De 3 V's : VEILIG VERANTWOORDELIJK VLIEGEN

Heren

Naar aanleiding van de discussie in het "PCM of PPM" draadje wens ik de 3 V's van helikopter vliegen toch nog eens te bespreken ... deze informatie is eigenlijk voor elke piloot vandoen maar we zullen beginnen met de heli piloten.

:arrow: wat gaan we bespreken :

- wat is voor jou veilig / onveilig ?
- welke veiligheidsmaatregelen tref je en wat zijn de clubregels ?
- welk gedrag kan door de beugel, wat niet ?
- welk gedrag maakt je kwaad ?

kortom ... wat is jullie idee van Veilig Verantwoordelijk Vliegen

allemaal door elkaar OF in de lijn ?

:tank: vuur maar raak :tank:

Voor we eraan beginnen: besef dat deze thread nogal wat stof
zal doen opwaaien :twisted: . (tis een discussieforum voor iets :wink: )

Om even terug te komen op de PPM - PCM. Voor mij blijft het
hetzelfde. Hier ga ik niet over beginnen zeiken.

Wat me dus stoort.
Als je op een veld vliegt waar heli's en vliegtuigen bij elkaar
over dezelfde piste moeten: soms kan ik me zo ergeren aan
piloten die effe rustig met hun vliegtuig over de piste komen taxiën
zonder ook maar iets te zeggen; en dan blijven ze gewoon nog
effe lekker op de piste staan na het opstijgen. En dat terwijl jij
met je heli over die piste aan het hoveren bent. Levensgevaarlijke
situatie.
Persoonlijk vind ik dat men te weinig het gevaar dat van onze "speeltjes"
uitgaat beseft. Ofwel door nonchalance ofwel door gewenning.
Duidelijke afspraken zijn dus echt wel nodig.

Maar ook als helivlieger zelf draag je een grote verantwoordelijkheid.
Ik haat het bijvoorbeeld als iemand gewoon met z'n heli uit de pit
opstijgt. Er moet maar eens een blad losschieten tijdens de spool-up.
Daarom moet dit altijd op een veilige afstand gebeuren, van jezelf en van
anderen.
Dat je je heli regelmatig controleert op defecten is nogal logisch dacht ik.
Totdat er iemand komt vliegen, heli tiptop in orde, maar batterij van de zender na 5 min plat. Resultaat: de betreffende persoon mocht springen gezien de heli juist voor hem hing te hoveren. Om maar een incidentje
op te noemen.

Ik vergeet waarschijnlijk nog heel wat, maar effe tot slot:
Met heli's vliegen houdt altijd een zeker risico in.
Het is de vlieger zijn taak om dit risico zo klein mogelijk te houden.

Groeten,
Wouter

Ik denk dat een ieder op zich heus veiligheid nastreeft. Niemand zal "bewust" zijn ontvanger accu niet geladen hebben. Het is en blijft zijn of haar (zijn die er wel, vrouwen die heli vliegen) duur betaalde heli. Na een crash moet je dat toch weer opbouwen.

Het probleem is om alert te BLIJVEN... Ook als je al jaren vliegt... blijven controleren. Regelmatig je accu op een duurtestje zetten. etc.
Niemand zal bewust een ander in gevaar willen brengen, ook niet als uit de "pit" opgestegen wordt. Eerder een kwestie van zelf-overschatting. "Ik kan dat". Daarbij wordt even voorbij gegaan aan de mechanische problemen die zich te allen tijde kunnen voordoen.

Ik ken de cijfers niet, maar denk dat als er in de afgelopen jaren ongevallen waren geweest met dodelijke afloop of ernstige verwondingen, het modelvliegen een halt toegeroepen was. We moeten met zijn allen, de beginners, maar ook de ervaren vliegers, alert blijven, maar ook de boel niet overdrijven. Daar bedoel ik niet mee dat we niet 100% veiligeheid moeten nastreven, maar willekeurig maar schrijven dat "anderen" niet deugen lijkt mij erg ongenuanceerd.

Het gegeven blijft dat de helikopters, NAAST de vliegtuigen op hetzelfde stukje grond en lucht moeten werken. Helaas zijn de heli's (waarschijnlijk vanwege de kosten en misschien ook een stukje moeilijkheidsgraad) veruit in de minderheid. Dat laatste betekend niet dat er geen bestaansrecht is voor het model-heli vliegen, maar.... we moeten rekening met elkaar houden. Wij als minderheid, meer met de meerderheid en hoe vervelend dat wellicht ook kan zijn. Dat is een democratie.

Een ongeluk is soms, ook met de beste voorzorg, niet te vermijden. Een ieder die deelneemt aan het verkeer weet dat. Zo is het met alle andere dingen ook, we zijn alert, maar het KAN mis gaan. Het is aan een ieders persoonlijke verantwoordelijkheids gevoel om in ieder geval een zo veilig mogelijke situatie voor mens en dier om hem/haar heen te creëeren....

Groet Harpert

'n Goed onderwerp!!??

Nu ben ik een persoon die zijn spullen altijd in puike staat heb.
En erg geteld ben op gedragsregels (club regels), nu is het gecombineerd vliegen (vleugels en heli) bij/door elkaar dit jaar door het bestuur en de club goed gekeurd, na een jaar test vliegen. Gesteld zijn ook de regels, dat men een binnen een jaar een brevet haalt of daar een poging toe doet net als de vleugel vliegers. Hiervoor is ingesteld het hover brevet. Dit houdt in, het kunnen hoveren zonder van hoogte veranderen: van links naar recht en van voor naar achter in een zweefvlucht met de staart naar je toe. Niet echt moeilijk!! Maar voor een beginner een stimulans om te halen, anders mag men niet rond vliegen met de anderen. Het rond vliegen net als de vleugels vliegers mag pas als je het brevet A voor heli’s hebt gehaald.

Waarvoor dit verhaal!?¿
Aantal weken bij een incident waar ikzelf betrokken was. Ik werd bijna aan gevlogen door een Heli van een beginner (op ooghoogte naar mij toe op 2.5 meter) zelf was ik ook aan het vliegen en kon maar net mijn heli in de lucht houden achteruitlopend.

Je kunt alles regelen, doen, eisen om veilig te vliegen. Maar als er een paar personen zijn die zich niet aan regels houden van de veiligheid gaat het niet goed.

De mens is de het grootste risico factor.

Graag zou ik hierop een reactie hebben.

Fred.

tja,

stel je maar eens voor dat je net boven de piste (de enige) aan het hoveren bent en dat een vaste vleugel piloot eens laag komt overscheuren...
Zelf meegemaakt, maar gelukkig stond ik op het einde van de piste,
en was de andere al aan het optrekken. Desondanks waren we beide
erg geschrokken... een close call 8O

@Alfred
Waar is "bij ons"? Woonplaats en vlieglocatie kun je in je profiel aangeven, kijk maar onder mijn avatar.

Bij ons zijn heli's en vliegtuigen gescheiden. Het is zeer onveilig om als helivlieger op het veld te staan terwijl vliegtuigen daar starten en landen. Kun je met je heli vliegen als met een vliegtuig (circuit) dan vlieg je met de fixed-wingers mee, vanuit de pilot-box.

Plaats van delict is niet zo belangrijk,

Maar bij ons is het zo, dat het veld in twee is gedeeld, afhankelijk van de windrichting. Gewoon een streep gemarkeerd door pylonen. En de vliegers staan met dus bijna met de ruggen tegen elkaar. Dit blijkt in de praktijk goed te werken, de vaste vliegers mogen dus niet over het hoover gebied, en de heli vliegers staan niet midden op het veld maar dus op de middenstreep. De heli vliegers die hun A brevet hebben vliegen dus met de vleugels mee.

Werkt goed!! Mits je je aan de afspraken houd!!??

Fred

Heren ik heb de discusie zo eens gevolgd maar vergeten we met zijn alle niet een ding. We vliegen met een hakmes. Vliegen met een signaal wat te storen is om wat voor reden dan ook (ander zender, onweer, mobiel enz). Maar vergeten een ding het schakelaarje van 75 euro cent waar het geheel aan hangt. Deze heb ik in de discusie nog niet terug gezien.
Dus voor dat we elkaar fixed or non fixed de schuld van van alles geven laten we gewoon opletten en onthouden waar we mee bezig zijn. Op een gemiddelde trainings avond staan er ook 10 man naast elkaar te hoveren en er hoeft maar een schakelaartje van 75 euro cent uit te vallen en ik wil niet weten wat er gebeurd (fail save of niet want dat werkt dan ook niet meer). Maar ik denk dat het allemaal wel mee valt wij als heli piloten. Heb je wel een goed gekeken naar onze fixed collega's dat gedraai aan de caberateur (1 cm achter een zeer snel draaiende prop een keer of 10 sneller dan onze prop :wink: ) elke vlucht maar weer. En dan ff het model in alle kanten draaien (in de pits) met vol vermogen en de zender op de grond.

vlieg gewoon veilig en denk gewoon ff aan elkaar dan gaat het best goed

ben ik voledig met je eens ik vindt dat het best aardig samen kan dat rekeninghouden met elkaar noodzakenlijk is lijkt me logische
maar niet alleen de beginner mischien zelfs wel de gevorderde piloot die de meeste fouten maken door hun grenzen steeds verder te leggen en steeds spectaculairen vliegfiguren te maken wordt de kans op een mis inschatting of het spontaan breken van iets door de toenemende g krachten uiteraard veel groter
ik hoor vaker verhalen over heli's dat hakmessen zijn oke is waar maar vlak een fixxedwing niet uit halen makkenlijk 160km zal vast geen pretje zijn als die ongecontroleerd iemand zijn gezicht in boord
maar zo kan je natuurlijk door blijven gaan er gebeuren op jaarbasis meer ongelukken met slijptollen of huisvrouwen die van het keuken trapje vallen dan in de rc sport
als dit ooit 100% save gemaakt gaat worden is juist mischien die lol en spanning die we zoeken er wel vanaf

ik adviceer die zeikers dan ook te gaan vliegeren,vissen of mischien nog beter op een stoel in een bunker gaan zitten en 100%save 100jaar te gaan worden en vooral niet inde buurt van risicofactors als rc vliegers autoraces of .......................... in de buurt te komen
die zeikerss bakken er zelf vaak nix van weet niet wat het is zal wel afgunst cq jaloezie zijn!!!

Miki zei:
...ik adviceer die zeikers dan ook te gaan vliegeren,vissen of mischien nog beter op een stoel in een bunker gaan zitten ...
Heli's zijn draaiende gehaktmessen die ook nog eens vaak in de buurt van de piloot zijn, bij het hoveren. Ik heb bewust nooit in mijn eentje heli gevlogen, dan maar wachten tot iemand op het veld komt.

Miki zei:
... die zeikerss bakken er zelf vaak nix van weet niet wat het is zal wel afgunst cq jaloezie zijn!!!
Lekker relevant voor de discussie. Troll? Het is je in ieder geval gelukt, ik ben geen zeikerd, heb mensen naar de EHBO gebracht en jij bent uit mijn balboekje geschrapt (nummer drie alweer).

als dit ooit 100% save gemaakt gaat worden is juist mischien die lol en spanning die we zoeken er wel vanaf
Hoe bedoel je dit? Ik denk dat de hobby alleen maar leuker wordt wanneer de veiligheid omhoog gaat en het feit dat mijn vliegtuig elk moment als een baksteen uit de lucht kan vallen is niet hetgeen wat mij tot deze hobby heeft aangetrokken, dat ie blijft vliegen juist wel ;)

Ik ben geen helipiloot, maar moet wel zeggen dat ik vaak schrik wanneer ik filmpjes zie waar mensen nog geen 1.5m van een hoverende heli afstaan 8O
Laatst nog een filmpje ergens gezien van iemand die inverted met zijn heli 2cm van de grond af vloog (hij stond er zelf nog geen meter vanaf). De bladen raakte de grond en het gevolg is duidelijk. Ik zou zoiets NOOIT doen, want wat als een van de bladen was losgeraakt bij het raken van de grond? Ik wil er niet eens aan denken zeg...

Zoals Ron al zegt heli's zijn vliegende gehaktmessen en dan kan je nooit genoeg "zeiken".

atfreds zei:
Aantal weken bij een incident waar ikzelf betrokken was. Ik werd bijna aan gevlogen door een Heli van een beginner (op ooghoogte naar mij toe op 2.5 meter) zelf was ik ook aan het vliegen en kon maar net mijn heli in de lucht houden achteruitlopend.

Als beginner maak je ook genoeg fouten die je met de meeste goodwill niet had kunnen voorkomen. (Even afgezien van andere fouten die de persoon had gemaakt oid, ken de situatie waarin verder niet.) Als beginner maar je nog wel eens grote stuurfouten, en dat doe je dan absoluut niet expres. Zo ben ik ook wel eens geheel tegen de regels in over/achter het clubgebouw gevlogen richting de boerderij, puur een stuurfout.

Miki zei:
Vliegen vanwege de spanning 'dat het wel eens mis kan gaan' is sick, zoals het meeste zoeken naar adrenalinekicks. Ga desnoods bungee-jumpen of zoiets, maar neem geen risico's die ook anderen kunnen treffen...

Miki zei:
die zeikerss bakken er zelf vaak nix van weet niet wat het is zal wel afgunst cq jaloezie zijn!!!
Ik bak er alles van, vlieg als ik zou willen een barrelroll om je heen, maar weet nou eenmaal dat ik zoiets maar te laten hebt...

Ik weet wel wat het is: Degenen die jij met 'zeikers' betitels zijn hun pubertijd gelukkig WEL ontgroeid. Je hebt gewoon nog wat moeite met mensen met een normaal ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel...

DUS ... als zoiets kan gebeuren dan moeten er maatregelen komen die zo'n toestanden in de toekomst vermijden !

Sta me toe de situatie bij onze club even te schetsen waar ik van vind dat er ook nog veel kan verbeterd worden ... wij vliegen op een voetbal veld dat voor de helft omringd is met bomen en aan de andere kant lopen er in de verte elektriciteitsleidingen ... verre van een ideale situatie ... de regel is maximaal 4 mensen op het plein ... dit lukt nog wel aardig ... maar je moet je voorstellen 3 mensen aan het hoveren en 1 snelheidsfreak die rondjes draait boven de hoofden !! 1 storing of technisch defekt en een niet gecontroleerde heli stort op het veld neer ... ik vind dit niet kunnen ... mensen die hoveren en rondvliegers moeten gescheiden blijven en er mag niet over de hoofden gevlogen worden ... dit is dus iets dan kan verbeterd worden

maar probeer dat maar eens in die hoofden van die clubleden te krijgen ...!

Je moet niet de "dader" of het "slachtoffer" met de vinger wijzen maar naar ongeval vermijdende regelingen streven ... murphy ligt in onze hobby gevaarlijk op de loer!

voor een fotootje van het veld surf naar hierhttp://www.wmhc.be/ onder plein info

Hoveren en rondvliegen (planken en grasmaaiers :D) kan niet samen, moet gescheiden worden.

Goed vliegen is defensief vliegen, in het besef dat er altijd iets mis kan gaan (mechanisch, elektronisch, duimstoring).

Back