vervolg. maargoed.
de foto had de bovenkant van de spatborden doorlopen in de onderzijde van de deuren.
kan dat in werkelijkheid? ja maar fraai wordt het niet. de cabine is iets smaller aan de voorzijde. en met de lijnen uit de voorbumper zou dat een deuk lijken.
het juridische deel. wat belangijk is voor de type goedkeuring.
de plaats van de lampen. en de bumper.
nu is bij de janssen daf. de hele voorbumper met lampenkappen in tact gebleven.
echter de bumper is dat stalen deel waar de mistlapen in zitten. en waar de verlichting zit is slechts kunststof dat heeft eigenlijk voor de typegoedkeuring geen waarde.
dus mag gewijzigd worden. de plaats van de lampen is wel van belang en moet niet gewijzigd worden.
ook heeft de photoshop foto weinig detail / lijnen op de neus. dit zou opgelost moeten worden bij modellen.
bij het 1:24 model. is dit opgelost door de luchtinlaat in de neus te maken met een groot gat.
de lijnen op de 1:15 neus zijn op dit moment zo dat er bijvoorbeeld net zo makkelijk een kenworth logo op de neus zou kunnen.
besproken is om daar op de neus een verwijzing te maken naar de 2800nat. en er een verhoogt vlak met een bult voor de luchtinlaat te maken.
wat loven waarschijnlijk heeft gedaan en daardoor de spatborden zo hoog heeft moeten maken. is het luchtfilter laten zitten.
wat niet nodig had hoeven zijn. want de paccar mx motor ligt ook al enige tijd onder de neuzen van peterbild en kenworth. en dan ligt het luchtfilter bovenop het motorblok.
waardoor de diverse lijnen zouden moeten kunnen worden aangepast.
het maken van de neus is niet moeilijker dan het maken van een modelmal.
eerst een origineel van hout. daar met polyester een negatievemal van maken.
die mal aanpassen dat vacuumzuigen mogelijk is. dan een loswax/coating de buitenmal smeren. het ding vullen met diverse lagen polyester. matten of spuiten.
hier en daar wat verstevigingsribben opnemen. en uit laten harden.
moeilijk is het niet. voor bootjes badkuipen en spoilers wordt dit al jaren gedaan.
maandag weer werken. dan zal ik de foto's plaatsen.
oja en da vergeet ik bijna dat de naam XT, bij MAN ligt voor de f90 commander met hoog dak.
dus dat een daf zo genoemd mag worden. die kans is klein
welke daf cabine beter schikt is voor een neus is de CF. en dan wil je wel de hoge spatborden die lijnen lopen dan door in de zijflanken
groete Peter