dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -307723.45509893465. Regen buiten , tijd om binnen wat te doen. Vandaag even in de kamer aan tafel bij de familie. Van de week heb ik de verfmallen aangepast naar versie 1.1 en uitgesneden uit gamma folie.
    Vandaag de folie maar eens op de romp geplakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En vanavond tijd genomen om de rest van de romp af te plakken met wederom mega statisch plastic zakken. De blauwe kleur weer op kleur gemengd want de gamma blauw is kobalt blauw. Een erg mooie kleur , maar te donker om bij de Hirobo blauwe kop en mijn blauwe registratie stickers te gebruiken. Dus een ietsie pietsie wit erbij en gaan!

    [​IMG]

    Ten opzichte van de andere romp is er een kleine verandering in het blauwe patroon. Ik wilde de "zijlijn" in 1 kleur maken want de witte schuine lijn door de zijlijn beviel me toch niet zo. Ook vond ik dat er ietsje teveel blauw in het zicht was. Ik wilde wel wat blauw behouden vanwege de blauwe rotorkop maar niet meer dan nodig om de blauwe kop zijn kleur logisch te laten zijn. Ik bedoel , al je je heli helemaal aankleed met rood , dan slaat een blauwe kop nergens op. Dan zou die rood of wit of zwart moeten zijn........ Daarom heb ik er voor gekozen om de "kraag" van de romp blauw te maken en slechts kleine delen van de staart. Er is nu nog redelijk veel blauw aan de staart maar er moeten nog gaten in de staart gedremeld worden.

    [​IMG]

    Zo dus!
    Nu eerst drogen. Morgen zwart op de cockpit.

    Capt' S.
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    capt. log, stardate:-307721.16346397775. bij benadering... Vanmiddag 5 accu's leeg te maken. 3 om te hoveren en 2 voor aero's. Maar de wind is vandaag ongunstig qua sterkte en richting. Ik kan op mijn uitwijkveld eigenlijk maar in 1 richting vliegen en dat is oost - west. Ik kan nog iets draaien naar ooz - nww, maar meer ook niet. Voor de aero's heb ik vandaag de wind vol op de zijkant staan en dat met een kracht van 4 à 5. Meer aero's dan de candle zitten er niet in vandaag. Voorts is deze open plek een prima plek om je hond uit te laten of te paard te gaan of gewoon zelf wandelen. Mijn concentratie wordt dus continue afgeleid door de omgeving..... Wel flink wat sticktime gemaakt in een relatief korte tijd. Snel weer naar huis.

    capt. log, stardate: -307717.9671169456. weinig wind ondanks de verwachting van windkracht 3 à 4. 18:00h thuis, 2 accu's aan de laders en een dik uur wachten. Ondertussen eten we even. 19:30h aangekomen op de vlieglocatie. vlaggen neerprikken. Mijn 2 weken geleden geverfde cirkel is er nog steeds.
    Vandaag tijd voor de aero's, wel even de accu warm maken met 2 hovers. Pijnlijk, ik ben op van de zenuwen. 1: een tochwat vreemd veld, 2: geen hulp op de uitkijk, 3: een nog maar pas gerepareerde heli waarvan de motor soms een kort moment wat terugtoert. 4: net een beetje fris buiten...... 5: al heel lang niet meer aero's gevlogen.
    Maar dan toch, ik moet me er doorheen zetten anders wordt het nooit wat. De candle durf ik altijd wel dus daar bijten we pits mee af. Het is immers ook de eerste aero. Dan de pullback. bij de tweede boog denk ik dat ik em iets moet corrigeren ,maar bij de derde boog heb ik het idee dat ik dat niet had moeten doen.. Daar is de fout dubbel. Even landen om van het shakin' stevens gevoel af te komen,.... helaas lukt dat niet. Na enige tijd maar weer verder na de UX mentaal doorgenomen te hebben. Niet gek na bijna een jaar..... De rol durfde ik ook nog wel , maar ik verpier de tweede helft. Toch niet eens makkelijk om em netjes symmetrisch te vliegen. De ovaal met flip komt er ook door. Gaat redelijk voor mijn doen. dan toch maar weer even landen. Aan de andere kant van dalmeden is iemand opgestegen met een vliegtuigje, maar hij blijft netjes aan die kant, het is ook groot genoeg hier. Gelukkig hebben we 2.4GHz materialen....
    De tweede accu stop ik er zo snel mogelijk in want de zon duikt onder de horizon, maar ik ben eigenlijk al te laat, voor de aero's wordt het toch wat donker nu, een paar strakke banen op de gewenste afstand maar oefenen dan. Nog net genoeg om 2 hovers te doen en dan is het te donker en de accu leeg genoeg.. overmorgen maar weer....

    Thuis nog even tijd gemaakt om verf te spuiten. Vanaf nu mag er zonodig gereageerd worden met onzuivere kreten:

    [​IMG]

    zteven.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2015
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hmmmm, ernstig mislukt...... ik moet nog veel oefenen en nog veel meer geduld hebben. Verschillende technieken uitproberen....... eerst maar eens op het vliegen concentreren. Ik kan nu wel een romp om de tweede freya doen. Is in ieder geval 1 visueel probleem minder.

    [​IMG]

    Tot ziens!
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -307690.5631659056.
    Afgelopen week en op maandag avond en op woensdag avond geoefend op het P-programma.
    Beide avonden 3 accu's meegenomen en ook beide avonden maar 1 accu kunnen gebruiken voor de aero's. De donkerte trad toch nog te vroeg in.

    [​IMG]

    Op beide avonden heb ik de rose Ease up 2 (met Freya 2 erin) gevlogen. De heli vliegt me net iets lekkerder dan de Ease up 1. De heli lijkt ook zuiniger wat te verklaren zou kunnen zijn door het lagere gewicht. Ik merk nu wel dat bij mij de romp een groot voordeel is. Op 1 of andere manier is hij minder jumpy in de hover. Het andere grote voordeel is de betere zichtbaarheid bij de aero's.
    Alle figuren zijn weer geoefend op de autorotatie na. We gaan het meemaken zondag. De weersverwachting is niet al te best helaas.

    Nu de nieuwe forumsoftware erop staat en op dit moment alle eigen posts te editen zijn heb ik even waargenomen om mijn hele dagboek na te zien op verloren links naar foto's en dergelijke. Ook de filmpjes heb ik opnieuw embedded zodat bijna alles weer is zoals het hoort! Het is immers mijn naslagwerk. Ik kijk zelf regelmatig terug naar het verleden....

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2022
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    nou da's jammer, wedstrijd afgelast. nog jammerder: het weer blijkt toch goed genoeg. Althans wel hier in hengelo. Daardoor toch wel even gevlogen vandaag. 1 accu gehovert en 1 accu het programma.

    17 mei weer een kans om voor de juri te verschijnen.....

    Om de post wat op te leuken , een plaatje van maandag j.l.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Na een week verkoudheid met een lamlendig gevoel, tintelende huid enzo, was ik vandaag met het mooie weer in een stuk betere gemoedstoestand. En omdat vandaag het weer wel mooi is en morgen waarschijnlijk niet, gaan we toch vandaag nog maar even oefenen.
    1 Accu hovers laten me weer weten dat ik nog lang niet tevreden ben. Ik heb vandaag weinig wind maar wel recht in mijn gezicht wat gelijk andere effecten geeft bij het hoveren. Bij het loskomen komt de heli direct mijn kant op wat ik natuurlijk weer te veel tegenstuur. En zo blijft het nog een handicap om de heli op 9meter afstand te houden........

    [​IMG]

    De zon zit helaas ook al in beeld en we besluiten de hoverplek te verplaatsen zodat we met de rug in de zon staan . De wind komt daarmee ook uit de betere kant maar de lokatie is hier niet erg geschikt voor deze positie. De hovers gaan wel maar ik ben nogal afgeleid door wat er in de verte allemaal gebeurt......

    De tweede accu is voor de eerste set aero's. Ook deze set gaat op onnatuurlijke wijze diagonaal over het veld waardoor ik weinig tot geen goede oriëntatie heb. Achteraf heb ik het idee dat eerst een paar calibratie banen me hadden kunnen helpen hierbij. Eerst 1 hoverfiguur om de accu op te warmen. De aero's zelf gingen dus hondsberoerd, de candle tekort aangevlogen waardoor ik niet hoog genoeg uitkwam, de UX te weinig steil ingevlogen waardoor ik tot 4x toe hem afgebroken en opnieuw heb gedaan. De ovaal vergeet ik weer, maar ik word van achter toegeroepen dat die nog moet. De flip travel-t niet genoeg maar is verder wel okay. Rollen gaan ook wel aardig dit keer. De M wordt niet wat ,ook door tekort aanvliegen.

    De tweede set aero's gaan een stuk beter, ik heb geleerd van de vorige vlucht....

    [​IMG]

    greetz,

    Zteven.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2022
    Super john vindt dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Mooi weer vandaag met vanmiddag even een flinke bui met de daarbij behorende wind. Die wind woei nog enigszins vanavond maar die zakte in een uurtje flink terug. De wind kwam van het westen net als de zonnestralen, maar gelukkig heb ik vandaag de pet mee en die bied hulp tegen de zon tijdens de 2 accu's voor de hoversessies.
    De eerste accu stop ik in Ease up 1. Die is zwaarder dan Ease up 2 en in de turbulente wind minder springerig. De tweede accu vervolgens in Ease up 2 om het verschil te ontdekken. Precies, Ease up 2 is springeriger, maar als ik minder aan de knuppels zit te pieren en de heli goed op de wind zet dan springt ie heel veel minder. De eindconclusie is nog steeds hetzelfde: ik moet eerder sturen en minder. Tail in kan ik dat ook dus waarom in de andere richtingen niet?....

    De beide aero accu's gaan omstebeurten in Ease up 2. Op dit moment waait het nog aardig, maar omdat de zon erg in beeld komt besluit ik toch mijn aero's wat diagonaal op de wind te zetten. Dat werkt niet erg super en dus draai ik em weer terug en offer het symmetrisch plaatsen ervoor op. De aandacht is er niet volledig bij en ik maak dan ook enkele zeer domme stuurfouten. Enkele figuren waaien erg weg maar zodra ik er op let bij het aanvliegen is er eigenlijk niets aan de hand.
    De laatste accu vlieg ik vervolgens met de wind in de rug. De wind is ondertussen zover gaan liggen dat dat kan. Het is een mooie oefening om eens op deze manier met zijwind te vliegen en de heli toch op de baan te houden die ik wil. Heel bijzonder klappert de rol er helemaal uit en eindigt hij in de wind mee richting. Maar liefst 90graden de bocht om gegaan, knap werk ,ik snap em zelf ook niet echt.....

    groeten,
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2022
    Super john en harkalt vinden dit leuk.
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Zo herkenbaar allemaal Steven, echter ben jij al heel wat stappen verder als ik. Maar gewoon stug doorzetten dan komen we er wel.
     
    harkalt vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Maar ach, jij hebt dan alweer wat meer aan de autorotaties gedaan....... Die oefen ik niet graag op wildvliegplekken. Dus ik hoop snel weer naar de club te gaan.
     
    harkalt vindt dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain log, stardate -307644.20335489605.
    De vooruitzichten voor het weer de komende week zagen er gisteren niet erg rooskleurig uit, maar langzaam komt er wat verbetering in. Eerst zag het er naar uit dat ik enkel morgen avond nog zou kunnen oefenen voor de wedstrijd van komende zondag. Helaas is de weersverwachting voor zondag nog niet erg goed. Omdat het weer vanmorgen erg mooi was en de kinderen toch nog moesten werken zei mijn vrouw dat ik gewoon moest gaan oefenen. We hadden immers pas laat op de middag ons moederdag uitje.

    Dus gauw accu's aan de lader en op naar het wildvliegveld. Ik ben weer niet alleen. Voor de hovers maakt dat niet uit , maar mijn aero's moet ik om de veiligheid dus weer een kwartslag gedraaid vliegen. Mijn pet helpt goed tegen de zon en omdat de zon vrij hoog staat heb ik er totaal geen last van. De wind heb ik wel in de rug. Het waait niet hard maar toch waaien de pullback en de double tail turn met de wind weg. Vorige week had ik daar betere controle over.
    Ook de rol is eigenlijk nog een zorgenkindje. Het komt nog veel te vaak voor dat de tweede rol wokkelt. Wellicht geef ik ongemerkt wat nick bij. Daar moet ik nog maar eens extra op letten.
    Hopelijk kan ik morgenavond nog even naar de club en autorotaties oefenen.

    S.
     
    harkalt vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log Stardate: -307638.7303716388. Dinsdag.
    Gisteren, maandagavond. We zouden op de club weer 's-avonds mogen vliegen dus hup er naar toe want ik wil graag de autorotaties gaan oefenen. Maar helaas. Bij het hek van de vliegbasis aangekomen zit de ketting en het slot van de beveiligingsdienst er omheen en we komen er dus niet op. Dan maar naar de wildvliegplek. We hebben daar een 2tal stekkies waar we kunnen vliegen en ik hoop erop dat de plek met het grasveld door de boer gemaaid is. Ook helaas pindakaas. Door naar de 2e plek. Daar zijn asfaltweggetjes en sloten en wilde begroeiing. Gewoon hoveren en aero's dus..... De tijd is ook al een flink stuk verder en we maken enige haast om te gaan starten.
    Het is weer is geheel windstil en de hovers komen er daardoor heel aardig er uit te zien. Even wat extra aandacht gegeven aan de starts en landingen en de boog van de "flower". De aero's gingen weer als vanouds met een eruit draaiende tweede boog in de "pull back" en een daverende misser in de "UX" . Ook de 2e rol gaat nog niet de goeie kant op. Dat heb ik eerder wel goed gedaan dus ik maak echt vreselijke stuurfouten.
    De vorderingen zijn mijns insziens nog maar minimaal en ik heb daardoor het gevoel zo tegen de max van mijn kunnen aan te zitten. Er zit maar 1 ding op: heel veel vliegen.

    Dinsdag: Omdat ik gisteren 1 accu niet heb kunnen leegvliegen doe ik dat vanavond maar even bij het "takkewijf". Het gras is gemaaid. Da's handing , maar ik ga hier geen autorotaties oefenen. Vandaag waait het flink en de wind is erg vlagerig. Da's een mooie oefening en ik bak er niet zoveel van. Ik heb immers Ease up 2 bij me en die is gevoeliger voor wind. Het toerental iets hoger zetten maakt het marginaal beter. Naja, na een 10tal hovers is de accu leeg en kan ik weer naar huis.

    Steven.
     
    harkalt vindt dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307633.10984271945. Hemelvaarts dag 2015.
    Ook vanavond geoefend voor de wedstrijd van komende zondag. Mijn hoofd was er niet helemaal bij vanavond. In het kader van hemelvaartsdag niet wezen dauwtrappen, maar van 2 niet functionele fietsen 1 functionele gemaakt. Zo ben je toch weer een paar uurtjes zoet.
    In de tussentijd heb ik alle 5 accu's geladen. Daar heb je dus toch een beste klus aan om die weer leeg te maken , vooral met het oog op dat mijn hoofd er niet goed bij was. Toch flink kunnen oefenen.

    [​IMG]
    De ultieme persoonlijke uitrusting: nationaal gekleurde F3c jas met bijbehorende pet....


    De hovers zijn niet onaardig en Harrie is tevreden. Maar er is dan ook weer weinig wind. Starten en landen op asfalt is verschrikkelijk. Het grondeffect treed hier wel 10x harder op en tussen 0 en 50cm hoogte drijft de heli elke kant op terwijl je dat juist niet wilt. Met name bij de landing geeft dat heel onaangename wegglij situaties. De pirouette drijft ook nog steeds makkelijk weg, ook in de hoogte. Ook diepte blijft moeilijk. Om alles precies op 9 meter afstand te houden lukt dus niet. Soms zit ik op 8 meter , maar soms zelfs op 12 meter. Ik zie dat gewoon te laat.

    [​IMG]

    De eerste helft van de boog bij de "flower" wil nog steeds niet goed inzetten. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik fout doe. Ik probeer maar zo goed mogelijk de figuren langzaam te doen ,maar soms schiet er snelheid in en dan is afremmen erg moeilijk.
    Een set aero's verloopt slecht, maar het is puur een gevalletje dat het koppie er nog niet bij is. Bij de tweede accu voor aero's stapt Harrie van zijn stoel op om achter me te gaan staan en blijkbaar helpt dat. In deze set gaan de aero's erg mooi en we balen dat het niet vastgelegd is met de camera.
    Ik vlieg de laatste accu leeg met wat hovers en wat rechte banen, maar ik wil toch even proberen wat deze "oude" accu doet met de stall turn en met de rol. De stall turn is geen probleem maar de rol voer ik niet strak uit en het rotortoerental kakt vreselijk in aan het eind van de tweede rol. Ha! dat kan die accu dus echt niet meer.
    Nee, ik moet zondag echt de lader meenemen en 1 accu ter plaatse laden. Moet geen probleem zijn denk ik.

    capt. Steve
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes Zondag!

    Groet, Bert
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    En opeens wordt er een enveloppe met inhoud bezorgd. Niet direct verwacht. Wat is het? De service van Jeti model....

    [​IMG]

    Een aantal weken geleden heb ik mijn defecte opgestuurd naar de fabriek en vandaag zomaar een nieuwe in huis. Zo eens even google translatie op de text loslaten. Ik begrijp tsjechies niet echt.
    Maar kortom: super service. Alle lof voor Jeti!
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    captain's log , stardate: -307625.0569824963.
    de 1e nationale wedstrijd van 2015. We hebben heel wat tijd doorgebracht om te oefenen en ik ben ook zeer benieuwd wat het oefenen me heeft gebracht. Vorig jaar in Toldijk bij de Euro heli series maakte ik tussen de 93 en 118 punten per ronde. Nu ben ik in de eerste ronde begonnen met 136 punten. Het is denk ik mijn beste ronde. Het woei toen nog niet zo hard. Van de laatste ronde weten we de scores nog niet.
    De eerste ronde verloopt erg goed. Ik zet ook de autorotatie in maar ik kom uiteindelijk veel te vroeg al laag uit en heb er op dat moment nog veel te veel snelheid in zitten.
    De heli maakt een lange glijer op zijn skids en helaas breekt de poot linksvoor.
    Geeft niet erg, want de wind steekt op en ik neem voor de volgende rondes de rode Ease up.

    [​IMG]

    De rode Ease up is nummer 1 en daar moet je wel even het juiste programma in je zender voor kiezen...... zucht. Naja ik merk het gelijk want de rotordisc trekt al weg bij het optoeren. Ondertussen komt er aardig wat wind op de zijkant van de heli bij het vliegen. In beide rondes verpier ik de pullback en laat ik de autorotatie voor wat het is. Met deze wind en staat van geoefendheid nog maar even niet....

    [​IMG]

    Even een opsomming voor zover ik me het nog herrinner:
    De candles 1: te laag, waardoor ik direct de flip moest inzetten. 2: okay 3: ook.
    pull back 1: okay, met wat correctie in de derde boog. 2: mis in de derde boog. 3: mis in de 2e boog.
    UX 1: okay, boog zakt te ver onderuit. 2: okay. 3: mooi, eerste deel boog wat 4kant.
    Ovaal 1: 2: en 3: telkens niet goed doorgeflipt waardoor het laatste rechte stuk er niet was en de boog naar beneden er niet uitzag.
    Rol 1: te ver naar links. 2: okay, ook in het midden. 3: 2e deel een vreselijke wokkel versterkt door stuurfout.
    double tail turn: 1: 2: 3: okay tot mooi.
    autorot : zie boven...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    harkalt en Super john vinden dit leuk.
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Wat een eer...mijn naam in dezelfde klasse als die van jou! Dit topic is ooit mijn inspiratie geweest om een eigen topic te starten om mijn weg te schrijven om toe te treden tot de FAI piloten! Verder was het weer een top dag, veel geleerd, veel tips otvangen, veel mooi vluchten gezien en ... een rood verbrande kop!
     
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  17. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    john ik werd thuis al uit gemaakt voor kabouter met die verbrande konen
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Iets beter dan vorig jaar. Pffft en daar oefen je je suf voor....

    [​IMG]
     
    harkalt vindt dit leuk.
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307556.1645104008.
    Tja , wanneer het dan toch 1,5 weken voor de volgende wedstrijd is dan wordt het wel es tijd om toch nog wat te oefenen. Zo gedacht zo gedaan en vorige week maar weer eens op stap gegaan. Was er tijdens het oefenen voor de vorige wedstrijd telkens een windstille avond , zo hebben we nu zowaar wat wind. Van de enkele avonden dat ik oefen bemerk ik dat er maar weer bar weinig vordering in zit bij het hoveren. Zoals al vaker gezegd: wind is mijn handicap.
    Maar vanmiddag bedacht ik mij weer dat de rose Ease-up ook wat opboom neigingen heeft. 1 + 1 is flybar bijstellen.
    Ik heb dacht ik, een tijd terug de gewichten nog wat (15mm?) naar buiten gezet, maar vandaag heb ik ze 5mm naar binnen gezet. Eens zien wat dat doet.
    Op de wildvliegplek is er weer een serene rust wat mij ernstig aanspreekt. Gauw de hoveraccu erin en hoveren. De wind komt van rechts. Bij mijn heli op de staart dus. Gas op de knuppel en opstijgen. ..... ....... ....... WOW. wat een verschil! Echt veel minder last van de windvlagen. Na een voltooid hoverfiguur even een paar banen vliegen. Ja , zoals verwacht : de heli boomt veeeel minder op. Dat 5mm zoveel kan veranderen zeg.
    Een nieuwe accu erin en de kunstvlucht figuren. Eerst de hovers, okay. Candle, mooi! Pullback,...... wat? hij klappert er al uit in de eerste boog. opnieuw,..... alweer klappert hij eruit! Maar de motor kakt ook in , met een zwieper van de tail als gevolg. Landen. Ik ben bang dat 1 van de pluggen van deze accu net iets te ruim zit. Die zal ik thuis eerst maar eens vervangen. Morgen weer een (test)kans.
    2e aeroaccu: Een mooie set figuren komen er vandaag uit. Dat welte verstaan met wat afwijking doordat ik op zijwind vlieg nu. Ik moest mijn parcour wel verleggen ivm de wind. In het midden is het allemaal nog lang niet, maar vanavond komt er weer eens een snaarstrakke rol tevoorschijn uit de heli. Toch het resultaat van een beter afgestelde peddelstang?
    Als laatste test ik nog even 1 van mijn oude accu's. Ik heb nog 1 exemplaar die nu op 10mOhm per cel zit in koude toestand. Ook met deze accu vlieg ik het kunstvlucht programma nog een keer en ik kan concluderen dat de accu nog prima meekomt. Mooi een reserve accu dus.
    Morgen de generale repetitie!
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2015
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307545.4086757991.
    We zetten vandaag onze tocht voort naar Well. De federatie heeft een bijeenkomst van nationaal niveau opgezet en onze aanwezigheid is van groot belang. Het grootste deel van de reis kan met warp speed afgelegd worden maar het laatste stuk gaat tussen vele asteroiden door, via een nauwe doorgang en we zullen daar met gepaste snelheid moeten voortgaan. Aangekomen op de plaats van bestemming kunnen we onze shuttlepods uit de shuttlebay halen en daarmee onze bijeenkomst vervolgen.
    Ik heb 3 dilithium cristal bars opgeladen meegebracht waarvan ik er 1 gebruik om voor aanvang van de wedstrijd even te gaan vliegen om mezelf met de omgeving bekend te maken. De vorige keer is me dat goed bevallen en zo kun je voor jezelf even plaats en afstand t.o.v. de achtergrond zien en inschatten. Vandaag , en vooral vanmorgen, is de zon ook een speler in dit tafereel want die schijnt ons recht in het gezicht. De zon is nog niet zo hoog dat ie boven de klep van mijn pet blijft. Dat wordt zeker voor de eerste en misschien ook voor de tweede ronde een extra handicap.

    De eerste ronde verloopt heel aardig voor me en eindigt met een score van 142,5 punten. Ik vlieg alle figuren behalve de autorotatie. De hovers zijn aardig, de pirouette loopt me wel weer wat weg en het landen en stijgen gaat niet met 1 strakke lijn en snelheid. De candle is mooi recht en verticaal. In de pullback gaat de laatste boog scheef en komt de heli scheef naar beneden en dat maakt het laatste deel van het figuur lelijk. De zon speelt hier duidelijk parten. Bij de UX maak ik de rollen op verschillende hoogte maar ook zijn ze beide te hoog. De ovaal was dacht ik okay in deze ronde, maar de rol ging in het tweede deel rechts de bocht om en kwam vele meters verder naar achteren (nader te noemen: dieper) uit het figuur. De dubbele tail turn kwam ook een stuk dieper uit dacht ik.

    De tweede ronde was wat minder. Ik was wellicht na verloop van tijd minder geconcentreerd maar ik had ook echt last van het vele licht van de zon en geprik in mijn ogen. Gezien mijn kleding achteraf nogal zwart was denk ik dat er een beste lading zand door de lucht zweefde. De figuren gingen soortgelijk als de eerste ronde maar de laatse 3 kwamen echt scheef uit het figuur vliegen, lelijk dus. Al met al goed voor 132,5 punten.

    De laatste ronde is meestal die van "dood aan de gladiolen" zoals John het zegt. In dit geval betekent dat dat ik de autorotatie ook gewoon ga doen. Ik zet me zelf na het opstijgen voor de eerste hover in een vernieuwde concentratie modus. Ondanks dat ik zelf wel enkele foutjes bij de hovers kon ontdekken verliepen ze heel fraai. Van de figuren heb ik niet meer zoveel herinnering omdat ik zo intens met het sturen bezig was. Maar aangekomen bij de autorotatie wip ik de schakelaar om en Harrie roept op het midden "aanvang!" Eerst nog een stukje rechtuit dalen dan de bocht om met, voor je gevoel, meer dan 90 graden. Dan weer even dalen en weer een 90 graden bocht. Tijdens de daling neem ik al iets snelheid weg, maar waarschijnlijk had ik het niet hoeven te doen. Na de tweede bocht is de heli nog veel te ver van het vierkant weg en een landing moet buiten het vierkant gekozen worden. De laatste daling verloopt netjes ik neem meer snelheid uit de heli door hem af te vangen en op het laatste moment remmen we volledig af en zetten we de heli snel horizontaal om hem dan netjes neer te zetten.

    [​IMG]

    Bij de einduitslag van vandaag heb ik meer dan 1500 punten (genormaliseerd naar de 2000 punten voor de winnaar) wat ik een prachtig eindresultaat vind! Mijn doel om 70% score t.o.v. de beste pilooot te halen is binnen bereik!
    Mijlpaal!

    Steve.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2020
    harkalt en Super john vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina