De aarde, Zwaartekracht Vs. Kinetische energie?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door sven, 16 dec 2010.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Beste mensen.

    Ik heb weer wat voer voor discussie, maak er maar eens wat van. ;)

    Ik zat wat in mijn quest te lezen over het heelal, en ik vroeg me af wat er zou gebeuren als de aarde zou stoppen met draaien, en dan met name het effect dat misschien optreed als er geen kinetische energie meer in de aarde zit. Door het draaien van de aarde wordt, althans zo denk ik, de massa wat naar buiten getrokken door kinetische energie, toch?

    Zou de aarde krimpen als hij niet meer zou draaien? En zou de mens het overleven (los van alle andere ellende die zich ontketend als het draaien stopt)? Word hij dan kouder omdat zijn kern stilstaat, of juist warmer omdat er een enorme compressie ontstaat?

    Brand los. ;)

    - Sven
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    nou nou, je bent zeker klaar met bouwen, dat je je bezig kan houden met dit soort onderwerpen?

    Op zich een mooi vraagstuk.
    diamant in de aardschil is toch ontstaan door extreem hoge druk daar terplaatse?
    Die druk lijkt me te ontstaan door zwaartekracht.
    Bij ruimte stations heb je een kunstmatige zwaartekracht door draaiing (of is dat enkel in films).
    Als de draaiing ophoudt, valt de zwaartekracht weg en lijkt me de aardbol op te zwellen.
    De kant waar de zon op straalt zal erg warm worden, de donkere kant zal koud zijn.
    Zonder zwaartekracht geen leven, door vervliegen van de dampkring.

    wie volgt?
     
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik denk dat de zwaartekracht iig zou blijven. deze is immers een gevolg van de massa van de aarde.
    de aarde absoluut helemaal stil zetten zou nooit kunnen. tenzei je naar -273,22 graden celcius gaat. ofwel, 0 Kelvin. daarboven zullen de atomen van de aarde altijd bewegen.


    wat ik me afvraag is waardoor het draaien in eerste instantie ontstaan is.
     
  4. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Tijdje terug las ik een artikel over een exoplaneet die niet om z'n eigen as draait, maar wel draait om zijn zon (een rode dwerg).
    De donkere kant is te koud om te leven, en de kant waar de zon staat is weer te warm, maar men zegt dat op de grens van koud en warm wel een aangename temperatuur heerst. (probleem is wel dat die planeet geen dag en nacht kent) Volgens mij had die planeet een zwaartekracht vergelijkbaar met dat van de Aarde.
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Juist! Dat is wat ik gelezen heb. Een planeet die stilstond, maar wel een eclips had waar blijkbaar te leven was.

    Maar was ik me afvroeg is of de zwaartekracht niet meer zou worden op aarde als het draaien van de aarde geen "tegengas" zou geven met kinetische energie.
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Volgens mij ontstaat de zwaartekracht juist door het draaien van de aarde.
    Als de aarde stopt met draaien verdwijnt ook de zwaartekracht!

    Maar hoe wou je ervoor zorgen dat de aarde stopt met draaien? Het enige wat mij dit lijkt te kunnen veroorzaken is als er een gigantische meteoor(iet?) op aarde inslaat tegen de draairichting in. Maar dan zou het leven op aarde waarschijnlijk al ophouden met bestaan puur door de inslag, en het stoppen van het draaien niet eens meer meemaken...

    Of praat ik nu poep ? :D

    Groeten
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zwaartekracht ontstaat door massa.....en is gericht naar het centrum van die massa, in dit geval naar het middelpunt van de aarde. Daardoor kleven wij er aan vast.
    Het draaien van de aarde geeft een centrifugale kracht waardoor we er weer wat vanaf geslingerd worden. Gelukkig draait de aarde niet zo snel dat we er vanaf vliegen :)
    Het stoppen met draaien zou dus in geen geval betekenen dat de zwaartekracht ophoudt. De kracht waarmee we op de aarde gedrukt worden zou er juist iets door toenemen.

    De vraag van Sven gaat dus over wat er gebeurt met de aarde als je die centrifugale kracht weg haalt. En daar heb ik geen antwoord op.
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zwaartekracht is niets anders dan aantrekkingskracht van atomen op elkaar.
    De aarde heeft heeeeeel veeeel atomen, en die trekken aan elkaar, of ze nu draaien of niet.

