David Vaughan P-51B Mustang

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 6 jun 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Welke Mustang? ;)

    Eerdaags (ben weer terug van een korte vakantie :cool:) hoop ik (bijna) alle spuitplamuur van de Strega af te schuren . . .

    Wat een k****baan . . . :mad:


    jan.
     
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    idd mooie retracts,maar daar hangt dan ook wel een pittig prijskaartje aan.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2009
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    jan.

    Sorry!

    Was iets te snel . . .
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2009
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Het opruimen en opnieuw inrichten van de hobbyruimte is bijna afgerond; de laatste stuiptrekkingen mbt. de verbouwing lijken nu ook in de afrondende fase terecht te komen, kortom: wie weet wat er binnenkort gaat gebrueren! :p

    Ton zei: over motoren etc. hoef je je geen zorgen te maken; tegen de tijd dat jan eraan toe is is er alweer een geheel nieuwe generatie van motoren en accu's. :cool:

    Da's mooi (ervan uitgaande dat de spullen beter worden), maar waar mag ik van uitgaan? :confused:

    Hoe groot is over een jaar of vier een motor die in staat is een P-51 van 2.13 meter goed te vliegen? :confused:

    Waaraan wordt die bevestigd?

    Aan de neusring (zoals bij mijn Strega), of aan de fire wall? :confused:

    Er moeten binnenkort (denk hierbij aan enkele weken/maanden) wel keuzes gemaakt worden . . . :yes:

    (Heb overigens via een forum van een aardige Engelsman scans van het originele contruction article gekregen! :p

    Daar wordt je verder niet veel wijzer van, behalve dan dat dit een fantastisch vliegend model is! :)


    jan.
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.821
    kun je tegenwoordig bij de meeste motoren niet gewoon kiezen
    ik heb 4 verschilende buitenlopers liggen en die kunnen alebij
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Je bedoelt dat die allebij met/aan de voorkant en met/aan de achterkant gemonteerd kunnen worden?

    Da's dan weer gunstig . . . :p


    jan.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Klinkt goed dat het begin nabij is.

    Zag je reacties op RCM&E forum en zo te zien is je artikel van David V ook onderweg.

    Wat motoren betreft zul je in de richting moeten van een A5340/7 voor 10 cel Lipo pakket of als het gewicht toch nog wat hoger uitvalt een A7750/6.
    RBCkits Online Shop - 5340/7 outrunner
    RBCkits Online Shop - 7050/6 outrunner

    Maar goed dat is allemaal toekomst met de afmetingen kun je wel alvast rekening houden, denk niet dat de motoren kleiner worden mogelijk nog wel iets krachtiger.

    Ton
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  9. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Jan, dan ga je natuurlijk wel met een schaal vierblads Hamilton van Solo op die kist vliegen.....toch? Past wel in jou schaal filosofie denk ik.
    Met E-aandrijving is er bijna geen reden om het niet te doen.
    Ik ben er met de GiantTop Flite ook mee bezig, maar hoe, daar houd ik mijn mond nog even over dicht. (ik vermoed wat commentaar namelijk, dus eerst testen)
    Boodschappen lijst is al compleet, nu het geld nog. Ook in Oss verbouwingen, bouwhok en tuin. Slobbert geld op als een nieuwe.
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Tja . . . :?

    Zoals door mij in het TF P-51 afwerkverslagdraadje van Ton de Bruyn al aangegeven: het kan wel.

    Maar waarom bijna niemand het hier doet . . . geen idee. :nooo:

    Dus dat zal wel lastig worden. :yes:

    Maar de idee laat me natuurlijk niet los, dat snap je wel! :p


    jan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Dit is voorlopig het eerste wat er moet gebeuren . . .

    [​IMG]


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    In post 127 staat een foto van de staartwiel-retract.

    Hoe wordt zoiets normaliter bevestigd? :confused:

    Hij zit tussen spant K en L, tegen K aan.

    Ik dacht aan twee balkjes die door J, K, L en M gaan; zo worden de krachten mooi verdeeld. :)

    Of is dat veel te veel van het goede, en is ophangen aan twee spanten (K en L) genoeg?

    Dank.


    jan.
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Ben net even hier bij Krikke geweest om wat hout te halen . . .

    Constatering 1: wat is sperrholz duur geworden! :shock:

    Constatering 2: wat is er met het balsa aan de hand? Wat een slechte kwaliteit! :shock:

    U raadt de vraag al: waar koop ik voor relatief weinig geld sperrholz en goed, mooi balsa?

    Nog steeds bij Thoma Balsa? :?


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Ik stuit in de tekening op een tegenstrijdigheid. :(

    Hij tekent de motorspant met een domp van plm. 1.1° (uitgerekend met de tangens), maar zet erbij: 'downthrust = 2°'. :?

    Wat is een goede waarde voor een model als het onderhavige? :confused:

    Dank.


    jan.
     
  15. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.197
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan, hobby-in stuurt ook alles op, misschien hebben die betere kwaliteit of goedkoper sperrholz.

    Sperrholz blijft in ieder geval duur. Ongeveer een jaar geleden zijn de prijzen van de grote merken zo'n 20% omhoog gegaan in 1x, en misschien is dat de afgelopen jaren nog wel een paar keer gebeurd.

    Misschien aan Eric vragen wat de grote TF heeft?

    en natuurlijk 3x checken of je wel goed hebt gemeten en gerekend, maar ik ga er van uit dat je dat al hebt gedaan voor je je vraag plaatste.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    Ik heb alles nog eens bekeken.

    De CenterLine was behoorlijk recht getekend.

    De motor zoals gezegd met 1.1° domp getekend (tov. de CL).

    De vleugel is met plm. 0.4° instelhoek positief getekend.

    Waarschijnlijk dacht hij zelf 1.0° instelhoek positief, want hij heeft de hartlijn door de rib
    niet goed getekend! :mad:

    Het stabilo staat getekend met 0° instelhoek, maar daarbinnen staat de tekst:

    Tailplane shown in neutral (dat klopt (jb.))
    Original use (used? (jb.)) + 1° pos. incidence.


    Tja . . .

    Wie maakt hier chocola van? :confused:

    Het construction article zegt er helemaal niets over . . .

    Wie het weet mag het zeggen . . .


    jan.
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.821
    het probleem met balsa is dat windmolenfabricanten onze liefe houtsoort hebben ondekt als prima vulmidol is de wieken van de molen
    en de ultralichtbouw heeft het her ondekt als prima bouwmateriaal
    dus kopen ze alles op van goede kwalitijd
    en blijft er bijna niks over voor ons
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.271
    Locatie:
    Veldhoven
    Balsa in windmolen bladen? Heb je daar meer informatie over?
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.230
    Locatie:
    groningen
    En om het plaatje compleet te maken: in het boek uit de serie 'Topdrawings' tekent ene Mariusz Lukasik hem met plm. 1° motordomp, en vleugel en stabilo 0° instelhoek.

    Overigens met afstand de mooiste tekeningen die ik ooit gezien heb! :p

    Eentje is zelfs 1 op 32! :p


    jan.
     
  20. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.152
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com
    Maar da`s niet Jjouw kist en zegt dus ook niets over jouw instelhoeken.

    Misschien is zijn profiel net even iets anders waardoor de instelhoek anders kan zijn.

    Zou me daar dus niet teveel op blindstaren.


    Verder tja, is het wel lastig die verschillen zo, kan je ook niet duidelijk vertellen wat je nou aan zou moeten gaan houden.
     

Deel Deze Pagina