DAX suspension

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 14 mrt 2010.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Misschien voor velen onbekend maar in de autosport zie je het hier en daar wel eens terug komen. Hier is alles erover te lezen: Kitcars: Dax Cars the kit car manufacture of component kitcars
    Met name dit verhaal: The Camber Compensation and Anti-Roll Suspension System - Page 01

    Een maat van mij heeft al met succes dit op een bigscale gehad en dat deed mij ook besluiten om eraan te beginnen. Nu ik mijn auto aan het voorbereiden ben voor de 1e clubeace volgende week kon ik het even monteren.

    De draagarmpjes:
    [​IMG]

    Passen gewoon op de bestaande pennen:
    [​IMG]

    En het geheel gemonteert:
    [​IMG]

    En hoewel het nog niet helemaal goed afgestelt is is het effect zichtbaar:
    http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/dax.wmv

    De resultaten bij mijn maat waren veel meer grip en tegelijk veel minder bandenslijtage, beide erg prettig om te hebben.....

    Gewoon eerst even om te kijken als het wat doet, werkt het niet kan ik in 5 minuten de boel terugbouwen en als het werkt moeten we ook naar een oplossing aan de voorkant gaan denken.
     
  2. Sdemon

    Sdemon

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Emmen
    Ziet er goed uit Roelof. Ben zeer benieuwd hoeveel verschil je gaat merken. Het grote voordeel van dit systeem is dat je op alle momenten het maximale loopvlak van de band op de baan hebt.
     
  3. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    ben zeer benieuwd. laat maar ff weten hoe het gegaan is.
     
  4. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Netjes Roelof, ik denk wel dat je volgende week resultaat zult merken..
    Ziet er netjes uit zo.. en het terugbouwen naar stock is idd zo gebeurd..
     
  5. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Hoi Roelof,

    Je had mij aleens op dit principe gewezen ontzettend intressant en buitegewoon leuk om te proberen. Wel zal het denk vallen of staan bij de afmetingen van de diverse onderdelen incombinatie met elkaar. Eigenlijk een uitgelezen idee om in een 3D simulatie uit te werken.

    Blijf de topic zeker volgen.
    Succes!!

    Groet,
    Rob
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ziet er goed uit Roelof; zoals alle goede ideeën heeft dit ook de tijd gehad om bij je te broeien! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!
     
  7. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Functioneel zit het goed in elkaar, en precies zoals DAX zou moeten werken, ben benieuwd naar je bevindingen op de baan ... Ik vermoed dat het aan de voorkant wat meer voeten in de aarde zal hebben, en ik denk dat er nog een aantal aanpassingen meer nodig zijn om niet de toe in/out te beinvloeden tijdens het inveren ... Gezien de anti-roll eigenschappen van zichzelf, vraag ik me ook af of je nu zachtere veren kunt toepassen en of de stabi niet achterwege gelaten kan worden. :rolleyes: Okay, voor je eerste test ... ik verwacht een hoop onderstuur bocht in.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
  8. madmini

    madmini

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    20
    Om dax aan de voorkant tekrijgen moeten allen de stuurstangen op de zelfde hoogte zitten als de onderdraagarmen, anders zal tijdens het bewegen van de ophaning de toe, en uit spoor veranderen.
    Verder vondt ik het op mijn 1:5 goed werken alleen had ik een iets andere versie er op zitten, nu de winter voorbij is heb ik een nieuwe wagen zelf gebouwd en zit mijn dax er het zelfde op zoals roelof hem nu op zijn 1:8 heeft zitten.
    Nu erg benieuwt hoe het op een 1:8 fuctioneert.......
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim

    Als het zo is dan werkt het!
    Maar om stuur te vinden kan je ook achter grip wegnemen in de vorm van een lagere spoiler en minder toespoor, wat een winst krijg je dan.....
     
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Richt je op de voorkant Roelof, achter is het probleem niet. Je moet proberen voor net zo veel meer grip zien te creeren als wat je achter hebt gedaan (balans). Daar liepen de vorige onderzoeken vast ;)
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat een verbetering!

    Ik had bij het opbouwen de standaard stabi erop gezet maar toen voelde die wel heel stug aan en heb ik besloten zonder stabi te rijden omdat het systeem zelf ook een stabi-werking heeft.
    In het nat is het moeilijk te zeggen maar met de laatste heat was het een beetje droog en zag je het gewoon werken. De hoeveelheid stuur was niet veel minder, alleen op het gas is die merkbaar meer onderstuurd maar dat is niet echt hinderlijk als ook gewoon nog wel in te stellen.
    Gewoon hard een bocht in zonder de kont kwijt te raken en hard op het gas bocht uit komen zonder ook maar iets van uitbreken te tonen.

    Met de finale met de clubrace lag ik stevig opde 2e plaats totdat ik na 20 minuten een foutje maakte en daardoor mijn carburateur los schoot die blijkbaar niet zo goed vast zat anders had ik de finale probleemloos uitgereden.
     
  12. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik neem aan dat je nu dus achter praktisch zonder camber reed? 0 tot een -0,5?
    En kon je ook alle toe-in eruit schroeven achter?

    Wat heb je verder aan de voorkant veranderd om voldoende stuur te krijgen op het gas?
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Camber staat nu op ongeveer 0.5 graad en er zit nog wel iets van een camberrise in maar het is niet veel.
    Ik heb verders nog niet veel gedaan, ik zit al op een bodyhoogte van 160mm. Ik kan de toespoor verminderen, van een 26t naar een 25t sidepulley gaan, de offset op de voorwielen vergroten en de rollcenter voor veranderen.

    Tijdens de race heb ik geen zin om met iets onbekends verder te experimenteren en heb het allemaal zo gelaten omdat ik zo in een paar tellen terug kan naar de oude setup. Maar de auto ging echt niet verkeerd, het stukje onderstuur was niet echt irritant.
     
  14. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    Maar bij een stabi kan je de spring rate aanpassen... hoe wil je dat hierbij gaan doen? ;-)

    Tis zeer makkelijk te verklaren waarom je meer grip achter hebt, je reed zonder stabi.
    Een auto met een stabi heeft altijd minder grip als een auto zonder stabi...
    dus heb je al eens gereden zonder dax en zonder stabi? (met alle 2 mogelijkheden met goede set ups?)
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het verhaal over het krachtenspel had gelezen werkt dit systeem ook als een stabi......
     
  16. lord ultranoob

    lord ultranoob

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    342
    Locatie:
    in het sprookjesbos
    dit vind ik wel een moeilijk verhaal van die DAX maar wel super vet!
    ik denk dat ik het ga snappen :p
     
  17. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Dat wil je niet, met een stabi maak je je onafhankelijke ophanging weer afhankelijk, hoe stugger de stabi hoe afhankelijker links en rechts van elkaar zijn. Die afhankelijkheid is dus instelbaar.

    Bij het DAX systeem zijn links en rechts volledig afhankelijk van elkaar, met als enige doel om zoveel mogelijk band op de vloer te hebben. En dat werkt prima..

    ..Totdat je bij een hobbel (curbstone) komt denk ik.

    Sowieso zal de camberhoek dan niet meer optimaal zijn. Maar dat is bij het conventionele systeem ook niet goed.
    Wat wel significant tegenwerkt is denk ik de chassishoogte bij de hobbel. Die zal bij het DAX systeem denk ik relatief hoger liggen dan bij een normale ophanging met stugge stabi, dus minder stabiel.

    Nu is Roelof op AMCA vast wat curbstones tegengekomen, hoe was die ervaring?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, dit is ook het nadeel dat de auto rare sprongen kan maken als je een curb tegen komt, deze ervaring had een maat van mij ook. Ook mijn auto was iets moeilijker te controleren op de curb maar daartegen zal een veel stabielere auto je ook iets meer concentratie geven wat een win-win situatie is om makkelijker rond de curbs te sturen.

    Ik had ook begrepen dat de Koenigsegg ook dit systeem op de achterwielen heeft.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb alweer wat rondjes met dit systeem erop zitten....
    Op de Raco waar op dat moment andere mensen toch iets over de slechte grip klaagde leek ik er weinig van de merken. Ik reed op 32 shore en de auto ging goed. Ook op 37 shore ging de auto lekker, ik had wel wat last van onderstuur met 37 shore maar had grip genoeg.

    Afgelopen weekend een clubrace bij de Baanbrekers wat ook direct mijn 1e meters van dit seizoen op deze baan zou zijn. Ik was bang dat het op gas onderstuur een nadeel zou zijn om het gas erop te houden bij het opgaan van het rechte stuk maar niets was minder waar. De auto volgde op vol gas de lijnen zoals ze moeten zijn zonder enige vorm van onderstuur op dezelfde 37 shore banden.

    Filmpje:
    U_w5FCDKbHM[/media] - Mugen MRX4R with rear DAX suspension.
    Jammer genoeg filmt mijn camera niet op hogere resoluties...

    Zichtbaar is hoe de auto rustig en vloeiend zijn lijnen volgt.

    Overigens was deze auto voorzien van een USE motor, hier tijdens het flilmpje 1 waarvan de zuiger nog niet los was, eerder op de dag had ik een ander waarmee ik mijn snelste ronde van de dag op 14.3 heb gezet welke maar 0.3 sec van mijn persoonlijk ronderecord is, duidelijk progressie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat ziet er netjes uit Roelof :thumbsup:

    De USE loopt in het filmpje nog niet helemaal lekker idd maar desalniettemin toch al erg aardig. Was deze al voorzien van de nieuwe timing waar je het op RC-J over had :?:
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2010

Deel Deze Pagina