Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tug.NL, 2 aug 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wow, Tug, dat is een mooie en zeer prijzige draaikrans, daarnaast denk ik dat hij toch heeeeeeeeeeel erg groot is voor een 1:50 kraan niet?

    Als ik zo even vlug kijk denk ik dat de buis waarin de loopt zo'n 30mm is, is het niet beter en goedkoper dat je wat PVC gaat kopen ik denk dan aan een 32 of 25mm buis en de bijhorende moffen en dit laat draaien?

    Op 1/50 komen niet ook geen enorme krachten te staan, als je een draaibank hebt kan je ze natuurlijk makkelijk zelf draaien, wat koperwerk van de loodgieter is hiervoor erg geschikt.

    Maar ik vrees dat je op deze manier aan heel erg dure kranen gaat komen, ook het gewicht gaat je problemen opleveren.

    Doe kranen die jij moet hebben kan je kopen in de Modelbouw shop als kit:

    https://www.modelbouwshopnederland....-telescopische-kraan-1-50-100082/#description

    Koop er 1 en maak er 1 na ze zijn toch uit styreen, de bewegende delen maak je uit wat messing plaat. Op die manier gaat die kraan je al vlug enkele 100den € kosten, maar als ik zie dat jij met Hyd cilinders wil werken en van die dure draaikransen, dan vrees ik dat je aan een veelvoud gaat zitten.

    Ook zie ik niet waar jij die motor gaat wegkrijgen, die onderste "buis" van het ponton waarop de kraan staat draait niet mee he.

    Je kan hier gerust vragen op het forum wat andere mensen doen en hoe ze het doen hoor de meeste zij heeeeeeel erg behulpzaam, wie weet welke leuke goede inzichten komen er nog bovendrijven, ik doe dat ook geregeld in mijn bouwverslag.

    Als je mijn verlag van de Gry Maritha er eens bij neemt zie je ook dat daar wel wat info over de 2 kranen opstaat, zowel een vaste boomkraan als een volledig opvouwbare palfinger autolaad kraan, daar vind je zeker wat inspiratie, ze zijn trouwens allebei volledig elektromotorisch gestuurd.

    Ook Sjoerd heeft op 1 van zijn schepen een prachtige kraan staan die werkt, schuim het forum maar eens af, oh ja Peter58 heeft ook pas nog een leuke gebouwd, deze is wel op een veel grotere schaal maar je kan daar zeker wat ideeën opdoen.

    Nu ik blijf je allezinds volgen want ik vind het fantastisch zo'n volledig werkend ponton, waarschijnlijk ga ik mij er naar mijn huidige build ook aan wagen, maar dan met 2 Palfinger 150000 erop en geen Heila's, ik heb dit gezien in Venetië en dat was echt super cool, ik blijf een grote fan van dit project!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Hallo Jafa,
    De draaikrans is op 1/50 schaal 45mm deze is 48 .
    Dat is maar 3mm te groot. Waarschijnlijk kan ik dat op mijn werk er nog afdraaien.

    Ik heb geen idee hoe ze het gedaan hebben, dus eentje gekocht. De tweede kopieer ik dan.
    Het is de bedoeling dat de kraan volledig werkend wordt op rc
    Als een 1/14 truck kraan al 1500 euro kost , Word deze toch een stuk goedkoper hoop ik

    Had de vraag over de kranen al op het forum gesteld, maar daar kwam niet echt veel reply op

    De kraan in jouw link is een paar modellen kleiner dan die ik nodig heb.

    Gewicht gaat wel goed, wordt een grote vierkante romp, zo'n 60 bij 25cm dus aardig wat drijf vermogen.

    Ik zal jouw bouwverslag opzoeken en lezen
    Tips zijn natuurlijk altijd welkom

    Mvg,
    Roald
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Iemand hier ervaring met autopilot op een boot inbouwen?
    Wil dit op de multicat installeren . Zodat als er met de kranen gewerkt word de multicat dynamische op zijn plek blijft liggen Screenshot_20200729-132809.jpeg
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roald, Denk je je die moeite kunt besparen. GPS is tegenwoordig wel nauwkeuriger dan vroeger, maar het scheelt toch gauw enige meters. In de bouw lossen ze dat op door een steunzender te plaatsen als referentie. Maar zoiets is voor onze doeleinden niet haalbaar. Je hebt dan wel een exacte positie, maar kunt niet zichtbaar maken dat het schip draait. Weet dat er in de binnenvaart mee is geëxperimenteerd. Het betreffende schip (met een lengte van 135 meter) had voor en achter een GPS. Succes verder met de multicat. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Naast genoemde afwijking op modelbouwniveau (heb je ook nog eens fikse effecten op je sensoren van wat golfjes) heb je ook nog wel wat op te lossen met betrekking tot de richting van de boot en de invloeden daarop. Dus stroming en wind bijvoorbeeld. Dat moet dan weer slim gecompenseerd worden middels motoren en dat dan weer op een manier dat het ook kan.

    Dus bij zijwind moet die boot de juiste kant op draaien zodat er motorkracht in de juiste richting beschikbaar komt. Ik noem maar een uitdaging. Dat is immers wat een autopilot in het echt ook doet: dan kan een boot als een krab, diagonaal (neus in de wind) varen terwijl het midden van het schip een rechte lijn vaart van a naar b met zijwind. Kompas er bij kan, XYZ sensoren zijn er ook maar ergens heb je toch een vast referentiepunt nodig en daar is GPS niet nauwkeurig genoeg voor. Eventueel wel met twee punten op het land en daar een boel software tegenaan gooien. Maar dan denk ik dat je eerder op gang bent met LORA.

    Ik denk dus wel dat het kan maar niet met alleen gps. Je zou dit wel met LORA kunnen doen met een steunzender(s) (namelijk jezelf/je zender, je auto) daar zijn complete sets van te koop. Die zijn bedacht voor veel bewegende dingen (containers, spullen) maar de test sets zijn dan voor een paar bewegende spullen. Maar het vergt wel programmeerwerk natuurlijk. En vervolgens wil je de boot nog laten reageren op de uitgevogelde locatie, dat vergt weer een interface en dat is ook weer programmeren geblazen.

    Die drone weet volgens mij ook niet waar ie is maar alleen waar ten opzichte van z'n start. Met wat wind keert ie wel terug naar waar het begon maar dan een stukje verderop want het stuk verplaatsing door de zijwind heeft ie niet gecompenseerd. Kan aan mijn te simpele drone gelegen hebben maar dat return to base lukte alleen bij windstil weer en een korte vlucht. En stilhouden in de lucht lukte ook alleen met bijtrimmen tegen de wind.

    Maar ik hou het in de gaten want het lijkt mij niks mooier dan dat je je boot ergens op de vijver voor anker kunt laten gaan (doen alsof dus, zonder vast te geraken in plantjes) en de boot zichzelf op z'n plek houdt als 'standby' tot je weer zin hebt om een stukje te varen. Met uiteraard allerlei werklichten, ankerlichten/bollen etc die conform de regels gebruikt worden aan boord....
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Pixhawk is nauwkeurig binnen 0.6 meter zitten naast de gps ook gyros in.
    Bij een vliegende drone word zelfs een zuchtje zijwind gecorrigeerd..
    Op de drone van mijn broertje wordt zelfs de hoogte van de gps antenne ten opzichte van het hard van de drone meegerekend in de corectie.

    Een vriend van mij heeft er eentje op zijn rc vliegtuig en die land op de autopilot binnen 0.5m tolerantie.

    Kan alleen niks/veel vinden voor rc boten. Met dubbele schroeven en een boegschroef moet er toch wat kunnen.
    Dat word dus een uitdaging,

     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roald, Het voorbeeld dat ik gaf is techniek van 20 jaar geleden. Mijn indruk is dat zolang het beweegt er wel te sturen is, maar dat het bij stilstand moeilijk wordt. Wellicht is er met nieuwe techniek meer mogelijk. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    0.5m is m.i. nog best wat maar als je m niet te dicht bij de oever laat 'hoveren' al een prima resultaat lijkt me.

    het gaat er dus om om de wensen die de drone berekend naar vier rotoren, door 3 motoren te laten uitvoeren.
    hoogte hoeft niet eigenlijk dus signalen die naar alle 4 tegelijk gestuurd worden doen er niet toe. het gaat om de verschillen want die regelen de richting. Maar die signalen komen niet of nauwelijks dus misschien kun je dit negeren of dempen voor kleine bewegingen door golfslag.Of je gebruikt het om te weten dat de boot gejat wordt ;)

    stel dat je een processortje dat resultaat, een vector als signalen naar 4 motoren, weer terug kunt laten vertalen naar vector en dan naar genoemde drie motoren.

    met nog wat slimmigheid voor effectief gebruik van de grote motoren tegen langdurige krachten (wind of stroming). dan draait ze altijd met de neus of hek in de wind. Niet handig voor een zandzuiger of zo maar goed, kan niet alles in 1 x maken.

    beetje dubbel want de vector heeft de drone al bedacht maar daar in de firmware de aanpassing naar 3 motoren lijkt me onmogelijk.

    spannende materie




    als je nou eens die drone op een plaat zou monteren. Die op een vlakke tafel leggen. En dan van elke motor de draadjes aan een processortje (bijv arduino) legt die meet constant wat elk motortje krijgt. Die meetgegevens toon je op je computerscherm. Tot nu toe redelijk simpel programmaatje.

    Vervolgens verplaats je de hele tafel een stuk (meter of zo), dan zou je dus moeten meten dat ie naar 1 kant wil en zo z'n motoren aan stuurt. Dat blijft ie doen want hij komt er niet. Dus je hebt even tijd om te meten.
    Zo zou je dus wat hoofdrichtingen kunnen herleiden tot stuursignalen.
    Vast wel iemand die daar een algoritme in kan vinden/maken om de tussenliggende posities ook te bepalen.

    Heb je de stuursignalen dan moet je nog wat met dat van 4 naar drie motoren. Het hoogtevlak doet er niet toe, die heb je al uit de signalen omdat de tafel niet stijgt of daalt. (mogelijk komen die wel in het spel als de boot in het water deint maar dat kan de software wel wegrekenen lijkt me)

    case: verplaatsing naar achter/voor: signaal 2 motoren gelijk en opdracht is ook hoofdmotoren tegelijk
    case: opzij: 2 motoren tegelijk maar opdracht kan niet anders dan met 1 boegschroef (geen hekschroef). Keuze: boegschroef plus tegendraaien met de hoofdmotoren voor parallele terugkeer naar uitgangspositie (kost denk ik heel veel motorenwerk bij hardere wind/stroming dan de boegschroef aankan) of met een drempelwaarde waarna alleen boeg tot de vector weer voor/achter is en de hoofdmotoren het gaan oplossen.
    Bijv eerst het een en dan het ander als het niet lukt (te lange werktijd tot terugkeer) (dan waait het dus te hard)
    case: schuin opzij: bovenstaande tegelijk en de praktijk zal uitwijzen hoe soepel dat gaat met de verschillen in krachten van de motoren.


    Misschien is richting helemaal niet nodig om iets aan te doen: Want bij zijdelings verplaatsen door zijwind kun je alleen de boeg omduwen tegen de wind in. Tot die op kop zit en dan kunnen de hoofdmotoren die kracht makkelijk aan. Aangezien de achterkant weggeduwd blijft worden terwijl de voorkant wel tegenkracht kan geven zal de boot altijd in de wind draaien. ondanks dat je de achterkant niet tegen laat duwen zonder hekschroef.

    Parallel opzij zou moeten kunnen tot een niveau dat de tegenelkaar in draaiende hekschroeven sterker zijn dan de boegschroef minus wat die al nodig heeft om de boot terug te brengen tegen de kracht in naar de uitgangspositie.

    Daarna schuift de boot alsnog opzij maar nu met hard werkende motoren, dan moet er dus iets anders gebeuren: de neus in de wind. De maximale kacht of toeren van de boegschroef kun je vaststellen, dan weet je ook wanneer je moet stoppen met compenseren met de achtermotoren, die moeten dan juist minder gaan doen zodat de boot draait.

    echt op 1 plek zal niet gaan zonder pods lijkt me, je moet toch verplaatsing hebben om die te kunnen meten en wat waterverplaatsing om te kunnen sturen. En de boeg zal altijd in de wind of stroming (of een combi vector daarvan) terecht komen na wat corrigerend gezwabber.
    Maar bij weinig stroming/wind zou het dus best kunnen zijn dat de boot ook z'n richting kan houden.

    mooie uitdaging!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    @pentip.
    Binnen de pixhawk software is er al een "rover" versie voor een wiel robot met een linker en rechter motor sturing. Idat word dus inker en rechter schroef.
    Ga het eerst op mijn haven sleper proberen
    Hoe dat met alleen 2 schroeven gaat.
    Hij draait nu al om zijn as dus wendbaar genoeg.
    Of de andere versie robot rover.. met vooryit achteruit en stuur. Dan word stuur de boegschroef
     
  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    aha, dat is mooi. Ik ken pixhawk niet (wel van gehoord) en sta steeds weer met een voet over de drempel van arduino (heb ik in de loop der tijd wat spulletjes voor, paar dingen voor in huis gebouwd maar steeds tijd tekort om het in de boot toe te passen)

    ik bedenk me nu dat je het over takelwerk had, dan moet de boot dus echt wel blijven liggen ongeacht de wind of stroming. Dat zou dus veer compensatiekracht kunnen betekenen. Bovendien had ik z'n sleper romp voor ogen en die vorm die heeft de multicat helemaal niet dus anderzijds minder windvang op de lage romp.

    draaien om z'n as is een ding maar zijdelingse kracht voor en achter produceren is niet hetzelfde. Of dat met achter tegengesteld plus boeg omduwen kan? Lijkt me wel, leuk om te testen en onverwachte invloeden te ontdekken.....
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Vandaag mooie kleine hydraulische cilinders besteld . Met dank voor de link die eerder gedeeld was.
    Deze zijn maar 7mm buiten diameter. Kleiner dan de leimbach cilinders.

    De 2 die ik via wish had gekocht zijn veel te groot voor mijn multicat project met 14mm buiten dia.
    Maar die komen binnenkort wel ergens terecht 20200803_211750.jpeg 20200803_211315.jpeg
     
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    De nieuwe (nu op schaal) hydraulische cilinders zijn aangekomen.
    Deze hebben 40 mm werk lenkte . En gaan gebruikt worden om de "onder arm" te kunnen bewegen.
    Laatste foto is de " wish" bestelde cilinder die ik eerder besteld had uit nieuwsgierigheid 20200813_170900.jpeg op de plek waar deze 2 komen 20200813_170807.jpeg 20200813_170831.jpeg net te lang. Voor deze plek ga ik 10mm kortere bestellen 20200813_170917.jpeg
    Toch een beetje teveel van het goede
     
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    90 graden knietje op het eind van de cilinder...wat een pruts werkje 1597333215851.jpeg
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wat een mooi materiaal is dat, aleen zijn de aansluitingen wat grof voor de schaal, nu als ik even de site bekijk is het wel niet goedkoop, wow dat voor 2 kranen... Zou het toch niet haalbaarder zijn ze met gewone servos of spindels te sturen? anders gaan ze je vlot meer dan 1000€ per kraan kosten?
    Cool man ik wacht op de volgende update...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik begin ook eerst met 1 kraan.
    En eentje statisch
    Ja slang aansluiting kan niet veel kleiner dan 1.5 od. Helaas.
    Ik wil graag hydraulische gaan. Meer voor de uitdaging.
    Nu nog de draaikrans uitdenken. Maar eerst beginnen met het kraan frame
     
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Damian,
    Nog bedankt voor de link, inmiddels de eerste 2 actuators binnen
     
    demian1290 vindt dit leuk.
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Officiële start..eerste onderdelen uit PLA
    mast van de kraan.
    Ga eerst een proef maken uit pla voordat ik met messing begin.
    Ook maar in 3D getekend op 1/50 schaal.
    Dat is makkelijk maten overnemen
    Omdat de pdf's die ik heb op 1/54 1/45 en 1/96 zijn 20200818_221417.jpeg 1597781882894.jpeg

    Kraan moet straks op schaal 176gr kunnen tillen. Alles meer is mooi meegenomen
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2020
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ik volg dit met belangstelling want bij mijn restauratie/ ombouw project voor mijn Smit Enterprise naar Smit Colombo ( op de tekening van de NVM), wil ik ook de kraanarm kunnen bedienen. Daarbij wil het originele ontwerp zoveel mogelijk volgen.
    Maar omdat de hoek van de hefcilinders tov.de kraanbasis erg ongunstig is, krijg ik het niet goed om dat mechanisch te bedienen, en ondanks de schaal 1:25 is er voor een elektrische aandrijving met spindel geen plaats.
    Dus ook hier zou een hydraulisch systeem kunnen werken. Alleen wil ik geen duur systeem aanleggen voor alleen de arm. Nu was mijn gedachte dat ik misschien de cilinder onder de arm rechtstreeks kan aansluiten op een cilinder ( onderdeks) die ik wel mechanisch kan aansturen.
    Is dit een realistisch idee....Zou dit werken.,en heeft iemand dit wel eens geprobeerd
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat kan makkelijk met 2 cilinders. Eentje als slaaf op de arm en eentje als master onder dek die via een servo. In en uitgetrokken word .
    Zie foto
    Deze kost via with maar 24 euro
    Dus voor 50 euro en een grote servo kun je het werkend krijgen 1597862991723.jpeg
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent hier mooi werk aan het verrichten en ik volg met belangstelling.
    Toch een niet onbelangrijk vraagje want als ik bij de bouwers van kranen informeer naar prijzen zijn die alles behalve goedkoop.De cilinders zijn inderdaad niet zo duur, maar heb je al eens naar de prijs van je oliecompressor geinformeerd en de aansturing hiervan?
    hoe dan ook , ik hoop dat ik het mis heb , nog veel bouw plezier verder.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina