De Altis (nog een keer)

Hier spreekt een tevreden gebruiker van de Altis :)
Totdat ik gisteravond thuis bij wat testjes wat vreemd gedrag merkte van de regelaar en een motor die zelfs nog een draai extra maakte toen ik probeerde de batterij los te koppelen :confused:
Bij inspectie van alles bleek een van de kabeltjes naar de Altis er wat vreemd bij te hangen.
Vanochtend maar het jasje van de Altis opengesneden en inderdaad lag een kabeltje (de pulsdraad) bijna 100% los van de print.......

Foto-7AUGVH4Q.jpg

Wat blijkt nu, ook uit dit plaatje ? Beide kabeltjes zitten redelijk ver aan de rand van de print en zijn niet geborgd.
Ze hangen vast aan de soldeerverbinding.
Wanneer je de Altis nu redelijk vaak hanteerd (na elke keer vliegen uit het toestel halen om de log te registreren bijvoorbeeld) belast je deze soldeerverbinding kennelijk zo heftig dat er wel eens iets stuk kan gaan.

Het is mij gelukt om de kabeltjes weer op de print te solderen en alles weer netjes in mekaar te zetten :) Meteen heb ik dan ook maar maatregelen getroffen om de soldeerverbinding wat te ontlasten :)

Foto-KQUUHHIX.jpg

Mijn tip aan alle Altis gebruikers is echter; wees voorzichtig en ik zou willen aanraden om de twee uitgaande kabeltjes met mekaar te verbinden, al is het maar met een stukje tape !

Tegenwoordig zijn de 2 kabeltjes verbonden met een krimpkousje. Je kunt eventueel ook een druppeltje CA lijn erin laten lopen om het te borgen.

Wat ik me nu afvraag; de plus en de min hingen nog vast aan de Altis, dus mag je ervan uitgaan dat de stroomkring niet verbroken raakt. Maar in hoeverre veroorzaakt die ver loshangende pulsdraad storinkjes in het circuit.
Daarbij denkend aan mijn gisteren overleden servo ....

Het kan altijd gebeuren dat er iets niet 100% gesoldeerd is.
Een YGE regelaar van 400 euro.. als je die openmaakt schrik je je soms kapot, veel koude verbindingen.
In het geval van de Altis:
er kunnen natuurlijk wat knakpulsen ontstaan die de servo of regelaar raar laten doen.
Maar voor zover ik weet kan de servo er niet stuk aan gaan, die kan alleen maar pulsen vertalen die binnen een bepaalde range vallen.
Net zoals de regelaar.
Het kan dus niet zo zijn dat de servo buiten zijn bereik gaat draaien, de electronica zal er ook geen moeite mee hebben..
Als alles mechanisch goed zit dan kan je servo dus niet zijn tandwielen afdraaien.

Bij de Unilog heb ik regelmatig 5min epoxy gebruikt om bepaalde verbindingen te borgen
Gerben gebruikt een heet lijmpistool.
Het is maar net wat je in huis hebt.
CA zou ik zelf niet doen omdat de damp van die lijm neerslaat op de componenten (de witte waas).

GJ

Het kan altijd gebeuren dat er iets niet 100% gesoldeerd is.

Dit was gewoon kabelbreuk; foute layout van het produkt ....
je mag een dergelijke kabel nooit zo aan een soldeerverbinding laten bungelen.

In het geval van de Altis:
er kunnen natuurlijk wat knakpulsen ontstaan die de servo of regelaar raar laten doen.
Maar voor zover ik weet kan de servo er niet stuk aan gaan, die kan alleen maar pulsen vertalen die binnen een bepaalde range vallen.
Net zoals de regelaar.

Die servo had ik wel verwacht Gert Jan; vraag me alleen af of mijn regelaarprobleempjes, die ik jou al gemeld had, nu ook verholpen zijn ;)
Alle tests tot nu toe verlopen probleemlos

Bij de Unilog heb ik regelmatig 5min epoxy gebruikt om bepaalde verbindingen te borgen. Gerben gebruikt een heet lijmpistool.

Heb ik bewust niet gedaan. Die soldeerverbinding van de pulsdraad vond ik wat "wazig" uitzien op de print. Mijn gedachte was dat het ding misschien terug moest en ik wilde er geen lijm op knoeien (alhoewel smeltlijm geen sporen na laat)
Maar met die krimpkous nu heb ik er wel vertrouwen in :)

Oh, die regelaarprobleempjes.
Ja, dat zou in theorie wel kunnen..

En een kabelbreukje, bij de Unilog gebeurt dit ook, komt gewoon omdat we alles zo klein mogelijk willen hebben en de kabeltjes moeten toch ergens aan vast.
Op een rand van een print is natuurlijk nooit goed maar je moet toch wat.

Ik las in het draadje dat het nu wel opgelost is door een krimpkousje aan de 2 draadjes.
Mooier zou zijn het geheel in te gieten in epoxy, maar dan wordt ie weer een gram of 5 zwaarder..

GJ

Ik las in het draadje dat het nu wel opgelost is door een krimpkousje aan de 2 draadjes.
Mooier zou zijn het geheel in te gieten in epoxy, maar dan wordt ie weer een gram of 5 zwaarder..
GJ

Ik heb jouw raad opgevolgd en nog wat smeltlijm toegevoegd :D
Ingieten in epoxie zou ik minder vinden; je krijgt dan zo'n "harde" overgang waardoor je kabeltje toch nog kan breken ................ t'is ook nooit goed :rolleyes:

Ik lees het nu pas ... :-(

Kabel zo solderen dat die niet van de print weg 'loopt' maar juist over de print loopt. Na 1-1,5 cm terug buigen en dan een krimpkous overheen. De kabel loopt dus met een lus onder de krimpkous. 2 à 3 cm meer kabel lijkt me een lichte oplossing.

Dirk.

Ik lees het nu pas ... :-(

Kabel zo solderen dat die niet van de print weg 'loopt' maar juist over de print loopt. Na 1-1,5 cm terug buigen en dan een krimpkous overheen. De kabel loopt dus met een lus onder de krimpkous. 2 à 3 cm meer kabel lijkt me een lichte oplossing.

Dirk.

Helemaal goed :D

Back