    En ja, hoe stop je een planeet. Misschien door aantrekkingskracht van een gigantische asteroïde die langs de aarde vliegt, al zou zon abrupte stop wel wat rommel veroorzaken.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De aarde zou zijn vorm wel een beetje verliezen lijkt mij.
    De bolvorm komt door het ronddraaien en het is een afgeplatte bol omdat de centrifugale kracht in het midden (de evenaar) het grootste is. (Just my 2cents hoor....zit geen wetenschappelijke kennis achter)

    En als er een klap door een meteoriet zo groot is dat de aarde stopt met draaien wordt hij misschien ook wel uit zijn baan gegooid. Met die combi is zeker weten ons klimaat aan gort en kunnen we op zoek naar een ander plekje om te gaan zweven....eeehhh....wonen.
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De centrifugaal kracht die als "tegenkracht" van de zwaartekracht optreed, is meetbaar , maar wel klein ... als je op de aardas staat (dan draai je om je as in 1x 24 uur) ... zijn er geen centrifugaal krachten ... maar op de noord of zuidpool weeg je (bijna) net zoveel als op de evenaar .. *)

    *) Overgenomen uit Wikipedia:
    • De valversnelling is aan de polen 9,83218 m/s²; aan de evenaar 9,78032 m/s² en in Midden-Europa ongeveer 9,806 tot 9,811 m/s². Dit zorgt ervoor dat een persoon die op de evenaar 80,0 kg weegt, op de polen op dezelfde weegschaal 80,424 kg zou wegen.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Dat is juist. Dus als de aarde ophoudt met draaien zal die wat boller worden (minder afgeplat).

    En verder de zwaartekracht is nog goeddeels een mysterie. Men weet dat massa's elkaar aantrekken, dat noemt men zwaartekracht, maar hoe zwaartekracht precies werkt is één van de grote vragen in de natuurkunde.

    Als de aarde niet draait verandert de zwaartekracht niet.

    En als de aarde ophoudt met draaien zou dat een ramp zijn. De kant die in de schaduw ligt zou binnen enkele dagen afkoelen tot vér onder het vriespunt en alle leven zou sterven van de kou.

    De zonkant zou binnen enkele dagen opwarmen tot vér boven Saharatemperatuur en alle leven zou sterven van de hitte.
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Per 100 jaar neemt de daglengte 1,5 miliseconde toe ... dat betekend dat over 66.666,6... jaar de dag 1 seconde langer duurt ... dus over 239.999.760 jaar duurt de dag 1 uur langer (er van uitgaande dat de afremming lineair is) ... en dan moet hij over precies 5.759.994.240 jaar helemaal stil staan, zet het maar vast in je agenda (die van 5759996250)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  13. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Wat je hier zegt is waar, maar het feit dat je op de evenaar ietsje minder weegt dan op de polen, heeft niet direct iets te maken met de centrifugaalkrachten, maar wel met de afgeplatte vorm van de aarde.
    Zoals al eerder gezegd wordt zwaartekracht gecreeerd door de massa, en dan naar het middelpunt van die massa.
    Zoals ook al eerder gezegd is de aarde afgeplat, en dus breder bij de evenaar. Wie dus op de evenaar staat, bevindt zich verder van het middelpunt van de aarde dan wanneer men op de polen staat.
    En hoe verder men van het middelpunt van de massa verwijderd is, hoe kleiner de zwaartekracht wordt. Derhalve weeg je dus minder op de evenaar als op de polen.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Sander, zou het er ook mee te maken hebben dat je op de evenaar over het algemeen wat minder kleren aan hebt als op een van de twee polen? :confused:;)
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ze hebben toch ook minder te eten in die regionen? hahaha

    Maar als ze stopt met draaien is ook de stabiliteit om de tol as weg en zal de evenaar misschien wel terechtkomen waar nu de noordpool zit ;-)
     
  16. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Natuurlijk! Althans, als je het zou willen uitleggen aan een 8-jarige of zo. ;)
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De ruimtevaart maakt handig gebruik van de aardrotatie.
    Kijk maar waar zich de lanceerplatformen bevinden. Raketten laten zich in de ruimte slingeren.
    Zonder de hulp van de aardrotatie is ruimtevaart zoals we die nu kennen bijna niet mogelijk.

    Coriolisversnelling.
    De motor voor het ontstaan van de orkanen is de aardrotatie. Geen rotatie geen orkanen..



    Johannes
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Vanavond is er op National Geographic Channel een programma over wat er gebeurt als de Aarde niet meer draait, moest meteen aan dit topic denken :)

    Aftermath: When the Earth stops spinning.
    Om 21:00 op NGC.
     

Deel Deze Pagina