De avonturen van Willy de Woofer deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 15 aug 2021.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ieder type toestel reageert heel anders.
    en zoals gj al melde, zelfs 2 dezelfde toestellen kunnen anders zijn.

    schuimpjes kunnen vaak bijna stilhangen.
    glijhoek van 45graden omlaag zie je regelmatig gebeuren, en op het veld meteen stil.

    sommige houten kisten kunnen dat ook. al zie je dat wat minder.

    Sommige kisten laten zich niet zo lekker remmen.
    die moet je dus ver weg vliegen, en al ver weg laag aan laten komen.
    dan heb je een grote lengte om snelheid te verliezen, en minder hoogte om te verliezen (hoogte = snelheid in de landing)

    andere toestellen remmen gigantisch.
    weerstand.
    maar dat zie je vanzelf.
    je kan beter een beetje te ver weg gaan, en wat te laag aankomen, dan te hoog/dichtbij.
    wel opletten natuurlijk, keer erna een passende landingsafstand/hoogte proberen.
    5 minuten vlak over de grond aan komen vliegen is ook wat overdreven :D

    Voelen..
    zien.
    toestel verteld het vanzelf..
    voldoende keren landingsaanvlucht testen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat wij bij wat vergevorderde leerlingen deden was steeds starten, landen.
    Gewoon om te zorgen dat ze zagen wat het model deed.
    Starten is tegenwoordig met een electrokist vaak gewoon gas erop en binnen 2 meter is ie los.
    Dat vind ik geen starten, dus het moet mooi geleidelijk gaan, rustig gas tot ie rolt en dan naar volgas en onder een redelijke hoek opstijgen.
    Zo leer je ook goed starten als je overstapt naar een model dat meteen zijn neus wegdraait als je meteen volgas geeft, veel warbirds hebben dat.
    Landen is proberen steeds iets langzamer binnen te komen.
    Dat probeer je eerst op hoogte, dat je op 10 meter hoogte land en dan ga je zakken.
    Je voelt als je te langzaam gaat, dan word de besturing vaag.
    Vlieg zo ver mogelijk uit dat je tijd hebt in het laatste beentje, dus als ie recht op je af komt.
    Je kan op 100 meter afstand nog wat corrigeren, als ie op 10 meter van het veld is dan wil je eigenlijk alleen nog maar iets met gas en hoogte doen.

    Maar heel eerlijk vind ik het raar dat Wil nu nog met deze dingen komt.
    Na 5 jaar knoeien en dan een paar weken "goed" les zou je dit moeten weten.
    Als een leerling bij ons zijn model niet goed plaatste, dus niet op het midden van het veld zijn model vrijwel tot stilstand had dan gingen we geen brevetjes uitdelen maar gewoon oefenen tot het goed was.
    Het is gewoon de basis, je model plaatsten waar JIJ dat wilt en niet wat het model wil.
    In de clubwedstrijdjes electrozweef zat ook een doellanding die veel punten opleverden.
    Dit om spelenderwijs mensen te dwingen om goed hin model te leren kennen.

    GJ
     
    Cnn en easy vinden dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    He´ Student is er weer. Een hernieuwd welkom in mijn topic, waarin nooit een onvertogen woord valt :D.

    Ik zie kisten van schuim van grote hoogte het veld naderen en hem een paar meter verder neerzetten.
    Zo komen mijn houten kisten niet eens meer op het veld terecht. Dat zijn automatisch doorstarts.
    De Venture zal incl. 5000 lipo een kilo of 4 wegen en dat zet door. Maar ik vind een houten kist fijner vliegen.
    Ter voorkoming van WO III mag de laatste zin eventueel geschrapt worden. (niet doen heh mannen :D)

    Zondag dacht ik, laat ik eens wat eerder UP gaan geven in de landing. Heel fijn: hij ging weer omhoog.
    Vanmiddag, zorg ik dat hij vlak blijft en pas op het laatst laat ik hem achterover hangen. Wat een hobby, zucht.

    De WotTrainer landde pas makkelijk. Daar kon je ook hard mee landen. Hij ging vanzelf over op rijden. Klaar!
    Maar die was ook een stukje lichter en kleiner.

    (ik hoop overigens niet al teveel onzin uit te slaan :D)
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Quiz;
    Op mijn ........ pas begonnen.
    De weinige .......... die ik heb, zijn aan het slijten.
    Slecht................gehad.
    Bij slechte .............geweest.
    Vriend ............. die nogal ver weg woont.

    Onder de goed inzendingen wordt een kopje koffie verloot ;) :p :D.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Quiz;
    Op mijn spartamet pas begonnen.
    De weinige vingers die ik heb, zijn aan het slijten.
    Slecht weer gehad.
    Bij slechte fietsenmaker geweest.
    Vriend "hadpaseenbanmaarisnuweerfijnterug" die nogal ver weg woont.

    Onder de goed inzendingen wordt een kopje koffie verloot ;) :D.
     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Heb ik gewonnen?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja..
    drukdrukdrukdruk en zo :D


    ach, iedere kist kan op 1 meter landen. vanaf 500 meter hoogte.
    alleen de tijd die je nodig hebt om hem weer vliegbaar te krijgen. das wat lastig in het schema te krijgen soms:D
    standje heipaal..

    qua eerder up geven, zo werkt dat niet.
    dat toestel heeft bij een bepaalde wind om de vleugel gewoon een bepaalde hoeveelheid lift.
    dus als hij bij eerder up geven omhoog gaat, ga je nog te hard voor die hoeveelheid up. hij luistert nog 100% naar het stuurvlak.
    je vliegt hem dan naar de grond, en vliegt hem er tegenaan, stevig met up spelend om het boeltje recht te houden.
    in die situatie vliegt het toestel tot het laatst.. tot hij gaat remmen in het gras.

    de andere manier, snelheid verliezen, tot de invalshoek vergroot moet worden om hem in de lucht te houden.
    oftewel, de staart moet wat omlaag om het toestel vliegend te houden.
    dan vlieg je dus met een tik up.
    je voelt aan je aileron reactie meestal wel of je op de stall zit of niet.
    en per kist is het anders hoe er op stall wordt gereageerd.
    normaal zit er een redelijk grijs gebied in, waarbij hij het laat voelen zonder meteen kritisch te worden.

    3d kisten zijn gemaakt om te stallen.
    degene die ik heb, zakken rechtstandig omlaag, om daarna zachtjes de neus iets omlaag te richten.
    in de landing kun je dus ook zien dat de romp steeds verder achterover hangt. en als ik het goed doe, zie je 1 cm boven de grond de vleugels hun lift verliezen.
    zakt ie netjes op de grond. hoeft ie ook bijna niet te remmen in het gras.

    Paar van mn sportkisten vinden het prettiger om ver voor het veld al de snelheid kwijt te zijn. kun je in het laatste stuk nog een beetje vaart verliezen.
    pakt ie weer wat snelheid op. komt ie wel beter op het veld, omdat je in het voortraject de spannende dingen al hebt gedaan.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Toemaar, toemaar, alles goed.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Snelheid verliezen is bij een sneller model inderdaad mogelijk door verderweg te vliegen, dan gaat de snelheid er geleidelijk uit.
    Mijn Curare blijft echter vrij snel vliegen als er weinig wind is. Hiervoor heb ik speedbrakes in de vleugel gemaakt, tot windkracht 4 gebruik ik deze, de kist is dan veel makkelijker te landen.

    upload_2021-9-21_16-52-19.png

    De Speedbrakes zijn zo gemaakt dat er geen correctie van hoogteroer nodig is. Het enige dat de kist doet is afremmen.
    Je kunt dit bijvoorbeeld ook gebruiken in de downline van een figuur. De kist snapt ook beter met gebruik van de speedbrakes.
    Let op, het zijn dus geen flaps !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn, Arnold 85, coen_l en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik leg de situatie nog even uit. Het is een oost/west baan.

    Komende vanuit het westen moet je eerst over 4 bomen vliegen. Daar moet je boven blijven vliegen anders zie je je kist niet meer.
    Dan kom je bij de laatste bocht. Hier zit je dus nog boven de hoogte van de bomen.
    Vanaf dat moment kun je pas gas gaan minderen. Hoogte is ook snelheid.
    Of je moet voor de laatste bocht de gas al durven dicht zetten. Maar dan zakt hij achter de bomen.

    Komende uit het westen, is landen makkelijker. Daar staan geen obstakels en kun je hem beter uitmikken.
    Misschien vind GJ het nu iets minder raar, dat ik dit onderwerp nog even aansnijdt.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik vind het nog steeds raar.
    Je zegt zelf, hoogte is snelheid maar je weet ook, dat heb ik je volgens mij de eerste keer gezegd toen ik jaren geleden op het veld in Maasdriel was, dat je verder uit moet vliegen.
    Dan heb je rust en tijd om het model te positioneren.
    En als je 150 a 200 meter vanaf het veld aan komt vliegen op de hoogte van de bomen (10 meter?) dan moet je wel een heel goed zwevend model hebben om dan niet aan het begin van het veld op 1 meter te kunnen zitten.
    Voordeel van een motorkist is dat de prop remt, dus zolang de prop langzaam draait haalt de prop de snelheid er wel uit.
    Ik denk dat als ik bij jullie op het midden van het veld sta en het model komt van links op 2 meter hoogte dat ik hem makkelijk midden op het veld stilzet.
    Helemaal die dingen als de Venture, die kan je zo uitmelken dat je met een kilometer of 20 per uur kan landen.
    De F5B jongens (en ook de zweefmannen die er vorige keer waren) kennen jullie veld niet en zetten de modellen gewoon netjes op het veld neer.
    Jij vliegt er elke week, dan moet je het kunnen dromen.

    Mijn conclusie is:
    Je kent je model niet.
    Je weet niet hoe langzaam hij kan en hoe hij zich gedraagt tegen overtrekken aan.
    Je hebt dus niet gedaan wat ik en meerderen je vanaf het begin gezegd hebben, zet je model op hoogte en ga kijken hoe hij zich gedraagd als je heel langzaam vliegt en eventueel nog wat hoger, kijk hoe hij zich gedraagt bij overtrekken.
    Dit moet je bij elk model doen.

    Voor jou dus nu de oefening zoals boven.
    Als je dat een paar keer gedaan hebt krijg je hopelijk gevoel van het vliegtuig in je vingers.
    Als ik vloog dan voelde ik het model gewoon aan mijn knuppels hangen, ik hoefde hem niet eens meer te zien maar wist exact dat als ik A deed het model B deed.
    Dat is ook 1 van de redenen waarom ik niet met veel expo kan vliegen, dan heb ik het gevoel niet meer, dan hangt ie niet meer aan mijn knuppel.

    Nog even een extra motivatie om te zorgen dat je weet hoe langzaam een model kan:
    Ik sprak een duitser die die Avionik van mij gekocht had.
    Hij is er helemaal wild van.
    Maar hij zei ook, hij zweeft geweldig...
    Hun veld is 160 meter lang, als ie aan het begin van het veld op 1 meter hoogte binnenkomt zweeft ie het hele veld over en land ie helemaal aan het einde.

    GJ
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    In zon situatie doe ik nog wel eens een scherpe final turn ipv een flauwe bocht, door hem vrij scherp van base leg naar final te sturen verlies je ook vrij veel snelheid

    moet toegeven dat ik heel vaak de neiging heb om snel binnen te komen en hem naar de grond te vliegen en neerzetten, bij de pijperdag deed ik dat ook een paar keer……. Ach zo leer je hem wel zachtjes neerzetten :D
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Dat klopt inderdaad helemaal.
    Echter, pas op, dit kan niet met ieder model !
    Met name bij een model met hoge vleugelbelasting kan deze over de hangende vleugel wegvallen.

    Met de Venture kan het wel, even proberen hoe ver je kunt gaan.

    Grt,

    Arnoud.
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Dubbel post.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zit even in een dipje.
    Nou doe ik zo mijn best en dan lukt het nog niet. Ik ben zielig.
    Wie kan mij weer een beetje opfleuren?
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Je moet inderdaad niet te wild doen……. Als je dit echt heftig doet staat ie in 1 keer stil en gaat ie in een spiraalduik nach unten :D
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kist de hoek omtrekken voor de landing, het kan maar je moet dan flink de vaart erin hebben anders loopt dat slecht af. Wil heeft dat gevoel niet.
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Hoeft ook niet in 1 keer haaksom he’
    Zoals GJ ook al meermaals aangaf gewoon lekker op veilige hoogte en dan een paar keer een scherpe bocht maken, dan weet je zo hoeveel snelheid je verliest…..
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien helpt dit:
    Van de laatste twee bochten voor de landing, maakt iedereen 1 grote-, wijde bocht.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Herkenbaar ;) dat doet inderdaad bijna iedereen.
    M.i. is daar niets mis mee.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina