De 7 provinciën, Blom, Dick en meer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door PuchForLife, 30 nov 2013.

  1. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Nu de bouwverslagen in een subform staan wil ik graag hier een nieuwe discussie beginnen rondom de 7 provinciën. Ik heb gemerkt dat elk bouwverslag van de 7 provinciën al heel snel voolloopt met Posts over de verschillen tussen de reconstructies van Blom en Dick en allerhande andere onduidelijkheden die er zijn rondom dit schip. Zo hoop ik dat de bouwverslagen een beetje schoon blijven en kunnen we veel discussies en informatie over het schip in één draadje houden.

    Om de aftrap te geven wat zijn nou de verschillen tussen de plannen van Blom en Dick en waar hebben ze het bij het rechte eind en waar niet?
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Goed initiatief Bob.
    Ik ben in het kader van de plannen van Jan (ASIMOV) bezig om het lijnenplan van Dik te verweken tot te laseren spanten en bijbehoren. Hierbij kom je toch wel wat onnauwkeurigheden tegen die denk ik inherent zijn aan tekeningen die nog echt "aan de tekentafel" zijn gemaakt. Het overtrekken van de spanten is natuurlijk makkelijk genoeg, maar als je uit die spanten de waterlijnen en verticalen gaat construeren dan loop je toch tegen wat foutjes/onnauwkeurigheden aan.
    De schaal van de scans die ik door Erik opgestuurd kreeg is perfect 1:77 uitgaande van Rotterdamse voeten. Dat is al 1 verschil, want Blom zegt heel stellig dat het schip in Amsterdamse voeten werd gebouwd. Het verschil is echter zo miniem (0,25%) dat dit niet veel uitmaakt.

    Ik zit nu nog middenin het iteratieproces om de spanten, waterlijnen en verticalen geheel met elkaar in overeenstemming te brengen. Dat vergt nog wel wat piekeren, en ik heb Delftship nog niet voldoende onder de knie om dat als hulpmiddel te kunnen gebruiken. Ik doe het volledig 2D en een Excel sheet voor de coördinaten.

    Het lukte me niet om het boek van Blom goed leesbaar op mijn scherm te krijgen. Uiteindelijk kwam ik bij een site terecht die het in grotere vorm, en full screen aanbiedt:

    ISSUU - De zeven provincien | Otte Blom by Harmkedien Brevoort

    Ik weet niet of deze link werkt, want ik heb deze via een omweg waarbij ik me ook aanmeldde bij het ISSUU bereikt. Maar het is eigenlijk nog waardeloos want er is geen inhoudsopgave en je kan ook niet zoeken, alleen maar bladeren en dat in 495 pagina's. De tekeningen bleken achteraf vrij gemakkelijk te kraken, maar ik zie nog geen manier om een Adobe Flashplayer document lokaal op te slaan.

    Groet,

    Ad
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    hier werkt die link nog niet , ik kryg een zwarte pagina.

    grt timberwolf
     
  4. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Hier van hetzelfde laken 'n pak, dus werkt hier ook niet.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, maar ik snap niet echt waarom het bij mij wel werkt. Ik heb me weliswaar aangemeld bij het ISSUU, maar ik hoef me niet aan te melden als ik de link start.
    Los daarvan is het een waardeloze manier van bekijken. Ik ben er ondertussen wel achter dat helemaal achterin de inhoudsopgave staat, maar die vermeldt alleen hoofdstuknummers, en geen paginanummers. Maar als je het als pdf zou hebben zou je misschien op trefwoorden kunnen zoeken. Zelfs als het pure scans zijn zou ik het nog met Adobe Acrobat door de OCR kunnen halen.

    De site van Otte Blom vermeldt dat het enige doel is om de informatie te verspreiden. Ik heb daarom zijn weduwe een email gestuurd om te vragen of het boek in pdf formaat beschikbaar is. Wie weet, niet geschoten is altijd mis!!!

    Groet,

    Ad
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Het ging wat langzaam, maar deze kreeg ik uiteindelijk geladen. ISSUU - De zeven provincien | Otte Blom by Harmkedien Brevoort

    Verzoek om pdf lijkt me de moeite waard. ISSUU lijkt me niet een site waar van te downloaden is. Ik ben benieuwd. Zo online is het alleen maar lastig door te lezen.

    Ik krijg de link ook alleen in Firefox aan de praat.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, dat zou het kunnen zijn want ik werk ook met Firefox.
    Even gekeken, maar is Safari en Google Chrome doet hij het ook. Explorer kan ik niet controleren want dan moet ik in Windows restarten (ik werk op een iMac).
    Voordeel is dat je hem full screen kan bekijken, en dan zit er rechts onder ook een pijltje waarmee je naar het einde kan springen.

    Groet,

    Ad
     
  8. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Bij mij werkt het ook alleen via Firefox. Zou zonde zijn als we dit straks niet meer kunnen inzien.

    Iedereen die het liever ook niet online bekijkt, stuur even je mail adres ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2013
  9. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Als ik op de link klik krijg ik ook een zwart scherm, maar als ik dan in het zwarte scherm rechtsklik krijg ik een menu-popup. Hier klik ik op vertalen van automatische detectie naar het Nederlands. Vervolgens krijg ik het boek van de Heer Blom op het scherm en kan ik er in bladeren. Ik werk met de Internet Explorer 11 van windows. Misschien heeft hier iemand wat aan.
    Groetjes, Jos
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    in ie 8 (hoger vind ik maar kale onzin ) werkt dat niet , het werkt in firefox uitstekend en je kan snel bladeren enz.

    grt timberwolf
     
  11. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    In blom zijn site werkt hij bij mij ook niet dus ik zoek hem meestal op op issuu
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik kreeg van Jan (ASIMOV) een versie van Cahier 1 van de Bataviawerf over de 7 Provinciën (2004). Daarin staat een artikel van Ab Hoving over een nieuw lijnenplan voor de 7 Provinciën. Hij wekt daarin de suggestie dat de replica naar dit plan zal worden/is aangepast.

    • Wie weet wat de status van dit vernieuwde lijnenplan is?
    • Is dit plan ook apart beschikbaar? Het formaat in het Cahier is niet echt geschikt voor reproductie.
    Groet,


    Ad
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zie trouwens dat de NVM ook een apart verbeterd lijnenplan levert. In het artikel van Ab Hoving staat bij het lijnenplan dat dit getekend is door Cor Emke die hier ook als auteur staat vermeld, dus zal het wel om hetzelfde plan gaan.

    [​IMG]
    Iemand ervaring?

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Nee. Deze is nieuw voor mij. Ben benieuwd.
     
  15. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Jawel. Op basis van de bevindingen bij de bouw van de 7P op de Bataviawerf, kwam men tot de conclussie dat de gegevens waarover men tot dan toe beschikte, niet konden kloppen. De romp is nadien opnieuw gebouwd en op basis van die ervaring is toen een nieuwe tekening uitgegeven v.w.b. het rompplan door de NVM.

    Eenvoudig te bestellen bij de NVM, ik heb 'm in mijn bezit, zal eens zien of ik de foto hier kan plaatsen.

    Het herziene rompenplan blijft wat mij betreft een vreemde geschiedenis...:confused:


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nog bedankt voor het opsturen!!!!!

    Maar het wordt voor mij nu ook nog vreemder. Het "verbeterde lijnenplan" van het NVM is van 2002 en getekend door Emke. Het "verbeterde" plan van Ab Hoving uit Cahier 1 van de Batavia Werf, dat ook door Emke is getekend is gedateerd 2004.
    Verder wijken die 2 verbeterde plannen nogal van elkaar af. Niet alleen heeft het Cahier plan andere spant posities, waterlijnen en verticalen dan het NVM plan, Hoving heeft het in de tekst van Cahier 1 heel duidelijk over een stuurlast van 930 mm (12,1 mm schaal 1:77) en in het afgedrukte lijnenplan is ook heel duidelijk een stuurlast te zien, terwijl de NVM tekening een stuurlast van 0 heeft.

    In de oorspronkelijke tekening ven Dik is de stuurlast op schaal ongeveer 3 mm en in de tekening van Blom is deze 12,6 mm. Op dit punt komen Hoving en Blom dus dicht bij elkaar.

    Maar de vraag wordt nu wel wat er voor de rest met de plannen van Cahier 1 is gebeurd. De verschillen lijken groot, maar als je het uiteindelijk globaal voor een model gaat bekijken valt het waarschijnlijk niet gek veel op. Maar aan de andere kant heb ik aardig moeten schaven aan de spanten van Dik om een goede overeenkomst tussen de 3 lijnentekeningen te krijgen. Als ik vanuit het oorspronkelijke spantenplan de verticalen en waterlijnen ging construeren zaten daar wat vreemde kronkels in. Maar dan is het natuurlijk altijd de vraag of je de juiste aanpassingen maakt.

    Nog maar eens goed nadenken wat nu te doen.

    Groet,

    Ad

    PS
    Trouwens ook vreemd dat Blom en Dik elkaar doodzwijgen. In de Appendix bij het boek van Dik schrijft zijn zoon wel dat hij bekend was met het werk van "de eigenzinnige" Otte Blom die altijd geweigerd had zijn werk "te openbaren en voor publicatie vrij te geven" en verder dat in gesprekken met zijn vader Blom nooit ter sprake is geweest. Ook schrijft hij dat Blom wel op de hoogte was van het boek van Dik, en daar een mening over had. Welke mening dat was laat hij in het midden.

    Kennelijk geen van beide communicatie wetenschappen gestudeerd:confused:.
     
  17. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben ook altijd nieuwsgierig op zoek geweest naar deze mening. Wel kun je ongeveer gissen hoe hij over Dik z'n boek zou kunnen hebben gedacht als je verschillende opmerkingen over bijvoorbeeld de "reconstructie rage" of over Vos en de Batavia werf uit oudere persberichten terugleest:
    7 Provincien
     
  18. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Ad als ik het goed begrijp zit blom dus erg dicht in de buurd van het verbeterde plan van de bataviawerf?

    Ik heb inderdaad d'r artikelen op de site van blom gelezen. Je krijgt hieruit de indruk dat hij veel andere reconstructies maar prutswerk vind.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tja, als je zo de stukken doorneemt krijg je wel de indruk dat Blom een beetje een Einzelganger was. Typerend is ook dat in zijn uitgebreide lijst van "Geraadpleegde werken" er niets van Dik staat.
    Maar ook staat er in de litetatuurlijst van Dik niets van Blom. Hoewel die volgens Dik's zoon niet publiceerde is het niet ongebruikelijk om ook persoonlijke correspondentie in een dergelijke lijst op te nemen, maar kennelijk is die er niet geweest of door Dik niet relevant bevonden.

    Groet,

    Ad
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Wat betreft de stuurlast zeker. De spantenplannen zijn moeilijk op een snelle manier te vergelijken omdat er andere spantposities worden gebruikt. Wat ook jammer is, is dat de afmeting van de plannen in Cahier 1 te klein zijn om daar een goed plan uit te halen (als ik een ruwe schatting maak 1:150 in een lage resolutie).

    In het kader van "niet geschoten altijd mis" heb ik de Marketing, Communicatie en PR afdeling van de Bataviawerf een email gestuurd met de vraag of zij licht kunnen laten schijnen in deze kwestie. Maar of ik daar als niet-potentiele sponsor een reactie op ga krijgen is natuurlijk maar de vraag.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina