.dat profiel naar Autocad

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door DeltaMike, 26 mrt 2016.

  1. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Ik ben op zoek naar een manier om .dat bestanden in Autocad (2015, Mac OS X) te openen. Ik heb geen toegang tot een systeem met Windows (alleen OS X en Linux, en wil voor Windows ook geen virtuele machine o.i.d. voor installeren...), dus dat zal mogelijk de hoeveelheid software wat beperken.

    Wat ik geprobeerd heb is om een .dat bestand om te zetten naar een script waarmee Autocad het profiel kan tekenen, iets als (AG35):

    PLINE
    0.999998,0.002490
    0.994759,0.003346
    0.985091,0.004927
    0.973580,0.006810
    etc.

    Dus domweg het originele .dat bestand genomen, eerste regel vervangen door het Autocad commanda, et voila. Maar het geeft niet echt het gewenste resultaat... Bijvoorbeeld, als ik hetzelfde profiel even snel met Python plot krijg ik dit:

    [​IMG]

    Maar in Autocad ziet het er allemaal vreselijk hoekig uit:

    [​IMG]

    Nu is het even (jaartje of 10) geleden dat ik met Autocad heb gewerkt, maar er staat me nog vaag iets bij dat Autocad complexe structuren op het scherm vereenvoudigd. Is dat zo, en zoja, is dat uit te schakelen?

    Als er eenvoudigere manieren zijn om .dat bestanden in Autocad te importeren dan hoor ik het natuurlijk ook graag :)
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Je bent op de goede weg. Ik ben geen grote Autocad kenner, maar je hebt waarschijnlijk het commando SPLINE (Bézier curve) in plaats van PLINE (Polyline) nodig: https://knowledge.autodesk.com/supp...5E7D51E2-1595-4E0C-85F8-2D7CBD166A08-htm.html
    Gebruik "Fit" als Method om de curve door de coördinaat punten te laten lopen. Aan de achterkant van het profiel beginnen. Waarschijnlijk moet je de profielneus daarna nog bewerken, er zijn daar meestal niet genoeg punten om de bocht goed te nemen.

    Je kunt HIER overigens een héleboel profielen als .dwg ophalen en in Autocad openen.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Profiel met een Pline (polyline) tekenen, dus niet met Line. Daarna met Fit of Spline vloeiend maken.
     
  4. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    Je kan van een bestaande polyline (getekend met pline commando) eenvoudig een spline maken.

    Type het commando PEDIT, selecteer je polyline, type de letter S en geef 2x een return en voilà je spline is er.
     
  5. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Bedankt voor de link naar de DWG bestanden Max, dat lost een groot deel van het probleem op!

    Maar v.w.b. de manier van plotten in Autocad: ik ging er vanuit dat de .dat bestanden genoeg coordinaten hadden om een vloeiende lijn te krijgen wanneer je de punten met rechte lijnen verbindt. Als ik het profiel met Python plot lijkt dat ook het geval; bij bijv. de neuslijst zitten veel meer datapunten dan bijv. op de vlakke onderzijde van het profiel. Maar Autocad lijkt op de een of andere manier veel van die punten weg te gooien.

    De profielen op het oog nabewerken lijkt mij geen optie (daar zal de kwaliteit van het profiel nooit beter van worden t.o.v. het origineel).
     
  6. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    PS: je kan dit dus ook toepassen op een aaneengesloten reeks van lines en arcs. Type PEDIT (return).Je duidt een van de entiteiten aan. Er wordt gevraagd of je er een polyline van wil maken. Bevestig dit. Vervolgens selecteer je de andere entiteiten ( je kan dit dmv een window of crossing selectie). Druk op return als je alles geselecteerd hebt. Type de letter S en van heel je selectie wordt een spline gemaakt. Let op dit werkt enkel met aaneensluitende lines, arcs, polylines en splines.
     
  7. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Aan allen hierboven, bedankt voor de suggesties. Met spline i.p.v. pline is het profiel inderdaad vloeiender, maar ik blijf dit gevaarlijk vinden. Hoe doen andere programma's (Profili, ..) dit? Gebruiken die de ruwe coordinaten met rechte lijnen daartussen, of andere manieren om de punten te verbinden?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Autocad zal geen coordinaten uit je script weggooien. Als ze niet worden getekend, zijn ze er niet. Met het spline of het fit commando zal autocad de lijn vloeiend maken.
    Elk profiel dat vanuit een coordinatentabel is opgebouwd zal, als de punten met elkaar door een rechte lijn worden verbonden, wat hoekig zijn. Profielprogramma's zullen de punten ook met gebogen lijnen verbinden.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
  9. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Tja, toch gebeurt er iets geks. Dit is de voorste 10% van het profiel, met markers voor de coordinaten, met de exact zelfde data:

    Python:
    [​IMG]

    Autocad:
    [​IMG]

    In dit geval ontbreken er toch echt punten in Autocad... Waarom? Geen idee...
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb de ervaring dat autocad in scrips geen coordinaten weggooit. Heb vanuit een database van TeleAtlas stadsplattegronden getekend met scripts die 10duizenden coordinaten bevatten. Dat ging probleemloos.

    Zet op alle coordinten maar eens points. Die kan je tellen en dan zien of er coordinaten ontbreken ten opzichte van het aantal coordinaten in je scrips.

    Het is ook mogelijk dat het profielprogramma intern met een andere tabel werkt (met meer coordinaten) dan de tabel die wordt geexporteerd en die jij bewerkt en gebruikt in autocad.
     
  11. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    In de output van Autocad zie ik inderdaad dat alle punten worden getekend:
    Specify next point or [Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width]: 0.080828,0.005944
    Specify next point or [Arc/Close/Halfwidth/Length/Undo/Width]: 0.093116,0.004984

    et cetera, voor evenveel coordinaten als in de .dat file staan. Dus ik vermoed nog steeds dat Autocad een vereenvoudiging toepast, mogelijk alleen voor de weergave op het scherm.

    Verder heb ik geen "profielprogramma" gebruikt, alleen een simpel Python scriptje dat de data inleest en plot. Dat is exact dezelfde data als ik in Autocad probeer in te lezen.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij inzoomen op het scherm worden de lijnen blokkeriger. Type in autocad eens "REGEN". Dat hertekent het scherm waarbij de blokkerige lijnen vloeierder worden.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Foutje...
     
  14. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Autocad:
    Command: regen
    Regenerating model.


    Dit geeft het exact zelfde resultaat. Ik was het eerder vergeten toe te voegen, maar dit is het script dat ik gebruik: http://pastebin.com/xZu3hBCL .

    p.s., N.P.S., bedankt voor het meedenken. Mijn probleem is grotendeels opgelost door de link naar de DWG files die Max plaatste, maar ik kan er niet zo goed tegen als ik niet begrijp waarom zoiets niet werkt....
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat heb ik nou ook altijd. Wil weten waarom het (niet) werkt. Zal morgen verder kijken.
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    .dat openen in Windows notepad (of gelijkaardig voor andere OS)
    de volledige inhoud selecteren
    PL commando opstarten in ACAD
    geselecteerde inhoud plakken

    Het PL commando tekent automatisch het volledige profiel.
    Werkt perfect en zonder script

    Als je wil controleren welke vertices er in je polyline zitten:
    polyline selecteren en rechtsklikken
    kiezen voor properties
    Onder 'geometry' kan je via 'Current vertex' door alle punten wandelen
    Onder 'Vertex X' en 'Vertex Y' vind je de X en Y coördinaten terug (en die zouden dus moeten overeenstemmen met de gegevens uit je dat file)

    Volgens mij ontbreken er geen punten in je profiel. Als je diep inzoomt zie je gewoon de rechte lijnsegementen van de PL. PL omzetten naar Fit Spline via PEDIT commando maakt de vorm inderdaad vloeiender.

    Vloeiende vormen (cirkels, splines, ...) worden in de weergave door rechte lijnen benaderd (een computer is nu eenmaal in staat om sneller lijnen op het scherm te toveren dan bogen). Echter de data waarop de vloeiende vorm gebaseerd is wordt nooit verwijderd (ook niet deels).
    Na sterk inzoomen lijken vloeiende vormen soms uit rechte lijnen te bestaan. Door het REGEN commando uit te voeren wordt het volledige beeld opnieuw berekend en opnieuw getekend.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016
  17. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Het probleem is inmiddels opgelost; als ik de object snap uitzet werkt het perfect! Dit is het resultaat met poly lines i.p.v. splines:

    [​IMG]
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het belangrijkste is dat het hiermee opgelost is, maar ik vind het wel vreemd dat dat de oplossing is.

    object snap, polar tracking, grid/snap, ... zijn enkel van toepassing wanneer je punten invoert mbv. de crosshair (m.a.w. als je effectief punten invoert door te klikken). Bij invoer van coördinaten via de command line wordt hiermee geen rekening gehouden (je kan bijv. snap/grid instellen op X en Y 10, maar via de command line toch het punt met coördinaat 3.1416,2.7183 invoeren).

    Volgens mij moeten er dan trouwens verschillende punten (die kort bij elkaar liggen) bovenop elkaar getekend geweest zijn in je eerste profiel.
     
  19. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Ik heb eindelijk uitgevogeld hoe ik door de individuele punten kan lopen in Autocad, en dan liggen er inderdaad (als ik het script uitvoer met object snap aan) punten op elkaar. Geen idee waarom Autocad blijkbaar toch object snap gebruikt bij command line invoer. Misschien doe ik nog iets anders fout...
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, dat denk ik niet. De coordinaten hebben 6 cijfers achter de komma. Mogelijk is dat het probleem. en liggen er worden coordinaten met hele kleine verschillen op elkaar gelegd. Ga dat nu uitzoeken!
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016

Deel Deze Pagina