Dauphin 4 bladkop

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helipiet, 28 jul 2013.

  1. Helipiet

    Helipiet

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Naaldwijk Holland
    Ik heb mijn Vario Dauphin eindelijk vliegen, met 4 bladkop en zonder electronica. Ja het vliegt, op mijn FC 28. Omdat ik over wil naar een andere zender, de Futaba T9CP kom ik een probleem tegen. In de 28 kan ik tuimelschijfverdraaing instellen, in de Futaba niet. Heeft iemand een oplossing, zo ja dan hoor ik het, zo nee welke flybarless regelaar kan ik gebruiken, moet een tuimelschijf met 4 servo's aan kunnen sturen.
    Ik wacht lijdzaam af.
    Helipiet
     
  2. J Kramer

    J Kramer

    Lid geworden:
    8 aug 2010
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Dronrijp
    Probeer het volgende eens:
    In basic heli menu <Mode/page, knop > zoeken naar *parameter. Kies bij Type SWH4. Druk op <end knop >

    Ga vervolgens naar *swash AFR en stel de ail,ele, en pit in op -50% (of op +50%als deze al op-50% stond).

    Ik heb zelf geen ervaring met 4 servo's. Maar dit zou kunnen werken.

    Kijk anders ook even op blz 82 e.v. van de handleiding van de t9cp.

    Succes.
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Hallo Piet

    Het ligt eraan hoeveel graden je wilt verdraaien?
    Je kan de tuimelschijf-meenemer wel iets verdraaien, maar let op maximale hoek welke je kogellinkjes kunnen hebben.(boven de tuimelschijf)

    En pas na verdraaing de lengte van de stuurstangetjes aan.

    Grote verdraaing geeft meer nuteloos verlies van de sterkte van de servo`s(en slijtage)

    Onder de tuimelschijf kan je ook nog eventueel iets veranderen. (meer werk en tevens meer frictie)

    De FC28 is wel ietse pietsie uitgebreider dan een 9c, qua programoptie`s

    Mvg. Richard
     
  4. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    hey,

    Ik heb hetzelfde probleem bij een vliegmaat opgelost door in de zender de 45 graden aansturing te kiezen deze is ook op 4 servo's . Dan is de tuimelschijf direct 45gr verdraaid, en de rest kan je met de meenemer regelen. Het was wel een TC 10 van futaba...

    groeten,

    Didier
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Virtuele tuimelschijf verdraaiing.
    Virtuele tuimelschijf verdraaiing: De 3GX kan het niet, zodat je alles
    mechanisch moet oplossen.
    De HC3 en de Vstabi kunnen het wel.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit schijn je te kunnen oplossen in de T9CP, door gebruik te maken van twee vrij programmeerbare mixers.

    Eerst gewoon de vierpunts swash-aansturing selecteren, en daarna met mixer 1 lineair roll naar elevator mixen, en met mixer twee elevator lineair naar roll toe mixen.
    Als de percentages gelijk zijn, en het teken goed staat, heb je dan tuimelschijfverdraaiing.

    Ik snap overigens niet dat je van een FC 28 overstapt naar een T9CP. De FC28 is vele, véle malen beter zowel qua instelmogelijkheden, als qua kwaliteit van de stickmechanismen, en je kunt er gewoon 2.4 gieg ombouwsetjes voor kopen, mocht het je daarom te doen zijn.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina