De 3GX versie 3.0 en 3.1 in het kort

Discussie in 'Flybarless' gestart door Martin49, 16 dec 2012.

  1. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hierbij een zeeer korte samenvatting uit mijn e-boek

    Groeten
    Martin


    De basis setup


    Basis setup stap 1, DIR setup


    Doel van deze stap is je helikopter mechanisch correct af te stellen. Deels betreft het de normale mechanische afstelling en deels het zo afstellen van helikopter dat de 3GX software een goede uitgangsituatie heeft om de overige instellingen te kunnen doorvoeren. Het activeren van de optie DIR setup zorgt ervoor dat alle gyro’s in de 3GX worden uitgeschakeld. Alleen dan kan namelijk de mechanische afstelling worden uitgevoerd c.q. gecontroleerd.

    Het activeren van de DIR setup doe je als volgt:
    1. Maak minstens 2 draden tussen de motor en de ESC los;
    2. Trek de ‘throttle stick’ geheel omlaag, zet de zender aan en selecteer betreffende helikopter. Wacht totdat deze gereed is (veelal het lampje op de zender niet meer knippert);
    3. Als je betreffende versie van de software voor de eerste keer gebruikt zet dan beide potentiometertjes op de 3GX op 12 uur;
    4. Druk de ‘SET-button’ op de 3GX in en houd hem ingedrukt;
    5. Sluit de LiPO aan op de ESC. Ledje 1 t/m 5, op de 3GX, beginnen na elkaar te knipperen;
    6. Laat de ‘SET-button’ los voordat het meest linker ledje (A.REV) op de 3GX brandt.
    Het STATUS- en DIR ledje branden nu (beide groen) ten teken dat de 3GX klaar is voor het uitvoeren van de mechanische setup.
    Basis setup stap 1.1 mechanische setup


    Zoals gezegd heeft het uitvoeren van de mechanisch setup in principe niets te maken met het correct afstellen van de 3GX, maar zorgt ervoor dat de 3GX software een goede uitgangsituatie heeft om haar instellingen te kunnen doorvoeren. De mechanische setup betreft:
    · De servohoorns van de kanalen 1, 2 en 6 uitlijnen zodat de ‘swashplate’ servo’s netjes zijn uitgelijnd. De rest dient 0 te zijn;
    · De ‘swashplate’ netjes horizontaal zetten, door als nodig de lengte van de links naar de servo’s aan te passen en sub-trim te gebruiken;
    · De juiste draairichting van de servo´s instellen;
    · De stijg- en kantelrichting van de ‘swashplate’ instellen zodat de ‘swashplate’ in zijn geheel op en neer beweegt, als je meer of min pitch geeft en de juiste kant op kantelt als je de rechter stick beweegt.
    · De juiste werkrichting van de van de staartservo controleren en eventueel aanpassen;
    · De normale pitchcurve instellen voor het afstellen op exact: 0, 25, 50, 75, en 100% en deze curve actief maken tijdens het instellen;
    · De bladhoek instellen op 0 graden bij ‘mid stick’. Uitgangspunt is dat de ruimte tussen de bovenkant van het frame en de onderkant van de ‘swash plate’ gelijk is aan de ruimte tussen de bovenkant van de ‘center holder block’ van de ‘swash plate’ en de onderkant van de ‘center hub set’;
    · De aileron hoek instellen op exact 8 graden;
    · De elevator hoek instellen op dezelfde waarde als je hebt gevonden bij het bepalen van de aileron hoek;
    · De pitch hoek instellen op:
    i. TREX 250, stabiliteit: 12o en wendbaarheid 14o
    ii. TREX 450, stabiliteit: 12o en wendbaarheid 14o
    iii. TREX 500, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
    iv. TREX 550, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
    v. TREX 600, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-13o
    vi. TREX 700, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
    De mechanische setup vastleggen


    Zorg dat pitch curve NORMAAL is geselecteerd en je throttle stick exact in het midden staat (0 graden pitch). Druk op de ‘SET-button’ het E.LIM ledje gaat branden en het DIR ledje gaat uit. Hierdoor wordt de neutrale situatie vastgelegd in de 3GX.
    3GX elevator setup


    Na het mechanisch afstellen van je helikopter voeren we de elevator setup uit. Blijf van de throttle stick, je curven en de ‘Idel up’ schakelaar af (staan nog steeds respectievelijk in midden, bladen 0 graden pitch en in normale mode). Deze heb je hiervoor al correct ingesteld;
    Basis setup stap 1.2 E.LIM setup


    Het E.LIM ledje brandt. Je gaat nu limit van de elevator instellen. Dat doe je als volgt:
    1. Verplaats de elevator stick helemaal naar voren en houdt hem daar even vast;
    2. Verplaats de elevator stick vervolgens naar het midden. De 3GX bepaalt op basis daarvan de endpoints van de elevator;
    3. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het E.REV ledje gaat branden en het E.LIM ledje uit gaat.
    Basis setup stap 1.3 E.REV setup


    Het E.REV ledje brandt. Je gaat nu de richting van de gyro instellen voor de elevator. Dat doe je als volgt:
    1. Kantel de helikopter naar voren en kijk of de ‘swashplate’ naar achteren kantelt, en weer terug. Beweegt hij in de verkeerde richting beweeg dan de elevator stick om het ledje van kleur te laten veranderen en probeer het daarna nog een keer (stap 2);
    2. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.LIM ledje gaat branden en het E.REV ledje uit gaat.
    3GX aileron setup


    Basis setup stap 1.4 A.LIM setup


    Het A.LIM ledje brandt. Je gaat nu limit van de aileron instellen. Dat doe je als volgt:
    1. Verplaats de aileron stick helemaal naar rechts en houdt hem daar even vast;
    2. Verplaats de aileron stick vervolgens naar het midden. De 3GX bepaalt op basis daarvan de maximale endpoints van de aileron
    3. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.REV ledje gaat branden en het A.LIM ledje uit gaat.
    Basis setup stap 1.5 A.REV setup


    Het A.REV ledje brandt. Je gaat nu de richting van de gyro instellen voor de elevator.
    1. Kantel de helikopter naar rechts en kijk of de ‘swashplate’ naar achteren kantelt, en weer terug. Beweegt hij in de verkeerde richting, beweeg dan de aileron stick om het ledje van kleur te laten veranderen en probeer het daarna nog een keer;
    2. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.REV ledje uit gaat.
    Basis setup stap 1.6 DIR setup afsluiten


    In de vorige stap heb je voor de laatste keer op de ‘SET-button’ gedrukt. De 3GX zal daarna opnieuw opstarten waarbij alle leds gaan knipperen.


    De 3GX staartservo en gyro setup


    Stap 1 en 2 De frame rate en het type servo instellen


    Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘frame rate’ en het type (analoog of digitaal) van de ‘rudder servo’ instelt.

    De gyro en de staartservo moeten bij elkaar passen en de gyro moet op de juiste rate zijn ingesteld. Doe je dat niet dan kan je gyro of servo de geest geven. Het is daarom slim de staartservo even los te koppelen van de 3GX voordat je beide parameters instelt. Daarna kun je hem weer aansluiten (na stap b).

    Om beide parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
    1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
    2. Stel nu beide parameters in:
    a. Stap 1, Frame rate (1520/760)
    i. Het 1520/760 ledje moet groen zijn voor de bijgeleverde servo (1520 us). Is dat niet zo beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is 1520 us en rood is 760 us);
    ii. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan.
    b. Stap 2, Analoge of digitale servo (DS/AS)
    i. Het DS/AS ledje moet groen zijn voor de bijgeleverde servo (digitaal). Is dat niet zo beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is digitaal en rood is analoog);
    ii. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.

