hi, voor de geintreseerden , vanaf 2013 zal er ook in belgie f5j wedstrijden gehouden worden en iedereen is welkom om mee te doen, we hebben 4 data vastgelegd: 21 april enghien 23 juni wiekevorst 14 jullie alloutte 27 october enghien -kristof-
In België zijn er een setje "lokale" regels: -Helper leest FAI hoogte uit ( wij geloven niet in oneerlijke competitiemodelvliegers) -Indien probleem met hoogtemeting, niet direct diskwalificatie/0 voor die vlucht, maar starthoogte = 250m (dit betekent dat ook mensen die geen hoogtemeter kunnen gebruiken op het meegebrachte toestel toch kunnen meevliegen, zij het met weinig kans om de hoodprijs weg te slepen) Hoogtemeter is deze AltisV3 : Altis v3 | AerobTec De organisatie heeft er zo 5 persoonlijk zie ik voor buitenlanders geen probleem om ook Unilog te gebruiken,maar dat moet ik nog met mijn collega's bespreken... Wim
Hij is inderdaad alleen het beste met een laptop uit te lezen ook wel door middel van een knipperende led maar dit is niet nauwkeurig genoeg.
ook gewoon met een display hoor... AerobTec Competition Altimeter Altis V3 Programmer/Display Dingetje kan minder, maar is ook een stuk goedkoper dan een Unilog2 denk ik.
ik was er niet bij, maar men vond de unilog te duur... Jean-Luc doet zijn bestelling dit weekend, 60Eur+porto geloof ik voor meter+usb+display staat wel op de site hoor...: http://www.aerobtec.com/products/rc-electronics/
Die V4 is wel erg interesant tegenover de €90 Euro voor de unilog. Ok, de unilog is meer dan een logger, maar om alleen je hoogte af te kunnen lezen op de logger zelf is wel erg functioneel.
Maar wat ik niet zie...een Unilog2 maakt dat je maximaal 30 seconden gas kunt geven en daarna niet meer. Doet die Altis dat ook?
Dat kan ik ook nergens terug vinden, maar als deze logger ook geschikt is voor F5J FAI neem ik aan dat deze functie er op zit. Is het verplicht dat deze functionaliteit aanwezig is bij een F5J FAI logger?????
nou ja, verplicht. F5J is een "provisional" FAI reglement, enig experimenteren kan dus geen kwaad. Persoonlijk vind ik dat motor aan moet kunnen voor noodsituaties ( moet wel geregistreerd worden ---> 0 voor de vlucht, of voor mijn part zelfs strafpunten), ook na 30 seconden. Welke functies er zullen zijn zullen we pas weten als het ding in productie is....
Wat betreft het stempel volgens het FAI regelement zegt niks want in de Oekraïne is een logger waarvan de fabrikant dit ook zegt maar dit duidelijk niet is. Ik heb ook sterk mijn twijfels bij deze logger omdat er een ALS functie op zit. De Engelsen hebben ook wel een logger maar deze is niet geschikt omdat ook hier de ALS functie op zit. Wat betreft moet de FAI nu eens de ballen hebben om de juiste logger aan te wijzen. Er staat duidelijk in de FAI regelementen dat de logger de motor na 30 seconden moet uit schakelen en dat de motor daarna niet meer gebruikt mag worden. Wat betreft het gebruik van de motor voor noodgevallen vind ik persoonlijk onzin want neem de F3J dan kun je ook niet even gas geven. Ik heb de ervaring dat men gewoon te veel risico's gaat nemen en dan krijg je "nood" situatie's die door de vlieger zelf gecreëerd wordt.
Op de V4 en net zoals op de V3 versie is er de functie dat de motor niet gaat lopen als je de motor probeert te starten. Terug te lezen op mijn FB pagina.