dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    P niet laten oversturen klopt niet.Bij regelaar die volgens het symmetrisch optimum is geoptimeerd heb je 12% overschoot op een staprespons.In een FBL controller kan je natuurlijk geen stap aanleggen ... Voor F3C hoovering heb je een zo groot mogelijke P en I nodig omdat dit meer stabiliteit geeft.Steven , heb je al eens een poging gedaan om je swach rate in hoovering te verlagen ? Dit zou je in staat moeten stellen om P in grote mate te verhogen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    12% overshoot op een staprespons is volgens mij tamelijk betekenisloos. Je hebt om te beginnen in deze toepassing al geen manier om die 12% vast te stellen, want er "is helemaal niets om te meten"... hoe bepaal je die 12%?

    Wat telt is of de P een oscillatie teweegbrengt ja of nee. En dat is ook het enige wat telt. Op dat punt is de overshoot groter dan de benodigde correctie, en hoeveel dat precies is, doet verder weinig ter zake.
    Als je andere rates gaat verlagen, verlaag je (via een omweg) gewoon P, en inderdaad kun je dan het getalletje wat P representeert weer wat verhogen. Kom je weer op het oude uit. Zo simpel is dat. Dom voorbeeld: met de oude rate gyro's kon je de gain opdraaien tot de staart begon te schudden. Zet je er dan een kortere servohevel op (rate verkleinen) dan kon je de P gain weer hoger zetten, maar het resultaat was hetzelfde: zoveel mm hekrotoruitslag bij een gegeven verstoring. Hooguit word de servo-looptijd een haartje langer, en dat heeft wat invloed op de oscillatie-frequentie.

    Ik vraag me namelijk af, wat voor zin het heeft de P en I omhoog te draaien, als je tegelijk de resulterende servobeweging verkleint door die swashrate te verlagen. Nogmaals, de resulterende servobeweging blijft dan hetzelfde.... (moet wel, anders ging de heli namelijk weer oscilleren als je P opdraait). En uiteindelijk is het die resulterende servobeweging, die de heli stabiliseert.
    Het doet er vrij weinig toe, of je (bijvoorbeeld) 5 graden servoverdraaiing bereikt met een P van 100% en een rate van 50%, of een P van 50% en een rate van 100%
     
  3. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    Ok , ga geen zinloze discussie aangaan.(een systeem zonder overschoot in de P actie is geen goed geoptimeerd systeem-> Nyguist stabiliteits criteria)Blijkbaar heb je er meer verstand van dan Nick Maxwell en Dr. Ben die heel nauw bij de ontwikkeling van de Futaba CGY 750 staan.Dit zijn settings die zij aanraden , en het heeft een enorme invloed op de stabiliteit in hoovering.

    https://www.helifreak.com/showthread.php?t=754267

    Ik probeer gewoon maar te helpen.
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ik neem jullie beider informatie met me mee en ik zal nog eens wat rondneuzen op heli freak. daar zit ik al eigenlijk nooit.

    Afgelopen zondag de wedstrijd. Bah, wat heb ik het verpest zeg. De zon staat smorgens nogal in beeld dus de F3c rondes zijn pas om 12:00h gestart. Wat mij betreft nog steeds te vroeg. Door de stand van de zon keek ik nog steeds naar de schaduwkant van de heli. Tevens stond er een 3Bft crosswind waar ik nooit op getrained heb. En zo heb ik 2 rondes erg slecht gevlogen. Daarna Ronald maar geraadpleegd hoe hij met crosswind dealt, dat helpt. De wind is iets zwakker tijdens mijn 3e ronde maar de resultaten zijn beter en ik kon ook een autorotatie voltooien. Het landingsgestel heeft het ook overleefd.
    Ik had in de tweede ronde al een autorotatie willen maken , maar helaas schakelde de jive uit in de looping van de autorotatie..

    Echter had ik met deze crosswind ook gelijk oscillaties op de roll. Ik heb voor het gemak de totale roll gain teruggeschroefd. en behoorlijk zelfs voordat het schudden stopte. Dat zelfs in zowel de hover setup als ook in de aero setup. Blijkbaar heb ik het e.e.a. toch nog vrij hoog in waarde staan.

    Staat voor mij nog wel de vraag open wat de wezenlijke verschillen zijn tussen Nyquist en Ziegler&Nichols benadering. Ik zal me daar verder op moeten inlezen. Het eerste wat me opvalt is dat bij Nyquist er over een teruggekoppeld systeem gesproken wordt. Ik ga lekker lezen, maar niet nu......

    bedankt voor jullie bijdragen.

    Steven.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je even een linkje naar dat Nyquist gebeuren? Ik had er nog nooit onder die naam van gehoord, en google geeft eigenlijk alleen maar referenties naar werk wat met frequenties te maken heeft
     
    bobt vindt dit leuk.
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    bobt vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat college zit ik nu te kijken, en je kunt mij heel veel vertellen, maar ik geloof er geen drol van dat mannekes als Nick Maxwell deze theorie beheersen en toepassen.

    ik wens iedereen veel succes met het vaststellen van polen en nulpunten in het regelsysteem van een heli....

    Ik geloof namelijk dat Steven toch ongeveer wel aangetoond heeft hoe een en ander werkt....

    .....
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    nou, nog 1tje....

    http://www.mstarlabs.com/control.html

    wel weer in het engels , maar redelijk leesbaar voor me. In deze stukken wordt de Z&N regel als science fiction genoemd met de toevoeging dat als het werk heb je mazzel . zo niet pech.
    maar ook andere methodes worden genoemd als de Pessen integraal regel en de some overshoot regel.
    Heel veel studie materie, ik ga maar weer met de praktische trial en error methode verder.

    1 ding wat ik nog niet echt gebruikt heb is het logging systeem dat aanwezig is in de 3digi. Helaas is het geheugen niet zo groot, hij kan op de lage sampling rate een 2 minuten loggen dacht ik. maar vooral : wat kan ik in de data lezen en wat kan ik ermee.
    Dat wordt het aankomende doel.

    S.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt zelf een paar dagen geleden aangetoond, dat dat niet zo is....
     
  10. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    Ik weet dat de theorie niet makkelijk is , het enig wat ik wou meegeven is dat een PID controller zonder P aandeel overschoot , geen goed geoptimeerd systeem is , lees , te traag.Wanneer je de swach ATV verlaagt, kan je de gains verhogen , wat een sneller systeem meebrengt.Ook al heb je dezelfde correctie procentueel gezien , is de verandering van uitslag tov de tijd niet dezelfde doordat de gains hoger staan...Dit werkt bij de Futaba CGY-750 zeer goed.Of Nick Maxwell of Dr. Ben Nyguist of bode plots kunnen interpreteren weet ik niet , maar ze begrijpen in ieder geval zeer goed hoe je de regelkringen van een FBL controller kan optimeren.
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Gisteren bij windstilte toch nog even e.e.a. nagelopen.
    Op de roll ,waarvan ik met de wedstrijd de algehele gain flink heb gereduceerd, merk ik nu dat een stuurcommando strak gevolgd wordt. Op de nick nog steeds een beetje naschudden. Gain reduceren doet iets, maar ik denk dat ik de nick maar weer van uit niets moet gaan opbouwen.
    Ik neem ook nog even een accu met de flybar heli. Hmmm met dit windstille weer maakt het niet uit of ik nou elektronische of aero/mechanische stabilisatie heb. Allebeide evengoed (of slecht zo u wilt).

    Ik laat de theorie maar even voor wat het is. Ik zie dat ik geneigd was om de fbl als een ouderwetse tail gyro af te stellen. Dat werkt niet zo. Om de hoofdrotor strak te krijgen hoeven de gains niet zo hoog in top. In ieder geval niet op de 3digi. Ik denk dat er evengoed dan nog steeds iets van oversturing is, maar we zullen het nooit weten want ik kan het niet meten.
    Wat ik wel weet is dat een peddelstang met wind zich voorover kantelt. Met een vlaag wind of met een continu wind wordt de rotor dus voorover gekanteld. De fbl regelt echter maar zo dat de heli in positie blijft. Voor mijn idee zou ie iets verder moeten gaan dus.... ik hoop dat t kan.
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -305542.90376078145.

    Er is niet veel nieuws te melden op dit moment. Vorige week was er weinig wind en ik wilde juist wat wind hebben om met de I waarde nog wat hoger te gaan. Vooralsnog is de heli redelijk stabiel, maar met windstil weer is de peddelstang wel beter in het feit dat de heli niet zo erg wegdrijft. Dat is tot nu toe echt continue een issue geweest. Volgens mijn bescheideh kennis zou de I-waarde daarin ook verbetering moeten geven al twijfel ik er ook wel weer aan omdat een peddelstang ook geen oneindig hoge I heeft. En bovendien een terugloop van de I waarde van een paar seconden. Maar eens gaan spelen met die parameters.

    Wel heb ik nog een fout ontdekt in de algemene parameters van de 3digi. Op een of ander onachtzaam moment heb ik de calibratie van de heck sensor niet goed gedaan. Deze 3digi compact heeft die calibratie nog , de nieuwe 3digiR heeft het niet (meer nodig). Om te calibreren moet je de heli precies 90graden draaien om een getalswaarde op te nemen voor een hoekverdraaiing van 90 graden. Dat heb ik dus niet zo goed gedaan waardoor de pirouetten optimalisatie verkeerd werkte. Ik heb de waarde uiteindelijk proefondervindelijk vast gesteld door de tuimelschijf b.v. voorover te kantelen en dan de heli 360 graden te draaien. De tuimelschijf moet dan n.l. in dezelfde richting blijven staan. Bij een peddelheli is het de peddelstang die gewoon in hetzelfde draaivlak blijft draaien. Wel zo makkelijk....

    [​IMG]

    Gelukkig heeft het wel geholpen en zijn de pirouetten nu (beter) uitvoerbaar...

    Ook eindelijk eens de NHP 100mm staartrotorbladen gemonteerd. Ze moesten een klein beetje nog nagebalanceerd worden, maar dan is het ook perfect.

    Morgen maar weer eens verder met vliegen en experimenteren.

    groet
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    renetl50 en RuudM vinden dit leuk.
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log stardate: -305444.1648274987

    ons wildvlieg plekje verandert nog wel eens van uiterlijk. Meestal door de extreme onkruidgroei , maar vandaag was onze toegang uitgegraven en een slootje geworden. Tevens was er weer een lading zand opgekiept.

    [​IMG]

    De andere kant laat zien dat het mais alweer 2 meter hoog is.

    [​IMG]

    Crosswind vandaag, genoeg om er een puinhoop van te maken. Na enig stevig doorzetten gaat eea wel weer beter. De oude accu's maar ook de jive pro worden vandaag lekker warm. Totdat de heli na de flip in de ovaal hard lucht hapt en de jive ermee stopt. De heli ligt nog inverted. Even denken, de heli toch maar eerst horizontaal. pitch omlaag. De rotor toert weer op. Ik hoop het grote grasveld te halen , maar hij land in het mais. De kraak is enorm. Bij de heli aangekomen staat hij netjes op zijn pootjes voor de rand van het mais. Dat was dus op het randje. Een vlugge check leert dat de assen in de kop iets krom zijn. Niets wat niet op te lossen is. Ook de bladen zijn nog heel. Iets wat me 25 jaar geleden met mijn shuttle ook overkomen is.

    [​IMG]

    tijd om een regelaar probleem op te lossen. Ik denk dat ik van een 11 tand naar een 10 tands pinion wisselen moet. De Jive gaf 8 blinks op de led wat "overcurrent with immediate shutdown" is. Misschien een ventilator op de jive of een betere luchtaanvoer.......


    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je hebt dus de regelaar overbelast, meer koeling helpt je daar niet bij alhoewel het natuurlijk geen kwaad kan.
    Met de kleinere pinion zit je nog steeds op het randje van wat de regelaar aankan. Grote kans dus dat je opnieuw in zo`n situatie terechtkomt bij een stevige manoeuvre.
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ik had al eens eerder bij Kontronik gevraagd bij welke stroomwaarde de handel getrigg erd wordt en daar hebben ze geen antwoord op. Het is van meerdere parameters afhankelijk. ik ga er gemakshalve van uit dat de tempetatuur daar dan ook in meespeelt. Het lijkt mij ook wel logisch om met een lagere stroomsterkte af te schakelen als de regelaar warm is.
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ondertussen verder met het ombouwen van een SSZ-V kop naar FBL zonder die uiterst lange kogelkoppen zoals in de andere kop van Eagle3.
    Het plan is om van de aanwezige mixerhevels gebruik te maken. daartoe moet één kant via een stangetje vast gezet worden. sturen via de andere kant van de hevel geeft dan een gereduceerde uitslag op de bladhouder. Ik heb het principe al eens eerder gezien bij een rotorkop die Tjerk op zijn vibe 50 had.

    [​IMG]

    Om dat te kunnen doen heb ik een klemring ontworpen waar 2 kogelkoppen aan bevestigd kunnen worden om de stangetjes vast te kunnen zetten. Op de foto zie je de ontworpen ring nog zonder gaatjes en schroefdraad.....

    Dan moet er nog een tuimelschijfmeenemer komen. Dat kost in de winkel minimaal € 60. Daar moet ik wel wat op kunnen verzinnen, want de freesmachine mag hier ook wel weer wat opleveren. Dus zoeken in bakjes en zakjes en uit eindelijk een mixerhevel gevonden van een hirobo shuttle. Daar bij dan een y-kogellink en een stukje aluminium.

    [​IMG]

    Uiteindelijk wordt het natuurlijk een hirobo original gezien er "hirobo" op de hevel staat.

    [​IMG]

    Ook dit stuk alu komt net van de freesmachine. Morgen gaatjes en schroefdraad maken.

    capt S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    gaatjes geboord en schroefdraad getapt.

    [​IMG]

    begint er op te lijken....
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    helihenk vindt dit leuk.
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Weer een uur knutselen verder:

    [​IMG]

    De mixerhevels ontdaan van de korte hevelkant waarvan 2 vulringetjes gemaakt zijn.

    [​IMG]

    En gemonteerd aan het (nog groffe) centrale deel.

    [​IMG]

    Nu nog het aluminium mooi maken....

    Verder heb ik de pinions nog eens bekeken van de beide Eagle 3's. Nou blijk ik me voorheen flink verteld te hebben. De pinions die ik erbij heb zijn 12 tands. Dat is sowieso een tand teveel en omdat we FBL ook nog wat lager in toeren kunnen gaan prefereer ik zelfs om naar 10 tanden te gaan. Ik verwacht tevens ,als straks het 10 tands pinion erop zit dat de regelaar ook niet meer uitschakelt. Maar da's ff afwachten......
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    de kop zit erop. aluminium wat opgeschuurd, stangetjes afgesteld. Echter moest ik met de mixerhevel wel aan de haal want de reducering was veel te groot. Het omdraaien van de hevels en het verplaatsen van de kogels bracht een oplossing.

    [​IMG]

    nu nog de instellingen in de FBL unit.
    S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    renetl50 vindt dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log stardate: -305370.2930936074.

    Er is weer veel gebeurt de laatste tijd. In de aanloop naar de laatste wedstrijd waarvoor ik 2 FBL helies klaar wil hebben moest er natuurlijk nog test gevlogen worden met de gele heli. Er is niet veel voor nodig om deze heli goed te krijgen. De parameters die voor de oranje heli gelden werken bij deze ook goed. Er blijkt nog wel een raar geluid alsof er zo nu en dan bladspoor is , maar Harrie denkt dat het de romp is die resoneert en dat zou heel goed kunnen want ik heb inderdaad een stuk schuim wat in de andere helies zit hierin vergeten te plaatsen.

    De oranje heli heeft in de tussentijd een 10 tands pinion gekregen en dat maakt flink verschil , want ik dacht dat er een 11 tands pinion in zat , maar het was een 12 tands..... Het lijkt erop dat het uitschakel probleem nu verholpen is.
    Tijdens het vele oefenen zet ik toch weer een keer te laag in met een rol. Uiteraard maak ik een fout, gaat de correctie niet goed en zit de heli weer in het mais. Dit keer kan ik em gewoon oppakken en weer verder vliegen.

    [​IMG]

    Echter slaat afgelopen woensdag het noodlot toe. Ik kan nog steeds niet met 100 procent zekerheid zeggen wat de oorzaak is , maar de heli reageert tijdens de UX wat vreemd ik kan nog net wat corrigeren , maar bij de tweede flip rolt de heli zonder dat ik dat aangeef. Het is niet tegen te gaan , de heli blijft rollen.... Een crash is nu zeker, ik schakel de motor maar uit om schade te beperken. Dat helpt gelukkig , maar ik heb denk ik ook wel weer een portie geluk. De staartbuis is krom met gevolg dat de romp heel wat kleine scheurtjes heeft opgelopen. De hoofd en spindel as zijn natuurlijk krom. Gezien de kromheid klein is was de klap dus ook niet al te groot. 1 servo liep nu zwaarder dan normaal , maar dat kan ook van deze crash komen. Voor de zekerheid heb ik toch maar 3 nieuwe en nog sterkere servo's gekocht. Verder, het zuurste, zijn de bladen. het zijn de 705mm bladen van SAB die helaas niet meer gemaakt worden.
    Wederopbouw volgt nog.....

    [​IMG]

    de hartelijke groeten maar weer....
    S
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    wrobijns vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina