DC 12V 10A SWitching Power Supply probleem

mag ik iedereen in dit draadje bedanken voor de uitleg en adviezen!!

Ben er een stuk wijzer van geworden(jaja zelfs ik :lol: )

Ik gebruik de bekende voeding EP-925. Deze is gestabiliseerd en is regelbaar van 0 tot 16 Volt en 0 to 30 Ampere.
Mijn lader is de Schulze ISL-6 430. Deze combinatie gebruik ik al jaren (11) zonder problemen. Zelfs nu na zoveel jaren is hij voorzien van softwareversie 8.06, dus toen al een doordacht concept.
Ik moet het niet proberen hem als voeding te gebruiken voor de Phoenix regelaarserie, want dan gaan de servo's spontaan feest vieren. Conclusie is dus dat stabilisatie onder combinaties zijn grenzen heeft. Misschien eerst in de winkel proberen?

Ernst, die kleine loodaccu moet dan wel vol zijn neem ik aan anders zou ie wel eens met een veel te hoge stroom geladen kunnen worden wanneer deze op de schakelende voeding wordt aangesloten toch? Kan deze taak ook door een 'kleine' elco worden overgenomen anders kun je net zo goed een trafo voeding pakken...

Powerpete zei:
ga dit ook weer even testen aangezien die nu op versie 8.06 staat, en het misschien wel in de software zit.....
Er wordt aan gewerkt en al moet de onderste steen boven komen, werken zal het...............Peet...................8)

Pete, slaag jij er als handelaar in om bij S na te vragen wat ze nu weer hebben veranderd/verbeterd?

Ernst Grundmann zei:
Wanneer je nu een kleine loodaccu paralel zet aan de schakelendevoeding en je zorgt ervoor dat die voeding niet meer dan de maximum spanning van de accu afgeeft (voor 12V accu is dit tussen de 13,8 en 14,4V) kan je een heleboel problemen voorkomen... Tegelijkertijd zal de voeding de loodaccu weer iets bijladen om de aan de lader geleverde energie weer aan te vullen...

Op die manier.
Helaas zal een elko niet werken omdat daar ook nog andere nadelen aan kleven. Het gaat te ver om dat hier helemaal uit te gaan leggen maar het komt er op neer dat elko's problemen hebben met hele snelle stroompieken (hoge frequenties) een accu heeft daar vele malen minder last van.

Hi Guys, nou na het testen en wat ruggespraak met Jan v Mouwerik bleek dus dat de schulzes het "rammeltje" wat een geschakelde voeding nou eenmaal heeft niet echt waarderen, heb Svend dus nu voorzien van een ouderwetse voeding met een dikke trafo dr in en het werkt probleemloos...
Zeker de laatste versies V 8.06 hebben allerlei beveilingings software en die speelt wel eens op als de voeding niet heel veel vermogen heeft, heb me laten vertellen dat een geschakelde voeding een belasting nodig heeft om stabiel te blijven, aangezien de schulzes continue staan te meten zwabberen ze nogal met de belasting, en dan vliegt de spanning omhoog, software roept vrijwel direct, überspannung !!!.... en loopt vast, ff control alt delete, en hij doet t weer.......
Dus resume, dikke geschakelde voedingen doen t wel, kleintjes niet.....
............................Peet........................8)

Ik (sfund=Svend) kan dat beamen! :D

Heb de nieuwe voeding getest, en geen enkel; probleem ondervonden.
Ingangsspaning blijft gewoon stabiel, en schommelt hooguit 0.1V.
Kan na een paar minuten wel iets meer zijn verlopen(0,5V), maar das geen probleem.

