dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hallo allen,

    Ter leering ende vermaack ben ik maar eens begonnen om voor het komende wedstrijd seizoen mijn oefen en tegenslag perikelen toe te vertrouwen aan het www. Ik had dit al een jaar eerder gewild maar het is er toen niet van gekomen. Vandaag lijkt me een mooi moment om te starten omdat afgelopen weekend net de laatste heli wedstrijd van dit jaar is vervlogen. Ik vlieg ondertussen weer 2 jaar mee met de wedstrijden en ik zal een heel korte terugblik weergeven.

    Ik vlieg ondertussen 16 jaar met heli's echter ben ik nooit erg vlot gevorderd en ik heb ongeveer 12 jaar ge hooverd en een beetje voor me heen en weer kleine 8jes gevlogen. Toen werd het echt tijd om wat meer te gaan doen en met de verbeterde resultaten dacht ik in 2003 weer eens mee te doen. Dit werd een totale teleurstelling voor me. Toch heeft het wedstrijdvliegen me weer gepakt en ik ben meer gaan oefenen gericht op de wedstrijden. In 2006 heb ik het weer opgepakt en de eerste wedstrijd werd een 3e prijs en dat zegt dus niks als er maar 3 kandidaten in je klassement zitten. Toch stug doorgaan en wel het hele jaar met dezelfde figuren. Overigens deed ik alleen een stapeltje hoover figuren. Allemaal met de staart naar me toe dus niet te moeilijk. Alleen de staande driehoek , die heeft een pirouette. die heb ik toen dus maar full left gevlogen. Het is de bedoeling dat ie langzaam en beheerst gaat . zo'n 5 seconden voor 360 graden.
    2007 heb ik wat stoerder gedaan en gekozen voor een looping en een rol erbij. Dit naast de hoover figuren zijwaarts links rechts , hovering M, nose in cirkel en staande driehoek met pirouette. De nose-in cirkel was ook nieuw voor 2007. Ik heb de winter van 2006/07 dus vooral geoefend op het nose-in en de rol. Beide kon ik nog niet. Nu aan het eind van het wedstrijd seizoen 2007 kan ik een rol matig vliegen en nose-in kan ik ook enigszins. Ook dit jaar had ik er voor gekozen om het hele jaar dezelfde figuren te vliegen. In 2006 is me gebleken dat het handig is voor jezelf om dezelfde figuren een jaarlang te vliegen zodat je vergelijkings materiaal hebt met je zelf. Je kan dan telkens weer zien of je vorderingen hebt gemaakt. In 2007 heb ik ervoor gekozen om de nose-in cirkel erbij te doen om het hoge aantal punten dat je ermee kan scoren. Zelfs met een beroerd gevlogen figuur kan je nog hoger uitkomen dan met een eenvoudig figuur goed gevlogen.

    Dit heeft geloond. De laatste wedstrijd heb ik mijn rivaal Bennie verslagen. Bennie had een slechte dag, hij begon al slecht met een verzopen motor en dan maakt Wim nog een opmerking dat ie zich niet geschoren heeft. Ai ai ai ai……
    De wedstrijd was spannend. Na de eerste ronde, waarvan ik weinig verwachtte, kwam Raymond mijn kant oplopen om de resultaten even te laten zien. Hij wist namelijk dat ik eens Bennie wou verslaan. 1000 punten. Hoe kan dat nou? Ik heb gevlogen als een baksteen…..De tweede ronde maakte het spannender. Na het derde figuur (nose in circel) land ik de heli blijkbaar iets te hard. De staartrotor zit scheef. Rechtzetten okay. Spool up not okay.



    De heli draait weg, de aandrijving van de staartrotor is defect. Stop, einde oefening. De onafgemaakte ronde houdt me toch nog op de tweede plaats. Toch is er nog alle kans voor me maar dan moet ik a: de derde ronde uitvliegen en dat met de reserve heli doen die wegens te korte voorbereiding nog niet door de rol en de looping is geweest. Slecht van mij, ik heb er alleen nog maar mee gehooverd. Dus toch proberen om de staart te repareren? Even sleutelen geeft mij toch aan dat het beter is om met de reserve heli te gaan vliegen. Hij zou ja goed moeten zijn. De hoover figuren gaan goed alleen de hooverknuppelstand zit over de helft en dat hoort niet. Ook de nose in cirkel is weer bagger. Het waait dan ook flink nu. Na de staande driehoek op het hogere toerental wegvliegen om een pass te maken. Wat nu? De heli klimt maar nauwelijks. Wat heb ik er de laatste keer toch mee gedaan? De pitch instellingen kloppen gewoon niet. Hebben we geen pitch dan maar snelheid maken. De looping wordt prachtig. Mooi rond , in het midden geplaatst en op de zelfde hoogte eruit als dat je erin gaat. Daarna de rol, hmmm laat maar, die moet nog heel veel geoefend worden.



    Toch is het goed genoeg voor de eerste plaats. Bekers hebben me nooit zoveel gezegd, toch deze wel. Ik ben eniszins trots. Mijn kinderen ook. Ik weet dat ik hier twee jaar voor geoefend heb.

    Deze winter gaan we maar eens de helies weer opknappen. Mijn Uni stars hebben me een 1e prijs opgeleverd. En het zijn niet eens zo heel erg goede machines. Toch blijf ik er mee vliegen. Ik heb erg veel spares liggen en dat heb je nodig als je wedstrijd vliegt. Ik heb mijn Uni Stars genummerd. De laatste wedstrijd heb ik met Uni Star 2 en Uni Star 3 gevlogen. Nummer 1 is vorige maand door mij geprakt. Die gaan we als eerste de grote beurt geven. Uni stars hebben uit de doos een pianodraad aandrijving voor de staart. Deze worden omgebouwd naar een pipe drive. Uni 3 heeft dat al. Wim heeft die ooit gemaakt en met een heading hold gyro is dat gewoon super. Een pianodraad aandrijving reageert door het opwinden van de pianodraad toch te langzaam waardoor je de gyro niet gevoelig genoeg kan zetten.
    Uni Star 3 Is ook al op de werktafel geweest. Ik heb blijkbaar van de laatse werkzaamheden aan deze heli geen verslag in mijn werkboek geschreven. Ik heb blijkbaar toch aan de stuurstangen geschroefd en daarmee de pitch 4 graden negatiever gemaakt. Stom gewoonweg. Nou ja even terugzetten en van het weekend testen.

    Bedankt voor jullie aandacht, Wim bedankt voor je enorme support de afgelopen 2 jaar, en iedereen die er was om te vliegen of te supporten eveneens heel erg bedankt. Ik vond het weer een mooi wedstrijd jaar en ik hoop dat jullie meegluren hoe het mij het komende jaar gaat. Dat komende jaar gaat nu dus in met de voorbereidingen. Helies in orde maken, nieuwe figuren kiezen, Misschien ook een freestyle ontwerpen en oefenen, oefenen oefenen..

    Groet
    Steven

    Update juli 2015: Hier
    https://onedrive.live.com/?id=8CC434CFF1533712!2922&cid=8CC434CFF1533712&group=0
    de link naar de dagverslagen van de periode 2001 tot mei 2007. Deze periode valt dus voor dit "bouwverslag". Met name pagina 52 beschrijft bovengenoemde wedstrijd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2020
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ontzettend fascinerend, maar waar is het bouwverslag? :?
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja, een bouwverslag dat zou je hier verwachten. Toch heb ik in 1e instantie hier de plek gekozen om een dagboek te maken. Er is nl geen plek voor gereserveerd op het forum en alhier kan ik zelf modereren. vandaar.
    Maar niet getreurd: ik ben ondertussen begonnen om Uni Star 1 op te knappen. Daarvoor heb ik Uni Star 4 gebruikt voor diverse onderdelen. De onderbouw en de staartbuis namelijk. Bij de huidige Uni Star is de staartbuis gebogen wat met een staaldraad aandrijving gunstig is en bij de Ultra Star 2000 is een pipe-drive gemaakt met cardan koppelingen. Dit maakt het mogelijk om de staartaandrijving een paar graden omhoog te plaatsen. Dit omdat anders de staart erg laag staat en in het gras hangt. Vroeger werd dit opgelost door de hele heli schuin voorover te zetten, maar dan moet je bij je hoover figuren direct na het opstijgen al een correctie maken, en met het landen moet je extra oppassen anders heb je tandwielen gestript. No-go dus: Het mechaniek moet recht en de staart schuin omhoog.
    Je kunt natuurlijk alles gewoon kopen, maar het is ook heel leuk om eens wat te maken. Je hebt dan wel minimaal een draaibankje nodig. Laat ik dat nou toevallig hebben. Eerst maar eens een cardan overbrenging maken.

    [​IMG]

    De as heb ik uit het onderdelen bakje sloopauto's bij de modelbouwwinkel gehaald. Dan heb je er gelijk twee als je het asje doorslijpt.
    De witte bus heb ik van nylon gemaakt. Dat was wel even puzzelen en proberen hoe je die nou het beste kan maken dat ie ook nog es recht is. De witte bus gaat op de normale tail drive uitgang. het is een 10mm rond stuk ijzer met een gleuf erin waar normaal de 2mm staaldraadaandrijving tussen zit. Nu gaat de nylon bus erop met een 2mm stalen pen er dwars doorheen.

