dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Topper!

    Maakt allemaal niets uit Steven, jij bent wel HET voorbeeld om mee te doen met de F3C. je figuren zien er dan misschien niet zo mooi uit als de toppers maar je vliegt wel mee. Voor mij ben je een topper en hoop volgend jaar toch een "concurrent" van je te zijn. Al kan ik maar de helft van de figuren die jij vliegt.

    Je komt de figuren door, alleen nu nog zorgen dat je caller en toeschouwers geen hartslag oplopen van boven de 200 als je vliegt. Je maakt het in ieder geval wel spannend en de vluchten die ik mocht aanschouwen daarin liet je zien dat je wel een ongelofelijke doorzetter bent!

    :proost:
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hmmmmm, na een dagje overpeinzen....
    Na de wedstrijd op zondag had ik nog een accu leeg te maken en dat heb ik netjes gedaan. Daarbij heb ik geen gekkigheid meer uitgehaald en vooral getracht rechte banen te vliegen. De heli boomt nog steeds iets op en ik moet de heli nog steeds een ietsie pietsie voorover nicken om hem op het rechte pad te brengen. En tja, als je dan weer thuis bent bedenk je je plotseling dat je "nieuwe" zender per vliegfase aparte trim instellingen onthoud. Dus heli op tafel en checken. Ja, al is het visueel echt minimaal, er is een verschil te zien want dat geven de trim instellingen ook aan. Hoe logisch..... Dus trimmen weer op nul gezet en de tuimelschijf recht gezet met de servo midden instellingen. Ik heb er nog niet weer mee gevlogen maar ik heb goed vertrouwen in de juistheid.
    Ik kreeg ook al een opmerking over dolfijn gedrag wat ik afmaakte met dat ik dat zelf zo stuurde. Het is zo wel duidelijk waarom.

    [​IMG]
    (foto , met dank aan John)

    Score overzicht
    De detailscores heb ik vandaag binnen gekregen, waarvoor mijn dank! Het geeft me weer goed inzicht in wat ik ervan gebakken heb. Harrie heeft vaak ook nog goed in het geheugen zitten hoe en wat ik gevlogen heb, welke er extreem fout gingen en hoe en welke er beter gingen.
    Naar de scores kijkend eerst hetvolgende: ronde 1 en 3 staan verwisseld genoteerd en ronde 4 is dus de 2e dag gevlogen.
    Beginnend met de eerste ronde heb ik 2 figuren verpierd. 0 punten. Volgens mij was de UX ook onherkenbaar maar goed..... De pullback was een hartslag 200 figuur geworden met een gratis 3d freestyle op het eind. De rollen had ik scheef aangevlogen en dit figuur maakte ik dus niet af.
    In de 2e ronde had ik een brainfreeze bij de UX en in de 3e ronde is bij de autorotatie helaas de staart kapotgegaan. Ondanks dat het model wel nog steeds luchtwaardig was heb ik toch 0 punten gekregen. Deze ronde was ondanks dat toch mijn beste ronde. In het geheel kan je al zien dat de zwakke plekken figuur 4, 5, en 9 zijn.
    Daar gaat dan wat extra aandacht naartoe!

    [​IMG]

    Groet!
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2022
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Was het 17 juni dat ik voor het laatst geschreven heb alhier? Het lijkt er op als dat ik werkelijk geen flikker uitvoer en op heli gebied is dat eigenlijk ook zo. Maar er komt weer rotorgefladder aan de horizon. De bouw van de werkplaats is bijna afgerond. Alleen de cv nog ophangen en dan kan ik de hobbyzolder gaan inrichten. Maar omdat de druk er dan af is kan ik gewoon gaan vliegen wanneer ik daar zin in heb.
    Als voorproefje heb ik dat afgelopen weekend maar weer eens gedaan. Ik had enkele weken geleden ook nog wel een keer gevlogen en je merkt met zulke tussenpozen dat je echt wel weer een paar acculadingen moet leegvliegen om weer even te wennen. De kwaliteit van het vliegwerk is dan ook slecht te noemen. Daar valt dan ook weinig byzonders over te melden. De stand van de techniek is nog wel wat over te melden:

    Startmotoren: Ik heb 2 robbe's ooit van dikker wikkeldraad voorzien en ook een nieuwe as. Bij ene is het wikkeldraad ergens weer gaan kortsluiten en de andere is onlangs de as weer los gaan zitten. Fixen heb ik geen zin meer in dus op zoek gegaan naar een andere. Het is de Graupner eco 90 geworden. Volgens opgave vergelijkbaar koppel met een sullivan en dat blijkt ook wel want een 90er met dikke olie wordt er moeiteloos mee rond geslingerd.
    Wel even gemodificeerd zodat er een lipo aan kan want mijn loodaccu was ondertussen ook op. Dat ding heeft het zeker 15 jaar met me uitgehouden!

    [​IMG]

    In de tussentijd heb ik 2 landingsgestellen vernield met autorotatielandingen en dan heb je dubbel werk: je moet nog meer autorotaties oefenen en de landingsgestellen repareren. Gelukkig is dat een kwestie van de carbondelen en de alu buisjes weer aan elkaar plakken. Ik heb al wel ideeën voor een versie II ,maar je wilt ook ergens een breekdeel hebben. Als er dan iets kapot moet gaan dan liefst het eigenbouw landingsgestel.... Awel een beetje lijm en geduld doet weer wonderen.

    [​IMG]

    Ook de testheli met de 3 digi heeft nog wat aandacht gekregen. Ook hier merk ik weer dat je er veel meer mee bezig moet zijn en je "in de materie moet zitten" om er verder mee te komen. Dit weekend woei het nogal en deze heli heeft daar nog veel last van. Daar moet nog wel wat aandacht naar uit. Met name ook omdat ik wil gaan ontdekken wat welke parameter in de vliegeigenschappen veranderd. Dat heb ik met de paddlekop ook gedaan en daar heb je profijt van. Ik denk ook dat de kennis van de paddlekop me bij de FBL unit programmering verder gaat helpen.

    Dus voorlopig me maar weer eens goed in de materie inwerken.....
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    De laatste weken van het jaar. Het weer zit mee om dingen binnen te doen..... :( . het mag de pret hier niet drukken want voor mij komt een mijlpaal in zicht.
    De afgelopen paar jaar, met als kopstuk het afgelopen jaar, lieten mijn afwezigheid op wedstrijden en vliegveld goed zien. Met de mijlpaal in zicht weet ik dat dat gaat veranderen. Het komende jaar is het de planning om het vliegen meer voorrang te geven. Wat is die mijlpaal dan? Dat is het af hebben van de bouw van een werkruimte. Ik had achter in de tuin plek om een ruimte te bouwen met een oppervlakte van 40m2 en dat heeft me de afgelopen jaren nogal bezig gehouden. Het resultaat is ondertussen toonbaar geworden. Het pand bestaat uit een benedenverdieping en een "zolder". Beneden gaat er kinderopvang plaats vinden wat mijn vrouw al enige jaren in huis doet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en op zolder...........

    [​IMG]

    [​IMG]

    3 x raden.... nee , raad maar 1 x . je weet het vast al....

    Plek genoeg voor 3 werktafels , de freesbank en een spuithoek. Ik hoop dat de rest van mijn troep er ook nog in kan...... Even een vloertje afmaken en verhuizen met het spul...

    groet,
    s.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    super man, moet je niet altijd alles wegruimen, leuk !

    Groet
    Uwe
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nieuwjaarsduik........ By Steven!

    Ik dacht dit jaar maar eens een nieuwjaarsduik te nemen. Ik heb mijn liefste het laten filmen met de telefoon. Helaas is niet alles scherp, maartoch. Hier de "uncut" versie...



    Het was weer koud,
    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    klinkt goed man,
    helaas kan ik de film hier met de I-Pad niet zien,
    ook omdat de link niet te zien is ...
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Tja, het is een vimeo link. Gewoon omdat het filmpje daar scherper werd weergegeven. Maar hij staat ook wel op youtube.
    Nieuwjaarsduik 2015: http://youtu.be/90PTcl1D53I
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt Steven,

    en idd veel beter te zien met Vimeo,
    wij waren op Valkenburg, 4 lipo-pakjes gevlogen,
    was idd ook koude wind, maar leuk

    Prettig 2015 !

    Uwe
     
  10. arnoldslootjes

    arnoldslootjes

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    haastrecht
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    wind in je gezicht

    4 januari 2015, captain's log. Stevige wind uit het westen. Gezien de flight-line Noord-Zuid is staat de wind recht in je gezicht. Niet handig voor kunstvlucht.
    De Ease up heeft in deze omstandigheden nog behoorlijk last van de zijwind want de staartrotor moet er stevig aan trekken. De heli blijft echter wel op zijn baan.
    De laatste vlucht heb ik gevlogen met de pod-n-boom Freya en die heeft minder last van de zijwind. Geen gierende staartrotor hier. Wat wel een probleem is , is dat ik in 1 vlucht tot 3x toe de heli visueel "kwijt" ben en hem door vele stuurfouten ver achter me laat uitkomen. Vandaag beslis ik dat de romp voor deze heli snel eromheen moet. Ik heb daar visueel zo veel profijt van dat ik het nu nog iets minder vlieggedrag even op de koop toe neem.

    [​IMG]

    Verder leek het met de Ease-up alsof de motor 2x een hele korte uitval had bij een stall turn. Gelukkig staat de flight logger altijd aan in deze heli dus die zal ik vanavond maar eens gaan bekijken.

    S.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Steven,
    goede plannen !!

    ..heb ik een vraagje over de "heel korte uitval" bij een stal turn,
    ik had hetzelfde met mijn T Rex 700 met Castel 120 ESC,
    het was koud, koude wind, en plots aan de top van de turn ...

    en dan liep die weer,
    aan anderen dagen stukjes met vol-gas gevlogen, niks,
    maar aan deze koude dag ook 2 of 3 keer,

    alle kabels gecheckt, niks gevonden ???

    Uwe
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, supplemental: In de Ease up heb ik 2 accu's gevlogen. De Jive loggings laten zien dat er bij de 1e accu 2x de spanning tot 36V was gezakt. Bij de 2e logging is er 1 dip tot aan 36 V te bespeuren.

    1e log:

    [​IMG]

    De dippen zijn zichtbaar bij 14m40 en 14m50 (Groene lijn). De accu heb ik nog even aan de lader gehangen om de inwendige weerstand te meten. Die komt op 17mOhm per cel. Kamer temperatuur...... Ik vrees dat de accu nog goed is om te hooveren, meer niet.

    2e log:

    [​IMG]

    1 dip bij 7m42. Hij is hier nog boven de 36 volt. accumeting geeft 12mOhm per cel....

    Wat me opviel is dat de uitval van de regelaar echt maar een fractie van een seconde was. Dat vind ik in beide loggings niet terug. Dan zou de gele I (motor stroom) in een steile lijn naar beneden moeten gaan. Dat is niet zichtbaar. Ik weet eigenlijk ook niet of de regelaar überhaupt wel uitschakelt bij onderspanning. Misschien regelt hij inderdaad "langzaam" terug. Of misschien is het nog iets anders. Schakelt /regelt de Jive überhaupt wel terug bij onderspanning? Een dip in het toerental is wel zichtbaar..... De enige conclusie die ik wel kan trekken is dat ik wat geld moet sparen voor een setje nieuwe accu's. Voor het aantal keren dat de accu's gebruikt zijn (=het aantal vluchten) is het alleen allemaal veel te duur. Gelukkig worden accu's langzaam aan ook goedkoper.

    Genoeg antwoord Uwe? Kabel of stekker problemen heb ik niet hoor. Dat soort fouten permitteer ik mezelf niet.

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven, leerzaam ik heb geen idee wat mijn accu's doen bij dit koude weer. Ik moet wel zeggen dat het mij iets te koud is want mijn vingers willen echt niet met dit weer.

    Verder heb ik hetzelfde probleem al jij, mijn ogen....ik hoop dat als ik een romp om mijn mechaniek bouw en deze met kleuren voorzie die een beetje contrast geven dat ik het ook beter zie. Mijn laatste vluchten zijn alweer even geleden maar ik had ook veel problemen met de zichtbaarheid, helemaal als er een beetje verkeerde luchten op de achtergrond aanwezig is. Mijn zicht probleem begint zodanig groot te worden dat het wel eens grote gevolgen kan hebben voor mijn F3C verhaal :(.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Genoeg antwoord Steven, en bedankt !

    mijn stekkers zijn ook o.k.,
    en ook de lipos moeten echter nog top zijn,
    opvallend was idd, dat de heli (motor) heel even uit was
    om vervolgens met de zelfde power weer verder te gaan,

    bij totale uitval van de spanning (stekker-probleem)
    zou ook de ESC nieuw initialiseren en de motor anders reageren,

    wie weet, tot nu toe niet meer gebeurt,
    ik ga verder autos oefenen, ha ha

    Bedankt nog eens,
    Uwe
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    John,

    Ik heb ondertussen ook een bril voor verderop want dat was ook al niet meer wat het moest zijn. Op de verre afstand heb ik ook al +1 nodig. Kan je niet anders adviseren dan dat eens goed te laten inmeten.
    Maar het grootste probleem schuilt in de achtergrond vind ik, Een groot contrastrijk geverfde romp helpt mij ook geen zier. Bij een grijze lucht die toch best veel licht geeft is de heli altijd een zwarte vlek. En dan kan dat maar beter een grote vlek zijn dan een bezemsteel. Maak die romp maar gauw klaar . Het is nu toch te koud om serieus te oefenen voor F3c.

    S.
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Vanaf 1-1-2015 schijnt het een en ander omtrent de regels met 2.4GHz overdracht anders te zijn en voor de meeste wat oudere apparatuur moet er een update gedaan worden om aan de nieuwe regels te voldoen.
    De Jeti spullen zijn update baar door middel van de USB adapter van jeti. De adapter is eigenlijk niks meer dan een FTDI en aangezien ik zo'n ding al eens gekocht had om de bluetooth adpter te programmeren , is het zinloos zo'n apparaat nog een keer te kopen. Een beetje solderen en een diode zijn genoeg om het werkend te maken.

    FTDI boardje met kabelverloop met diode:

    [​IMG]

    De FTDI moet even aan de praat gemaakt worden door een paar drivers op je computer te installeren. Daarna kan het flashen gebeuren met de beschikbare software op de site van Jeti. Het stelt eigenlijk allemaal weer niks voor.

    Update van de zender module:

    [​IMG]

    Ge-update van versie 2.01 naar 3.04. Ik had de software nog van 2011. Ondertussen is de EX versie al een tijd op de markt. De mijne zijn het nu ook!

    Hier de ontvanger:

    [​IMG]

    En het mooie is , tijdens het vliegen merk je er geen flikker van.......

    S.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En wat verandert er dan aan de regels, wat moet er ge-updated worden?

    Heeft dat puur met de wedstrijdreglementen te doen of is dat iets wat voor iedere 2.4 gieg gebruiker geldt?

    Groet, Bert
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    De zender en ontvanger moet nu blijven frequetie hoppen en mogen een nieuwe frequentie pas activeren als het een onbezette frequentie is. Zoiets ongeveer , als ik het goed ge interpreteerd heb.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2022
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Oftewel voor elk 2.4 ghz systeem, niet alleen wedstrijdvliegen.
     

Deel Deze Pagina