DC 12V 10A SWitching Power Supply probleem

Oei, oei Gerard_nl heeft het goed gezien. Ik heb hem vandaag aan de multimeter gehangen, en er komt geen gelijkstroom uit, maar wisselstroom :-/ en 14,7 V (onbelast).

Hmm, heeft het nog zin om dit ding te gebruiken/om te bouwen, of is het interessanter om een kant en klaar ding te kopen zoals een die hierboven is beschreven ?
Cor

Jawel.
Voor weinig kun je daar een prima voeding voor maken.
Als je een beetje handig met soldeerbout bent tenminste.

Als je wil, stuur ik je wel een schema(tje).

Groetjes, Erwin

@ Erwin Lokhorst : Handig met de soldeerbout?...hmmm dat zal wel geen probleem zijn, maar helaas ken ik van electronica niet veel ( al zou ik daar graag verandering in aanbrengen...)
dushuh... kom maar op met dat schematje.

Alvbast bedankt,

Cor

Oei oei oei ....... het is inderdaad wat hooggegrepen, maaruh ach... wie niet waagt die niet wint.
Ik ga binnenkort eens naar de electroshop, en met wat hulp van hun, en hier op het forum zal ik er wel uitkomen.

Bedankt voor de schema's Erwin.

Cor,

Als ik je ergens mee kan helpen moet je het maar laten weten.
zoeken van de onderdelen, maken van print, etc....

Groetjes, Erwin

hoi ik wil iedereen er nog wel even op wijzen dat de normale voedingen met trafo meenstal een 50% regel hebben.
dus 1minuut aan 1 minuut uit bij volle belasting
dit voor de bakkie,s prima maar voor een set accu,s niet die je wilt opladen .
maar een paar fan,s doen een hoop goed in een normale voeding .
wil je de herrie niet dan toch kiezen voor een 20a voeding 100e heb je zo een
groeten wiebe

hallo

kun je dat 50% effe verklaren

ik zie hier mijn voeding niet 1 minuut aan en dan weer 1 minuut uit staan hoor

ik schakel mijn voeding in en soms hangen er wel die powerpeaks infin aan die op 3 amp laden
soms op meer
ik kom dus aardig in de buurt van volle belasting
als die zouden schakelen zoals gij hier boven zegt dan zouden die powerpeaks het nogal te verduren krijgen door steeds aan en uit te springen

ik denk WIEBE da gij eens terug in wa boeken moet gaan lezen want wat gij hier verteld klopt voor geen meter naar mijn gevoel

sportieve groeten raf

:D :D :D @raf
kan ik je wel uitleggen hoor in de beschrijving van mijn voeding staat dat hij een duty cycle heeft van 50% bij vol vermogen .
dat betekent dat als je hem met 100% belast voor bijvoorbeeld 5 uur hij echt opbrand ,[ik denk dat dat nog wel sneller gebeurt]
als je een voeding wilt hebben die 24 uur lang voor een week echt wat kan leveren je echt een hele grote nodig bent .
gewoon na een half uur laden ook je voeding controleren op warmte ,
is hij na je gevoel te warm, er een blower op zetten uit een pc of zo.
dat van die minuut is wat ongelukkig gekozen.
dus 50% duty cycle 45 min accu vol daar na 45 minuten rust om af te koelen.[als je in de buurt bent van het maximale uitgangs vermogen]

als je verder nog vragen hebt leg ik het graag uit
groeten wiebe

hallo

zoals ik reeds in een vroegere posting vertelde
wij gebruiken mijn 12 amp voedign met drie powerpeaks inf 2 en dit op tentoonstellingen
daar worden packs van 3.3 amp mee opgeladen van 9 uur s'morgens tot 18.00 s'avonds
en dit reeds gedurende 3 jaar
er brand niks op er wordt niks heet of overdreven warm
en je moet er ook nog rekening mee houden dat op zo een tentoonstelling er geen 220 volt maar heeeeeeeeel wat weiniger uit het stopkontakt komt wat nog een hogere belasting is voor de voeding

ik denk dat een kualiteits voeding heus niet gaat door branden na het langdurig gebruiken op haast volle belasting

maar is dit nog wel ontopic ???????????

sportieve groeten raf

@ raf
een beetje geluk is mooi meegenomen
en het merendeel heeft wel een goedkope normale voeding .
zodoende mijn verhaal
groeten wiebe

Wiebe, en alle anderen,

een duty cycle van 50% bij volle belasting betekent bij een geschakelde voeding dat de gewenste outputspanning bij volle belasting verkregen wordt door de uitgangstrap 50% van de tijd aan te zetten en 50% van de tijd uit te zetten en dit met een zeer hoge frequentie (aantal keren per seconde dat dit gebeurt) zodat het uiteindelijke effect is, als er ook nog een (grote) afvlakcondensator wordt gebruikt, dat je een nette gelijkspanning hebt met hoogstens een kleine rimpel. Zo een schakeling kan bij belasting dus nog behoorlijk bijregelen als hij tekort dreigt te komen want "hij heeft nog 50% duty cycle over" om de spanning op te voeren als deze te laag wordt.
Alle voorgaande mededelingen over de duty cycle van een geschajkelde voeding slaan nergens op op z'n zachts gezegd. een voeding met een transformator heeft geen "duty cycle" maar hoogstend de lichtnetfrequentie waar het transformator in principe voor zijn functie ook nog van afhankelijk is. Als deze lichtnetfrequentie aanwezig is op de uitgang van de voeding dan is deze niet goed afgevlakt zoals dat genoemd wordt.

Delcam

Zelf bouwen van een voeding, ook die voor grote stromen, heeft geen nut meer anders dan uit hobby oogpunt want aan onderdelen ben je meer kwijt dan een kant en klare kost.......

Hans Delemarre/ Delcam

hallo delcam en andere

just
ik kon er niet meer op komen hoe heel de boel werkte ik word een dagje ouder: -)
maar ik wist dat er aan wiebe zijn verhaal haken en ogen zaten maar kon er niet meer opkomen hoe het allemaal juist werkt
en daar we een federale speed wedstrijd hebben vandaag heb ik ook geen tijd gehad om het allemaal ff op te zoeken

en inderdaad zelf bouwen loont niet meer
je bent haast zoveel eurie's kwijt voor het kastje alleen dan dat je een ganse voeding koopt
maar inderdaad voor de hobby kun je het nog wel zelf doen
maar dan wel over de juiste info beschikken voor je der aan begint
Of veel geluk hebben in het leven wil ook wel eens helpen.

sportieve groeten Raf

@Delcam
ik had het alleen over een voeding met trafo er in geen geschakelde
en dat je zo,n bakkie voeding niet continu max kan belasten .
ik heb hier zelf een van afx 20 tot 22a maar dat levert hij echt geen 24 uur
dat wilde ik vertelleen voordat mensen hier met een 10a voeding hem oproken
mzzl

Back