DAF A16 DD585 Brandweer Simon Snorkel hoogwerker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door FredK, 24 apr 2020.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20200602_173438.jpg 20200602_203524.jpg Zo we zijn weer een paar stappen verder. De achteropbouw is met behulp van inventor getekend waarna de tekening als PDF is aangeleverd bij het FabLab in Den Haag. Die hebben de onderdelen met hun laser gesneden uit 3mm Acryllaat plaat. Daarna de onderdelen gemonteerd en controle of het past op mijn chassis. Met wat kleine aanpassingen was alles in orde. Wel bleken mijn chassisdelen iets te kort aan de achterzijde. Dus nieuwe chassisbalken gemaakt zodat de opbouw weer mooi past.
    Wielkasten gemaakt uit 1mm plaat, en op mijn manier, met kokend water in een vorm geklemd. Daarna laten afkoelen met koud water en met dunne strips de afgeronde buiten rand gemaakt. Strips trapsgewijs op elkaar lijmen en dan met de hand in de juiste vorm schuren. Het dek bestaat uit twee delen om straks makkelijk bij de elektronica te kunnen die daar zijn plaats gaat krijgen.
    20200528_164502.jpg 20200601_161513.jpg 20200602_122517.jpg
     
    ozy, trialrolf, bvdh en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    De zijwanden van de opbouw bestonden uit alu kleurige platen, met een hoekig motief. Het Tranenplaat op het dek is makkelijk, dat heb ik inmiddels gevonden van JTT waarbij de 1:48 schaal het beste in verhouding is. Maar deze zijwanden kosten me nog wat zoekwerk. Heb inmiddels wel een PVC fijnmazig diagonaal netstructuur gekocht, maar of dat de oplossing wordt. Wanneer iemand een goed idee heeft, hoor ik dat graag. Zat ook nog te denken aan sticker vel of zo.
    04-021.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Jij bedoeld ruitjes (wafeltjes) Alu. plaat ?
    Als ik het zo bekijk op de 1:1 DAF Brandweer truck, is dit het zogenaamde wafeltjes Alu. plaat.

    Dit is volgens mij niet te krijgen in de schaal 1:16

    Link :
    https://www.gerstaecker.nl/Aluminium-rasterplaat.html

    Is het ook mogelijk dat je eerst dun glad aluminum plaat gebruikt en dan de open Alu. ruitjesplaat er op plakt ? (linkje)
    Niet een eenvoudige klus, maar het is wel te doen met veel geduld.

    Het is maar een idee.
     
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Piet, ik weet niet hoe het genoemd wordt. Is ook niet echt een relief, maar meer kleurverschil in de plaat volgens een vast patroon. Werd uit kosten besparing veel gedaan in Engeland(scheelt spuitwerk) en door patroon minder kras gevoelig.
    Ga nog wel even verder zoeken.
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Weer erg mooi werk Fred. Dat acrylaat is op deze manier, en ook bij je andere bouwwerken, een mooi materiaal. Het geeft mij weer ideeën voor de bus die ik ooit nog eens wil maken!
     
  6. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Volgens mij is het niet gespten maar geerst of zoiets dergelijks.
    Ik heb het ook al eens gezien.
     
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Op Youtube staan filmpjes. Het het Swirling of Jewelling van Alu of stainless steel plate. De cirkels worden machinaal met een draaiende schuurpad op de plaat gezet. Nu lijkt het patroon op mijn voorbeeld eerder hoekig, (vreemd ?)of gezichtsbedrog. Maar goed het moeten dus rondjes worden in het patroon.
    Piet alu plaat ga ik niet gebruiken, ga het wel oplossen met andere materialen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20200604_163100.jpg

    Weer een stapje verder. Voor de zijwanden denk ik een oplossing gevonden te hebben. Inmiddel wel het tranenplaat bordes tussen cabine en materieelruimte gebouwd. Evenals de accubakken links en rechts naast het chassis achter de grote rolluiken.
     
    Catwoman, Bakkers, trialrolf en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels ontdekt dat in Duitsland het motief "Pfauenauge", genoemd wordt. Zijn alu platen van te bestellen, helaas te dik. Plastic alternatief is besteld, een sheet van JTT met ongeveer zelfde structuur.
     
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooie Daf Simon Snorkel Fred.
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag


    Een historische video over de geschiedenis van de Simon Snorkel hoogwerker.
     
  12. marcelinets

    marcelinets Guest

    Leuk kort filmpje. Succes met de verdere afbouw.
     
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat gaat mooi worden....:thumbsup:
    Gr Charlotte.:bye:
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20200614_165710.jpg
    Ik heb geluk gehad. Met collega modelbouwers van brandweermodellen zitten sparren en we kwamen beide met een reliefplaat van JTT in schaal HO. En ik moet zeggen, dit is mijn ogen een hele goede imitatie van het patroon in de plaat. Zeker na het in kleur spuiten zal het goed overeen komen met het origineel.
     
    Helicor, JHMA36(2), modelbouwer en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ziet er goed uit staat mooi die reliefplaat.
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20200604_203423.jpg 20200614_205604.jpg

    Met wat aanpassingen ziet de opbouw er op dit moment zo uit. Rolluiken zijn uitneembaar, daar achter komen straks de accu's. Bovendek blijft afneembaar, om makkelijk bij de electronica te kunnen en is handig tijdens de opbouw. Moet nog wel wat afwerking gebeuren, maar het gaat me nu even of de zij platen een goede imitatie van het Pfauenaugen effect geven. De andere foto geeft een indruk van de totale afmetingen en de totale look van het model.
     
    modelbouwer, trialrolf, Helicor en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20210103_202313.jpg 20210106_202331.jpg 20210106_203412.jpg 20210105_130910.jpg Zo even een up-date wat betreft dit model. Doordat ik nu de beschikking heb over een eigen 3D printer kon ik de al getekende onderdelen voor de stempels van dit voertuig maken. Na eerst één set gemaakt te hebben om te testen, wat kleine wijzingen aangebracht ende andere drie sets geprint. Motoren 6 V. N20 met M4 schroefdraad gelijk gemonteerd als uitgaande as van 100mm. Dat is te lang maar dat pas ik wel aan als ik de diverse uitvoeringen, 110-200-300 rpm binnen heb. Stempelplaat kantelt mooi bij het uitschuiven van de stempel, en komt weer verticaal bij inpakken.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    gerard v Beuningen, ozy, Marker en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Fred,

    Ziet er netjes uit, gaaf project....

    Groetjes Ron
     
  19. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    fred mag ik vragen waar je die traanplaat boven op het dek vandaan heb.



    je model is echt prachtig
     
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021

Deel Deze Pagina