Data uitgang van Simprop SCAN 7 ontvanger uitlezen.

• Topicstarter Topicstarter Jan Heynen
  • Startdatum Startdatum
J

Jan Heynen

Guest
Sinds vorige week heb ik deze nieuwe "SCAN ontvanger" in mijn bezit. Het aardige van deze ontvanger is de "DAT-uitgang". Volgens de handleiding heb je de Info-terminal van Simprop nodig om de data uit te lezen, maar ik ben er in geslaagd om deze uitgang via de COM-poort van de PC uit te lezen. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een TTL IC7402 om het signaal te inverteren. Voor de rest is het gewoon een standaard RS232 signaal : 9600 baud, 8 bits, pariteit geen, 1 stopbit. Datatransport : hardwarebesturing.
Via "Hyperterminal" van Windows kan je nu deze signalen uitlezen.
En wat geeft dit kleinood : elke sekonde krijg je volgend protokol :
Ingescande kanaalnummer, aktuele veldsterkte, aktuele ontvangerspanning, minimaal gemeten spanning, aantal storingen, aantal inschakelingen sinds vorige scan, aantal herkende cellen (4 of 5)
en dat voor een prijs van 69 Euro....
Dit heb ik zelf niet uitgedokterd, maar een artikel van Nico Steenbergen in "Modelbouw aktueel" van Maart 2003 bracht mij op het juiste spoor.

Leuk zo'n koppeling! handig om te weten dat het signaal hiervoor geinverteerd moet worden. Gebruik jij de SCAN in club verband of zo?

De reden dat ik gekozen heb voor een scan ontvanger, is dat bij onze club iedereen een vast frequentie krijgt. Beginners steeds op kanaal 71, en na verloop van tijd krijg je dan een andere frequentie. In Belgie zijn momenteel ook de kanalen 35.200 tot 35.300 MHz vrijgegeven voor vliegtuigen. Kristallen hiervoor zijn echter nog niet standaard. Deze ontvanger kan het ganse spectrum van de 35 MHz inscannen (ook de B-band).

Back