    [​IMG]

    De bus is hier nog vrij lang en de stalen dwarspen zit er nog niet in.

    Daarna heb ik eerst een stabielere constructie gemaakt om de staartbuis aan het chassis te maken. Ik vond de manier waarop het opgelost is bij de Ultra Star 2000 niet okay want daarbij wordt de aandrijf buis toch in een kromming gebogen. Dat vind ik niet tof voor een starre metalen buis. Op deze manier kon ik dat probleem omzeilen en tevens het zo maken dat ik de koppeling makkelijk visueel kan inspecteren.

    [​IMG]

    Het is in principe nog allemaal proef. Dit stuk mechaniek gaat eerst een tijd op kracht draaien op de grond. Als het in orde blijft voor een bepaalde proeftijd gaat het de lucht in.

    [​IMG]

    De witte bus is hier wat korter, de dwarspen is ook zichtbaar, en ook de aandrijfas met het cardanasje.

    Binnenkort testen.
    totdan
    Steven
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zoals gemeld heb ik de aandrijving eerst maar eens aan de grond op volle kracht laten draaien. Geen enkel probleem. Het mechaniek draait mooi en zonder hoofdrotor bladen kun je ook even over de normale toeren heen voor de marge. Ook geen enkel probleem. Dus afgelopen zaterdag even lekker ermee rondgefladdert. Heerlijk vliegen dat ding. Maar ja, het was ook nagenoeg windstil dan is toch vrijwel elke heli hands off te hooveren? Ik hoop dus op een dagje windkracht 4 om het weer verder te testen. Te meer omdat ik ook wel eens wil weten hoeveel strakker een "rate" gyro is met een pipe drive. Afgelopen zaterdag was de staart strak. Verder niets met de gevoeligheid gedaan ofzo.
    Ik heb nu ook de SAB peddels erop gezet (25/35gr). Ik had tot noch toe altijd met de originele Graupner peddels met 40gr gevlogen met de originele peddelstang. Ik heb omdat ik de SAB's met 25gr wilde gaan proberen een langere peddelstang gemonteerd om toch wat extra stabiliteit te krijgen. Tja nu rolt en nickt dat zo snel dat kunnen mijn hersentjes niet bijbenen. Effe oefenen nog....
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het is koud buiten en dus zitten we binnen. Van oefenen komt niet zoveel terecht nu. Omdat het nog steeds en testfase is met uni1 zitten er een paar oude s-slag bladen op. Afgelopen zaterdag met de wat turbulente wind is hij een paar keer lekker in een luchtzak weggezakt. Toch raak ik steeds meer onder de indruk. Ik heb nog steeds niks versteld aan de heli om em even goed te leren kennen zo. Ik ben ondanks de normal mode gyro erg onder de indruk van wat een torque tube presteert. dat had ik dus niet verwacht. Ook nu met de tubulente wind kan ik toch regelmatige langzame pirouetten maken. De peddels zijn nog steeds 25gr nu , maar ik ben steeds nieuwsgieriger hoe de heli zich gedraagd met 35gr. Ik denk dat het redelijke grote oppervlak en het wat dikkere profiel van de SAB peddels goed hun werk doen. De heli is erg gevoelig op de cyclics maar toch nog steeds behoorlijk stabiel in de hoover. De fast forward moet ik nu echter wel wat meer nick geven om de vaart erin te houden. Aan de andere kant is dat misschien ook wel lekker want dan heb je de airspeed wel regelbaar aan de knuppel.
    De motor moest met het koude weer weer iets bijgesteld worden . Het is telkens weer raak met mijn OS RX met 60B carburateur. Ik denk dat ik voor deze motor een CSM carbsmart wil gaan aanschaffen.

    groeten
    Steven
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Afgelopen zaterdag heb ik met Uni 1 weer wat rondgetuft. Voor vandaag had ik de peddel gewichten naar buiten geschoven zodat de peddels 35 gr bedragen. De heli heeft nu weer zijn mij bekende stuurgedrag. De rol is voor mij een beetje de maatgevende manouvre. Echter vandaag even niet gerold..... Wat wel namelijk?
    Mijn startmotor is de mooie Robbe superstarter 120 best.nr 4002. Hij heeft me 1 keer eerder in de steek gelaten en dat was op de laatste wedstrijd in 2006. Toen was de as doormidden gebroken. binnen in de behuizing vlak achter het voorste glijlager. Ik heb thuis de starter uitelkaargehaald en het anker met het afgebroken deel in mijn draaibank geklemd en em op 3 kanten met het lasapparaat aangepikt. Lassen is not my thing!! However de as is vandaag de dag nog steeds okay. wat dit keer mis ging is dat er een kortsluiting ontstond in de wikkelingen op het anker. 10 ampere trekken en nog geen 10 tpm. Thuisgekomen dacht ik : "even op zolder kijken." en ja hoor : vrolijk kwam ik met een restje wikkeldraad weer naar beneden. Oude wikkelingen eraf en even kijken hoe het moet , juist ja , en de (nieuwe) erop. Afgelopen zaterdag dit even getest en ik kon ook zo weer naar huis. en de motor weer stuk en 2 gloeipluggen der 'an. So ein Sch..se. Gelukkig was Nico er ook en kon ik dus toch nog even rondtuffen met de heli. Vandaag heb ik er nieuw (ja splinternieuw) draad opgewikkeld, Ik heb het idee dat het ook een fractie dikker draad is. Effe testen in de tuin danmaarweer. juist tadelloos. Eeeuh , ik denk dat dat draad een stuk dikker is. De starter trekt mijn os 61 er door alsof het zijn ongeliefde schoonmoeder is. Mooi test geslaagd.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat hebben we nogmeer gedaan? EEn lange aanzuigbuis voor de carburateur. Dat is al een oude wens. Waarom? nou simpel. bij een brandstofmotor krijg je van 2 kanten olie overschot. 1:: uit de uitlaat, 2: uit de carburateur. De eerste kun je allen minderen door zo weinig mogelijk olie te gebruiken, maar het tweede is heel eenvoudig op nul te krijgen. daartoe nemen we een stuk PVC buis van het type 5/8". Dat heeft iedereen ergens wel liggen en zoniet dan haal je een stuk achter je plafond weg. Of dat van de buurman.... Verder nemen we een trechter (of iets ander wat een beetje conisch is) en een verfstripper. Buisje op lengte maken en aan een kant zacht stoken en dan op je conische vormpje em wat oprekken. Koeltunnel uit je heli slopen en dan de andere kant van het buisje opstoken en op de carburateur drukken. Koeltunnel van een gat voorzien en voila!

    [​IMG]


    Mijn heli is nog steeds zeiknat want mijn uitlaatbocht heeft een kiertje. Aaaahrggg!!! En toen werd het te donker om nog verder vliegen. AAAHHHHHRRRRRUUUGGGGGGG!!!!


    Groet
    Steven
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Wat hebben wij vandaag nogmeer gedaan ???
    Welnu, contact zoeken met de lokale boogshiet vereniging.
    Waarom???
    Pijlen.
    Pijlen???
    Ja, pijlen! Mooi recht, hard, dunwandig zomenwil, en van aluminium.
    Daar kun je mooi Torque-tubes van maken of Pipe drives of geef het maar een naam....

    Ik heb nu twee van mijn heli's met een pipe drive en dat bevalt me natuurlijk erg goed, want ik heb jaaren met een 2mm staaldraad aandrijving gevlogen. Dat doet het ook wel ,maar met een pipe drive kan je je gyro gewoon zoveel gevoeliger zetten dat de staart veel stabiler blijft staan.
    Ziehier:

    [​IMG]

    En hier:
    [​IMG]

    en hier:
    [​IMG]

    Zien er best gevaarlijk uit he?
    Ze hebben hun hoogste snelheid al gehad. Ze velaten een boog met 280Km per uur, met de heli mogen we blij zijn als we op de helft daarvan uitkomen. Maargoed dat is bij ons niet zo heel interessant.
    Ik denk dat ik mijn Eagle er maar als eerste van ga voorzien, want wat er nu in zit doet het wel maar ik ben er niet erg van overtuigd.
    Ik wens mezelf weer veel succes........

    groet
    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Soms schiet het allemaal niet op. De afgelopen weken heb ik het balsahout maar eens op tafel gelegd en ik ben even stevig aan het bouwen geweest met de Fan. Ik ben ernstig opgeschoten met het ding maar de eindconclusie is toch wel: wat kost dat houtbouwen toch ontiegelijk veel tijd.
    En toen werd het opeens heel mooi weer, ik heb geen moment getwijfeld. Het virus begint zich weer te vermenigvuldigen , een besmetting met ernstige gevolgen was niet meer tegen te houden . We moesten naar buiten met de HELIES . YEAHYEAHYEAH

    Dus donderdag de andere leden van RC heli Team Twente gebeld en ge-MSN'd en zaterdag afgesproken als Teamdag 1. Het wordt ondertussen ook wel tijd om eens over een paar nieuwe figuren te gaan nadenken. Het lijkt me ondertussen leuk om enkele dezelfde figuren te vliegen als welke Tjerk ook gaat kiezen. Dat geeft wat vergelijkingsmateriaal en dat is voor mij dan weer goed om mezelf tot meer te pushen.

    Aangekomen op Airfield 54.8 bleek dat ik dit keer de eerste was. Ik dacht nog: Ze zijn toch niet al klaar en alweer naar huis he? Maar 1 telefoontje bevestigde het tegendeel. de show moest nog beginnen! Dan maar vast warm hooveren.
    Ik heb Uni 1 en Uni 2 meegenomen en ben vandaag steevast van plan om met een wat hoger op ingestelde idle mijn eerste autorotaties te gaan doen. Airfield 54.8 is net bemest dus dat is een soort van rem op dit voornemen buiten het feit dat airfield 54.8 ook niet erg glad is. Hmmm, naja eerst maar eens weer een paar rechte en strakke baantjes vliegen, ondertussen zijn de overige teamleden gearriveerd. Natuurlijk heeft Nico weer al zijn video en filmequipment meegesleept. Dus daar gaat het: warm hooveren met Uni 2:

    [​IMG]

    Daarna baantjes vliegen en wat chandelles/stall turns

    [​IMG]

    Na een pauze waarin de andere teamleden even hun stoute schoenen aantrokken ga ik verder met Uni 1:

    [​IMG]

    Ze vliegt weer prachtig, loopings zijn weer mooi rond maar rollen moet ik nog even wat aan doen. Bij Uni 1 zit een langere paddle stang met SAB paddles erop , bij Uni 2 is het origineel. Het gevolg is dat ik Uni 2 net te langzaam vind rollen en Uni 1 te snel. dat gaat ook met zoveel geweld dat de motor flink inkakt. Even het daartoe bestemde mixertje instellen dus.

    [​IMG]

    De kap van deze heli ziet er helaas niet uit. Verven is mijn zwakheid. Maar de kap is van origine rood en ik heb ze liever wit. Met gevolg bij mij dat de verf niet hecht en met de eerste de beste klapper van de startmotorpen tegen de kap is de verf craclé geworden.
    Ondertussen heb ik naast de looping en de rol die ik al langere tijd vloog vandaag de stall turn en de stall turn met halve rol gevlogen maar dan recht voor me zoals dat bij de wedstrijd gewenst is. Moet nog wel aan gewerkt worden, ik heb nogal de neiging om op een veel te grote afstand van me het figuur uit te voeren. Dichterbij dus!

    [​IMG]

    Mooi gezichts bedrog. De mast is zover weg dat je de heli niet meer zou herkennen voordat ie er zou zijn.
    En toen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken om te gaan autoroteren. De autorotatie idle had ik al hogerop gezet. Okay dit is dus wel erg hoog hier mee kan je gewoon blijven hooveren.............. Idle wat lager, nog es een paaar keer netjes aanvliegen , okay! Hey Tjerk , de idle is nu wel heel erg laag hè? Volgens mij kunnen we dit een volwaardige auto noemen. Man ,Steven , wat vlieg jij toch altijd onmeunig ver weg met dat ding zeg!
    Ja weet ik, ik wil Cees Verplanke #2 worden. Blijf dromen Steven........

    [​IMG]

    Ver weg hè? Dat is handig bij het aanvliegen voor het autoroteren.
    helaas gaat de laatste landing ietsje te hard:

    [​IMG]

    Het staartvinnetje blijft in het gras haken terwijl de heli draait bij de landing. Gelukkig is het vinnetje het enige wat kapot gaat. Na het rechtdraaien van de staartrotor is de heli nog vluchtwaardig. Geldt dat ook als geslaagde autorotatie bij een wedstrijd?

    [​IMG]

    Hij ziet er niet uit zo!
    nog een paar plaatjes van relaxxed tussendoor vliegen.(speciaal voor de foto)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hopen maar dat het komende weekend ook zulks mooi en vliegbaar weer geeft.

    Groeten allemaal.
    Steven.




     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  9. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Steven!

    Leuk verhaal maak je er weer van! ;)

    Dit weekend ben ik er ook weer helemaal klaar voor! Mijn #1 Trex 600N doet het ook weer!
    Nog even wat afstellen aan de motor en kijken wat die carbsmart gaat doen!
    De bouw van #2 Trex 600N pro is ondertussen begonnen! Binnenkort even bij jou langs voor de clutchliner als het nodig is.

    Welke figuren ik denk te gaan doen dit jaar:
    - Looping met halve rollen
    - Dubbele roll
    - Knife edge
    - Rolling stall turn
    - Vierpunts Roll of autorotatie
    - Nog een hover figuur

    Blijft nog even de vraag hoe lang ik in de B klasse blijf vliegen.
    Als de B groep wat groter is als vorig jaar is het denk ik ook een stuk leuker.

    Zie je hopelijk dit weekend weer!
    Ik en Nico zijn er klaar voor!

    Groetjes,
    Tjerk ;)
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hmmm,

    ik denk:

    staande driehoek met pirouette
    pull-back
    rolling stall turn
    knife edge
    (dubbele) rol
    autorotatie

    En welke van deze niet lukt wordt denk ik vervangen door de nose in circel

    Ahh ,nog geen tijd gevonden dus om je trex pro te bezien. Ik hoop dat jou nummer 1 snel in orde is en ingevlogen is.
    Zaterdag Teamdag 2?

    Steven
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    1. Je kunt een blog maken op dit forum.'
    2. Blokken tekst zijn leesbaarder met (meer) lege regels ertussen
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Teamdag 2 ,Airfield 54.8

    De rillingen lopen me over de rug vandaag. Spanning alom. Even leeglopen in de bosjes denken we ook al niet bij na. Dom, tegen de wind in p..... is extreem koud. Als ik zo trillend aan de knuppels sta dan verwacht ik niet meer dat ik mijn figuren ga vliegen. Toch pakt dat wat anders uit, ik vlieg toch een rolling stallturn en ook een mooie rol. Mijn concentratie gaat toch even uit naar de autorotatie vandaag. Het is een goede gelegenheid . de wind komt vandaag van de andere kant en ik moet em dus van links naar rechts oefenen. Tegen mijn verwachting in deert me dat niks. Uni II doet het vandaag mooi. Helaas blijft het bij 2 tankjes vandaag , ik heb het vat in de koffer leeg. Da's pas echt stom.

    Tjerk heeft zijn trex 600n weer ready to go. Tijd om ons bezig te houden met de Carbsmart.

    [​IMG]


    even testen:
    [​IMG]

    Hele rare kleuren deze foto:

    [​IMG]
    Tjerk is nog niet helemaal tevreden, ik wel. Er moet m.i. gewoon nog een lekker programma in de zender geprogrammerd worden.

    Nico doet ook ernstig zijn best, hij is voor de inverted hover gegaan. En ja dat steekt een beetje bij ons. Maar het spoort ons tegelijk aan om er ook voor te gaan. Tjerk kan het al wel maar ikke................

    Hier is Nico in actie:

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    en sorry Nico, Mijn camera is niet zo goed als de jouwe.....:
    [​IMG]


    Tot teamdag 3

    groet Steven
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2015
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor de verandering zijn we op vrijdag 29februari maar eens met een groepje naar ons vliegveld gegaan. Vrijdag ?? Jazeker , ons vliegveld is namelijk gesloten in het weekend en 's -avonds. Jammer maar dat is blijkbaar een prijs die je moet betalen als je te gast bent op een vliegbasis. Om het ontwikkelings bureau te laten zien dat we erg actief zijn en niet van de kaart geveegd willen worden hebben we deze mini meeting ook maar vastgelegd met beeld en tekst. Om ook eens een ander aan het woord te laten heb ik maar eens een verslagje gecopieerd. Johan , Bedankt.



    Hallo helivrienden.
    Heb je een extra dag in het jaar? besteed hem dan goed.
    Hieronder enkele foto's van de vliegdag op 29 febr.

    Het was een dag met alles er op en er aan: redelijk weer voor eind febr, met veel wind en een echte crash van de heli van Steven.
    Maar ook veel lol en een toenemend speelgoedgehalte van de heli's, waarvan er géén gecrasht is ondanks de zeer onstuimige wind.
    Totaal aantal leeg gevlogen accu's: =/- 14.


    Treurenden rond het wrak

    [​IMG]

    Ook een lach kan er nog wel af

    [​IMG]

    De uitvaart

    [​IMG]

    Het heeft wel wat, zo'n ruim vliegveld:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik laat een wrakstuk eigenlijk nooit erg lang liggen.
    Achteraf viel de schade eigenlijk wel mee en ik had nog een shuttle in onderdelen in een doos liggen. Even kijken wat je nogig hebt en huppakee......
    De crash was veroorzaakt door een stommiteit van mij. De heli heb ik van een kameraad gekregen, hij had graag dat ik een flight-case voor een paar van zijn instrumenten maakte. Ruil dus. Naja, ik had de accu niet de dag ervoor geladen maar al eerder en ik had mij niet beseft dat deze accu misschien wel een wat hogere zelfontlading zou kunnen hebben als een dure accu. Nou dat heeft ie dus en ik heb het geweten. Op het metertje is de spanning nog wel aardig maar door de dunne accukabel valt er toch wat spanning weg als er een hogere belasting is. Nou , raad de rest maar.
    Deze week even wat zitten te freubelen en klaar......
    [​IMG]
    Het is wel een beetje een zooi op de tafel zeg. Ik zie het ook nu pas op de foto!

    Staartbuis van Vario (lag nog ergens te zwerven) met stukjes van de oude staartbuis als passtukken. Het metalen staartrotorhuis is wel geweldig Die blijft heel bij een klapper!!
    [​IMG]

    De standaard draadjes van een ontvanger accu: weg met die zooi! Minimaal 1,0mm2 eraan.
    Eeeuh ,ik heb wat te doen dus , ajuus!

    [​IMG]

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Stom he , dat gepruts met een shuttle, nee gelukkig heb ik ook nog geoefend met Uni1. Door de ernstige wind ben ik ervan overtuigd geraakt dat ik op deze heli maar beter een Heading hold gyro kan plaatsen. Aldus ebay afgestruind en jawel hoor gelukt: weer een JR G550T. 3x dezelfde dus.
    Het vliegen ging goed en slecht. Ik weet niet wat ik nou zo verrekte stom doe met een rol maar meestal staat de heli stil als ik eruit kom. En dan is het ook nog slim Steven dat als je je rol rate wil reduceren dat je kanaaltje 3 reduceerd ipv kanaaltje 2. Op het veld is het altijd anders als thuis, Juist! op het veld is het koud! bah. Wat heb ik daar een hekel aan. Hier met die zomer!
    Toch lukt de Rolling stall turn al aardig zo nu en dan, auto rotatie lukt ook , alleen moet ik nog eens gaan oefenen op de plek van de landing (in het wedstrijd vierkant dus) (en niet ernaast!)
    Knife edge heb ik nog maar voor de helft geoefend. De pirouette heb ik nog even achterwege gelaten om het gevoel te krijgen hoelang de heli wel niet op zijn zij blijft doorvliegen.

    Een filmpje van van de rol 2x de eerste rolling stall turn en de knife edges vindt je hier: (met commentaar van Lazerbeak Tjerk, ook wel Ugh)



    en de eerste keren oefenen voor de autorotatie alhier:



    Veel plezier,
    Steven
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Door de drukte van deze tijd dreig ik geheel te vergeten dat ik hier nog een dagboek heb liggen. wat een gedoe de laatste tijd zeg, eerst gooi ik een shuttle op de grond door een slechte accu, dan als je denkt dat ik er wat van geleerd heb, gooi ik ook nummer 1 weer op de grond. Oorzaak : de accu was eerder leeg dan de tank. Poep gebeurt en dat was nu ook weer het geval. Ik was net nose in aan het hoveren en whammm ,in de grond. Kop kapot, assen krom staartrotor weg , stangetjes weg . Na hem weer opgebouwd te hebben gaa ik twee weken later (dat was vorige week) er weer lekker mee spelen. Ja ik heb nu nieuwe accu's!!!! Houten bladen er maar weer even op, je weet maar nooit. Man die klompen vliegen ook voor geen meter zeg. Nicken is vreselijk nerveus rond het mid stick gebied. Hmm , dan toch maar even testen met de zojuist verworven NHP bladen. Ooo Wow das wel effe anders he? Nu geeft de heli weer wat vertrouwen. In een tweede vlucht zet ik me over mijn nervositeit heen en ga aan de bak. Eerst maar een looping, aardig. Dan 10 rollen , allemaal kurketrekkers. Akelig figuur, ik bak er nog steeds niks van. Nico, hier dat filmpje: wat doe ik nou toch steeds fout? Knife edge met de pirouette , nog even oefenen. Autorotatie. poep, alweer poep! Heck in de grond! 2 Tandwielen stuk , bah weer sleutelen.
    en
    AAAHHHRRGGGGGHH we hebben nog maar twee weekendje te oefenen!!!!!

    steven (toolman steve)
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Probeer die roll eens te maken op 0 graden, voordat je de rol inzet, een tikje achterover trekken zodat de neus ietsje omhoog komt.
    Succes !
     
  18. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Ik zie behalve het dagboek nog een overeenkomst: we crashen even vaak :D
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hey Rene,
    Dat heb ik dus zo tijdenlang gedaan en ik kwam meestal iets met de neusomhoog uit als ie inverted lag, momenteel gaat het veel slechter en ik had vorig weekend vooral kurketrekkers. Het lijkt erop dat ik nu beter resultaat heb met het gewoon vanuit vlucht de rol in te gaan. Echter de kurke trekkers verwijt ik gewoon aan slecht pitch management...........
    De heli is redelijk in balans wat ook een slok op de borrel scheelt, ze waren namelijk slecht in balans. Vorig jaar ontdekt dat dat best wel uitmaakt. Maar dit keer is het gewoon slechte stuurmans kunsten.

    Wel bedankt voor de reactie.

    Steven
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    zaterdag 12 april

    Wat een dag vandaag zeg. Ten eerste is ons area 54.8 omgeploegd door de boer en ten tweede is er een fikse wind. Vooral boven waait het flink. Onze helies gaan baggertraag met de kop in de wind en als je een stallturn maakt moet je flink negatief geven om em op de plek te houden. Mijn eerste 2 loopings van vandaag einigen ook ergens waar niemand het zou zoeken. Het worden leuke figuren maar met de wedstrijd zou er niet veel voor gegeven worden. Dan maar 1 van mijn befaamde rollen downwind. Hey, vandaag doen ze het wel! Ook Tjerk had hier en daar moeite om de heli op het pad te houden. De vlucht met Uni#1 heb ik moeten afbreken omdat de uitlaat los was gaan zitten. Toch deed de heli het weer prima naa de laatste twee vervangen tandwielen. Daarbij had ik weer een geluk bij het ongeluk: ik had nog een trilling op de staart zitten, wel die kwam van een ietwat loszittende schroef van de bladhouder. Die maakte dat blad dus een mm langer dan de andere. das niegoe. Tevens bleek dat deze bladhouders geen druklagers hebben. Tja dat kun je zo hebben als je een doos met oude spullen hebt....
    Naja , de lagers heb ik ook nog wel ergens liggen dus alles weer mooi gefixt.
    Uni#3 is de andere heli van vandaag, looping, rol, het gaat beter vandaag. Maar met de derde vlucht is het minder. Ik wilde per sé de rolling stall turn nog doen. En eigenlijk maar goed ook want nu weet ik dat ik die met de harde wind van vandaag niet volbreng. Ik heb em wel 10 x achter elkaar gedaan maar nee , na de halve rol is de heli in een achterover genickte positie. Na de halve pirouette ziet het er nog enger uit, vooral omdat ik de piro niet goed half maak. ik ben op dit moment toch al in de meest gestresste hoedanigheid. Aanduiken gaat totaal de verkeerde kant op. En elke keer eindigt het in een of andere bail out. De laatste rolling stall turn spant de kroon: Terwijl de bail out in volle gang is en ik de heli enigszins weer horizontaal heb ,houd de staart rotor ermee op, het is em echt teveel geworden. Tjerk en Nico staan erbij en aarzelen geen moment: "Steven! Autorotatie!!!!" Mijn gedachten zijn nog bezig de handel op een rij te krijgen: eerst positie: horizontaal maar op een foute plek. Gas erbij! de piro rate van de heli is enorm nu dat ik volgas geef. "Steven!!! auto!!!!!!!!" . Ik denk anders: eerst hoogte winnen. De heli waait ondertussen een heel eind met de wind mee. maar de positie verbetert wel hierdoor. Okay nu de schakelaar om: Nummer3 komt tot rust , de wind zorgt dat het pirouetten stopt en dat de heli nu met de neus naar mij toe vliegt. Zakken steven, hou de rotor op toeren. Man hij is wel heel ver weg eigenlijk. De heli daalt netjes en ik land em in het weiland naast die met het mooie korte gras. Hij staat , de motor pruttelt nog lekker op stationair en de hoofdrotor toert af. "Steven hij is nog heel, super geland man!!" Het meot nog even tot me doordringen, Het autoroteren heeft geloond de heli staat netjes op de grond. "Zeg Steven, nou is dit veld zelfs groter dan het wedstrijdvierkant en je zet je heli zelfs in het weiland ernaast. Ik zou geen auto doen met de wedstrijd als ik jou was." Daar kun je het weer mee doen.
    Ik was allang blij dat mijn sluitspier is blijven werken.
    Bij nadere inspectie (van de heli ja!) blijkt dat alleen de achterste klauwkoppeling ernaast is geschoten. Dit is ook een hele kleine klauw. Ik heb er maar een nylon bus voor gemaakt, dan kan ie er niet meer naast lopen.

    [​IMG]

    Dit zijn de losgenomen tube en de klauwen.



    De klauw aan de andere kant van de tube is een stuk groter!! En de bakjes van de chinees zijn perfect voor de boutjes en ringetjes!

    [​IMG]

    En hier met het nylon busje eromheen. Mooi spul dat nylon. Je boort een gat van 10mm en dan is ie gewoon een stukje kleiner zodat je een mooie klem verbinding hebt.

    [​IMG]

    Dit was em weer voor vandaag

    Groeten van Steven
    enne Gewoon doen!
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015

Deel Deze Pagina