DC motoren in serie plaatsen

Ik ondervind problemen bij het in serie plaatsen van 2 130-size DC motoren.
Beiden drijven een wormwiel aan. Als ik één as blokkeer gaat de andere motor sneller draaien. Laat ik de as terug los _blijft_ deze stil staan :confused:
Is er een manier om dit op te lossen ?

nee,

als je een as blokkeert dan sluit je de motor kort dus is gewoon geleiding.

wat je ook nog eens doet is het inbranden / doorbranden van de koolborstels op deze manier waardoor die stil blijft staan..

enigste oplossing is niet de as blokkeren.

Het nadeel van het in serie schakelen van motoren is, dat de spanning zich ongelijk over de motoren verdeelt. Sowieso zijn motoren al nooit helemaal aan elkaar gelijk. Daarnaast zal de motor, die het meeste werk moet doen, de laagste spanning krijgen. Bij het blokkeren van één motor krijgt de andere zelfs bijna de gehele voedingsspanning voor z'n kiezen.

Ik heb zonet een klein printje gemaakt met een regelaar erop. Deze zou alles onder de 4V moeten doorlaten en alles erboven op 4V houden op DC niveau. Hoe deze zal reageren op een PWM ingang moet ik nog ondervinden.

img_0360-medium.jpg

edit: na een test blijkt het printje niet voldoende. Het PWM signaal is vervormd waardoor de motoren niet goed aanzetten. Morgen probeer ik eens met een normale ESC en daarachter een weerstand van een mechanische snelheidsregelaar.

Laatst bewerkt:
Back