Omdat je, als je op een logaritmische schaal meet, je ook het logaritmisch gemiddelde moet gebruiken...En hoezo kom je verkeerd uit? Je weet helemaal niet waar je op uit moet komen.
Zo simpel is dat, en heeft niks te maken met "iets hoger of lager doen lijken".
Simpel voorbeeld, ik heb de volgende meetwaarden: 77, 78, 79, 80, 81, 82 en 83 dB. Gemiddeld rekenkundig is dat precies 80 dB.
Toch is 77 dB de helft van 80, en 80 de helft van 83, dus 77 is een kwart van 83, als je energetisch gaat kijken, en energetisch is wat die meter meet.
Op de lineaire schaal (stel: 77=X, 80=2X, 83=4X) heb je de waardes X, 1.25X, 1.6X, 2X, 2,5X, 3.2X, en 4X, en dan is je gemiddelde opeens 2.2X, en dus niet 2X
Dus hoewel de getalswaarden gelijk verdeeld zijn, is het geluid dat niet: alles boven de 80 is veel luider, dan alles onder de 80.
Logaritmisch kom je ergens in de buurt van 81 uit, en dat is juist hoger.
En voor wie het interesseert: dergelijke grote verschillen in de metingen (van 77 tot 83 dB) zijn helemaal geen uitzondering, wij zagen ze regelmatig, zelfs met heli's.
Je zit er dus behoorlijk naast met
want JUIST door het rekenkundige gemiddelde te gebruiken kom je lager uit dan de werkelijkheid, en fop je jezelf: je denkt dat je model aan de eisen voldoet, maar de klachten blijven instromen en heb je de pech dat er dan een keer ECHT gemeten word (doordat een klager een expertisebureau in de arm neemt of zo) dan ben je dus behoorlijk de sjaak als blijkt dat al je gemeten waarden stelselmatig 1 a 1,5 dB te laag opgegeven zijn.Het is niet de bedoeling om met een complexe berekening de uitkomst lager te laten lijken, dan dat het in werkelijkheid is.
Vergis je niet: op 7 meter lijkt 1 dB maar een klein verschil, maar juist op grote afstand is die ene dB wat het verschil maakt tussen "je hoort hem nauwelijks op 500 meter" en "het is hinderlijk op 500 meter"
Dit is dus gewoon, zoals boven aangetoond, pertinent onwaar.De berekening van het gemiddeld is dan ook helemaal niet zo moeilijk. gewoon de verschillende meet waarden optellen en delen door het aantal.
Het sleutelen aan het logaritme is niet van toepassing, omdat van de verschillende metingen de afstand tot het te meten object gelijk is gebleven.
Ook dat is pertinente onzin, het staat gewoon in de richtlijnen zoals wij die destijds van de KNVvL meekregen, en het dient om te verzekeren dat de hoogste piekwaarde meegenomen word in het gemiddelde, en heeft helemaal niks te maken met "snelheid" of met stenen die je in het water gooit. Het lullige is, dat het helemaal niet "verzekert" dat je de hoogste waarde meet, want die kan gerust van voren gemeten worden, of in het vlak van de propeller. Dat weet je niet en hangt van d gebruikte componenten af, maar zo is het nu eenmaal gedefinieerd. Kan ik ook niks aan doen.De meting in het verlengde van de uitlaat (uitstroom opening) is een no go.
Ik ben geen geluids-expert, en je kunt er van alles en nogwat tegenin brengen (of niet) maar voor zover ik begrepen heb, zijn de meet-normen een compromis tussen theorie en praktische haalbaarheid.
Ik werk nu niet op mijn eigen laptop, en ik weet niet eens of dat Excell-sheet daar nog op staan, maar ik weet wel waar ze nog te vinden zijn. Ik zal vanavond een poging doen ze hier in dit draadje te plaatsen.
Laatst bewerkt: