De avonturen van Willy de Woofer deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 15 aug 2021.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    hoe ging het gisteren met de massimo ??
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het komt voor: het plekje waar ik vroeger de helischool dreef (voordat jij langsgeweest bent), heeft een oude ongebruikte kabel liggen, waarvan de overleveringen zeggen dat die nog onder spanning staat omdat het boerderijtje waar hij naar toe liep, lang geleden afgebroken is en de kabel daar ter plekke afgedopt is. Precies midden over het veld, en we wisten allemaal dat dat een plek was om bij weg te blijven, of minstens 10 meter hoogte te zoeken bij het passeren. En die storing was tamelijk krachtig: de werkelijk ENIGE keer dat ik storing met 2.4 Gieg heb gehad, kwam ik op 5 meter hoogte rustig level over het veld geprutteld met mijn Chartertje toen het ding zonder enige aanleiding verticaal de grond in dook. Plek van inslag 5 meter van waar die kabel ligt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ken je niet een keertje midden inde nacht daar een spade in de grond stampen :yes:
     
  4. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    Maar dan zie je de vonken er afvliegen. :mad:
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Bedankt:)
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als een magnetron met open deur… intrappen… haha… 2.4 giga kip

    Als kind zette ik een sterke magneet op de tv beeldbuis… om het beeld af te buigen… daarna was ik voorgoed radiografisch doorgelicht…

    Gister heeft een collega een even de Rascal in de overtrek gezet. Trerug kijkend op de crash.
    Viel toen op rechts weg. Controle loos… maar toch..

    Beetje gas, en max up en uitmelken. Dat op nette hoogte.

    Viel weg over links… herhaaldelijk. Maar voor het wegvallen zakte hij rustig in hoogte.

    Het is de opstart voor de spiraal duik in de training.
    Dus een leeroefening.

    Het is echter geen onderdeel van de landingsprocedure, tenzij men graag sloopt…

    Dit heb ik ook vaak gedaan met de Ragmato. Maar die wil niet wegvallen. Blijft dobberen. Om hem in de vrille te zetten, moet je hem schoppen met de aileron.

    Een Ugly Stik met vol symmetrisch en een beetje V stelling houdt ook lang vol.

    Als je niet stuurt en gas geeft… ja dan komt het wel naar benee… dan gaat er gegarandeerd wat stuk…

    Bomen hebben opstuwing van tocht.

    Ons veldje heeft ook alle ingrediënten voor craches.

    Moeilijke zichtovergangen, dikke lucht met de zon in het gezicht, turbulente perceelovergangen van de akkers. En als er uien worden geteeld geeft dat nu eenmaal meer wind dan mais. Mais… killer of all planes!

    Draaiwinden, tolwinden (bij ons gratis), wind shear, downwind, thermiek, windbuilen en hbbels, windeieren, draaiwind en mee en tegen.
    Maakt de landing uitdagend.

    Mooiste is de straffe wind. Dat maakt van iedere landing een eitje.

    Storing bij 2,4 Ghz kannn… positie van de antennes zijn? Moeten haaks staan.

    Vertrouw je de ontvangst niet? Dan kan je een sateliet aansluiten.

    Kabelbreuk geen garantie voor zekerheid.
    Een Kink in de kabel doet slecht telemetrisch meten… en zelfs ontvangen…
    Ik vrees stuurfout. Zicht inschattingsfout. Doel moet zijn… heelhuids binnen brengen.

    Over bomen? Hoog, dan duiken en weer vlak leggen.

    Amen!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dan? krijg ik 440 door mijn donder, tript er ergens in een verdeelstation een zekering, en die resetten ze gewoon...

    Ik heb dan geen last meer van die storing want ik lig dan ergens als een rokend bultje as in een weiland...
     
    Arnold 85 en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    de steel van een spade is meestal van hout he..... laatste stukje kan je ook met een moker erin tikken :D
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, maar er zijn ook velden met hoogspanningsmasten etc. Geeft dat veldwerking en EMP’s?

    Kan me niet voorstellen dat een kabel waar geen vermogen door gaat, werkt als een actuator voor een solenoid?

    De zon is wel erg actief momenteel. En die miept wel wat op ons af.
    Dat geeft op de polen mooie fikse aurora’s. Overdag zie je dat niet, maar is er wel die activiteit.

    Zijn wij over 25 volledig elektrisch, dan kan een solar emission een hoop verwoesten…
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de ACK vlogen we onder de hoogspanningsmasten, nooit 1 tikkie storing gehad, niet op 35 MHz en niet op 2,4 GHz.
    Dus dat een stroomkabel storing geeft lijkt me ook heel sterk.
    Ik ben voor werk op een groot verdeelstation geweest waar 150 KV op stond.
    Telefoneren met het mobieltje kon daar gewoon terwijl ik naast de trafo stond.
    De grond voelde je trillen en ook de hekken om het verdeelstation waren geaard omdat ze anders onder stroom zouden komen te staan.
    Maar in het kantoortje zaten ze gewoon radio te luisteren uit de ether, dus storingen.. nee.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Sinds enige tijd staan er op ons veld op 450 meter afstand hoogspannings masten. Nog nooit heeft iemand van de club daar storing van gehad.
    Dat kan ook niet als je naar de mogelijke harmonischen van het signaal kijkt.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat er kabels hangen, wil niet zeggen dat er prik op staat.
    soms al vervangen voor ondergrondse kabels. maar ze laten ze soms hangen voor de extra of noodgrepen.
    daarbij, als ze in gebruik zijn, is het nog een heel verschil wat voor spanning erop staat, en hoe e.e.a. is uitgevoerd.

    in de landmeterij is men er al eens achter gekomen dat een bed hoogspanningskabels een waterpasinstrument kan beinvloeden. instrument om hoogte te meten.
    en daar zit niet eens electronica in. ging om magnetisch veld, trok het inwendige van het instrument net een haar uit de pas.
    mijn auto stond een keer bovenop een HSL tunnel. normaal zette ik hem links, nu stond ie toevallig een keer rechts.
    kreng ging dus nooit meer van zn plek. storingen, niet starten.
    op een gegeven moment kreeg ik de motor aan het draaien.. 20 foutmeldingen..
    snel ding weg gereden. en met dat er meer meters tussen kwamen, gingen ook de meldingen uit de computer.
    bleek: de voeding van de hsl kwam aan die kant de tunnel binnen/uit
    zo ook van volkswagen transporters al een een verhaal gehoord (vertegenwoordiger..) wat in combinatie zat met een langskomende trein en rare dingen in de computer.

    ik verbaas me niet snel over invloeden van kabels en zo...
    iets te vaak bewijs meegemaakt.

    storing op 2.4.. waarom niet?
    zou alleen raar zijn dat er commando's verzonnen worden aan boord van de ontvanger.
    dan zou hij in fail safe moeten schieten. of de servo moet zichzelf beinvloed hebben..
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat durf ik hier niet te vertellen Richard.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    laag kv motor, ok..
    maar op halfgas al uit de lucht vallen?
    dat ben ik niet gewend, zeker niet van een electro kist :D
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zit aan Voodoo te denken.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kreeg het advies een HobbyKing Radget 800 EPO PNF voor 71 euro aan te schaffen.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heb ik nog voor je. Mag je wel proberen.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @MicropropSport

    Deze plane reviewer vliegt er altijd onderdoor bij zijn huis:

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er kunnen hele gekke dingen gebeuren: Op het oude clubveld van Heerenveen (tegenover Smilde vetsmelterijen) stond honderd meter van het veld een klein doorloop-melkstalletje. Het metalen dak daarvan reflecteerde zendsignalen, en als het gereflecteerde signaalpad een halve golflengte langer is dan het rechtstreekse signalpad, krijg je dat de twee signalen elkaar uitdoven met als resultaat een dode vlek in de algemene richting van dat melkstalletje. Was een volledig bekend fenomeen, en iedereen op de club had er last van, iedereen wist het. Gewoon niet in de lengterichting van dat stalletje vliegen, want dan kon je zomaar een paar seconden signaalverlies hebben, gewoon "dwars op de richting" door die dode zone had je hooguit een hikje, maar meer ook niet. Dat was nog met de oude 35 MHz en zonder PCM. Met PCM merkte je niks, hooguit dat de boel "heel kort niet reageert" als je toevallig net een stuurbeweging maakte.

    Maar er zijn meer van dat soort plekken. Verscheidene steigers waar ik met het schip kom, hebben een volledig dode zone voor satelietsignalen: daar valt het internet volledig weg, ondanks dat er geen objecten in de buurt staan die de zichtlijn tussen schotel en sateliet blokkeren. Hoe dat komt weet ik niet. Maar het is steevast iedere keer hetzelfde liedje.

    Dus wat er ook aan de hand is: ik zie wat ik zie, en ik WEET dat ik het niet zelf doe: Ik WEET dat ik niet op 5 meter hoogte rustig voorbij tokkelend, plotseling vol down geef (dat is met een zenderpult om en lange sticks toch echt een heel vermoeiende beweging), en toch gebeurde dat ondanks 2,4 gieg en failsafe instellingen. En het gebeurde op exact dezelfde plek waar ik al tientallen keren eerder rare hikjes gezien heb (toen nog 35 MHz, overigens), bij zowel mezelf en anderen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Radjet, dat is een kopie funjet.
    Helemaal niks, zonde van het geld.
    Niet vooruit te branden die dingen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina