DAF A16 DD585 Brandweer Simon Snorkel hoogwerker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door FredK, 24 apr 2020.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]


    Ik zal proberen om van dit project af en toe hier wat foto's te plaatsen. Voorbeeld is de eerste Brandweer Hoogwerker in Nederland en op het Europese vasteland, die in dienst was bij de Brandweer Den Haag.
    Basis is de 1:15 Daf cabine van Shapeways, die past bij mijn eerder gemaakte Haagse DAF autospuit.
    Na het schuren en glad maken van de cabine heb ik een chassis gemaakt uit alu-hoekprofielen van 10x10 mm.
    De vooras is afkomstig van de shop van de NVM bij Shapeways, waarbij de servo binnen de vooras wordt bevestigd en de ophang punten passen onder het 60 mm brede chassis. de bevestiging van de cabine moet je zelf uitzoeken. Wilde meer foto's plaatsen maar dat is behoorlijk omslachtig op dit forum,(tov andere fora) maar dat kan ook aan mij liggen.
     
    trialrolf en Mark300 vinden dit leuk.
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]
     
    Ghossie, Vonk, Marker en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Gaaf project Fred...en het is een Daf
    Ik schuif lekker een stoeltje bij. Lekker vooraan, laat de foto's maar komen.
    Succes Roelof
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Je kan 10 foto's per posting plaatsen en rechtstreeks van je PC Uploaden.
    Als volgt :
    Upload bestand aanklikken :
    Dan ga je naar je afbeeldingen :
    Foto aanklikken die je wilt plaatsen :
    Op openen drukken :
    Daarna de foto in de posting plaatsen :
    Op volledige afbeelding klikken :

    Dan de volgende foto op dezelfde manier uploaden, enz.

    Je kan ook eerst alle tien foto's uploaden en daarna :
    Voeg elke afbeelding in als een.....
    Op volledige afbeelding klikken dan worden alle foto's in een keer geplaatst.
    Nadeel de foto's worden allemaal aan elkaar gekoppeld zonder tussenruimte.

    Je hebt gelijk, het is wat omslachtig, maar je hebt geen fotoprogramma nodig.

    Mooi project : Een DAF torpedo
    De cabine ziet er echt mooi strak uit.
    Jou kennende wordt dit weer een hele mooie Brandweerauto in Brugleuningerveen.

    P.S.
    Je bent tegenwoordig helemaal op de Europese tour, doe je niets meer met de Amerikanen ??
     
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Piet, ja maar als je een topic opent werkt het niet zo. Wel als je een reactie plaatst. Amerikanen maak ik ook, maar deze HAAGSE brandweer wagen is een icoon binnen de brandweer wereld geweest. Dus wel leuk om dit voertuig om te zetten in een RC model. Armen van de hoogwerker worden nog een leuke uitdaging. Tekening van de opbouw in wording. Zijwanden worden gelaserd uit Acryllaatplaat. Stempels etc zullen 3D print onderdelen worden. opbouw.PNG
     
    trialrolf, Mark300 en arm1948 vinden dit leuk.
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Fred

    Dit is zeker weer een bouwverslag welke ik op de voet ga volgen
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Dan doe je iets niet goed :
    Je moet niet in de bovenbalk de foto's uploaden, maar rechtsonder :
    Upload bestand aanklikken, naast : Plaats Reactie.

    Als je de posting hebt geplaatst en je wil nog iets wijzigen of foto's toevoegen :
    Meer Opties aanklikken en dan kan je alsnog foto's bijplaatsen.
    Weer op Upload Bestand aanklikken.

