dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Werkplaats log:

    De groene verf zit erop.

    [​IMG]

    Het blijft niet mijn sterkste kant. Verven. De romp is al niet helemaal glad en dat geeft dat de verf hier en daar onder het afplakwerk doorlekt. Jammer. Ik ging voor Kawasaki groen. Het is toch nog iets lichter dan de Kawasaki maar evengoed wel een lekker kleurtje. Ik heb besloten om nog een romp te maken, puur om te proberen hem al in de mal te verven. Met de rotorbladen geeft dat namelijk best wel succes. Het laatste proefstuk liet zien dat je de verf er zelfs gewoon in kan kwasten of rollen...

    Hier zonder plakband.

    [​IMG]

    Nu afplakken voor mat grijs.

    Groet, S.
     
    harkalt en helihenk vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.888
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... in mijn ogen kan dat er uitstekend mee door... En je krijgt tijdens de wedstrijden toch geen punten voor het schilderwerk?
     
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Werkplaats log:

    Grijs afplakken moet nog even voor zich laten wachten. Ik laat de verf toch nog wat langer uitharden. Dus daarom de andere romp in rood.

    [​IMG]

    En zonder plakband.

    [​IMG]

    Gr, S.
     
    harkalt, helihenk en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Weinig opgeschoten. Het grijs zit erbij. Dat had wel een stuk matter gemogen. Volgende week met een kwastje enkele ongerechtigheid wegwerken en de stickers erop......

    [​IMG]

    S.
     
    harkalt vindt dit leuk.
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Verder met de Eagle3. Hirobo heeft van die handige kunststof blokjes om je servo schroefjes in te draaien. Mijn freesbank maakt die met plezier uit een stukje pvc plaat.

    [​IMG]

    Even schroeven en de tailservo zit rotsvast..

    [​IMG]

    Toen kwam het weekend met redelijk weer en ik moest gewoon weer gaan vliegen, want er moet weer flink geoefend worden anders komen er nooit meer punten op de scorelijst. Ik had de gele heli op het programma staan om die nog eens goed te controleren tijdens de vlucht. Maar eerst nog even een vlucht met de oranje heli. Die is eigenlijk zo goed als perfect in mijn beleving , ook gezien ik er telkens complimenten mee vang na een wedstrijd vlucht. Ook vandaag vind ik dat de heli en daardoor ik ook een byzonder mooie vlucht ermee maak ondanks de redelijke wind van vandaag. (WK 3)
    Dan de gele. Die vliegt al een stuk beter en rustiger als vorig seizoen, maar hij komt nog niet in de buurt van de oranje. Niet in de hover en vandaag al helemaal niet bij de UX. Ik heb hem een keer of wat gevlogen die UX , maar er gaat iets vreselijk fout. Als ik de U-boog inzet gaat de heli onderin de boog heel scherp up geven en dat is niet iets wat ik stuur. Een vreemde situatie. Thuis maar eens de flight log bekijken van de 3digi.
    Thuis gekomen kom je er achter dat om 1 of andere reden de logging niet op de kaart is geschreven. Heb ik dat weer.... Nadat ik de kaart weer in de 3digi steek en de unit weer aan schakel werkt het weer gewoon en nadien zie ik dat er nieuwe loggings bijgeschreven zijn en dat er een aantal lognummers inderdaad zijn overgeslagen. Jammer, ik zou opnieuw een vlucht moeten maken om een logging te maken met het probleem. Dat ga ik dus niet doen. Ik bedenk me dat ik de logging van de ESC nog kan uitlezen. Dan kan ik eens kijken hoeveel stroom de servo's hebben opgenomen tijdens die vlucht. Wat gepuzzel , geprobeer en getest levert als resultaat op dat de servo's maximaal een 4,2 ampere opnemen als je ze blokkeert. Ik zie in de logging geen piek van 4,2 maar wel van 3,7 ampere. Het zou kunnen zijn dat 1 servo geblokkeerd is geweest en dat ie onderin de boog weer "erbij" is geschoten wat het effect wat ik zag zou kunnen verklaren. Weliswaar een boel misschiens en "het zou kunnen dat"..... maar toch....

    [​IMG]

    Een paar zaken gaan me in de dagen erna door de gedachten:
    1: de eagle 3 had in eerste instantie ook deze servo's en de HBS servo's die ik later gemonteerd heb waren een groot verschil in het strak vliegen van de heli.(DES servo=10kg/cm en de HBS servo = 15Kg/cm)
    2: Op de Eagle 3 met flybar kop zitten de kogels op de servo's 30mm uit elkaar, op de Eagle3 FBL zijn de kogels naar 20mm teruggebracht.
    3: Op de gele (freya) heb ik de kogels 26mm en 29 mm uit elkaar zitten.
    zo als hier boven op de foto.

    Dan gaan we deze geometrie maar eens aanpassen. Nieuwe servo's kan altijd nog. En dan nog , ook daarmee zou de geometrie dan eigenlijk aangepast moeten worden...
    Hieronder de aangepaste situatie. De servo's moeten nu wel exact tot hun uitersten in de ongunstgste situaties maar daar zit je onder normale omstandigheden toch nooit. De cyclic ring functie in de 3digi houdt het precies binnen de perken.

    [​IMG]

    Ik ben benieuwd. Zondag kunnen we weer.

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Dat was dus niet de echte oorzaak van waar ik last van had. Uiteraard blijkt de heli wel strak zolang je maar van de knuppels afblijft. Dat gegeven brengt me er dan weer toe dat de zender nog veel te veel knuppel uitslag uitstuurt. Dus nog maar een percentage dual rate erop. Dat doet dus al heel wat.

    [​IMG]

    Ik had echter ook het gevoel dat de sturing toch wat veel expo had waardoor ik juist teveel ging sturen omdat ie dan bij kleine knuppel uitslagen zo weinig doet dat je er nog wat knuppel uitslag er bovenop gooit. Dus wat minder expo. En dat helpt goed. De U van de UX is weer een U. Nu nog een keer met meer wind....

    Dan is vandaag de commerciële 3digi binnen gekomen.

    [​IMG]

    Fancy doosje , 3digi en dubbel zijdige kleefband.

    [​IMG]

    Gauw openschroeven en de high current draadjes erop solderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu monteren en programmeren....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2019
    harkalt vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.237
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, iets wat prettig is om naar te kijken, kan een hoop leed verdoezelen :)
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  8. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    18
    Als het goed is kijkt de jury niet naar de kleurtjes maar naar hoe de figuren worden gevlogen
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.237
    Locatie:
    Nootdorp
    Als het goed is wel ja, Maargoed, ik vind het er prachtig uitzien !!
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.888
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut!
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    3digi inbouwen. Accu, ontvanger en bekabeling op zijn plaats en aansluiten.
    [​IMG]

    En testen of alles naar behoren werkt.

    [​IMG]

    Gr,S.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Ondertussen in de wei bij Hengelo......
    Windkracht 3. Goed weer om de gele heli nog eens op te laten.
    Omdat dit schip nogal wat tegenslagen heeft gehad weet je nooit goed waar je staat. Ik niet tenminste. Zo blijkt vandaag dat het hoveren nog slecht gaat en de aero's eigenlijk best goed.

    [​IMG]

    Maar vandaag heb ik een goeie dag. Ik bemerk dat de gain op nick nog een fors stuk omhoog kan. Dat helpt goed, nu begint het hoveren erop te lijken.
    Terwijl de aero's eigenlijk wel goed gaan druk ik toch ook in deze flight mode nog een beetje gain op de nick erbij. Dat omdat de heli nog een beetje de neiging had om op te bomen in fff. Ook dat scheelt. De grote U bogen gaan nu ook beter.

    [​IMG]

    Omdat de wind vandaag eens uit het oosten komt moet ik de aero's andersom vliegen. Dat lukt goed op de ovaal na. De flip gaat telkens mis en de staart draait daarbij met een ruk om. Ik probeer hem eens de andere kant op en dat gaat wel goed. Opeens merk wat er anders gaat. Bij de voor mij "ongemakkelijke" richting geef ik te vroeg een puist pitch bij. Laat ik hem eerst gewoon beginnen met flippen , dan gaat het goed....

    Een leerzame dag vandaag....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
    helihenk vindt dit leuk.
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Gisteren folie gesneden, vandaag geprügelt en geplackt. Het edele handwerk maar weer.

    [​IMG]

    De romp toch nog her en der met een kwastje en wat verf bijgetipt....

    [​IMG]

    Een bak water met een beetje afwaszeep erin. En het pas en plakwerk kan beginnen.

    [​IMG]

    Het eindresultaat bij kunstlicht is in orde.

    Steven.
     
    fbk en helihenk vinden dit leuk.
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Groen! Moet ik meer zeggen?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zondag de Maiden. Uiteraard heeft het mechaniek al wel gevlogen....

    Steven.
     
    helihenk vindt dit leuk.
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    753
    Locatie:
    Krabbendijke
    Beugeltje achterop, en meenemen ;)

    Gr

    Arie
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Da's een leuk idee ,maar die motor is van mijn zoon......
    Deze motorfiets mag ik wel gebruiken.....

    [​IMG]

    Werkt ook goed! Mijn huidige wildvliegplek is hemelsbreed 2 km van huis. Moet er vandaag de dag 3,5km voor rijden ,omdat er een brug over het kanaal vervangen wordt. Maar nog steeds heb ik niks te klagen...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    753
    Locatie:
    Krabbendijke
    Is ook een mooie oplossing!

    Ik heb een fietskar die ik nog wat aan moet passen.

    Zag een paar jaar geleden iemand het doen met z'n motor, zender in de rugzak, heli achterop, snelbindertje eromheen, en zo nam hij hem mee.

    Gr

    Arie
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Vergeten te vertellen: schuim om het mechaniek goed in de romp te passen.

    [​IMG]

    De 2 kleinen in de romp en de grote om de bladen te steunen.

    [​IMG]

    Dan bleken de Zippy's bij de hobby koning in de aanbieding. Ik maak van de gelegenheid gebruik om om te schakelen naar XT90 connectoren. Tevens neem ik de anti spark uitvoering.

    [​IMG]

    Solderen maar....

    [​IMG]

    De andere de volgende keer...

    S.
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Het mooie weer van de afgelopen dagen heb ik gebruikt om te vliegen, want de eerste wedstrijd is al op 5 mei. Omdat ik de gele bijna goed heb heb ik me daarop gericht om er mijn 2e heli van te maken en heb ik flink wat hovertijd erop zitten om de 3digi goed in te stellen. Het waaide flink en de instellingen zijn daardoor heel aardig gelukt maar de heli trilt nog steeds teveel.

    [​IMG]

    Om een eerste proefvlucht te maken heb ik de groene er ook maar eens bijgepakt en die gaat de gele qua rust en soepel heid al met de eerste vlucht voorbij. Dan moet toch deze maar de 2e heli worden....

    Vervolgens vanavond wegens slecht weer verder met de laatse dingen van de XT90 stekkers. De 2e accu was al eerder klaar. De helies wil ik voorzien van een vaste male stekker.

    [​IMG]

    Daartoe een paar beugeltjes ontworpen zodat ze met 2 boutjes gemonteerd kunnen worden.

    [​IMG]

    Volgende keer monteren...
    S.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
    harkalt vindt dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    hengelo
    Verder met de laatste knutsels. Bij de groene kon ik het af met het verwijderen van de oude pluggen en 2 gaatjes boren voor de nieuwe plug.

    [​IMG]

    De oranje moest een nieuwe epoxy plaat krijgen en straks de gele ook. Het is allemaal in de praktijk getest en met de opkomende wedstrijd moest er natuurlijk zo veel mogelijk gevlogen worden. De laatste wijzigingen aan de parameters worden uitgevoerd. En met wat turbulente wind erbij kom ik tot een goed resultaat.

    Echter omdat de gele nogal trilt en ik echt niet meer wist waar dat te zoeken heb ik maar eens domweg de hoofdas vervangen. Je weet maar nooit.... En terwijl ik zeker wist dat de oude as recht was is na een korte test in de tuin de conclusie dat het toch de hoofdas was want de trillingen zijn weg.

    De volgende dag terwijl ik op mijn werk zit bedenk ik me dat ik die avond nog wel gauw even een uitgebreidere test kan gaan doen. Ook schiet me in gedachten dat ik de klemring van het centraal stuk niet heb aangedraaid. Dat moet dan nog gauw voordat ik ga vliegen.
    Op het veld blijkt de heli toch nog gewoon lekker te trillen. Zucht..., Maar wacht eens : de klemring...... Die was gisteren los en nu vast. Hmmmm ... Toch ff testen. Ring iets gelost en nog een keer testen. Weg trillingen....

    [​IMG]

    Dat is bijzonder. Het centraal stuk heeftvonderaan een verjonging met 2 gleuven erin zodat ze op de as kunnen klemmen. De klemring met maar 1 gleuf trekt die aan. Dat gebeurt blijkbaar dan maar aan 1 kant van het centraal stuk waardoor de kop toch scheef op de as komt. Om de krachten symmetrisch op de verjonging te zetten draai ik de klemring een kwartslag en draai hem weer aan. Dat werkt goed. Ik kan de klemring stevig aandraaien en de heli blijft trillingsvrij.

    Zondag de eerst wedstrijd.....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2019
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina