De avonturen van Willy de Woofer deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 15 aug 2021.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    lang geleden al eens wat gevonden..
    ondertussen is de link dood. maar dit wel kunnen vinden: https://www.unmannedsystemstechnolo...-directory/navigation-systems/ads-b-avionics/

    qua hoog vliegen: in de regel als je even overlegd met de toren die over dat specifieke luchtgebied gaat, is er eigenlijk geen fluit aan de hand.
    120 meter is de basis.
    in overleg kun je best veel. zeker als je een club bent, die een evenement wil organiseren.

    Ik heb "onze" toeren ieder mooi weekend wel aan de lijn.. meestal is daar veel mee te bepraten.
    zij zijn niet van "nee", maar van faciliteren. binnen de kaders die ze zelf hebben.
    maar goed overdacht, staan de kaders ver open.

    Wildvliegers zullen het wat moeilijker hebben bij dergelijke zaken.

    @easy
    hoezo veranderen de transponders de hobby?
    als je wild vliegt.. ja, dan snap ik het.
    maar als je de zaken op orde hebt, wat maakt het dan uit?
    en als je wild vliegt, draadje zit toch zo los?
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Een transponder in een modelvliegtuig ? Ik heb er ook van gehoord.
    Van de zotte natuurlijk, wij (modelvliegers) gaan het "probleem" van de drones oplossen.

    Ondanks dat dit hoogstwaarschijlijk Europese wetgeving is vind ik het wel een stevige discussie waard.
    Hopelijk geeft de KNVvL een weerwoord, dat zou de modelvliegers goed doen. (Alleen verwacht ik dat ze niets zullen zeggen) Mocht de KNVvL input nodig hebben dan mogen ze mij benaderen. (Ben alleen geen KNVvL lid meer)

    Als je transponders gebruikt kan er dus data worden uitgelezen. Data wordt vrijwel altijd verkeerd geinterpreteerd. (Vraag me niet hoe ik het weet)
    De volgende stap kan dus zijn om modelvliegen maar helemaal te verbieden. (Heel gevaarlijk hoor, kijk maar eens hoever die dingen vliegen en hoe hard ze wel niet gaan)
    Mensen die nergens iets van begrijpen moet je niet wijzer maken dan nodig is....daar heb je alleen maar last van !

    Grt,

    Arnoud.
     
    HansH, easy en Cnn vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zouden ze allemaal verkeerd moeten loggen en daarnaast zitten er tegenwoordig ook in bijna elk model vario's met hoogtemeting.
    En als je op 4 a 500 meter zou beginnen dan haal je op een thermiekloze dag zeker geen 10 minuten zweven.
    Maar voordat jullie wat roepen, ga eens bij zweefmeetings kijken, of bij een F5B wedstrijd, je kan dan meekijken en luisteren.

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  4. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Volgens mij stelt de regelgeving niets anders voor dan dat alleen het ID, in Nederland het exploitantennummer, uitgezonden en op afstand uitgelezen moet kunnen worden om het eigenaarschap van het vliegend tuig te kunnen herleiden.
    Geen hoogte,snelheid, locatie en wat al niet meer.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als men echt transponders, zoals in 1:1 vliegtuigen toe wil passen dan worden ze denk ik gek in de verkeerstorens.
    Denk dat het ook niet haalbaar is want een echte transponder is redelijk groot en moet ook een behoorlijk zendvermogen hebben.
    Zelf zal ik er nooit 1 inzetten, ik heb niet eens een ID op of in mijn modellen.
    Volgens mij kan de Frsky wel een ID meezenden naar zijn ontvanger, of vanaf zijn ontvanger, weet niet precies hoe het werkt, ik zag het voorbij komen bij binden van de Tandem met een ontvanger.
    Dacht dat Jeti dat ook al kon.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Ik heb het nooit over een echte transponder gehad. En de regels hebben ook nergens een minimaal vermogen benoemd. Ik denk dat de betrokken partijen aan het onderhandelen/nadenken zijn over hoe ze die richtlijn moeten gaan vormgeven.
    Dat hoeft niet perse met een transponder te zijn met 10W zendvermogen bijvoorbeeld. Ik gok dat ze eerst gaan vaststellen op welke afstand en met welke middelen het uitleesbaar moet zijn en afhankelijk daarvan gaan bepalen wat er dan op of in het model moet komen. Ik verwacht zelf meer iets in de richting van een extra module die onafhankelijk van de receiver een signaal uitzend. In dat signaal zal alleen het ID van de eigenaar geprogrammeerd moeten worden. Voor zo ver ik kan zien geven de regels geen ruimte voor meer dan dat. Maar dat kan natuurlijk altijd veranderen. :(

    Dat is een keuze. Het is in Nederland ook niet verplicht om een ID in je modellen te hebben. Je mag er alleen niet meer mee buiten komen :koud:
    Dus als je van statische modelbouw houdt dan is het geen enkel probleem.
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb zelf een f5j 400 van 2,5m span en die is zeer goed zichtbaar op veel grotere hoogtes dan de genoemde 300m.

    Een full size f5j (ongeveer 4m span) heb ik ook en is vrij zeker tot 1000 meter zichtbaar.

    Nu is er wel 1 grote variabele factor en dat is het weer en welke lucht het is. Alles blauw of hang je onder een witte wolk of een grijze, enz..
    En de kleur/contrast van vleugel aan de onderkant.

    Dus soms zie je je vliegtuig idd al slecht op 200m en soms waarschijnlijk nog perfect op 600m.

    Nu goed heel die al of niet grote f5j zwevers zijn gemaakt om op zeer lage hoogte te kunnen thermieken dus voor hen maakt het geen bal uit die 120 meter.

    Effe naar beneden komen en terug proberen te vertrekken vanop 5m.

    Nu gaan we naar de grotere (schaal)zwevers, al of niet elektrisch..
    Met groot bedoel ik 6m+ en +15kg

    Als die op 120meter zijn dan hoor ik maar meestal 1 ding dat de piloten roepen en dat is: landing!

    Zeker de wat zenuwachtige die te gast zijn op een andere club met hun zwevers.

    Tot zover 120 meter.. :)

    Persoonlijk vind ik het een fantastische ervaring om vooral ver weg (daarom niet hoog) dat 1ne belletje nog te vinden of het te blijven volgen, een "gevecht" te leveren om je zwever er mooi in te centreren tot ie nog een stipje in de verte is..
    maar dat is niet voor iedereen en ook niet zonder risico.

    Je moet er jezelf inderdaad op trainen en aanvaarden dat je je model soms niet ziet.

    Altijd geweldig grappig als iemand naast je komt staan en zegt: die kan ik niet meer zien! Dan antwoord ik altijd rustig: ik ook niet. Maar ik wacht gewoon effe af tot ik hem weer zie.

    De blik dat ze dan hebben is altijd geld waard.


    Zweven wordt in elk geval op die manier alles behalve saai :)
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2021
    jve vindt dit leuk.
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dag Willy ! :)

    (Ik zag dat je even mee aant kijken was ;) )
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoi :D
     
    easy vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik vlieg RC omdat ik graag naar vliegtuigjes kijk... Niet zo heel veel nut in dan buiten je zichtveld te gaan vliegen :D :D :D
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vlieg RC vanwege de uitdaging.
    Daar hoort hoog en ver ook bij.

    GJ
     
    easy en Cnn vinden dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    qua transponder: ik ben er ff mee bezig geweest, omdat het voor de professionele dronepiloot een oplossing kan zijn.
    onder de rook van 16 hoven.. professioneel moet ik nu iedere vlucht een zendmast en zendman meenemen. als ik professioneel zou gaan vliegen.
    om dat te omzeilen, zou een transponder uitkomst bieden..

    nu is dat nog een beetje half werk, want in feite is die zendmastman ervoor zodat de toren je op kan roepen als er een vliegtuig gek doet.
    maar dan willen ze jou oproepen zoals ze een vliegtuig oproepen.
    maar dat zou via een transponder en een extra radio'tje ook kunnen.. misschien..

    Qua uitlezen van apparatuur: laat ze zichzelf eerst eens focussen op de mensen die zich nergens aan houden.
    Wij vallen grotendeels onder de luchtverkeerswet, waarin de deelnemer in de regel vrij heftig verantwoordelijk is voor zijn acties..
    rondvliegen zonder transponder zou dan meteen een boete of uitdaging zijn.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ver vliegen..
    heb ik niet zoveel mee..

    het gebeurt wel eens. tuurlijk.
    alleen zal het niet mn uitgangspunt zijn.
    ik hou mn spullen graag wat dichterbij.
    komt misschien ook vanuit mn heli achtergrond. geen idee.
    voelt gewoon niet heel lekker zo ver weg.

    en zoals brutus zegt. ik vind het leuk om mn spullen te zien vliegen :D
    Als bijkomend: de zweeftak van de hobby heb ik tot nu toe niet zoveel mee.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Excuses dat ik reageer in mijn eigen topic :D.
    Wat verder weg vliegen heeft mij geholpen, om van een zekere paniek af te komen. Voor die tijd heeft mij dit meerdere toestellen gekost.
    GJ leerde mij rustig te draaien, tot ik de kist weer zie.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet nodig...
    Daar is ook niks mis mee, en ik leer, net als GJ, mensen om ruim te vliegen, maar niet zo extreem als hij, en dat is ook niet nodig. Buiten je comfortzone vliegen is voldoende, aan de grenzen van je zicht vliegen is net zoiets als een rijschool die motorrijders aanraadt die knie over het asfalt te trekken. Doen ze ook niet. Ze leren je wel om (bijvoorbeeld) onprettig hard in de remmen te gaan, of bij de bijzondere verrichtingen die motor onder je lijf vandaan te duwen, maar ze leren je NIET om "bijna dood te gaan", omdat dat zogenaamd zo goed is voor je zelfvertrouwen.

    Ver weg, buiten je comfort zone, allemaal goed. Maar NOOIT "op het randje van wat je nog kan zien". Dat heet bewust te grote risico's nemen.

    WANT: leuk dat jij niet meer n paniek raakt als je je kist niet meer helemaal goed ziet, maar het is een 50/50 situatie... het gaat goed of het gaat niet goed. En in dat laatste geval ligt er ergens, ver van het veld, een kist in kreukels in een achtertuin of op iemands kind, maar jij was niet in paniek... Nou... DAT helpt!

    Je moet niet tot het randje gaan, je moet gewoon een veilige marge aanhouden. Dan raak je OOK niet in paniek...
     
    Cnn en Helikapoter vinden dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Welke achtertuin? Welk kind?
     
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Je merkt wel dat het geschreven tekst is en dat het op velerlei manieren geinterpreteerd kan worden.
    Het lastige is... wat de één dichtbij vind, vind de ander heel ver weg. Blijft altijd een discussie punt. :eek:

    In een aantal van mijn modellen zit een GPS sensor. In de zender is een box geprogrammeerd waarin de afmetingen staan. (Hoogte en afstand t.o.v de zender) Zodra het model buiten de opgegeven waardes komt geeft de zender een alarm. (Bij ons op het veld geldt een afstand / hoogte restrictie)
    Mijn ervaring is, je vliegt veel verder weg dan je denkt. (Zeker met een snelle kist)
    Zodra je het gaat "meten" kom je op de waarden en zie je hoeveel het daadwerkelijk is.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2021
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vlieg altijd naar de St.Jans Kathedraal, zwaai naar de kapelaan met de vleugels en weer terug.
     
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Mooi referentiepunt, zit je nooit te ver ! :p
    (Niet te lang zwaaien he, dan zit je in de St. Jans :confused:)
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    ;) :D
     

Deel Deze Pagina