de-anodize aluminium

Hallo,

Mijn savage flux is nu onderweg.
Als ik mijn wagen krijg zou ik graag wat onderdelen zoals de motorsteun de glanzende aluminium look geven door ze te 'de-anodizen'.
Je hebt een product nodig die je moet opwarmen, dan leg je je onderdelen erin en zijn ze na 5-30 minuten, naargelang de grootte van je onderdeel, van hun originele kleur (blauw, grijs,...) verwijderd en krijgen ze een metaal kleur.
Daarna polijst je ze en krijg je zo'n effect:
full

Hier zie je een tutorial:
FLvxMJ5_WZE[/media] - Tutorial: De-anodizing Aluminum on your RC Car

Echter, zij gebruiken een product die enkel te koop is in de USA. Zouden jullie misschien een product weten die in nederland/belgië te koop is die gelijk is aan die greased lighting? Zou een gewone ontvetter werken?

Mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ooit een topic gemaakt, meende dat hij ook sticKy was..
Annyway gootsteenonstopper werkt prima......

EDIT:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het voorbeeld van Psygho gevolgd toen ik paar jaar terug mijn enigma blank gezet heb. Erg voorzichtig mee omspringen, het bijt echt enorm. Zeer goed naspoelen en niet te lang op je alu onderdelen laten inwerken, want het oxideert like hell. Ik heb eens als testje en onderdeeltje in 1 nacht helemaal laten weg vreten.
Het vreet blijkbaar ook aan inox, pas dus op dat je het niet doet in je nieuwe gootsteen.
Resultaat is wel netjes met een oude tandenborstel.

Meestal is het aluminium, na het deanodiseren, redelijk dof geworden. Ik zou dus eerst de boel nat schuren met wat fijner schuurpapier en eventueel hele fijne staalwol. En daarna kun je gaan polijsten. Dan krijg je bijna het spiegelresultaat.

Zo heb ik het ook gedaan, eerst vloeibare gootsteenontstopper in lauw water (wel rubber handschoenen gebruiken!), daarna nat schuren met steeds fijnere korrel (3x) en dan polijsten tot bijna spiegel resultaat. Werkt perfect. Je zou het alu nog een coating kunnen geven tegen oxidatie (dof worden). Ik heb het polijstmiddel besteld bij poetsshop nl, volgende dag in huis. Succes!

Heb ik ook wel eens gedaan, maar eigenlijk is zo'n staalborstel veel te grof voor een stukje aluminium. Je maakt onnodig veel extra krassen op het aluminium zelf, terwijl je enkel de anodisering wilt verwijderen.

Ik gebruik altijd caustic soda in kokend water.
Erna goed afspoelen en met een schuursponsje en afwas middel schoonmaken en het is mooi alukleurig. niet dof en ook niet glimmend, gewoon een mooie alu kleur.

Back