DC spanning regelen

In mijn camionette (die ik vooral gebruik voor vliegtuigen en als trekker voor de caravan) heb ik een DC/AC stroomvoorziening
geplaatst. Het gaat om een KERT 2000-24 die wordt gevoed door 4* 180Ah batterijen.
Dit systeem levert 230V AC aan de caravan, maar de 24V DC van de batterijen (ze staan per 2 in serie) gebruik ik ook als voeding voor mijn Robbe Twin Peak laders. En daar zit een klein probleempje:
Als ik de Loodbatterijen niet aan het laden ben, is de spanning tussen de 28 en de 24V, dat is gn prob voor de Robbe laders. Maar als ik de Kert gebruik (via het AC net) om de loodbatterijen bij te laden wordt de spanning uiteraard >28V. Maar de max DC spanning voor de Robbe laders is 28V, en dia vallen dan dus in veiligheid.
Voorlopig gebruik ik tijdens het bijladen van de loodbatterijen mijn 230V PSU om terug 24V DC te maken, maar dat is niet echt een rendabele en elegante oplossing.
Ik denk er aan om een paar meter kabel van 4mm2 tussen de loodbatterijen en mijn Robbe laders te schakelen om de spanning zo wat lager te krijgen, maar ook dat is niet echt elegant. Want afhankelijk van hoeveel stroom de Robbe laders vragen gaat de spanningsval groter dan wel kleiner zijn.
Dus is mijn vraag : Is er een elegante oplossing om de DC spanning te begrenzen op 28VDC ?
De twee Robbe laders kunnen elk 1000W verbruiken, dus de oplossing zou toch wel tegen ~ 70A moeten bestand zijn.

Alvast bedankt, Bert

Laatst bewerkt:
Er zijn meerdre wegen naar Rome, afhankelijk van hoe en wanneer de loodaccu's geladen worden.
Afhankelijk van je instellingen en loodaccu-type worden je loodaccu's tot een 28.8V geladen. Ergens wil je dus van die 0.8V af.
De 'quick and dirty' oplossing is een paar zware diodes in de plusdraad van je Powerpeak zetten. Die zullen wel op een koelplaat gemonteerd moeten worden, omdat ze op max vermogen 50W weg moeen stoken. Eventueel een aantal diodes parallel zetten om de volledige 70A te kunnen verwerken. Mogelijk dat je het redt met een diode, kan zijn dat je er twee in serie moet zetten.
Wel de makkelijkste oplossing, maar niet de meest efficiente natuurlijk.

Andere mogelijkheid is je KERT tijdens het lipo-laden instellen op het 'GEL USA' accutype. De loodacculader gaat dan niet boven de 28V, probleem opgelost.

Derde oplossing: eerst de loodaccu's laden (bijv 's nachts), de lader gaat daarna in een lagere 'float' spanning en je Power peaks kunnen weer direct aangesloten worden. Kan echter zijn dat de KERT de loodaccu's weer gaat bijladen als je wat vermogen gaat trekken met de Power Peaks. En dan kom je weer bij de vorige oplossing..

Helaas zal een draad van een paar meter niet helpen. Over die draad zal namelijk pas voldoende spanning verloren gaan als er stroom doorheen loopt. Hoe meer stroom hoe groter het verlies.
Wanneer je de lader aansluit op die draad is het stroomgebruik nog zodanig klein dat de lader nog steeds teveel spanning zal detecteren en afschakelt.

Wat je wel kan proberen is de lader aansluiten zo dicht mogelijk bij de aansluitpolen van de accu('s). Daar zal de spanning minder hoog zijn dan ergens verderop. De draden van de accu naar de verdeelkast vormen ook een beetje weerstand en als daar de laadstroom door loopt zal daar ook spanning over blijven staan. Daarom zal de laadspanning dus ook iets hoger zijn. Mogelijk is de spanning op de aansluitpolen van de accu net wel laag genoeg.

Er is nog een kleine mogelijkheid. Je kan één of twee diodes in serie zetten met de voedingsdraad van de lader(s). Dat wordt wel lastig want je hebt het over stromen van >70A. Natuurlijk bestaan er diodes die deze stromen kunnen verwerken maar dat zijn geen misselijke dingen en ze hebben ook een stevige koelplaat nodig. Per diode gat er minimaal zo'n 50Watt energie verloren dus ze zullen knap heet worden. Zonder een goede koeling zullen ze dat niet overleven.

Waarschijnlijk is de oplossing om via de 230V te laden wel de meest simpele oplossing. Maar ik ben het volledig met je eens dat dit niet echt de meest efficiënte oplossing is.

dank voor de snelle reacties. Ik heb weinig tot geen kennis van electronica ... hoe zou dat moeten werken met die diodes ?
Gaan die boven een bepaalde spanning een weerstand vormen ? (sorry voor de wellicht domme vraag)

De GEL USA kan me alvast voorlopig op weg helpen.

Enkel 's nachts laden is bijvoorbeeld op het Bigss treffen in Pottes niet mogelijk. Daar draait de generator maar een aantal uur per dag.

Een diode is een "elektronisch ventiel". Denk aan een fiets ventiel. Dat is feitelijk een diode voor lucht, moet je er eerst een bepaalde druk op zetten voordat die open gaat en lucht doorlaat de band in.
Stel dat het ventiel pas open gaat bij o,5 bar. Wanneer je er dan 1 bar op zet zal er dus maar 0,5 bar in de band komen. Is de bandenspanning al 1 bar dan zal het ventiel dicht blijven. Pas als de druk op het ventiel 0,5 bar hoger is dan de druk in de band, dus 1,5 bar, zal het ventiel open gaan er weer lucht de band in kunnen.

Een diode gaat pas "open" en laat stroom door als er een bepaalde spanning over komt te staan. Bij silicium diodes is die spanning ongeveer 0,7V. Die spanning is ook afhankelijk van de stroom die er door loopt en bij 70A kan dat wel oplopen tot tegen de 1V. Als je 28,8V op de diode aansluit zal er na de diode dus 0,7V tot 1V minder over blijven. In dit geval dus tussen 28,1V en 27,8V. Dat kan net voldoende lager zijn. Zo niet dan kan je nog een tweede diode in serie zetten waardoor er nog een keer dezelfde spanning over die tweede diode blijft staan. Dat zal wel voldoende laag moeten zijn.

Er blijft dus tussen de 0,7V en 1V over die diode staan. Er loopt tot 70A door de diode wat dus een vermogensverlies oplevert van minimaal 70A x 0,7V = 49Watt tot maximaal 70A x 1V = 70Watt. Om problemen te voorkomen moet je eigenlijk uit gaan van de maximale verliezen dus er voor zorgen dat er minstens 70W aan warmte goed weg kan. Daar heb je best een flinke koelplaat voor nodig!

Die diodes liggen niet bij de elektronicaboer om de hoek op de plank. Voor zover die elektronicaboer om de hoek nog bestaat. ;)
Op het www zijn ze wel te vinden en ik heb DEZE voor je gevonden. Maar even zoeken zal nog wel meer leveranciers opleveren. Ook zijn er meerdere types en uitvoeringen te vinden.

Ik heb niet echt alles doorgelezen, maar zet de lader eens op FLOAT ipv op BOOST

Switch setting Battery type - Boost - Floating - Voltage

zie handleiding blz 7

dan heb je 27.4 of nog minder ipv 28
misschien dat dat net genoeg is.

Back