De Artur - leuk voor beginners of gewoon een leuk project

• Topicstarter Topicstarter M. den Boer
  • Startdatum Startdatum
M

M. den Boer

Guest
De Artur - leuk voor beginners of gewoon een leuk project.

img5304eg3.jpg

img5302di9.jpg

img5303xh2.jpg

Inderdaad een super leuk bootje voor beginners

Mischien een leuke topic om voor beginnende bouwers hier een groepsproject van te maken ???

weet niet of het toepasselijk is ,
maar de digitale tekening van de Artur is ook te downloaden

klick hier voor de download van de tekening
succes
Peter

macoreda zei:
Inderdaad een super leuk bootje voor beginners

Mischien een leuke topic om voor beginnende bouwers hier een groepsproject van te maken ???

weet niet of het toepasselijk is ,
maar de digitale tekening van de Artur is ook te downloaden

klick hier voor de download van de tekening
succes
Peter

Hallo Peter,

Ik dacht dat mijn tekening zeldzaam was, hahaha niet dus!!

Bedankt voor de link, mijn tekening is niet echt meer 100%

Groet Marcus

hoi Marcus,
wellicht zijn er wel mensen die graag een grotere tekening willen hebben ,dit kunnen ze bij jou dan aangeven

indien je de download uitpakt en uitprint krijg je de tekening op een a4
uiteraard hebben de meeste printers tegenwoordig een vergroot functie
vouw de a 4 bv doormidden , en vergroot hem dan weer (bij de meeste printers kan je met % uitvergroten )

zo doe ik de meeste tekeningen uitvergroten bewerken en werkt uitstekend

macoreda zei:
hoi Marcus,
wellicht zijn er wel mensen die graag een grotere tekening willen hebben ,dit kunnen ze bij jou dan aangeven

indien je de download uitpakt en uitprint krijg je de tekening op een a4
uiteraard hebben de meeste printers tegenwoordig een vergroot functie
vouw de a 4 bv doormidden , en vergroot hem dan weer (bij de meeste printers kan je met % uitvergroten )

zo doe ik de meeste tekeningen uitvergroten bewerken en werkt uitstekend

Ja wellicht wel, op mijn werk beschik ik over een A0 plotter, is reuze handig als je CAD-engineer bent.
Dus plotten is geen probleem, ook niet op een andere schaal.

Ik hoor het wel of iemand intresse heeft, enkel mijn baas zou het niet zo fijn vinden als ik dalijk 100 kopieen moet maken, :lol:

Groet Marcus

laat ik nou net een hele map vol met bouwtekeningen hebben op a 4 ....... :P
nee geintje ,,

hoe groot is de artur ongeveer op deze tekening ?

groetjes
Peter

macoreda zei:
laat ik nou net een hele map vol met bouwtekeningen hebben op a 4 ....... :P
nee geintje ,,

hoe groot is de artur ongeveer op deze tekening ?

groetjes
Peter

Zal hem even meten: totale lengte: 610mm

De originele tekeningen zijn op A1-formaat als ik me niet vergis.

MdB zei:
Hallo Peter,

Ik dacht dat mijn tekening zeldzaam was, hahaha niet dus!!

Bedankt voor de link, mijn tekening is niet echt meer 100%

Groet Marcus

je beschikt wel over de originele tekening :D en deze is dus wel zeldzaam hahaha

MdB zei:
Zal hem even meten: totale lengte: 610mm

deze lengte is inderdaad mooi om te beginnen
denk dat ik hem ook tussendoor ga bouwen is wel een geinig bootje als tussendoortje
wil namelijk met de titanic beginnen (ook rc) maar schat dat ik daar wel even mee zoet ben ,voordat deze af is
groetjes peter

indien er mensen zijn die dit bootje willen bouwen,
ik heb de tekeningen eventueel als pdf bestand
groet
peter

hoi Piet,
zoals je al kon lezen heb ik eventueel ook een pdf file ervan ,
en wil je direct de grotere tekening dan kan je bij marcus terecht,

ik was je draadje al aan het volgen van het schip die je nu aan het bouwen bent ,en ziet er veelbelovend uit ..
in iedergeval heel veel succes ermee

Hallo

Ik weet niet precies wat een pdf file is, maar Ik neem aan dat hij het dan grotor uitprint?
als dat zo is zou ik het pdf file wel willen hebben!

Groeten piet

Heren,

Ik bewonder jullie enthousiasme, maar die wil ik even temperen.

Ik zie maar 4 spanten!
Dat is errug weinig op 61 cm.
Ik denk (wanneer ik die tekening zo zie) dat dit een scheepje is uit een bouwdoos. Er zat dan een kunststof romp bij.
Bij een kunststof romp is 4 spantjes wel te doen.

Wim

Hallo Wim,

Ik denk niet dat er een kunstof romp bij was, waarom zou je achteraan de romp met een blok gaan afwerken?
Trouwens, als je beplanking volgens de regels van de kunst gedaan is, kan je die spanten er zelfs gewoon uithalen, spaart ruimte en gewicht. Dan moet je ze wel eerst aftapen voor je met de beplanking begint.
Heb je toch te weinig spanten, geen probleem; met behulp van die vier kan je de waterlijnen gaan bepalen. Als je die hebt, teken je zoveel spanten als je wil.
Groetjes,
Frédéric

Frédéric zei:
Hallo Wim,

Ik denk niet dat er een kunstof romp bij was, waarom zou je achteraan de romp met een blok gaan afwerken?
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Frederic!

Frédéric zei:
Trouwens, als je beplanking volgens de regels van de kunst gedaan is, kan je die spanten er zelfs gewoon uithalen, spaart ruimte en gewicht. Dan moet je ze wel eerst aftapen voor je met de beplanking begint.
Heb je toch te weinig spanten, geen probleem; met behulp van die vier kan je de waterlijnen gaan bepalen. Als je die hebt, teken je zoveel spanten als je wil.
Groetjes,
Frédéric
Maar!
Dan is het niet meer zo geschikt voor beginners!

Het kan dus wel, maar vraagt wel kennis van het bouwen van een houten romp.

(Persoonlijk heb ik liever minimaal een stuk of 8 spanten. Boven een lengte van een meter elke 10 cm een spant.)

Wim

Code:
Dan is het niet meer zo geschikt voor beginners!

Ja, dat klopt! Dat was ik even uit het oog verloren... :?

Code:
Persoonlijk heb ik liever minimaal een stuk of 8 spanten. Boven een lengte van een meter elke 10 cm een spant.

Helemaal met je eens! :wink:

Hoi Wim en Frederic,
ik zat ook eerst te kijken naar de 4 spanten
en zoals frederic al aangaf is het gewoon houtbouw ,vandaar de stapelbouw achter ,
zelf had ik in gedachte .... gewoon zo bouwen maar dan de spanten maken van 12 mm triplex / multiplex denk dat dit dan genoeg draagvlak heeft

en tja voor beginners was mischien iets verkeerd omschreven maar bedoelde beginners voor houtbouw :-)

zal het rompje eens gaan maken (zal wel tegen de tijd zijn dat ik de gaten in de romp moet gaan boren van de titanic ,,, ) en kijken hoe het uitkomt indien nodig dat er wat spanten bij moeten zal ik ze in dit draadje er bij zetten

Piet : het is een kleiner bestand , en makelijker te printen , ik weet niet of je de tekeningen al geopend hebt ? maar duurt erg lang vandaar ik ze naar pdf om heb gezet ,

groetjes peter

Goeiemorgen,

12mm lijkt me erg dik en zwaar. Belangrijk is dat de afstand tussen je spanten niet te groot wordt, niet zozeer de dikte van je spant.
Trouwens wanneer je je spant gaat schuinschuren (ik ken hier het nederlandse woord niet voor, in het frans zegt men "équerage des couples") zodat ze goed de vorm van je beplanking volgt en deze een groter kleefoppervlak krijgt, ga je een beter (en gemakkelijker) resultaat krijgen met een spant van bvb 5mm dan met één van 12mm.
Wanneer ik een romp beplank, probeer ik zoveel mogelijk de natuurlijke buigkracht van mijn plankjes te benutten in plaats van ze kost wat kost tegen iedere spant aan te drukken.
Als je spantenplan dan niet 100% is, heb je geen deuken maar krijgt je romp toch een mooie lijn. Dat spaart tijd en plamuur!
Kijk bvb naar de fotos van mijn Pen Duick op 1/40 (in "bouwverslagen"). Op de flanken raakt de beplanking nauwelijks spant nr 4 maar zweeft er gewoon boven. Daar de plankjes onderling goed gekleeft zijn, maakt dit niets uit.

Groetjes,
Frédéric

Nog iets vergeten... :?
Voor een varend model, waar het gewicht niet "te" belangrijk is (werkschip bvb), strijk ik de hele binnenkant van de beplanking in met een laagje van een mengeling van witte houtlijm, water en zagemeel of houtpasta. Dat vormt een harde korst en maakt van je romp een harde schaal. Het verhindert ook dat je spleten tussen je planken gaat krijgen en kleeft alle plankjes goed op je spanten; zelfs als er een spatie is.
Een alternatief voor stinkend en plakkerig polyester en van buiten behoud je een "echte" houten romp.
Neen, ik hou niet van polyester :wink:

Frédéric

12mm lijkt me erg dik en zwaar.
Met je eens Frederic
Belangrijk is dat de afstand tussen je spanten niet te groot wordt, niet zozeer de dikte van je spant.
Ook mee eens
Trouwens wanneer je je spant gaat schuinschuren (ik ken hier het nederlandse woord niet voor, in het frans zegt men "équerage des couples") zodat ze goed de vorm van je beplanking volgt en deze een groter kleefoppervlak krijgt, ga je een beter (en gemakkelijker) resultaat krijgen met een spant van bvb 5mm dan met één van 12mm.
Ik ken dat onder de naam "stroken".
Wanneer ik een romp beplank, probeer ik zoveel mogelijk de natuurlijke buigkracht van mijn plankjes te benutten in plaats van ze kost wat kost tegen iedere spant aan te drukken. Als je spantenplan dan niet 100% is, heb je geen deuken maar krijgt je romp toch een mooie lijn. Dat spaart tijd en plamuur!
Vooraf de latten een tijdje laten weken in water maakt de stroken soepeler. De natte latten geklemd op de romp laten drogen. Na drogen zit de vorm er al bijna in, zodat de stroken spanningsloos op de spanten gelijmd kunnen worden.
Voor een varend model, waar het gewicht niet "te" belangrijk is (werkschip bvb), strijk ik de hele binnenkant van de beplanking in met een laagje van een mengeling van witte houtlijm, water en zagemeel of houtpasta. Dat vormt een harde korst en maakt van je romp een harde schaal. Het verhindert ook dat je spleten tussen je planken gaat krijgen en kleeft alle plankjes goed op je spanten; zelfs als er een spatie is.
Een alternatief voor stinkend en plakkerig polyester en van buiten behoud je een "echte" houten romp.
Dank voor de tip! Ik ben bezig met een "echt" houten schip (dus waar je de planken blijft zien) en dan is dat uitermate belangrijk.

Wim

Back