bij mijn diverse projectjes had ik vermeld dat het jjrc 4x4 chassis een eigen draadje zou gaan krijgen. en ik denk dat het een projectje gaat worden dat nog niet eerder is geprobeerd in deze schaal. ik kan wel zeggen wie kent deze nog?
de eerste foto's van het projectje. de basis is een standaard 4x4 chassis van jjrc. Dus inderdaad met differentiëlen hier is het chassis nog ongewijzigd. het plan is om de wielbasis met van 48mm te verlengen. nu blijkt bij de eerste passing van de cabine de voor overbouw 2cm te lang te zijn. de achterover bouw. is ook nog ruim. bij de origineel truck is de achter overbouw beperkt. is geeft dat ook ruimte voor aanpassingen. nu zit er een soort van bakje tussen de vooras. waaraan de voorwielophanging zit. met 4 nieuwe gaten was dit over te zetten achter was principe het niet anders behalve dan dat het 2 delen zijn. het kunststof deel dat nu buiten het metaal van de langsliggers steekt. zal waarschijnlijk nog afgezaagd gaan worden. dat nadat de bak er een proefpassing op heeft zitten. een degelijke aanhanger koppeling zal er voor deze truck wel aan moeten zitten, er komt nu eenmaal wat achter te hangen. een van de andere dingen die ik maar meteen heb aangepakt is de stuurhoek. en de spoorstang achter de vooras. door het vergroten van de wielbasis. is de standaard aandrijving via 1 centrale motor niet zonder verdere aanpassingen mogelijk. echter om dichter bij het origineel te komen qua rijsnelheid. komen er 2 mircomotoren in die als ik het goed heb uitgerekend op ongeveer 2 a 2.5 km/h uit zal komen. die optie met micro motoren is er ook een die jjrc standaard aanbied. alleen zijn hett dan motoren die voor een hogere snelheid zorgen. ik wilde een lagere snelheid, en verhoogde trekkracht. maar die spullen zijn nog onderweg. toch al een ander gezicht.
weer een beetje verder. de basis van de laadbak gemaakt. in de laadbak stond een generator voor de geluidsinstallatie en de airco van de trein. de generator was tevens een groot deel van de ballast. er zal onder de vloer nog een subframe moeten komen. en de omkasting moet nog gedetailleerd worden. onder de omkasting komt de accu. en mogelijk nog een beetje lood. de huidige trekbalk zal gaan sneuvelen. simpele reden die steekt te ver uit aan de achterzijde.
Vandaag even met de soldeerbout en wat draden bezig geweest. En het chassis rijd. De bedachte topsnelheid komt aardig in de richting. En het ligt waarschijnlijk aan de regelaar. Maar de snelheid is van 0 naar 50% ineens. En daarna rustig proportioneel. Of het span is nog niet zwaar genoeg. Maar daar komen we vanzelf achter ;-)
lekker aan het prototypen. dit model gaat het prototype cabine ontvangen. al wat foutjes voor een productiemodel gevonden.
weer een stapje verder. als ik het dashboard aan de vloer en motorkap vastmaak. is het eerder gevonden probleem opgelost.
Cabines zijn door NVM lid getekend, staan op Shapeways. Ik had een aangepaste versie alleen front zonder dak en portieren.
Ik teken ze zelf om de simpele reden dat ik ze ook tekoop aanbied. En dat wil ik niet doen met de bestanden van een ander. Voor mij zijn de bestanden net als vroeger de siliconenmallen voor de gietharscabines.
Lid is helaas overleden, bestanden zijn in bezit NVM. https://www.shapeways.com/shops/ssmcollection?li=pb Een modelbouwforum lid is al geholpen aan de DAF Torpedo bestanden om zelf te printen. Gedachte is om alleen bestanden voor eigen gebruik uit te geven, geen commercie, dit was uitdrukkelijk de wens.
Vroeg het uit interesse, niet zo zeer om de tekeningen te verkrijgen. Ik heb laatst een tekening van een Daf XF gekocht, maar moet die nog bewerken, geen idee hoe ik dat moet doen Alle onderdelen zitten op de juiste plaats in getekend maar moet het uit elkaar gaan trekken in veschillende onderdelen (cabine, stoelen, dashboard etc) Ook wil ik in de toekomst zelf een Daf gaan tekenen, maar dat is nog even toekomst muziek en veel oefenen en leren van anderen
met het interieur. de stuurkolom moet nog geprint worden. en ik gebruik autocad, het voordeel van techn. tekenaar zijn. thuis heb ik al blender op een laptop staan. maar dat moet ik mezelf nog aanleren. en een stl uit elkaar halen. ben ik ook nog mee om uit te zoeken hoe. ik heb een fiat 500 stl die achterin een camper moet. maar als de stl is niet als solid. als ik m ga slicen om te printen zit het ding vol met supports. en nagenoeg massief. ben ik nog aan het uitzoeken. ik haal het in autocad uit elkaar voordat ik er een stl van maak. en print in "plakken", dus een voorkant, de zijkanten en het dak apart. misschien extra werk met afwerken. maar werkt voor mij het beste.