    Controleer tevens of de staart servo de juiste kant op beweegt als je de ‘rudder stick’ gebruikt. Is dat niet zo keer dan het betreffende kanaal op je zender om.
    Stap 3 en 4 Rudder en Gyro settings


    Alvorens deze instellingen uit te voeren dien je te controleren of de ‘rudder-stick’ de ‘tailpitchslider’ de juiste kan op laat bewegen. Ga daarom achter je helikopter staan en duw de linker stick (rudder) naar rechts. Tijdens het naar rechts bewegen van de stick moet de ‘tailpitch-slider’ naar links bewegen, v.v. Is dat niet zo zet dan de ‘servo reverse’ instelling voor dat kanaal in de andere stand.
    Stap 3 Gyro direction reverse


    Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Gyro direction reverse’ instelt. Om deze parameter in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
    1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
    2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het NOR/REV ledje brandt;
    3. Ga achter je helikopter staan en draai de neus van de helikopter een stukje tegen de wijzers van de klok in. Tijdens het tegen de wijzers van de klok in draaien van de helikopter moet de ‘tailpitch-slider’ naar links bewegen. Klopt dit niet beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is NOR en rood is REV);
    4. Controleer nogmaals of de gyro nu wel in de juiste richting compenseert;
    5. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
    Stap 4 Rudder servo travel limit


    Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Rudder servo travel limit’ instelt. Om deze parameter in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
    1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
    2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het LIMIT ledje brandt;
    3. Ga achter je helikopter staan;
    4. Druk de ‘rudder stick’ zover naar links dat de ‘tail pitch slider’ bijna de behuizing raakt, en breng de ‘rudder stick’ dan terg naar het midden;
    5. Wacht 2 seconden, totdat het STATUS ledje rood knippert;
    6. Druk de ‘rudder stick’ nu zover naar rechts dat de ‘tail pitch slider’ bijna de behuizing raakt, en breng de ‘rudder stick’ dan terg naar het midden;
    7. Wacht vervolgens weer 2 seconden, totdat het STATUS ledje rood knippert;
    8. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
    Stap 5, Helikopter type en delay


    Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Helikopter type en delay’ instelt. Om deze parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
    1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
    2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het DELAY ledje brandt;

    Helikopter size:
    3. Voor een helikopter kleiner dan de 500 size dient het STATUS ledje rood te zijn en voor de 500 en groter groen. Heeft het ledje de verkeerde kleur beweeg dan de ‘rudder stick’ om de kleur van het ledje te wijzigen.
    Delay
    4. Met het afstellen van de ‘delay’ (op de gyro) zorg je ervoor dat de gevoeligheid van de gebruikte servo past bij de ‘gyro’. Hoe langzamer de servo hoe groter de delay-waarde. Aan de manier waarop de staart stopt na een piro is te zien of de ‘delay’ goed is afgesteld.

    Het aanpassen van de ‘delay’ doe je door in stap 3 de ‘rudder stick’ een bepaalde afstand naar links of rechts te bewegen (afhankelijk van de size van de helikopter) en vervolgens de ‘set button’ in te drukken. Op sommige zender kun je de afstand waarmee je de ‘rudder stick’ verplaatst aflezen. Kan dat niet dan moet je experimenteren.

    Omdat je een goed instelling pas kunt bepalen tijden het vliegen, stellen we de delay nu op 0 in.
    Stap 6, Anti torque compensation direction setting


    Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Anti torque compensation direction setting’ instelt. Met deze parameter geef je aan of je de 3GX rechtop of onderste boven hebt geplaatst. Om deze parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
    1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert. Wacht totdat alle 5 de ledjes branden en laat dan de ‘SET-button’ los;
    2. Door de ‘rudder-stick’ te bewegen kun je de montagerichting opgeven:
    i. Een groen STATUS ledje geeft aan dat je de 3GX rechtop hebt geplaatst
    ii. Een rood STATUS ledje geeft aan dat je de 3GX onderste boven hebt geplaatst
    i. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
    3. Wacht daarna 10 seconden waarna de 3GX deze instelling afsluit.

    Throttle en Governor settings


    Throttle calibration


    Direct na de basis setup dient de 3GX te weten welk throttle bereik beschikbaar is. Je doet dat als volgt:
    1. Maak minstens 2 draden tussen de motor en de ESC los;
    2. De normale pitchcurve stel je in op exact: 0, 25, 50, 75, en 100%, waarna je deze curve actief maakt (heb je als het goed is al eerder gedaan);
    3. Trek de ‘throttle stick’ geheel omlaag en zet de zender aan. Wacht totdat deze gereed is (veelal het lampje op de zender niet meer knippert);
    4. Sluit de accu aan op de helikopter en wacht tot de 3GX zich heeft geinitaliseerd;
    5. Druk de SET-knop in en houd hem ingedrukt totdat alle ledjes branden. Laat dan de SET-knop los, waarna het GOV ledje rood brandt;
    6. Duw de ‘throttle stick’ geheel omhoog. Na een paar seconden de ledjes uitgaan en de 3GX opnieuw opstart ten teken dat het setup proces is beëindigd.
    Flight mode parameters 1


    Flight condition control


    Met deze parameter (standaard 50) is het mogelijk de vliegstijl aan te passen. Hoe lager het percentage hoe meer directer gevoel is. Met andere woorden de overgangen tussen manoeuvres zal meer abrupt zijn. De stand van de schakelaar geeft het volgende aan:
    · Als de schakelaar omhoog staat is de “Flight condition control” geactiveerd;
    · Als de schakelaar omlaag staat is de “Flight condition control” gedeactiveerd.
    Collective pitch elev. precompensation


    Deze parameter (standaard 50) zul je moeten verhogen als de helikopter de staart laat zakken bij het vertikaal dalen en de staart omhoog komt bij het vertikaal opstijgen. Als bij vertikaal dalen de staart omhoog komt en bij vertikaal opstijgen de staart zakt, zul je de waarde van de parameter moeten verlagen.
    Cycle ring


    Controleer of de standaard waarde (standaard 85) niet te hoog of te laag is (je tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt) plaats je de linker stick iets boven beide ‘hover’-posities en beweeg je de rechter stick (mode 2) naar alle hoeken. Kijk in vervolgens of de ‘swash plate’ of de servo-armpjes ergens aanlopen. Is dat zo dan moet je de waarden zoveel verlagen dan geen van beide ergens aanloopt (niet meer tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt). Loopt nergens iets aan dan kun je desgewenst de standaard waarde wat verhogen.
    Cycle pitch exponential setting


    Deze parameter (standaard 2) geeft je de mogelijkheid expo in te stellen op de 3GX. Stel nooit expo op de 3GX en in de zender in. Gebruik je expo op de zender (bijvoorbeeld 20) zet deze parameter dan op 0.
    Simulated flybar parameter


    Deze parameter geeft je de mogelijkheid het gevoel van een fysieke ‘flybar’ te simuleren, in de zin dat een hogere waarde overeenkomt met een zwaardere ‘paddle’. De stand van de schakelaar geeft het volgende aan:
    · Als de schakelaar omhoog staat is de “Simulated flybar parameter” geactiveerd;
    · Als de schakelaar omlaag (standaard) staat is de “Simulated flybar parameter” gedeactiveerd.

    Flight mode parameters 2


    Uitgangspunt voor dit hoofdstuk is dat je deze parameters met de software instelt.
    Roll rate en Flip rate


    Met de ‘Roll rate’ (standaard 50) en ‘Flip rate’ (standaard 50) kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. Wanneer het verschil tussen de ‘Flip rate en de ‘Roll rate’ groter is dan 20, zal 3GX de waarde van de ‘Flip rate automatisch zover aanpassen dan het verschil tussen beiden niet groter is dan 20. Het is daarom slim eerst de ‘Roll rate’ in te stellen en daarna de ‘Flip rate’.
    Travel limits


    Het doel van deze parameters is ervoor te zorgen dat de ‘swashplate’ niet verder kan bewegen als technisch mogelijk is, maar ook de gewenste uitslag kan maken. In het eerste geval is dit bijvoorbeeld nodig als de swashplate, ten gevolge van extreme stick bewegingen, tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt. In het tweede geval kunt u desgewenst een kleinere hoek instellen, bijvoorbeeld omdat de je vindt dat de effectieve bladhoek te groot is.
    Elevator travel limit settings


