Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jarvin, 30 jan 2012.

  1. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    haha bedankt zijn het niet 95 berichten?
     
  2. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    hoe kun je zo'n kleine bolder zelf maken dan? gewoon een ronde stock met een koper dik draad erdoor?
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
  4. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    :bday::banana::2gunfire:Het 100 bericht:music:
    Bedankt ik ben niet zo goed in google!!!
     
  5. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Maar hoe krijg je dat de buis niet hol is maar dat er een soort plaatje op zit?
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Wat is er nu moeilijk aan google of zoeken?

    Ik typ gewoon in "bolders zelf maken" en druk op "zoek". Als dat al te moeilijk is, dan zou ik ze kant en klaar kopen... :rolleyes:

    2e tip, je kan je berichten ook bewerken, dan hoef je niet 2 berichten direct na elkaar te plaatsen. Leest een stuk prettiger.

    En nu zou ik je aanraden om eerst eens verder gaan met je romp, en je nog niet zo druk te maken om details. Ik begrijp dat dit je eerste boot is, aan je reacties te merken. Probeer eerst maar eens een waterdicht en varende romp te maken, die bolders kunnen er altijd later nog op.
     
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Dit is wat ik als modelbouwer waardeer aan mijn collega's, de heerlijk simpele visie op spullen.:D

    "Hee, een waterleiding! Hmm, dat lijkt op een bolder..."
    Dus nu heb ik bolders van waterleiding, ankerkluizen van een finelinerhuls, ramen van cd doosjes, vlaggenuithouders aan de mast van montagedraad, enzovoort...

    Net jonge honden, wij modelbouwers.
    We slepen alles naar ons nest, ooit komt het vast van pas.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Boldertjes van hout:
    -Men neme rondhout in de gewenste diameter van de bouwmarkt (Gamma heeft ze in 3,4,5,6,8 en 10mm diameter, de andere toko's vast ook)
    -Men zage daar een stukje van af
    -Men spant dat in de accuboor
    -Men laat de accuboor draaien terwijl men een vijl tegen het hout aan houdt, op 1 plek wel te verstaan
    -Als de bolder dun genoeg is, pakt men een zaag en zaagt men het afgevijlde stukje af, net boven de rand.
    -Even afwerken met schuurpapier en vijl, in de grondverf, in de lak en viola, bolder.
    -Men herhaalt dat X keer

    Alternatief: Men kijkt pappa lief aan om dat op de draaibank te doen. Of men doet dat op school, in de werkplaats. Ofzo.

    Of je maakt het inderdaad van waterleiding, PVC-buis, stukjes balpen, thumbscrews van de computer... Beetje creatief nadenken! Kijk eens goed om je heen naar cilinder-vormige objecten en bedenk wat je daarmee kan doen.

    Je moet er een beetje van houden om te prullen, maar dan kan je soms van de meest verrassende dingen hele realistische benaderingen maken.
    En je kan er ook een sport van maken, om alles zelf te maken uit de spullen die om je heen weg worden gemikt.
    Kijk bijv. maar eens in het topic van mijn Robbe Laser (bij de Speedboten) naar hoe ik de kikkertjes heb gemaakt uit stukjes VD-draad en wat rest-plastic. Gewoon gedaan met spullen die ik om me heen had liggen van de verbouwing, wat soldeertin en verder veel geduld en een beetje precies werken. Kind kan de was doen... ehh boldertjes maken :)
     
  9. jessedev

    jessedev

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    En zo is het!

    OT: Als je zelf een draaibank hebt of iemand kent die een draaibank heeft kun je ook bolders met "halfronde inkeping naar binnen" maken. Als je hiervan een master zou (laten) draaien, zou je er een mal van kunnen maken om ze vervolgens zelf bij te gieten. Tadaaa! Je hebt honderden bolders voor weinig geld.

    Groeten,

    Jesse
     
  10. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    ik snap het niet helemaal wat bedoel je met inkeping? hoe moet ik een mal maken? en waarmee moet ik gieten?
     
  11. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    En je hebt helemaal gelijk .. :worship::thumbsup:
     
  12. jessedev

    jessedev

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Als je een bolder zou kopen of (laten) maken, zou je deze met siliconenrubber kunnen overgieten (in een bakje weliswaar). Dan kun je wanneer dit uitgehard is de bolder er weer uit halen en er dan PolyUrethaan hars in gieten. Dit bestaat uit twee componenten en wordt keihard als je ze bij elkaar voegt.

    Wanneer dat gietsel dan klaar is kun je het horizontale deel er in doen (bijv. Van een oude spijker ofzo).

    Als je meer wilt weten over deze techniek moet je maar een pb'tje sturen, dan kan ik je het allemaal uitleggen,

    Jesse
     
  13. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    zo even gekeken of er een accu van 2,5 kilo in kon en tadaaa er kan minstens 4 kilo in: 1e foto is tot hoe ver het water is gekomen (als je het kunt zien, het is alleen het echt natte stuk daarboven staan ook water afdrukken maar dat heb ik eerder gedaan) en 2e foto met woordenboeken erin[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Je boot zo onbehandeld het water in gooien is vragen om problemen.
    Zorg eerst dat je romp goed behandeld is (bv g4) voordat het water ziet,
    Nu zit er vocht in je hout en kan de boel krom trekken als het gaat drogen.
     
  15. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Laatst bewerkt: 2 feb 2012
  16. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Kunnen jullie me misschien een beetje vertellen hoe een regelaar eruit moet zien waarbij je ook verlichting wil? En natuurlijk de standaardfuncties: motor, servo en ontvanger.

    En naar wat voor een afstandsbediening moet ik kijken?
     
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De regelaar doet alleen de motor regelen.
    Mogelijk zit er op de regelaar BEC, dat betekent dat deze ook (tot op zekere hoogte) de stroom kan leveren voor de ontvanger en servo('s). Dat gaat via het kabeltje dat naar de ontvanger loopt. Als je alleen een paar ledjes gebruikt kan je dat daar van af tappen.
    Anders zul je een schema'tje moeten kopen of maken die dmv een stuursignaal, de lampjes apart kan schakelen. In dat geval tap je rechtstreeks van je accu af.

    Dit klinkt misschien wat vaag, maar als je het een keertje gezien hebt wordt e.e.a. al een stuk duidelijker.
    Ik kan je dan ook eigenlijk alleen maar aanraden om eens langs te gaan bij een modelbouwclub bij jou in de buurt, en daar je licht op te steken bij de meer ervaren jongens. Die laten je waarschijnlijk graag zien hoe e.e.a. werkt en die kunnen je dan ook haarfijn uitleggen wat jij nodig gaat hebben. Goed luisteren, goed kijken, foto's en aantekeningen maken.

    Als er geen modelbouwclub bij jou in de buurt zit, kan de modelbouwwinkel vast ook wel een aardige poging wagen. Die jongens weten er veel van af, want voor veel van hen is hun werk óók hun hobby.

    ...En nog een goed bedoelde tip: Ga eens door de bouwverslagen van anderen heen bladeren en gebruik de zoekfunctie op het forum wat meer. Afgezien van dat het leuk en leerzaam is (en met dit koude weer duidelijk comfortabeler dan in de schuur bouwen...) staan de antwoorden op veel van jouw vragen verspreid in de verschillende topics.
    Gewoon een weekje lekker het hele boten-subforum doorstruinen, alles goed lezen, linkjes klikken... Ik denk dat je er een heel stuk wijzer uit komt, en met veel inspiratie hoe je eigen boot nóg beter kan worden!

    Succes!
     
  18. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    dankje,

    Ik heb alleen echt geen idee waar ik moet kijken want er zijn zoveel boten. Er zijn voor zover ik weet geen modelbouwclubs in de buurt. Maar bij de regelaar bij conrad zie ik geen kabels voor de motor eraan zitten. Die moet je er zelf op solderen en ik zie geen kabeltjes die je kan strippen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat ik gerust de goedkoopste regelaar kan kopen. Kun je me misschien ook uitleggen hoe ik e.v.t. stroom kan aftappen bij de ontvanger? En op servo zit ook een plugje waarom zit dat dan ook nog een op de regelaar?

    En om nog even terug te komen op G4..... Ik kan echt via google nergens in Arnhem een winkel vinden waar ze het hebben.
    Gr.
    Jarvin
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nééé...., nu heb je het toch weer verkeerd begrepen.
    De prijs van een regelaar hangt af van een aantal factoren. Eén van die factoren is bijvoorbeeld de stroom die je motor gaat trekken. Als jij met het goedkoopste regelaartje van de Conrad (dat bouwpakketje, toevallig...?) een flinke motor gaat aandrijven, komt er binnen de kortste keren rook uit de regelaar. En elektronica waar de rook uit is... is rijp voor de prullenbak.

    Die bouwverslagen: Wat voor boot ben je aan het bouwen? Het ziet er uit als een duwbootje. Begin eens met alle topics die op "duwboot", "opduwer", "springer" en/of "tug" lijken door te bladeren. En daarna gewoon verder bladeren. Er staan schitterende slepers, binnenvaarders etc. op het forum, inclusief bergen foto's. Gewoon vooraan beginnen en rustig gaan lezen en plaatjes kijken.
    Neem nou gewoon eens even de tijd er voor!

    Voor de rest van je vragen: Ga nou alsjeblieft eerst eens je licht opsteken bij een modelbouwclub of modelbouwwinkel... Ik kan het allemaal gaan uitleggen, maar zonder plaatjes bij de praatjes is het vooral een hele hoop geouwehoer. Het is echt niet ingewikkeld, maar je moet het wél een keertje gezien hebben.

    ...En voor de G4: Er bestaat ook nog zoiets als het internet he, "ze" hebben daar iets wat ze "webshops" noemen. Je kan daar dingen bestellen, die dan via de post naar je op worden gestuurd. Paps kan vast wel even helpen met de betaling.
     
  20. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis

Deel Deze Pagina