M
M. den Boer
Guest
De Artur - leuk voor beginners of gewoon een leuk project.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
macoreda zei:Inderdaad een super leuk bootje voor beginners
Mischien een leuke topic om voor beginnende bouwers hier een groepsproject van te maken ???
weet niet of het toepasselijk is ,
maar de digitale tekening van de Artur is ook te downloaden
klick hier voor de download van de tekening
succes
Peter
macoreda zei:hoi Marcus,
wellicht zijn er wel mensen die graag een grotere tekening willen hebben ,dit kunnen ze bij jou dan aangeven
indien je de download uitpakt en uitprint krijg je de tekening op een a4
uiteraard hebben de meeste printers tegenwoordig een vergroot functie
vouw de a 4 bv doormidden , en vergroot hem dan weer (bij de meeste printers kan je met % uitvergroten )
zo doe ik de meeste tekeningen uitvergroten bewerken en werkt uitstekend
macoreda zei:laat ik nou net een hele map vol met bouwtekeningen hebben op a 4 .......![]()
nee geintje ,,
hoe groot is de artur ongeveer op deze tekening ?
groetjes
Peter
MdB zei:Hallo Peter,
Ik dacht dat mijn tekening zeldzaam was, hahaha niet dus!!
Bedankt voor de link, mijn tekening is niet echt meer 100%
Groet Marcus
MdB zei:Zal hem even meten: totale lengte: 610mm
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Frederic!Frédéric zei:Hallo Wim,
Ik denk niet dat er een kunstof romp bij was, waarom zou je achteraan de romp met een blok gaan afwerken?
Maar!Frédéric zei:Trouwens, als je beplanking volgens de regels van de kunst gedaan is, kan je die spanten er zelfs gewoon uithalen, spaart ruimte en gewicht. Dan moet je ze wel eerst aftapen voor je met de beplanking begint.
Heb je toch te weinig spanten, geen probleem; met behulp van die vier kan je de waterlijnen gaan bepalen. Als je die hebt, teken je zoveel spanten als je wil.
Groetjes,
Frédéric
Met je eens Frederic12mm lijkt me erg dik en zwaar.
Ook mee eensBelangrijk is dat de afstand tussen je spanten niet te groot wordt, niet zozeer de dikte van je spant.
Ik ken dat onder de naam "stroken".Trouwens wanneer je je spant gaat schuinschuren (ik ken hier het nederlandse woord niet voor, in het frans zegt men "équerage des couples") zodat ze goed de vorm van je beplanking volgt en deze een groter kleefoppervlak krijgt, ga je een beter (en gemakkelijker) resultaat krijgen met een spant van bvb 5mm dan met één van 12mm.
Vooraf de latten een tijdje laten weken in water maakt de stroken soepeler. De natte latten geklemd op de romp laten drogen. Na drogen zit de vorm er al bijna in, zodat de stroken spanningsloos op de spanten gelijmd kunnen worden.Wanneer ik een romp beplank, probeer ik zoveel mogelijk de natuurlijke buigkracht van mijn plankjes te benutten in plaats van ze kost wat kost tegen iedere spant aan te drukken. Als je spantenplan dan niet 100% is, heb je geen deuken maar krijgt je romp toch een mooie lijn. Dat spaart tijd en plamuur!
Dank voor de tip! Ik ben bezig met een "echt" houten schip (dus waar je de planken blijft zien) en dan is dat uitermate belangrijk.Voor een varend model, waar het gewicht niet "te" belangrijk is (werkschip bvb), strijk ik de hele binnenkant van de beplanking in met een laagje van een mengeling van witte houtlijm, water en zagemeel of houtpasta. Dat vormt een harde korst en maakt van je romp een harde schaal. Het verhindert ook dat je spleten tussen je planken gaat krijgen en kleeft alle plankjes goed op je spanten; zelfs als er een spatie is.
Een alternatief voor stinkend en plakkerig polyester en van buiten behoud je een "echte" houten romp.