Kan niet anders zeggen dat ik er erg blij mee ben!
bijkomend voordeel is (voor de puristen) dat de stappen in het menu van de 330d nu gewoon allemaal evensnel voorbij scrollen als je het knopje ingedrukt houd. Met de vorige voeding verliepo dat heel ongelijk. :P

heb ondertussen 2 accu's geformeerd, zonder een enkel probleem!
:banana:

Schakelende voedingen zijn schitterende dingen maar toch niet overal voor te gebruiken. Eigenlijk wel een beetje gek want ze worden zo langzamerhand bijna overal in gebruikt. De "ouderwetse" voeding (dit is een lineaire voeding) komt steeds minder vaak voor omdat ze een zware (lees dure) transformator nodig hebben en omdat er altijd vrij veel energie verlies optreed.
Schulze zou hun ontwerp eens goed moeten nakijken en er iets aan doen. Eigenlijk zouden dit soort problemen helemaal niet voor hoeven te komen als er bij het ontwerp rekening mee wordt gehouden. Misschien de volgende versie??

Ik heb nog niet zo lang een Schulze 330, en ben tot nu toe m'n accu's aan het laden via de accu van m'n auto, maar wil graag m'n Schulze gebruiken via het stopcontact.
Ik heb uit deze thread begrepen dat ik beter een "trafo" kan aanschaffen dan een "schakelvoeding". Maar hoe kom ik aan zo'n trafo?. Weet iemand een winkel in de buurt van Waregem (belgie) of anders op de weg van Brussel richting Gent (en als het helemaal niet anders kan in de buurt van Rotterdam).
Wat kost zo'n trafo ongeveer?:

Bedankt,
Cor

Schulze verkoopt ook zelf een (schakelende) voeding. Deze is via de modelbouwvakhandel verkrijgbaar: www.modelbouwwinkels.nl Ook conventionele voedingen zijn bij de modelbouwwinkelier verkrijgbaar. Daarnaast zijn deze ook volop te koop bij Elektronicawinkels.

Hier in de buurt een voeding gezien die 10 A kan leveren en pieken tot 12 A. Prijs is 45 euro. Het ding is niet echt licht, ik schat ergens tussen de 3 en 5 kg. Ik neem aan dat dit GEEN schakelvoeding is (verkopers hebben er geen verstand van). Kom ik met die 10A toe voor de Schulze 330d ? of ga ik tekort komen.
Ze hebben er ook een van 15 A, deze komt ongeveer op 85 euro.

alvast bedankt, Cor

Op pagina 29 (van de engelse handleiding) wordt een 22/25A aangeraden.
Weliswaar voor de 530d.
Op pagina 19 staat dat de 530d, net als de 330d, maximaal 30 cellen kan laden. Echter met maximaal 6,0A, de 330d maximaal 5,5A.
Dat ligt dus erg dicht bij elkaar en het best zou de voeding dat ook doen als je er alles uit wil halen.

Zelf gebruik ik een 10/12A voeding, maar ik hoef (nog) geen 30 cellen snel te laden.

Groetjes, Erwin

2h34... hoezo verslaafd aan het forum :oops:
Ik ben nota bene de enige nog:
Er zijn in totaal 3 gebruikers online :: 1 Geregisteerd, 0 Verborgen en 2 Gasten [ Beheerder ] [ Moderator ]
Grootst aantal gebruikers online was 74 op Di Januari 27, 2004 4:47 pm
Geregistreerde gebruikers: Erwin Lokhorst

Ik ben alleen maar m'n ontvanger en zender accu ermee aan het laden, maar je weet maar nooit in de toekomst.........

M'n schoonpa heeft op zolder gekeken en kwam met onderstaand apparaat op de proppen.
Volgens het opschrift "12V * 630VA"......

Kan ik dit ding gebruiken voor m'n Schulze lader?

trafo.JPG

trafo2.JPG

zou wel effe checken of daar niet een mooie 12v wisselspanning uitkomt ipv gelijkspanning

Wow, daar kun je wel een paar Schulzes aan hangen lijkt me :wink: ... Inderdaad wel een paar vette diodes en elco's bij plakken en controleren of de uiteindelijke gelijkgerichte afgevlakte spanning niet boven de 15V uitkomt!, anders gaat je Schulze protesteren :lol: .

Back