Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tug.NL, 2 aug 2019.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank je wel Marc,

    Klopt word ook niet goedkoop, maar een scala art kraan kost meer dan 3 keer zoveel als wat ik gepland heb voor deze kranen,

    6x cilinders a 70 euro
    Kleppen blok 150
    Pomp met tank 150
    Plus wat klein spul
    800 euro minimaal om 1 kraan werkend te krijgen
    2e kraan word dan wat goedkoper omdat de pomp beide kranen aan kan.
    Voor alsnog ga ik voor 1 werkende kraan en 1 dummy
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Het begin van de mast in pla gelijmd met seconden lijm .
    20200819_173002.jpeg
    Hier de cilinder van de giek op zijn plek, moest wat concessies doen met betrekking tot het origineel omdat de cilinder iets groter is op schaal. 20200819_174818.jpeg
    De basis van de mast geklemd. 20200819_204534.jpeg
    Begin gemaakt met de versteviging platen voor de giek
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Gestrekt en geknikt kloppen nu , moest een kleine aanpassing doen waar de cilinders in de giek aan grijpen ten opzichte van de echte kraan omdat de deze cilinders iets langer zijn dan origineel 20200820_192646.jpeg 20200820_192744.jpeg
    Giek bevestiging voor de cilinder zit nu 5mm verder weg op de giek van het scharnierpunt dan op schaal. Niemand die dat ziet.
    En bijna 10 mm verder naar achter op de mast
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
    JaFa en Marc w vinden dit leuk.
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Zomaar een ingeving, zou je dat niet beter uit alu maken? Styreen gaat niet lang leven denk ik dan?
    Dit is zeker geen commentaar hoor, eerder bezorgdheid, als ik zie wat een prachtig werk dit is zou het zonde zijn dat het materiaal de beperking wordt als het vervormd of zo. En alu is ook niet zo zwaar dus?
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Hallo Jafa .
    Dank jewel voor de bezorgdheid.
    Maar Zie mijn post #77.
    Deze pla kraan is om te kijken of de aangepaste maatvoering voor de plaatsing van de cilinders klopt en word dan een dummy kraan.
    Als alle onderdelen kloppen. En daar waar nodig de onderdeel tekeningen zijn aangepast.
    Ga ik de kraan uit messing maken. Aluminium zou ook kunnen. Maar messing soldeerd wat mooier.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Begonnen met de mast voet, daar zitten wat leuke knikken en hoeken in 20200822_090424.jpeg
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Tug, dan zeg ik niets meer, ik had maar schrik dat je zo veel mooi werk zou maken en dan tot de conclusie komt dat het niet sterk genoeg zou zijn.

    Hey je werk ziet er fantastisch uit!

    Mag ik je nog 1 tip geven, en het is echt waar ik heb het al vaak zelf ondervonden, je moet 2 kranen hebben he, zodra je ze in messing overzet, doe ze direct alle 2, messing plaat gaat je niet armer maken. Maar om naderhand de kraan weer te maken is veel moeilijker dan gewoon even snel 2 "serie" werkjes te doen, ik heb dat ook met mijn kranen al gezien, nu maak ik de onderdelen altijd in 2 a 3 stuks het deeltje extra tijd nu is nog geen 10% van de tijd die je nodig gaat hebben om een 2de aleen te bouwen. Zomaar een tip he, ik geniet van je werk het ziet er prachtig uit, ik ben benieuwd hoe je de uitschuif elementen gaat aandrijven, dat was voor mij het moeilijkste van de kranen.

    Oh ja om de schaal te kunnen respecteren kan je de pistons misschien omdraaien zodat de buizen dan aan de binnenkant zitten, want die ventielen ga je moeilijk kleiner krijgen vrees ik. Dan kan je dummy leidingen op de cilinders plaatsen... (zomaar een idee he)

    Bouw ze, prachtig werk!!!!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank je wel Jan,
    Id, als ik uit messing ga bouwen dan meteen 2 keer,
    Dan kan de pla kraan als deklast mee,
    De telescoop delen worden straks ook hydraulisch net als in het echt.
    Helaas geen dunnere cilinder hiervoor verkrijgbaar.
    Ik was al aan het kijken of ik ze kan omdraaien. Eerst een stukje slang erop zetten of deze niet gaat knikken. En dan bepalen of ik ze ga omdraaien
    20200822_120027.jpeg inmiddels na een ochtendje stoeien. In zijkant van de mast voet klaar. 20200822_121022.jpeg de andere kant ligt in onderdelen al klaar.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2020
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    En daarom maak ik de kraan dus eerst uit PLA 20200823_193317.jpeg begin van de rechterkant 20200823_201455.jpeg links en rechts naast elkaar. Ik moest helaas werken vandaag maar onderweg vroeg ik mij af waarom de rechter (links op de kraan er niet zo uitzag als het origineel. 20200823_202123.jpeg links lijnt niet op met de giek.. dat vond ik dus raar gister 20200823_201511.jpeg links en rechts vanonder af gezien 20200823_202139.jpeg rechts klopt wel.
    Nu dus links aanpassen .
    Volgende stap in 1 keer goed uit messing
     
    kaapstander en Marc w vinden dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer

    iemand een idee of dit na te bouwen is in 1/50, of dat er een soortgelijjk model te koop is?
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    1/50 is wel klein om zoiets te bouwen.
    Ik dacht eventueel aan een omgebouwde boeg schroef, maar geen idee hoe je het geheel waterdicht moet krijgen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tug.NL vindt dit leuk.
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    veth jet.jpg

    Als je handig bent met een 3D printer zou je een heel eind kunnen komen met de bijzondere in/uitlaat van de waterstroom met impeller erin. Motor er bovenop verticaal dus, en het hele ding zo hoog maken dat ie boven de waterlijn blijft? Al zou een waterdichte ring eigenlijk wel de bedoeling zijn natuurlijk. glijlager van een boottrailer?

    beter kijken met klaas z'n link er bij: je hoeft eigenlijk alleen het rooster te laten draaien. En dan kan de rode pot dicht in de romp, heb je alleen de schroefas en stuuras om af te dichten, dat is niet nieuw.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Neem eens contact op met "Carène" die kan je zeker hiermee helpen, wie weet heeft hij al niet zoiets in zijn palmares. Hij doolt hier soms ook wel rond.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    ik kan natuurlijk voor 2 ronde gaten gaten gaan in de bodem inplaats van 1 niemand die dat ziet als de multicat op de kant staat, en dan heb ik ook een bow thruster links rechts maar geen vooruit achteruit
     
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedeavond pentip
    helaas zelf geen 3d printer, word al wel handiger in het 3d tekenen .
     
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    ik ga hem een pb sturen
     
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Tug, soms zie je wel eens iets, maar dan is de vraag later waar ook maar weer. Kijk maar wat jou het beste past. Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer

Deel Deze Pagina