepere klank wat al minder irritant aanhoort.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De Fiala is goed op viertakt, op tweetakt gaan ze snerpen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij zijn de dempers van Toni Clark geen Zimmermann, ik ben daar regelmatig in zijn magazijn geweest, ook voor uitlaatdelen en ik heb nog nooit Zimmermann op iets zien staan.
    Geen idee wat het wel is maar hij heeft RVS en alumium systemen liggen.

    GJ
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een pefa pijpje voor een boxer van 100cc heeft een kamer volume factor van ongeveer 10.
    Maar je kunt ook 2 pefa pijpjes pakken passend voor een motor van 2x50cc immers het is een boxer dan wordt de kamer factor 15
    Dat is beleving het gaat er niet om hoe iets klinkt het gaat om de geluidsintensiteit over een gedeelte van het audiospectrum gelijk aan de curve van het menselijk gehoor.

    Fiala maakt 4 takt motoren, zet je een dempertje van een 4 takt op een 2 takt met de zelfde cilinder inhoud, dan komt daar 2x zoveel volume aan uitlaatgassen in het dempertje terwijl de uitstroom opening gelijk blijft.
    En ja dat gaat snerpen.

    M.a.w. het moet wel op elkaar zijn afgestemd.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het betreft Fiala props.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hier dan rvs middenstuk en 2x gasblikje. Totale inhoud 1300cc 3kamer demper voor een zdz 90 rvj. 6 IMG_20190129_140922.jpg IMG_20190129_142810.jpg IMG_20190129_151632.jpg IMG_20190202_124026.jpg IMG_20190202_135231.jpg IMG_20190205_203741.jpg IMG_20190209_125403.jpg




    Dit was nog met een houten prop 28x10. Die hoor je tegen het snerpen aan zitten. Nu met een 27x10 mezjlick is hij stiller en sterker. Met de houten prop zat ik op 82db.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die zijn voor 4 takt motoren waarbij 1 van de 4 slagen een arbeidsslag is.
    Bij 2 takt is het om de andere een arbeidsslag tevens ligt bij 2 takt over het algemeen het toerental hoger.

    Appelen en peren vergelijking.
     
  18. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    qua prop ga ik zeer zeker voor een mejzlik. die staan op bijna al mijn modellen en bevalen mij prima! ik heb 1 maal een Fuchs gehad en vond de afwerking van de prop nog al....

    beiden cilinders krijgen hun eigen uitlaat niet een 2 in 1.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Fiala maakt allerlei props, ook electro en 2 takt.
    Tegenwoordig ook CFK en speciale props op maat.
    Fuchs maakt alleen CFK props en op grote vliegshows in Duitsland vliegen ze bijna niet meer met Mezjlik, zijn allemaal vrij ouderwetse en dikke props, net als Menz.

    GJ
     
  20. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    dat is een net geluid niveau voor zo'n aandrijving!!!
     

Deel Deze Pagina