DC-3 / C-47 skytrain

Kan iemand mij aan tekeningen helpen van een dc-3 of c-47 ( is de militaire versie)met een spanwijdte van 2 meter.
Ik heb van iemand een gecrashte Kyosho dc-3 ( spanwijdte 210 cm)waarvan de GFK romp en stabilo enz. nog intact is, maar het vleugel midden stuk met de motor gondels kapot is, dit stuk wil ik opnieuw bouwen of een complete nieuwe vleugel.
De Kyosho DC-3 was een arf-kit, en ik weet niet of daar een tekening bij zat, een mailtje naar Kyosho is nog steeds niet beantwoord. :evil:
Ik weet dat Marutaka een dc-3/ c-47 als model heeft en Topflite heeft een dc-3, beide zijn bouwdozen dus moeten er ook tekeningen zijn.
En er zullen ongetwijfeld ook wel andere tekeningen zijn maar tot nu toe heb ik niets kunnen vinden wat voor mij interesant was.
Ik heb ook gekeken bij VTH maar die was weer te groot. :cry:

Dank je Maarten,

Dit model is wel een maatje groter maar laat wel het tussen stuk met de motorgondels goed zien.
De pdf van topflite had ik al uitgeprint, maar laat te weinig details zien m.b.t. de constructie van de motorgondels en het tussen stuk met de flaps.

Ik heb de dc-3 van topflite weet alleen ff niet hoe de tekening te digitaliseren. het middendeel bij deze is bijna 55 cm dus tussen de punten waar de vleugeluiteinden naar achter knikken.

Vandaag bij een kopieer centrum (QS Graphics te Sittard) geweest en deze kunnen eventueel de tekeningen ook digitaliseren, zodat je ze dan ook via Email kan versturen. Van daaruit kun je ze dan bij een ander centrum weer opnieuw uitprinten.

Bewerken van de tekeningen met een teken programma is dan schijnbaar niet meer mogelijk. De kosten van dit weet ik helaas niet.

Yes !! :D

Hoi DavidD,

Als er een complete tekening is dan wil ik de vleugel helemaal opnieuw maken.
Is er een mogelijkheid om de tekening van de vleugel te laten kopieren en dan op te sturen, uiteraard tegen vergoeding van de gemaakte kosten.
Of dat je de tekening opstuurd en dat ik hem hier laat kopieren, en de tekening weer terug stuur, ook hier worden de gemaakte kosten natuurlijk vergoed.
Je kan ook een PB tje sturen om het een en ander af te spreken.

Heb je al met de DC-3 gevlogen, want ik ben ook geinteresserd naar vlieg-ervaringen met de DC-3 en motorisering.

@ Theo

Die methode die jij omschreef is inderdaad mogelijk voor een gedeelte van een tekening, maar bij een complete tekening krijg je wel een giga bestand wat je via e-mail moet verzenden
Ik denk het geval van een complete tekening is "ouderwets" kopieeren en dan opsturen het meest eenvoudig en voordeligste.

Ik heb een tekening van een Dakota van ongeveer 1,5 meter spanweite

Ik heb een tekening van een dc 3 met spanwijdte van 1,90 mtr. Mocht je hier interesse hebben dan hoor ik dat wel

Geert

@ jacques en @Geert

Dank voor jullie reactie. :D

@ Geert

Wat voor een tekening is het precies, ook als hij wat kleiner is ( die van mij is 215 cm) dan kan ik mischien er toch wat uithalen m.b.t. de motor gondels.
Ik heb n.m. besloten de 3 vleugeldelen uit schuim te snijden omdat ik de profielen heb, maar ik moet dan wel een constructie verzinnen voor de motorgondels.
Het gaat mij dus hoofdzakelijk om de tekening van de vleugel en dan met name de motorgondels.

Ha die robin.
Zelf heb ik de dakota van topflite.
Een uitstekende bouwdoos. Deze heeft mooie motorgondels.
Zal wel eens kijken of de tekening van de gondels tevinden is.
De vleugel ligt nu naast mij in verband met ruimte gebrek in de berging.
Deze word de komende week verbouwd.
O david hoe vliegt de dakota van jouw.
groetjes Han.

@Robin,

ik heb de tekeningen laten kopieeren, nu nog even een mooie manier vinden om ze op te sturen, vouwen lijkt me namelijk niet zo'n goed idee.
Op deze tekeningen staan trouwens niet de doorsneden van de ribben dus ik hoop dat je daar een goede oplossing voor hebt maar je had al een profiel in gedachten dus..

@Han,

ik weet nog niet hoe die vliegt in het echt daar hij nog niet af is, ben naderhand maar aan een trainertje begonnen aangezien het vliegen ermee in een realflight al erg tegenviel, trainertje heeft inmiddels korter neusje door stunten met te weinig elastiekies dus ik ben nu weer aan een andere bezig en aangezien ik er graag twee viertaktjes op wil zal ik eerst nog even moeten sparen....

@DavidD

De profielen van de vleugel heb ik van de originele vleugel overgenomen, dus dat is geen probleem.
Ik zit zelfs te denken om er een verbeterd Clark-Y profiel te gebruiken inplaats van het huidige profiel omdat wat ik gehoord heb dit model nogal lastig vliegt en makkelijk overtrekt, ik heb het dan over de Kyosho DC-3.
Ik weet niet wat voor een profiel de topflite DC-3 heeft.

Ik heb je een PB'tje gestuurd.

@ Han

Sorry voor mij wat late reactie :oops: , maar in iedergeval toch bedankt voor de gedane moeite.
Ik wacht even af hoe de tekening van David uitziet.
Heeft de DC-3 van jouw al wel gevlogen?

Ha die Robin.
Mijn dakota vliegt als een zonnetje.
Vliegt met 2 kontronik motoren met 20cellen 2000mah.
Momenteel in de revicie. Landingsgestel retrack is kadoek.
@ David,
Bouw en plakse zo moeilijk is die niet, het is echt de moeite waard. Puik model om te bouwen en zeker te vliegen.
Op mijn site staan nog wat foto's van de dakota.
groetjes Han.

Back