    Het maakt niet uit of je een nieuw topic opstart of een reactie plaatst via : Upload Bestand kan je gewoon
    maximaal 10 foto's per keer plaatsen.
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Zo ik kan weer wat foto's delen. De cabine bestaat uit meerdere onderdelen, de spatborden, de motorkap en de cabine. De grille is ook een los onderdeel omdat daar verschillende uitvoeringen van waren. Ik heb de delen met boutjes en moeren aan elkaar bevestigd. Groot voordeel van de losse onderdelen is dat je nu heel makkelijk in de onderdelen goed kunt schuren. Aan de binnenzijde van de wielkasten heb ik strips gelijmd die over de opstaande rand van het chassis vallen. Hiermee kon ik de cabine goed uitlijnen. De print jaar ringen zijn aan de binnen zijde van het cabine dak goed te zien. Zoals te zien heeft het voertuig een extra lange wielbasis. Volgens gegevens zou dat 585 cm geweest zijn. Ongetwijfeld noodzakelijk om de hoogwerker arm te kunnen plaatsen.

    20200427_125322.jpg

    20200427_125210.jpg

    20200427_125537.jpg
     
    ozy, Jörg85, Ghossie en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Extra info. De achteras is een Alie E product. Zit onder de WPL serie modellen, is er met een starre doorgaande as, maar dit is de uitvoering met een differentieel. Kost maar een paar euro, en voldoet prima.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Nog even één opmerking/tip :

    Je heb nu meerdere foto's geplaatst, goed gelukt, nu moet je in het vervolg bij het plaatsen van de foto's even op volledige afbeelding klikken, dan worden de foto's op ware grote geplaatst.

    De foto's zijn nu op ware grote te zien.
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ja weet het van de foto's maar dan staat je hele scherm gelijk vol. Maar de foto's moeten ook in een artikel komen dus verklein ik ze liever niet.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Je hebt een P.B.tje
     
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    He Fred!!

    Ff doorbouwen

    Kun je in oktober ff in Drachten testen (als het doorgaat)
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Oktober 2021 bedoel je zeker. Kans dat oktober Drachten door gaat is kleiner dan dat ik de hoofdprijs win in de loterij. Voor wie ooit ook een oldtimer wil bouwen met te weinig info hieronder een foto met de manier hoe ik de maten heb bepaald. Ik kreeg een foto van het origineel gemaakt haaks op het voertuig. Deze foto binnengehaald in Inventor en als achtergrond gezet voor een nieuwe sketch. Dan de de maat van de modelbouwbanden in de tekening zetten, en dan de foto vergroten tot dat de band in de getekende cirkel past. Zo kom je dan aan je wielbasis. En vandaar uit kun je werken aan de andere onderdelen zoals opbouw etc. Ik gebruik al jaren een tip van een ervaren modelbouwer, vind de bandenmaat die past bij je model, en bepaal dan de schaal van het voertuig. ( als ik het voertuig bijvoorbeeld in 1:14 had willen bouwen had ik misschien nooit de juiste maat banden kunnen vinden) Maatschets.PNG
     
    ozy, Jörg85 en Mark300 vinden dit leuk.
  15. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er heel netjes uit.
    Jij gebruikt inventor?
    Is dat een gratis versie?
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Nee een student versie. Ooit via de MBVP een kleine cursus gedaan (vijf avonden) en daar zat de software bij. Geloof wel dat ik een keer heb moeten up-daten.
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de JJRC Q60 achteras is nagenoeg hetzelfde maar wel een diff. kost nagenoeg hetzelfde 6 euro en een beetje incl verzending.
     
  18. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Student versie is momenteel vrij te krijgen met een 1 jaars licentie.
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ja die assen bedoel ik, JJRC q60, zijn prima voor deze modellen. In de basis staat het model 360 dagen in de vitrine en rijdt dan op een demo misschien in totaal twee uur. Daar slijt hij niet van. Model hoeft niet door de aarde of kilo's zand te verplaatsen. En dan nog, ik heb er een paar reserve liggen voor dat geld .
    Misschien zijn andere programma's makkelijker etc. Maar ik heb Inventor geleerd(gebruik nog geen 10% van de mogelijkheden) en het bevalt me wel.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Assen zijn 10mm buitenzijde behuizing. Daar gaat een kogellager overheen 15 x10, die in de velg past. Zo heb je mooie zuiver rond loop. In de velg zit een zeskant geprint waar de steek as opschuift. Schroefje van de Q60 houdt de naaf op zijn plek. 20180929_161005.jpg
     
    sandertrucker, Ghossie, Jörg85 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina