dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... binnen bereik? RÉÉDS, zou Sjef van Oekel zeggen... tenminste, volgens mijn rekenmachine is "meer dan 1500 punten" óók "meer dan 75% van 2000"....

    Gefeliciteerd!

    Groet, Bert
     
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja , je hebt gelijk Bert. Ik ben vergeten te melden dat het om de einduitslag van het hele jaar gaat! Op dit moment zijn er nog maar 2 wedstrijden gevlogen. De derde zal ik missen helaas en ik hoop dat de eerste toch nog ingehaald gaat worden. De einduitslag wordt daarna bepaald door de 9 beste rondes van de 12 gevlogen rondes te calculeren.
    Ik hoop dat de rondes van de euroheliseries ook dit jaar meegenomen worden in het eindresultaat... geeft wat meer ruimte .....
     
    harkalt vindt dit leuk.
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ja Steven, het was weer een wedstrijd om elkaar te pushen maar we hebben beide weer een stapje vooruit gezet. Als ik naar jou vorderingen van het afgelopen jaar kijk dan heb je echt wel een grote vooruitgang gemaakt. Ik heb je vorig jaar bij Toldijk zien vliegen en daar was je de figuren aan het"doorkomen", als ik je nu zie vliegen dan ben je die fase echt al voorbij en kom je in de fase van finetunen. Er zaten afgelopen zondag een paar hele mooie en correct gevlogen figuren bij en ik weet zeker dat er hier en daar voldoendes bij zaten. Ik moet nog heel wat hobbels overwinnen en veel vlieguren maken om komende jaren een beetje bij je in de buurt te komen , maar wie weet "vechten" we ooit samen nog eens om een podiumplaats.
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dat zou het op de gezonde manier spannend maken John. Enneuhh tijd voor jou om je avatar even in een hogere resolutie te uploaden. Dat staat zo leuk naast de mijne.....
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    captain's log stardate: -307493.35381785885

    Aangekomen op het "veld" gauw een accu in Ease up 2. Hoveren hoveren en wat aero's.
    Terwijl de heli weer aan de grond staat komt Wim eraan rijden. Hij komt even kijken. 2e accu erin en hoveren. Ik maak een opmerking over dat ik niet meer in de cirkel kan landen omdat ik het verkeerd inschat. Wim zegt dat ik een visuele afwijking moet hebben en ik denk opeens : verrek, de varifocus bril! Wim zegt me te gaan hoveren boven de cirkel en dan kijkt hij even van de zijkant om te zien of ik er ook daadwerkelijk boven zit. Resultaat : meer dan een meter achter de cirkel! Ik heb geen andere bril dus vervolgens testen zonder bril. Ja dat gaat goed, nu land ik em weer in de cirkel.
    Na de beide hover figuren laat ik Wim de rest van het programma ook zien. Wim is onder de indruk. Niet alleen van mijn vliegkunsten , maar ook van de zichtbaarheid van de heli met romp! We gaan er weer een bouwen!
    Vandaag had ik weer eens zin om met de unistar die FBL gemaakt is op stap te gaan. Het schiet bij mij allemaal niet zo erg op mede door de keuzes die ik maak om budgettair binnen mijn perken te blijven. De 3digi FBL unit heeft geen hulpprogramma waarin een volledige afstelprocedure wordt doorlopen waarna het hupsa okay is. Er is hier meer werk en eigenlijk heb ik er niet zo veel zin in. Ook omdat de FB helies erg goed vliegen.
    Maar vandaag een stap gemaakt. 2 tankjes gevlogen en veel gehoverd. Daar zit de FBL echt nog niet goed. Rustig rondvliegen gaat eigenlijk wel mooi en strak.
    Het reactie vermogen van de heli is bar slecht en ik heb ook het idee dat de unit eigelijk weinig doet omdat ik de instellingen flink getemperd heb. Dus stap voor stap een parameter omhoog. eerst maar de totaal gevoeligheid. Eerst de tail want die wappert nog alle kanten op. Langzaam verbetert het. Ook de knuppel input op de tuimelschijf zet ik een paar stappen hoger. De heli blijft echter wat traag reageren. Inpakken. Eerst maar weer eens een periode over nadenken. Ik krijg wel weer een idee.....

    Groet.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2022
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    captain's log stardate: -307490.6103183664

    Na een middag metselen en tussen door de belangrijkste vluchten van de F3C WM live stream bekijken, was de inspiratie weer ten top en moest ik zelf ook nog even aan de stuurknuppels. Dus met 3 accu's naar de wildvliegplek.

    [​IMG]

    De zon staat alweer goed in beeld maar is nog even achter de wolken. gelijk maar vliegen. Nummer 1 heb ik startklaar staan en ik wil ook bij deze vriend nog even kijken naar het opboom gedrag. Maar eerst de ontdekking van gisteren testen. Ik heb een oude leesbril meegenomen die +1 is. Even vergelijken met de varifocusbril. Precies, goed beeld. Nu testen met de heli. Na een paar hovers weet ik genoeg. Geen helivliegen met een varifocus.
    Alleen een leesbril heeft de glazen erg laag zitten. Maar we zijn ook hierin creatief vandaag!

    [​IMG]

    Zo dat werk ook goed!

    Het vliegen verder gaat als vanouds. Ik zou nummer 53 zijn op de WK....
    Vandaag alleen nog even een sfeer impressie van de wildvliegplek en de stand van de zon om 20:00h.

    [​IMG]

    en een panorama:

    [​IMG]

    To de volgende keer!
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307479.71952688997.

    Voordat ik überhaupt aan dit forum meedeed hadden we een forum welke door Wim Doornekamp was begonnen. Dat was heli.pruts.nl . Daar hebben we al veel plezier aan beleefd en veel kennis uitgewisseld. Ten tijde van dat forum schreef ik al mijn bevindingen gewoon op papier, jeweetwel dat geweldige materiaal waarmee je met een ingenieus tooltje allerlij krabbels op kon zetten. Ik heb al die verslagen maar eens ingescanned en op het web gegooid. wellicht voor niemand anders dan mezelf interesant. Maar de meest fraaie pagina is een van de laatsten uit dat boekwerk en omdat die aansluit bij mijn eerste post van dit lange draadje wil ik jullie toch even mee terug nemen naar: http://www.modelbouwforum.nl/threads/dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger.46062/
    Ook een paar filmpjes die het verhaal ondersteunen zijn bijgevoegd. Gewoon omdat het kan!
    En een link naar de 53 pagina's schrijfwerk maken het af. Veel plezier!

    steven
     
    harkalt vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307476.7404236429.

    Bij thuiskomst van het werk de 2 nieuwste accu's aan de lader gehangen en opgeladen.
    Op de wildvliegplek aangekomen ga ik mijn nieuwe brilcreatie testen die bestaat uit mijn modelglasses nimbus zonnebril met een gemodificeerde leesbril met sterkte 1 er voorop gemonteerd. Prima combinatie want de landingen geschieden weer in de cikel zo als het hoort en na verloop van tijd heb ik niet meer door dat ik een bril opheb en voelt het dus natuurlijk aan.
    De eerste accu maak ik verder leeg aan het p-programma. De tweede accu gebruik ik voor nog wat extra hoveroefeningen en extra UX oefeningen en rollen. Maar nu dat is vreemd de motor kakt wat in. Hmm. Cel 1 van deze accu wilde in het balanceren ook al niet goed meekomen de laatste paar keren...... De accu is bijna leeg dus maar eens landen. Kap van de heli open,.... ik ruik iets wat warmer dan gewoonlijk is. Ja het is cel 1 van de accu.
    Thuisgekomen meet ik de accu met de checker en cel 1 is een stuk leger dan de rest. Ik laad deze cel apart even bij, maar al snel is duidelijk dat de inwendige weerstand al op 95 mOhm zit. Da's zo'n 90 teveel. Jammer.
    Ik denk dat ik een 2 cellige erbij ga bestellen en deze ene cel ga vervangen....

    Steven
     
    harkalt vindt dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307471.4583650432.

    Vanavond 4 accu's leegvliegen. De oude accu's regenereren weer een beetje door het reglmatigere gebruik en zijn teruggelopen naar zo'n 9 a 10 mOhm per cel. Dat is te doen. De motor zal daarmee niet ernstig inkakken.
    Op het veld blijkt dat ook zo te zijn.

    Tevens stop ik mijn telefoon eens in mijn heli met een gps registratie app aan. Mijn routes heet deze. Hetvolgende resultaat gevende:

    [​IMG]

    Zo hierboven een aantal banen van links naar rechts en wat hoverwerk ingezoomd hieronder:

    [​IMG]



    Vandaag wil ik eindelijk mijn snelheids meting eens gaan doen. Ik heb al lang geleden eens gezocht naar een aardige app daarvoor en 2 weken geleden heb ik enkele instellingen in de app wat gunstiger gezet voor deze uitdaging. Ik verwachtte altijd al dat de heli ongeveer een 150 Km/h maakt met mij aan de knuppels. Vandaag blijkt dat waarheid te zijn:

    [​IMG]

    150,74 mooi toch? De hoogte staat niet op de foto maar is 139 meter met de minimum hoogte op 61m. Dat maakt een hoogte van 78 m boven de grond. Je hebt er niks aan maar het is leuk om te weten.

    Omdat de beide helies nog iets opboomen in de fast forward heb ik de paddle gewichten nogmaals wat verder naar binnen gezet. Bij ease up 2 nog eens een 3mm. Het gevolg is inderdaad een heli die kaarsrechtdoor vliegt met gas op de plank. Ik heb Ease up 1 ook bij me en maak aldaar de gewichten gelijk als met Ease up 2. Ook daar helpt het. Een heel klein beetje boomt deze nog op maar dat is echt minimaal.

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -307452.30492135964

    Vrijdag avond 2 accu's gevlogen en het was echt waardeloos vliegwerk. De stevige wind van de dag was op de avond helaas al fors afgenomen. Jammer, ik had nu na de laatste peddelstang aanpassing graag even ontdekt wat dat in een portie wind doet. De aero's kunnen op alle fronten beter. Ik heb blijkbaar toch flink last van een dwars diagonaal waaiende wind, maar ook van mezelf , want in de laatste vlucht vergeet ik gewoon naar flightmode 3 om te schakelen......

    Vandaag was er even tussen 2 grote buien tijd om te vliegen. ik had mijn vliegtijd gedeeld met een aantal lokale piloten en dat gaf een groepsmeeting van 6 man. Ik heb 2,5 accu's gevlogen waarvan 1 keer het p-programma. Vandaag werden ze een stuk mooier. Ik heb in het aanvliegen al rekening gehouden met wederom een diagonaal waaiende wind en dat helpt al een flink stuk. De UX vloog ik eerst "verkeerd" aan maar met de wind correctie erbij ging hij alleraardigst. In het geheel een heel fraaie vlucht. Ook de rol ging nu rechter als voorheen. Zeer zeker een gevolg van de laatste fine tuning aan de peddelstang.......

    s.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -307444.05812404875.

    Vandaag woendsdag met 4 accu's te velde gegaan. Er stond nog een lichte wind uit een verkeerde hoek, maar da's goed voor de oefening. Harrie heeft weer meegekeken en beoordeeld. Flink gehooverd vandaag. 1x het hele p-programma gedaan en de laatste 2 accu's weer veel gehooverd. Ook wat extra aandacht en oefenen aan stijgen en landen in de cirkel. Ook op 2 meter boven de cirkel halve en hele pirouetten met stops en aansluitende landingen. En extra aandacht voor het hoveren met de neus naar rechts en het landen en stijgen in deze positie.
    Het is een hele belevenis te ondekken dat het bijzonder veel inspanning kost om dit strak en recht te krijgen. Stijgen en landen met de neus naar rechts gaat wel heel aardig , maar de halve pirouette via "nose in" is moeilijk. De heli drijft me dan toch vaak wel meer dan een halve meter weg terwijl ik me er op richt om onder de 25 cm te blijven.
    Nog heel wat te oefenen dus.....

    [​IMG]

    Tot morgen.....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
    Super john vindt dit leuk.
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -307416.7262810756

    Ik heb van de week wat inkopen gedaan bij de hobby koning. Een Ubec en lipo voor mijn oude Heim's , want de NiCd's die ik daarvoor heb zijn allang niet meer vliegwaardig. Ik begreep uit John's draad dat deze Ubec het prima doet! Tevens een 3s Lipo van 5000 mAh. Ik moest immers nog 1 van mijn 12s Turnigy accu's repareren. Na een middagbezoek aan de modelvliegclub in Vreden waar wij zolang mogen gastvliegen tijdens onze "veld" perikelen, heb ik de moed maar eens gevat om de defecte cel te wisselen. Dat was niet eenvoudig zeg. Ik had de truuk al eens uitgehaald bij 1 van mijn Zippy's en dat was goed te doen. Bij de Turnigy's liep ik tegen "gepuntlast" achtige verbindingen aan tussen de cellen. Dat is op zich fantastisch , maar minder handig voor een reparatie. De accupool lip was toch wat moeilijker van soldeer te voorzien nu om nog maar van het losnemen van de oude cel te zwijgen. Ook het losmaken van die ene cel uit de 3s lipo was dus wat lastig.

    [​IMG]

    De kapotte cel eerst er maar eens uithalen.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je kan aan de bobbelige bovenkant goed zien dat de cel kapot is. Als je hem voelt dan is ie op 2 plekken dik en soppig en op de rest normaal van dikte.

    Hier de nieuwe cel uit de 3s accu nemen:

    [​IMG]

    En weer gemonteerd en van nieuwe krimpkous voorzien.

    [​IMG]

    De nieuwe cel was op 50% geladen. Die heb ik eerst zover ontladen dat ie in de buurt zit van de andere 11 cellen en daarna ben ik het hele pack gaan laden... duurt nog even..

    In Vreden heb ik 1 vlucht kunnen maken waarbij de figuren er best wel heel aardig eruit zagen voor mijn doen. Ik had 1 van de zippy's erin en heb geen last gehad van het inkakken van de spanning. Vaak gaat dat nog wel eens in de rol mis, maar nu bleef het stabiel. Waarschijnlijk ook omdat de heli na de laatste peddelstang afstelling netter rolt. Omdat ik op een mooi gemaaid veld vloog heb ik uiteraard ook een autorotatie gevlogen ,maar ik ging weer eens veel te hard en heb de snelheid veel te laat afgevangen waardoor ik daarmee alle energie verloor en de heli met een gebroken poot eindigde. Om nog maar niet te spreken van de plek waar ik landde. Dat was niet in de cirkel in ieder geval, maar wel dichtbij......

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Klaarblijkelijk was de kleine beschadiging aan de accu ook de reden van het falen van die ene cel. Alweer enige tijd terug is bij een harde landing de accu net met een boutje in contact gekomen die de accucel dus net lek geprikt heeft. Ik zag pas goed hoe de situatie was toen ik de kapotte cel vanmorgen nog eens bekeek....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
    Super john vindt dit leuk.
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Die Ubec werkt inderdaad prima, ik heb ze in al mijn hei's zitten en geen enkel probleem ondervonden. Het knutselwerk dat je met de lipo doet is niet aan mij besteed, ik koop wel een nieuwe lipo.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ben ik de enige, die de foto's niet kan zien ??
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee Uwe, ik zie ze ook niet.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie ze wel gewoon????

    Groet, Bert
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja vreselijk dat gedoe met de foto's. Jarenlang heb ik ze op de onedrive zonder problemen en sinds een maand ofzo heb ik telkens gezeik ermee. Wie heeft er een goed alternatief voor gratis foto opslag? dan verhuis ik de hele zooi.......

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2015
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Foto's deels naar Photobucket verplaatst. Nu moet het weer gaan!
     

Deel Deze Pagina