    Met de ‘Elevator travel limit settings’ kun je de maximale bladhoek voor de elevator instellen. De standaard waarde is 70.
    Aileron travel limit settings


    Met de ‘Aileron travel limit settings’ kun je de maximale bladhoek voor de aileron instellen. De standaard waarde is 70.
    Swashplate dampening settings


    Het doel van deze parameters is de abruptheid waarmee de helikopter vanuit stijgen of dalen tot stilhangen komt te kunnen instellen. De helikopter stijgt of daalt, en jij wilt die beweging stoppen. Wat je met deze parameter kan instellen is hoe abrupt dat stoppen moet verlopen. Hoe lager de waarde hoe abrupter de helikopter de op- of neergaande beweging stopt. De functie lijkt op de D/R functie in je zender. Doel daarvan is het vergrote of verkleinen van de afstand die de servo aflegt bij eenzelfde afstand die de stick aflegd.
    Collective pitch dampening instellen


    Met Collective pitch dampening kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. De standaard waarde is 0.
    Cyclic pitch dampening instellen


    Met Cyclic pitch dampening kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. De standaard waarde is 0.
    Collective pitch accelaration settings


    Met Collective pitch acceleration kun je het ‘collective pitch acceleration level’ instellen. De standaard waarde is 0.
    Cyclic pitch accelaration settings


    Met Cyclic pitch acceleration kun je het ‘cyclic pitch acceleration level’ instellen. De standaard waarde is 0.


    Rudder parameters


    Rudder locking ‘gain’ adjustment


    Een hogere waarde (standaard 70) geeft strakkere voor- en achterwaardse vluchten, maar een te hoge waarde zal resulteren in trage staart oscillatie tijdens hover.
    Rudder acceleration adjustment


    Een hogere waarde (standaard 0) zorgt ervoor dat de staartservo, bij het opstarten, sneller reageert dan normaal. Voor kleinere helikopters (onder de 500) is deze functie niet beschikbaar.
    Collective pitch torque precompensation


    Een hogere waarde (standaard 50) gebruik je als de neus van de helikopter naar links verschuift tijdens het dalen, v.v.

    Anti torque compensation


    De stand van de schakelaar representeert de manier waarop de 3GX is geïnstalleerd:
    · Is de 3GX met de ledjes naar boven geïnstalleerd dan dient de schakelaar omhoog te staan (NOR);
    · Is de 3GX met de ledjes naar beneden geïnstalleerd dan dient de schakelaar omlaag te staan.
    Deze functie werkt alleen samen met een ‘rotorhead’ wat met de klok meedraait. Als de ‘rudder’ onvoldoende aanvoelt kan deze parameter wat worden verhoogd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2013
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed bezig!

    Ik mis stukje trouble shooting, oftewel: " mijn heli doet dit, wat moet ik doen?"
    Idee om dit onder de sticky's te zetten?
     
  3. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Boekje zelf is ruim 100 blz groot. Alles opnemen gaat dus zo maar niet. Ik wil wel wat extra opnemen over DIR als je dat bedoeld
    Groeten
    Martin
     
  4. Patatduif

    Patatduif

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Groningen (Groningen)
    scribd.com

    Ik weet niet of je iets voor het boekje wilt hebben, maar op Scribd kun je het gratis uploaden en delen met andere mensen. Je zou dan op dit forum een linkje kunnen plaatsen en misschien zelfs wel "embedden"

    Groet, Erwin
     
  5. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tips


    Bekende installatie problemen
    1. Sluit eerst de dongel aan en geef de computer de tijd om de drivers te instaleren. Start pas daarna de software op;
    2. Soms wordt de USB poort niet herkend. Oplossingen zijn:
    · Kies een andere USB poort;
    · Herstel de PC naar een vorig savepoint en instaleer de software opnieuw.
    Het afstellen
    1. Tijdens de installatie van een nieuwe versie van de software worden de eventueel aanwezige waarden (van de parameters) op een standaardwaarde gezet, voor die versie van de software. De complete setup dien je opnieuw uit te voeren;
    2. Stel de heli technisch zo perfect mogelijk af. Subtrim op de swash mag, maar hoeft niet. Op de staart niet doen;
    3. De CC moet goed zijn en blijven. Gebruik LiPo's met hetzelfde gewicht;
    4. De standaard parameters die de 3GX software voorstelt klopen. Je kunt daar prima mee vliegen. Wil je ze toch aanpassen doe dat dan beetje voor beetje, maar wees er zuinig mee;
    5. Een goed gebruik is om eerst de waarden die in de 3GX zijn opgeslagen in te lezen (‘Read’), deze vervolgens aan te passen waarna je ze met ‘Write’ weer in de 3GX opslaat. Een reserve kopie maak je door de waarden op je computer op te slaan (‘Save’).
    Het afstellen in DIR
    1. Kun je in DIR-mode de kantelrichting van de swashplate niet goed zien. Doorloop dan de gehele DIR setup en kijk daarna of de juiste richting is geselecteerd. Dit doe je door de helikopter opnieuw op te starten en hem daarna alle kanten op te kantelen. De beweging van de ‘swashplate’ moet altijd tegengesteld zijn aan de bewegingsrichting van de helikopter;
    Ben je een beginner
    1. dan zul je de roll rate lager (suggestie 20 lager) dan de standaardwaarde willen instellen. De helikopter reageert dan niet zo heftig op de bewegingen van de rechter stick;
    2. dan zul je de waarde van de Travel limit lager willen instellen. Een waarde van 20 (9,6 graden) is dan mogelijk een optie. Meet na het wijzigen van de waarde voor de zekerheid wel even je maximale bladhoek na.

    Groet
    Martin

    Het complete boekje kun je overigens hier vinden, alwaar je er doorheen kunt bladeren. Overigens was dit boekje voor forum vrienden de gratis (toen het pas uitkwam).
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Is dit niet gewoon reclame voor de verkoop van je boekjes? Mag dat?
    @student / moderatorteam?
     
  7. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Was een maand lang gratis voor forumvrienden, maar ik wil de link best weghalen. Hoor het wel van Student. Overigs, ik reageerde op een gestelde vraag. Had niet debedoeling reclame te maken, maar nu je het zegt ......
    Groeten
    Martin
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik vind het geweldig, hoe @Martin49:
    dit alles uitgewerkt heeft,
    nog eens bedankt voor dat gratis boekje Martin,

    en ik hoop dat niemand schrikkt van 100 bld. ,
    maar je kan snell overhen lezen, van dingen die je al weet,
    en je komt zeker ook dingen tegen die je nog niet geweten hebt.

    Ik zelf vlieg die 3GX versie 2.1,
    heb de heli mechanisch 100% afgestellt,
    dus gebruik geen subtrimms enzv.
    veranderingen voor beginner heb ik in de zender met een schakelaar,
    dat gaat ook,
    bv. D/R 95% (geschakelt 85%) en Expo 10% (geschakelt 20%)

    Veel plezier allen met een fbl systeem, dat werkt,
    en dat niet veel kost.

    Uwe
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Hm

    Ik had het over het stuk wat je hier open en bloot op het forum zet.
    Ik ga er zonaar van uit dat dit open en bloot op het forum mag blijven, en dus ook makkelijk terug gevonden mag worden.

    Verkoop van je boek gaat dan weer het doel van dit forum voorbij.
    Dat is nuet de intentie van dit forum.

    Wat ik in mijn vorige post bedoelde, is dat als je neerzet hoe men iets afstelt, het doorgaans erg makkelijk is als je probleemgedrag en de oplossing ervoor neerzet
    In het geval van een gyro, is vraag nr 1: waarom slaat mijn staart heen en weer, hoe los ik dit op?
    Simpel antwoord, gain te hoog.

    Zeker bij estabs is de handleiding volgen nog niet echt een probleem
    Alleen de combinatie van al die instellingen, die dus niet in de handleiding benoemt zijn
    Daar wordt je gek van
    Bv het feit dat je in een 3g niet zomaar straffeloos een waarde op 150% kan zetten, omdat je daar rare gedragingen van krijgt.
    En als je daar iets over schrijft, welke gedragingen dit zijn, en hoe op te lossen
     
  10. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tips even snel aangevuld. Uitgangspunt is wel dat je een heli perfect afstelt. Wil je ook daarover tips, dan hoor ik dat.

    Overigens simpele tips bestaan niet. In het voorbeeld wat wordt gegeven is het wijzigen van de gain alleen een oplossing als de heli perfect technisch is afgesteld, maar dat zijn er maar weinig (denk ik)
    Groet
    Martin
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Een die perfekt afgestellt is hebben we al:
    die van mij,:p
    Uwe
     
  12. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    De aller belangrijkste TIP

    Instaleer je een nieuwe versie van de software en update je de software in de 3GX dan MOET je dir, tail en throttle setup opnieuw uitvoeren. Bij het updaten worden namenlijk alle parameters gevuld met de standaard waarden die bij die versie horen en gaan de jouwe verloren

    ------ DOEN ------

    Groet
    Martin
     
  13. fr0stbyt3

    fr0stbyt3

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Belgium
    Ik heb al veel 3gx toestellen ingesteld. Heb hier de hele thread nog eens doorgenomen, en ik heb er nog van geleerd.

    Geef deze man een standbeeld.

    Je bent een voorbeeld van hoe bereidwillig tot helpen van mede piloten iedereen zou moeten zijn!

    Ik ben er zeker van dat je hiermee heel veel Nederlandstalige heli piloten enorm helpt.
     
  14. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    +1 :D
     
  15. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een standbeeld krijg je toch alleen als je dood bent :D. Bewaar hem dan maar even, daar heb ik nog geen zin in
    Groet
    Martin
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 Martin

    edit groetjes vergeten, omdat mijn handtekening is verandert, sorry, ha ha

    groetjes van Uwe
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2012
  17. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Versie 3.0 laat de hardware van de 3GX veel harder werken dan vorige ver-sies van de software. Gebruik je een 550 size of kleinere helikopter dan heb je een betere, dan de standaard, BEC nodig (bijvoorbeeld een Talon 90 op een 500 of 550 size helikopter). Gebruik je de standaard BEC zet beide pots op de 3GX op 10 uur (in plaats van 12 uur). Ga je op zoek naar een losse BEC, kies er dan één van 6 volt die 6 ampère continu kan leveren.

    Groet
    Martin
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2012
  18. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Op de ‘Setting display’ zijn instellingen te zien die je eerder hebt gemaakt. Je kunt dit tabblad gebruiken als steun om instellingen fijn te slijpen. De getoonde waarden kun je hier echter niet wijzigen.

    De standen van beide potentiometertjes:
    • Aileron sensitivity toont de stand van het potentiometertje voor het instellen van ‘gain’ van de aileron;
    • Elevator gain toont de stand van het potentiometertje voor het in-stellen van ‘gain’ van de elevator.
    Voor het fijn instellen van beide potentiometertjes is het aan te bevelen naar beide waarden te kijken tijdens het draaien aan genoemde potentiometertjes. Normaal gesproken dienen beide waarden dicht bij elkaar te liggen en zich tussen de 100 en 110 te bevinden.

    Groeten
    Martin
     
  19. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Ik zit eraan te denken om de 2.1 versie te updaten naar 3.0. Ik ben nu bezig om voorzichtig de eerste bochtjes te vliegen, dus ik denk dat in mijn geval de 3GX nog niet zoveel werk hoeft te verzetten :D
    Voordat ik dat echter ga doen zou ik wel willen weten of het mogelijk is om terug te gaan naar de 2.1 versie voor het geval me die beter bevalt.

    Gr.
    Willem.
     
  20. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    volgens mij zeker mogelijk,,,,
     

Deel Deze Pagina