data wedstrijden en evenemente 2010

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 3 dec 2009.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    In de onlangs gehouden subcie vergadering is het volgende nog zeer voorlopige lijstje van Nederlandse wedstrijd- en evenementdata besproken:

    8 mei – LB dag I Almere
    22 en 23 mei - Karel Doorman Cup: Carrier op Ypenburg
    12 juni – Recordcup I en Tupker-stunt Stadskanaal
    7-8 augustus – combat international Dronten + Recordcup II en dieselcombat (indien mogelijk)
    11/12 september – NK de Peel (reservedatum 25/26 sept)
    25 september LB dag II Almere
    2 en 3 Oktober – finale wedstrijden speed en teamrace SUL Utrecht

    De voorlopige internationale kalender (voor zover door mij van belang geacht, dus enigszins in de buurt: )
    1-2 mei Bitterfeld
    30-31 mei LB wedstrijden (Stuntklassen en miniteamrace) Willi Schmitz (dicht bij Nederlandse grens)
    5-6 juni Sebnitz
    19-20 juni Genk (alleen stunt)
    3-4 juli Landres (stunt en teamrace)
    23-31 juli WK Hongarije
    7-8 augustus Combat International Dronten
    14-15 augustus Verviers/Pepinster (F2ABC)
    21-22 augustus Untersiggental (stunt)
    28-29-30 augustus Nationals Engeland
    18-19 september Barton Engeland

    Als er wijzigingen zijn lijkt mij dat het handigst dat mij dat wordt doorgegeven, dan zal ik dat in dit lijstje aan het begin van het topic wijzigen, zodat dat zoveel mogelijk up-to-date is.
    PP
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Over de 2e LB dag:

    Ik vind 2 oktober echt veel te laat, dan is de lol er wel een beetje af voor mij.... 18 september is wat dat betreft een veel betere keuze.
    Kan ik me het niet gelijktijdig plannen met de British Nats nog enigszins voorstellen, Barton is pas ontstaan na onze LB dagen, dus niet echt iets om je eigen evenementen voor opzij te zetten.
    Rekening houden met wedstrijden in onze regio (Genk, Verviers en recentelijk Geilenkirchen) moet natuurlijk gebeuren, maar Engeland ligt daar toch wel buiten. (Frankrijk, Italie, Midden- en Oost Duitsland evenzeer)

    Ik zou zo'n LB dag ook veel liever midden in de zomer -in plaats van aan de randen van het seizoen- hebben, maar daar waren al zo veel evenementen. Die concessie hebben we dus al gedaan....
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bruno: ik weet niet meer precies waarom, maar Henk was degene die uiteindelijk aangaf dat de 2e LB dag dan op 2 oktober zou plaatsvinden. Als je wilt weten waarom en of er nog een alternatief mogelijk is, kun je dat het beste even met Henk kortsluiten. Overigens kan het in oktober bar en boos zijn, maar het kan ook nog schitterend rustig herfstweer zijn.
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Omdat ik niet bij de vliegersvergadering ben geweest: zijn er nog wijzigingen op het datalijstje bekend geworden?
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De data van de LB dagen zijn in ieder geval niet aan de orde geweest, dus ik ga er vanuit dat men de redelijkheid van mijn amendering heeft ingezien.
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    LB dagen

    Juist omdat ze niet aan de orde zijn gekomen , neem ik aan dat de oorspronklijke, geplande, data zijn gehandhaafd?
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik mag toch hopen van niet...
    Lijkt me trouwens stug, ik had de bezwaren tegen die 2e oktober goed beargumenteerd doorgegeven.
     
  8. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    De datum van de teamracewedstrijd op het vliegkamp de Kooy is 20 juni, met een escape een week later op 27 juni.
    Frits.
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hoi Frits, ik heb de datum opgenomen. PP
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    winterswijk kan er af
     
  11. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    evenementenkalender

    Wat worden nu uiteindelijk de datums van de LB dagen 2010?

    Nu Winterswijk wegvalt is daar misschien een opening?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Vat het niet te zwaar op, ik weet dat het muggenzifterij is, maar zou FOX35 willen overwegen het 'data' uit de titel te willen vervangen door 'datums'? Data zijn gegevens, het meervoud van datum is datums ;)
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Even op google

    Dat hangt van de betekenis af. Als je het hebt over een datum op de kalender (13 januari 1999), dan spreek je in het meervoud meestal over datums. Maar data is ook mogelijk

    Toelichting
    Het woord datum als aanduiding voor een bepaalde dag is al erg lang ingeburgerd. Vandaar dat het Nederlandse meervoud datums al heel gewoon is.

    Het gebruik van data voor gegevens is nog betrekkelijk recent. Het enkelvoud datum is in de betekenis 'gegeven' niet gangbaar. Dat verklaart waarschijnlijk dat veel mensen denken dat data enkelvoud is (de data is ontoegankelijk). Zij maken dan als meervoud: data's. Die vorm is fout, want we hebben daar te maken met een dubbel meervoud. We zeggen of schrijven ook niet musea's of centra's.

    Groet Robert-Jan
     
  14. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    datums

    Oh , wat ben ik weer goed in spelling!

    Maar nu nog een juiste datum voor de tweede LB dag.
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Maar waarom staat Barton er bij,die datum is toch normaal de LB dag.
    of gaan er nu hele volkstammen daar naar toe?
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er is nog geen verder overleg geweest, maar ik had mijn bezwaren kenbaar gemaakt.
    Ik doe zo'n LB dag voor de lol en ik heb een hekel aan regen en wind, kortom dat gaat niet samen. Vandaar mijn voorkeur voor zomerser data.

    museum-musea, datum-data.
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dus er vindt geen Winterswijk wedstrijd plaats? Kun je aangeven waarom niet? Wel jammer. Het betekende dat er in elk deel van het land (noord, west, zuid, oost en midden) jaarlijks iets op LB-gebied te doen was.
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vat het niet zwaar op, maar wel serieus. Ik ben altijd heel nauwkeurig met taal. Het is voor mij een instrument voor mijn werk. Ik vind het wel leuk dat je me wijst op iets waar ik nog nooit eerder op gewezen ben. Misschien dat ik altijd 'data' heb gebruikt als meervoud van datum (in de zin van een bepaalde dag), omdat ik op de middelbare school een aantal jaren latijn heb gehad. In ieder geval vind ik het bij zoiets altijd leuk om uit te zoeken. Ik heb bijvoorbeeld ooit onderzocht of de snack die je net als kroketten uit de muur kunt halen nu 'frikadel' of 'frikandel' (met een 'n') genoemd moest of mocht worden. Mijn conclusie was dat er geen eenduidige mening onder de taalkundigen bestond en dat het in feite allebei mocht.

    Dat geldt denk ik ook voor datum/data/datums. Robert-Jan vermeldt wat de Taalunie daarover zegt. Ook de taaladviesdienst van het gezaghebbende genootschap Onze Taal gaat eigenlijk vooral in op het uit de computerwereld afkomstige 'data' in de betekenis van 'gegevens, informatie', dat misschien ook wel als anglicisme kan worden aangeduid.

    Taaladviesdienst Genootschap onze taal:
    Data is een meervoudig woord; het is het meervoud van het Latijnse datum, dat letterlijk 'gegeven' betekent en ook 'dagtekening', 'dag' en 'tijdstip'. Data wordt in de computerwereld en de statistiek gebruikt in de betekenis 'gegevens'.
    In de spreektaal, en in het jargon van ICT-medewerkers, is een enkelvoudige persoonsvorm na data niet heel ongewoon; misschien komt dit doordat data dan wordt geïnterpreteerd als 'informatie', een enkelvoudig woord. Vanwege de meervoudige vorm en betekenis van het woord blijven wij echter bij onze voorkeur voor een persoonsvorm in het meervoud.

    Ik denk ook dat dit vrij recente begrip heziks standpunt heeft beïnvloed.

    De Taalunie en Onze taal gaan eigenlijk meer in op dat nieuwe begrip data en de meer- en enkelvoud discussie die daar speelt in samenhang met het te gebruiken lidwoord. Volgens mij zegt Onze Taal dat 'data' wel goed is als meervoud van 'datum', terwijl de TaalUnie enerzijds stelt dat 'datums' als meervoud van datum "meestal wordt gebruikt", maar dat 'data' "ook mogelijk" is, terwijl zij even verderop zeggen dat 'datums' als meervoud van 'datum' "al heel gewoon" is, omdat het gebruik van het woord datum voor een bepaalde dag "al heel lang ingeburgerd is". Daaruit leid ik wel af dat vóór die inburgering blijkbaar 'data' als het (enig) juiste meervoud van datum werd gezien.

    Dan twee andere gezaghebbende bronnen:
    Van Dale online:
    da•tum de; m -s, data (vermelding van) dag, maand en jaar; dagtekening; zie data

    Groene boekje (meest recente, dus geldige versie):
    Da-tum, de (m.) data, datums

    Hier wordt geen belemmering gegeven om 'data' te gebruiken als meervoud van datum, hoewel datums dus even goed mogelijk is.

    Mijn conclusie is dus dat data NIET fout is als je het meervoud van een bepaalde dag wilt aanduiden. Als het begrip 'data' niet via de computerwereld was geintroduceerd in de taal zou ik het standpunt ook hebben ingenomen dat 'data' de voorkeur zou moeten hebben boven 'datums', maar nu dit begrip wel met een andere betekenis opgang heeft gemaakt, zal ik in het vervolg, als ik er aan denk (wat door deze discussie wel zal gebeuren) 'datums' gaan gebruiken. Ik zal het anderen echter niet verbeteren als ze 'data' gebruiken!

    Wat mij overigens veel meer opvalt is dat niemand, ook Hezik niet, er over is gevallen dat ik in de titel van het topic in mijn haast 'evenemente' heb getypt, wat natuurlijk 'evenementen' met een 'n' had moeten zijn. Het leuke is dat ik heb geprobeerd dat te wijzigen, maar via de 'edit'-mogelijkheid kon ik alleen de tekst van het bericht zelf wijzigen, en niet de titel. Misschien kan Hezik me laten weten hoe ik dat moet doen, dan vul ik niet alleen de 'n' aan, maar zal ik ook 'data' veranderen in 'datums'.
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het is helemaal niet gezegd dat de LB dag in Almere 'normaal' plaatsvindt in dat weekend. Bruno en Henk proberen de najaarsdag volgens mij wel in rond het midden van september te laten plaatsvinden, maar dat lukt niet altijd. Ik heb Henk maar gemaild of het in dat weekend zou kunnen (wat mij om het even is), of dat daar een bezwaar tegen was. Ik meen namelijk dat er wel een reden was waarom het NIET in dat weekend kon, maar ik weet het niet meer.

    Verder is er toch geen bezwaar om de Barton datum te vermelden? Het is een leuke bijeenkomst met héél veel klassen waar ik zelf graag eens heen zou willen. Ik heb gewoon die evenementen uit de FAI kalender gehaald die op een bereisbare afstand van ons land lagen, dus waarvan het voorstelbaar is dat daar mensen heen gaan, als ze tenminste maar weten wát er gebeurt en wanneer!

    Voor onze nationale datums (!) vind ik dat wij bij de planning daarvan alleen rekening moeten houden met buitenlandse evenementen waarvan het risico bestaat dat te veel potentiële deelnemers aan ons eigen evenement daar de voorkeur aan zouden kunnen geven boven ons eigen evenement, en anders niet. Daarom heb ik de nationale en de internationale evenementen ook in twee afzonderlijke kolommen vermeld, en niet door elkaar.
     
  20. Erik-M

    Erik-M PH-SAM

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Winterswijk
    LB Winterswijk 2010

    Voor wie het gemist heeft,
    In 2010 is er om een aantal redenen geen LB evenement in Winterswijk.
    Ik hoop voor de toekomst wel weer iets te kunnen organiseren, maar nu even niet.

    Met sportieve groet,
    Erik Meerdink
     

Deel Deze Pagina