DC 12V 10A SWitching Power Supply probleem

Ik ben de gelukkige bezitter van een schulze 330-d.

Nu heb ik daar een 10a 12v voeding bij(zie onderwerp)

Als ik een sanyo 3300 7cellen pakket wil laden, stel ik in:
-NiMH
-0cell
-3200Ah
-Auto L
Tot zover geen probleem
Nu ga ik mijn accupack aansluiten en dan gebeurt het:

Mijn schulze gaat(heel irritant) piepen. en geeft een foutmelding Fehler #71 Autobatteriespannung>max
Daaruit begreep ik als electronietsnut dat mijn ingangspanning van mijn lader te hoog is..

Vervolgens heb ik de spanning van mijn voeding doorgemeten.
Normaal (onblast) geeft deze 14.6-14.8V (is dat niet wat hoog voor het type voeding??)
Als ik mijn accupack aansluit gaat de spanning van de voeding dansen,
zo ongeveer tussen de 13.6 en 15.6v.(geeft de schulze aan)mijn multimeter is wat vlakker.(14.5-15.25)
De ene keer duurt het 7 minuten en de andere keer direct na het aansluiten van de accu.(hij heeft dan wel geladen) :banana:

Kan iemand mij vertellen of ik wat fout doe/heb ingesteld?
Of is dit een meetprobleem van de schulze, of een te hoge spanning van de voeding?

een ander probleem (denk ik) is dat ik niet meer weet hoeveel er in de accu is geladen, of regelt de schulze dat zelf?ik las in de handleiding dat je nl. GEEN volle accu's aan de lader mag hangen, maar ondertussen weet ik dus niet meer of deze vol is of niet.

ik weet het niet meer... :help: [/b]

Dag Svend,

Klinkt als een behoorlijk beroerde voeding.
Als ik me niet vergis is dit al de 2e voeding van dit type die je probeert? Misschien merk/type posten, wie weet heeft iemand al ervaring met dat type voeding.

Als je twijfelt of je pakket vol is, zou je hem kunnen ontladen met je schulze.. Dan weet je het zeker. ;-)

De Schulze geeft een foutmelding als de voedingsspanning boven de 15.2V komt.

Gerben

Mogen (Schulze?) laders op de uitgang van een geschakelde voeding aangesloten worden? Staat daar niets over in de Schulze handleiding?

Hoi Gerben,

Is een Prolux.

ik begrijp uit jouw reactie dat je het met mijn laadinstellingen eens bent..
ontlaad programma auto e geeft hetzelfde probleem :sniper:

Hoi Ron,

Is en geschakelde voeding iets anders dan wat er voor hoort?
Ik heb geen idee wat het verschil is.
maak jij op uit het type, dat de voeding niet geschikt is?

Door de voor de voeding "vreemde belasting" kan deze niet helemaal juist regelen en is de aangeboden spanning niet juist. In de 330d wordt voor het laden ook een geschakelde voeding gebruikt om de spaning omhoog te brengen anders kan je geen max 30 cellen laden.
Mischien helpt het als de uitgang van de voeding extra gebufferd wordt door een of meerdere elco's.... of voor de test even met een 12V accu de uitgang van de voeding bufferen.

Rob

Sfund,

Schulze geeft aan op hun site, dat in principe geen enkele voeding behalve hun eigen geschikt is.
Ze hebben wel een accessoire met wat extra condensatoren (zie site), die andere voedingen geschikt zou maken...

Zelf heb ik diverse voedingen gebruikt. Eigenlijk nooit problemen. Behalve met een te licht zelfbouwvoedinkje met minimale stabilisatie. Maar daat was dan ook om problemen vragen.

Ik zou je leverancier bellen (hoef hier geen namen te noemen), en vriendelijk verzoeken om nu iets werkends te leveren.

Antwoord mbt ontladen sloeg op je laatste vraag...

Gerben

Hi Sfund

ik zou met b.v een paar auto lampen de voeding
met verschillende stromen belasten de stroom
meten tot plus/min 10 Amp en elke keer de
spanning meten.
blijft de uitgangs spanning niet het zelfde
dan kun je met elco's gaan werken.

Kennelijk houd die voeding niet van een inductieve belasting zoals een lader met een omvormer.
Best kans dat je met een lamp wel gewone spanningen meet.

Hoop elco's kan mischien helpen.
Gebruik je een geaarde aansluiting? Maakt mischien verschil.

Als je een zelfbouw PC voeding gebruikt, heb je dan de 5V wel goed belast? Anders gaat inderdaad de 12V nogal aan de dans..

Het is geen computervoeding,
er zit geen aarde op de stekker van de voeding(heb zo'n beetje alle stopcontacten in huis geprobeerd, om uit te sluiten dat daar een rare storing in zou kunnen zitten)

In principe voel ik er weinig voor om te gaan knutselen met voedingen,
Daar is mijn kennis gewoonweg niet groot genoeg voor(komt misschien nog wel eens als ik "groot" ben)

Op het moment wil ik gewoon mijn accu's volladen. Lees hier op t forum van meer mensen dat ze een schulze gebruiken in combi met een(niet aangepaste) voeding.
Snap alleen niet waarom het bij mij niet werkt...

Kennelijk houd die voeding niet van een inductieve belasting zoals een lader met een omvormer.
Is dat hetzelfde idee als een huiskamer halogeenlamp met een dimmer? Dat je beter een electronische trafo en en een conventionele dimmer kan gebruiken, om flikkeren van het lampje tegen te gaan? Of zeg ik nu iets heel erg geks?

Kan iemand mij uitleggen waarom de voeding 14.4V levert(volgens de multimeter) en als speceficatie 12V heeft? is dat een reken/meet verschil?

Ik ga vanavond proberen de lading van mijn vaders auto-accu over te pompen in mijn accupack. :P
Hoop dat dit wel werkt. :roll:
(is niet de uiteindelijke oplossing, ben bang dat mijn vader het dan al snel zat wordt, en het is een end fietsen)

Alvast/nog bedankt voor ieders reactie

sfund zei:
Is dat hetzelfde idee als een huiskamer halogeenlamp met een dimmer? Dat je beter een electronische trafo en en een conventionele dimmer kan gebruiken, om flikkeren van het lampje tegen te gaan? Of zeg ik nu iets heel erg geks?

Niet heel gek. Het zit inderdaad in die hoek.
De inductieve last (trafo in dat geval) vaak niet lekker met een dimmer samen. Trafo en/of dimmer kan daardoor te heet worden.
Een schakelende voeding een een lader met omvormer (ook weer een schakelende voeding eigenlijk) kunnen elkaar ok wel eens "niet aardig" vinden.

Mischien onnodig om te zeggen, maar je meet 14,4 volt..... i.p.v. 12V

Sommige universeelmeters geven teveel aan als de batterij leeg is.

(als dit niet het geval is dit bericht negeren)

Rob

Verbeter me als ik me vergis, maar is het niet zo dat een schakelende voeding met een hogere spanning werkt, en die 'in-en-uitschakelt' (vandaar het schakelende in de naam) om zo de gemiddelde spanning te krijgen die je wenst ?

Als dit waar is dan zou het kunnen dat je Schultze lader af en toe eens die maximum spanning meet en zodoende 'ziet' als een veel te hoge spanning.

ik meen me te herinneren dat als je er koeien van ELCO's achter zet die uiteindelijk opgeladen geraken tot die hoge spanning omdat de uitgang van een geschakelde voeding eigenlijk een pulsspanning is.

Maar zoals ik al zei, ik kan me vergissen...

Kris

kris, vergist je denk ik inderdaad.
ik denk dat de voeding gewoon afgeregeld is op ongeveer 13.8 volt, dat zijn de meeste voedingen waar 12 volt opstaat, ik moet de eerste nog vinden die ook echt 12 volt uitgeeft ipv 13.8v.
en er zal ook wel een tolerantie van 1% op de uitgangspaning zitten.
ik denk niet dat de shutlze daar van afslaat.

over de elcos,

volgens mij slaan die op op het voltage wat je er instopt, je kan wel energie opslaan, maar met hetzelfde voltage als erin gaat.

Bij oudere typen computerladers was altijd een van de belangrijkste oorzaken van het defect raken een onvoldoende stabiele ingangsspanning(lege auto-accu, onvoldoende gestabiliseerde of te zwakke voeding). Doordat zulke voedingen mee gaan oscilleren met de spanningsomvormer van de lader raakte deze laatste oververhit met een flinke kostenpost als gevolg.
Alhoewel de huidige laders beter bestand zijn tegen 'slechte' voedingen vind ik het nog steeds een eng iets om een schakelende voeding te gebruiken in combinatie met een lader, die accu's van 12Volt of meer kan laden. Zoals Harold al schreef kan het wel eens zijn, dat voeding en lader elkaar niet 'aardig' vinden. In werkelijkheid is het zelfs zo, dat laders met een spanningsomvormer aan boord geen enkele schakelende voeding 'aardig' vinden: de schakelende voeding brengt (na gelijkrichting) de spanning al wiebelend op 12Volt en de omvormer van de lader brengt de spanning al wiebelend weer naar zo'n 40 a 50Volt; zodra beide wiebelaars elkaar iets kunnen 'zien' gaan ze elkaar gegarandeerd beinvloeden. Een auto-accu of bergen aan elco's als buffer tussenschakelen is in dit geval weliswaar een paardenmiddel, maar het enige dat dan werkt.
Dat anderen hun Schulze-lader wel op een schakelende voeding gebruiken wil dus niet zeggen, dat dit altijd goed gaat!!

Verklaring 13 koma nog wat volt ipv gewoon 12V.
Deze voedingen zijn meestal bedoeld voor iets wat normaal in een auto aangesloten is, en dat is geen 12 V maar kan varieren tussen 12 a 14V.

Schulze laders en sommige andere ook meten of de ingangsspanning over de 15V uitkomt en gaat dan bleren..
Deze stuurelektronica werkt gewoon vanaf ongeveer 12V op een 5V regulator.
Pas als deze elektronica meet dat de ingangsspanning ok is wordt de spanningsomvormer voor het laadproces gestart.

@Corrien: Mijn schakelende voeding is toevallig van het type dat schulze zelf verkoopt, dus dat gaat wel goed.

Die 13.8 is ook een mooie spanning om een buffer accu bij te zetten. Komt uit de hoek van de zend amateurs.

@Harold,

Er zijn meerdere lader-fabrikanten, die ook zelf schakelende voedingen leveren. Uiteraard moet je er van uitgaan, dat het dan wel goed zal gaan (mits je de beperkende voorschriften opvolgt). Ik blijf het echter griezelige dingen vinden als er een inductieve belasting aan gehangen wordt...
Uiteraard ben ik bevooroordeeld, maar geeft mij toch maar zo'n loeizware, conventionele voeding met een joekel van een trafo en een flinke batterij met elco's er in, bij voorkeur voor een habbekrats opgescharreld in een dumpzaak.

Back