DD lak spuiten

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Baggeraar, 6 feb 2019.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heren,
    Ik heb de romp van mijn baggermolen met een rol gedaan.
    Ik moet nu de verschansing gaan kleuren.
    Daar staan echter diverse steunen en zitten er touwdoorvoeren "in de weg".
    Met een rol doen lukt niet en met een penseel verwacht ik een hoop narigheid door uitvallende haren.
    Ik heb een bekerspuit met nozzle 0,5 en heb daar al wel normale verf mee opgebracht op andere schepen.

    Op een verkopersite lees ik dat ze een nozzle aanraden van 1.2 ------1,4.
    Dat gaat denk ik niet lukken met de compressor (die gaat dat niet bijhouden) en het lijkt me dat je dan beter het blik gewoon kan omgooien over de boot: dat wordt vast veel te dik.

    DD lak staat er om bekend dat het heel goed vloeit, maar dat geeft op staand werk ook vreselijk snel zakkers.

    Iemand ervaring met spuiten van dd lak?

    info van de site:
    DD Spuitverdunner is een speciale verdunner voor het DD Laksysteem wanneer dit met een luchtspuit wordt aangebracht. DD Spuitverdunner is ook geschikt als reinigingsmiddel bij het schoonmaken van spuitapparatuur die bij de verwerking van DD Lak is gebruikt.


    Gebruiksaanwijzing

    Voor gebruik de basislak intensief mengen met de bijbehorende verharder. Laat dit mengsel vervolgens 30 minuten voorreageren. Daarna verdunnen met DD Spuitverdunner tot een viscositeit van 18 - 20 sec. DIN cup 4. Met een nozzle opening van 1,2 - 1,4 mm en een druk van 2 - 3 bar bereikt men de beste resultaten. Draag een geschikt spuitmasker.


    Wat is overigens het verschil tussen kwastverdunning en spuitverdunning?
    En hoe benader je die viscositeit wanneer je geen meetapparatuur daarvoor hebt.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een spuitverdunner verdampt sneller dan een kwast/rol verdunner.
    De zakgevoeligheid/dekking hangt ook van de kleur af, donkerblauwe kleuren zijn naar verluid wat moeizamer bij de DD lak.

    Om de viscositeit te meten gebruik je een Din 4 cup, die kosten een paar euri:
    https://www.polyservice.nl/meten-mi...MIkNG8_dqn4AIV0hXTCh05KggjEAYYASABEgKeGfD_BwE

    Waarom niet een goede kwast kopen en het daarmee doen? met een spuit spuit je 80% van de verf voorbij de railing...
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor dit antwoord.
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    DD lak is niet de makkelijkste lak om te spuiten.... wat je zegt over de viscositeit (din cup 4) is inderdaad wat de fabrikant voorschrijft, ik heb dit spul best vaak gespoten en dunde de lak af tot 15 seconden en dat geeft een veel beter resultaat, ik durf te zeggen dat als je in jouw geval de lak afdunt tot deze goed door de 0,5mm gaat je dit in 3-4 lagen heel netjes moet kunnen spuiten. Maar let op........ de meest gemaakte fout bj het sputen van DD lak: laat elke laag goed utdampen anders ga je het echt verknallen.
    Spuit een net aan gesloten laag in 1 vloeiende gang, dus zeker niet proberen gelijk strak en vol te spuiten want dan gaat het fout, laat de lak goed uitdampen (15-20 minuten) 2e laag idem, nu 20-30 minuten laten uitdampen, 3e laag iets voller spuiten tot het mooi glad vloeid, 45 minuten laten uitdampen....... indien nodig een 4e laag
     

Deel Deze Pagina