De 3GX versie 3.0 en 3.1 in het kort

Discussie in 'Flybarless' gestart door Martin49, 16 dec 2012.

  1. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Nee, schiet mij maar lek.....:confused:

    Misschien is deze firmware een voorloper van wat er uiteindelijk in de GPro komt?

    Maar vreemd is het wel....
     
  2. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Iemand al v5.0 op z'n 3gx?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Heb m er vrijdag op gezet (op mn 500) maar nog niet mee gevlogen.
    Een maatje van me heeft m getest op z'n 450 en die is erg enthousiast:D
     
  4. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Vandaag getest op mn 500....
    pfff wat een stabiele heli in de wind van vanmiddag!
    Het waaide ong kracht 4 met vlagen van 5, ik moest flink elevator geven om tegen de wind te komen....

    Met V5.0 heeft ie totaal geen last van de wind.
    Reageert veel fijner op de sticks, ik vlieg met 0% expo maar dat is misschien net iets teveel van het goede maar hij is wel lekker fel nu!:p

    Al met al een geslaagde test en ik ben zeer tevreden.

    Mijn vliegstijl is niet echt 3D maar lekker sportief raggen met wat flips, loopings en rolls.
    En daar doet ie het prima mee, wat ie doet met hard 3D weet ik niet;)
     
  5. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Thx!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Mijn vraag zou nog zijn,

    wat gebeurt bij trillingen,
    is dan dat iets "hyper-sensibele" systeem nog goed voor ...
    kan die unit nog omgaan met trillingen ?

    Groet
    Uwe
     
  7. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Iemand al de 3GX met satelieten geprogrammeerd met een DX6 (2014)
    Moet kunnen groet
    Martin
     
  8. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Uwe, bedoel je de trillingen die aanwezig zijn bij een brandstofheli?

    Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn 500 niet helemaal trillingsvrij is....
    Al eens flink mee gecrasht maar hij vliegt er prima mee en met die trillinkjes heeft de 3GX geen probleem;)
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2014
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Het is wel bij een elektro heli Wim,
    en de trillingen zijn blijkbaar niet bij de origineel versie
    met plastic bladhouders en plastic tail unit,

    nu met een upgrade met metalen onderdelen
    blijkt een trilling in te zitten,
    die kan je niet zien, maar misschien voelen,
    als je de bekent munt op de staart boom legt.

    Als ik zin in heb,
    ga ik de foam van Align met metalen plaatje testen,
    maar alleen als ik zin heb,
    lukt het niet, moet ik weer met een geweldige crash rekenen,
    dat was in het verleden het probleem,

    de heli was zo aan het tollen, dat hij niet meer te redden was,
    schade altijd in de buurt van 200 €.

    Groet
    Uwe
     
  10. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Als je de trilling niet kan zien is het wel heel weinig....
    Bij mijn 500 kan ik hem ook zien aan de tailfin;)

    Maar daar moet de 3GX toch tegen kunnen hoor!
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    even off-top:

    in mijn geval was die vraag,
    hoe die 3GX reageert op fijne trillingen door metal op metal,
    omdat ik met een Beast-X systeem grote problemen heb.

    Symptoom is, dat de 2 € munt op de horizontaal fin
    heel fijn vibreert, vibratie iig veer boven 10.000 p/m

    verder uitleg over Beast-X hoort niet hier,
    nog eens, hoe reageert die 3GX, bedankt en weer on-top

    Groet
    Uwe
     
  12. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Wees gerust
    elke heli trilt

    en meer als de eigenaar denkt
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    trilling is er altijd.
    maar als het niet nodig is, moeten ze zoveel mogelijk bestreden worden.
    trilling maakt dingen kapot, zorgt voor slijtage.

    De meeste gyro's hebben last van Hoogfrequente trilling.
    Laagfrequent is de frequentie van de rotor zelf, dus in de orde van grootte van 1000 tot 3000 oid.
    Hoogfrequent is vaak de motor (electro) en staart. Staartaandrijving telt ook mee..

    Op een nitro is trilling niet alleen hoogfrequent uit de motor, maar ook nog eens hevig. amplitude geloof ik met een mooi woord..
    Daarom wordt op een nitro meestal met een dik schuimpje, ijzer plaatje, en nog een dik schuimpje gewerkt om de sensor een beetje te isoleren van al het geweld.
    Maar ook die gaan van slag als er in de staart iets niet goed zit.

    De 3g/3gx is van huis uit geen wonder met hoogfrequente trilling. Meestal is een beast daar wat beter in.
    Doorgaans komt dit naar voren in de staart, niet rustig of strak te krijgen.
    Het estab deel is er redelijk ongevoelig voor..

    Als jij grote problemen hebt, zal er toch ook best een oorzaak zijn.
    Ik had op mijn 600 met vbar een zodanige rammel door het frame, dat de vbar vond dat hij linksaf moest corrigeren.. continu.
    Heb hem nu verplaatst, nu heb ik weinig last.
    Op mijn 3g toendertijd had ik af en toe ook best last van een staart die niet lekker strak was.
    dit bleek een rijke motorafstelling te zijn... die gooide een zodanige trilling door het frame, dat de estab er last van kreeg.
    Motor bijgesteld, niets meer aan de hand. als je het maar weet... anders zoek je jezelf verloren.

    Ook wel eens kapotte druklagers in de kop gehad. je wilt niet weten hoe hard het ding dan schudt.. nooit verwacht dat die druklagers dat konden veroorzaken.
    maar, in de staart zitten ook druklagers... 1 versleten, en je kunt ook rare dingen krijgen.
     
  14. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    MMMM

    Over die druklagers in de staart.
    ik geloof je graag maar met optoeren aan de v bar vibratie analyse
    dan gebeurd er nix met die druklagers.
    Die draaien pas als jij rudder geef.
    Of zit ik er nu helemaal naast.
    Excuses
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    super info @Student:

    da is ook mijn probleem te zoeken,
    heb al foam voor de gyro met metalen anti-trilling platjes thuis,
    aan een dag met regen ga ik wat knutselen, als ik zin heb,
    ook de motor instelling zou ik controleren,
    idd heb ik een nieuwe motor in de ene vogel.

    ...........................................................
    en @Bas:

    de druk-lagers in de staart maakt bij een kapotte lager ook die ene kant langer
    dan de andere en bij bewegen gaat die ook schuin lopen,
    bij een RPM van boven 10.000 heb je snel trilling.

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina