David Vaughan P-51B Mustang

Heb toch vanavond even best staan plamuren aan de Strega . . .

Wilde vervolgens de piloot gaan beschilderen, kan ik @#%&**!! de foto met de kleuren van de piloot niet terugvinden! :mad:

Maar ik heb er wel weer lol in . . . :p


jan.
 
Niets optimistisch als Jan zegt dat hij er zin in heeft:D dan heb ik er vertrouwen in:mrgreen: en moet 2014 haalbaar zijn:music:.

Kom op Jan je kan het:D heb ik ook een mooie tegenstander voor mijn FIAT om achteraan te jagen, de FIAT zal ook nog wel even duren:mrgreen: hebben dus nog even de tijd.

Ton
 
Wat voor electromotor past daarbij? :p

Maar ik meen het wel degelijk serieus. :yes:

Wat is, als je transporteerbaarheid (ongedeelde vleugel?), en kosten van motorisering, regelaar en accu's in ogenschouw neemt, een soort van bovengrens?

(Anno 2009, hoe de vlag er in pak 'm beet 2014 bijhangt is natuurlijk weer een heel ander verhaal . . .)

En er moeten natuurlijk ook wel retracts, wielen en spinners leverbaar zijn.
Jan,
de Ziroli Mustang is ook 2,5m span, en bij ZiroliPlans kun je daar ook Robart retracts, spinners, wielen e.d. voor kopen. Alleen de canopy zul je niet nodig hebben :cool:

motoriserin is echt geen probleem. Er vliegen ook Extra's van >2m rond op elektro.


Ik heb stiekem ook wat verder gekeken voor de DV tekening. Ik denk dat ik maar eens naar Washington af moet reizen om de Paul Mantz racer te gaan bekijken, want die is wel heeeel mooi! (dat is overigens een C-conversie, maar de verschillen zijn minimaal)

1474014.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor die mensen die denken dat er helemaal niks gebeurt: ik moet eerst weten wat er aan retracts beschikbaar is, voordat ik een beslissing kan nemen over de afmeting (= schaal).

Sierra Precision heeft heeeeeeele mooie retracts ('They have the premium product', schreef Dave Platt), maar in welke schaal allemaal . . . :confused:

P-51 Retracts

Beantwoording van vragen gaat erg langzaam! :mad:


jan.
 
Ene Darrell mailde: 'We have a few other size P-51 retracts available for planes from 72" wing span to about 84" wingspan.'

Ik wil het wel graag precies weten . . .


jan.
 
Beantwoording van vragen gaat erg langzaam! :mad:

jan.

Dan heb je nog geluk dat je in ieder geval een reactie hebt gekregen. Ik heb tot twee keer toe een offerte opgevraagd voor een complete retract set voor de YA P-47 en heb geen enkele reactie gekregen. Dit schijnt normaal te zijn. Het is zo'n typisch eenmansbedrijf en dan is de klantenservice vaak wat minder. Maar de retracts van Sierra zijn voor zover ik weet de beste die er te krijgen zijn. Darrell (Tenney) is overigens de eigenaar. Naar het schijnt werkt het het beste als je er een telefoontje aan waagt. Hij heeft waarschijnlijk meer orders dan dat hij kan verwerken en dan heeft hij geen tijd om ook nog mails te beantwoorden.

Groet,

Geert
 
Voor de P-51 A van Jerry Bates heeft Sierra overigens een prachtig setje schaal retracts gemaakt:

full


Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Serieus.

Wat is het verschil tussen de 51B en de 51D, los van de motor en de 'rug' ? :confused:

Is het enige verschil de vorm van de cockpitkap en de 'rug' tussen cockpit en kielvlak?

Of zijn er nog allemaal andere dingen aan de hand? :confused:

Dank. :)

(Ga natuurljk ook zelf naspeuren, maar wil toch graag gebruik maken van de alhier aanwezige expertise . . . )


jan.
 
ik dacht dat er ook een verschil zat in het stabilo.

edit: het is niet het stabilo maar de dorsal. De B heeft geen dorsal en de D wel.

nog wat info:
A common misconception is that the cutting down of the rear fuselage to mount the bubble canopy reduced stability requiring the addition of a dorsal fin to the forward base of the vertical tail. In fact, as described, stability problems affected the earlier Bs and Cs, as well as the subsequent D/K models; this was partly attributable to the 85 gal (322 l) fuselage fuel tank which had been installed during production of the P-51B-5-NA and caused a too-far-aft center of gravity situation when filled. Other factors were the switch from the three blade propeller of the Allison powered series to the four blade propeller causing increased destabilization due to the four-bladed propeller's greater side area effect and, on the D and K the bubble canopy causing some turbulence ahead of the fin.



Overigens zitten er ook 2 guns minder op de B.


Nog een klein verhaaltje over 'mijne' :p :
One of the most significant Mustangs involved in air racing was a surplus P-51C-10-NT (44-10947) purchased by Paul Mantz, a film stunt pilot. The aircraft was modified by creating a "wet wing," sealing the wing to create a giant fuel tank in each wing, which eliminated the need for fuel stops or drag-inducing drop tanks. This Mustang, called "Blaze of Noon," came in first in the 1946 and 1947 Bendix Air Races, second in the 1948 Bendix, and third in the 1949 Bendix. He also set a U.S. coast-to-coast record in 1947. The Mantz Mustang was sold to Charles F. Blair Jr (future husband of Maureen O'Hara) and re-named "Excaliber III." Blair used it to set a New York-to-London (c.3,460 mi/5,568 km) record in 1951. Later that same year he flew from Norway to Fairbanks, Alaska, via the North Pole (c.3,130 mi/5,037 km), proving that navigation via sun sights was possible over the magnetic north pole region. For this feat, he was awarded the Harmon Trophy and the Air Force was forced to change its thoughts on a possible Soviet air strike from the north. This Mustang now resides in the National Air and Space Museum at Steven F. Udvar-Hazy Center.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen van Pieter Alje dat op de 69" tekening van BT alleen de D-versie te zien is. :mad:

(Bronnen elders op het net zeggen dat de B-versie er ook van af te leiden is; niet dus. :confused: Anyway. )


jan.
Ik quote hem even hier Jan.

Ik las dat brian wel de B-versie heeft getekend, maar dat die nooit uitgebreid gepubliceerd is omdat hij niet goed liep. Hij schijnt hier of daar op ebay nog weleens te koop te zijn.
 
Voor de mensen die al een tijdje denken: wat zeurt die brilman toch over die tekeningen van Vaughan: hier een paar plaatjes van de romp.

Ja, kijk er maar even goed naar!

754a3aaab2d4340.jpg


754a3aaab28b203.jpg


754a3aaab22d5f0.jpg


Mooi he?


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel tekeningen en veel tekst! Na een check met goede 3-views de juiste basis voor een mooi model!

ik wil hem ook!
 
Laatst bewerkt:
Jan,

Ja mooie tekening he David Vaughan heeft het model zelf in 3 maanden gebouwd echt een prachtige kist.

Dus mooie tekening, goed op schaal, leuk formaat en nog het type dat je wil bouwen ook dus niets houd je meer tegen.
Nou misschien retracts maar die heb je pas over 5 jaar nodig:p daar zijn dan vast alweer nieuwe en beter systemen van te koop.

Aan de slag:mrgreen:, of wil je eerst een topic opbouwen met 200 pagina's en 100.000 hits en dan pas starten:D.

Ton
 
Ha Ton, :p

Da's toevallig, heb net de tekening van de romp weer even bestudeerd. :cool:

David Vaughan heeft het model zelf in 3 maanden gebouwd

:confused:

Bestaaaaaaaaaat niet! :nooo:

(Hoe weet jij dat? :confused:)

Grote vraag blijft: welke maat . . . :?

Noch Sierra, noch HaWe geeft reactie. :mad:


jan.
 
Back
Top