De avonturen van Willy de Woofer.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Throttle cut altijd gebruiken, zowel bij brandstof/ benzine en zeker bij elektro modellen.
    Het zit niet voor niets op een zender.

    Als je alleen vliegt en je stoot per ongeluk tegen de stick bij optillen van het model zijn de gevolgen niet te overzien. Elektro blijft doorgaan, brandstof en benzine stoppen uiteindelijk.
    Veiligheid voor alles !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Bij een hoop clubs is het zelfs verplicht om een throttlecut schakelaar geprogrameerd te hebben.

    Zelfs zet ik het op elk model, mede door een ongelukje omdat ik heel even niet oplette, resultaat is dat ik nu 2 jaar later de vingertop weer in vorm is maar nog steeds erg gevoelig :confused:

    Ik heb er een duidelijke schakelaar voor genomen recht boven de gas stick en heb er een rood krimpkousje om gekrompen..... kan niet missen
    Owja..... maak voor jezelf een protocol (pre flight check) zodra ik een motor start of een lipo inplug ..... altijdddddd eerst zeker weten dat het gas dicht staat en kilswitch in de juiste stand...
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Bij Futaba hoef je dat niet te controleren, de software van de zender grijpt in als de stick of de throttle cut switch niet goed staat, je kunt de zender niet gebruiken totdat je de gasstick en de throttle cut switch "goed" hebt gezet.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Daar heb je helemaal gelijk in, dat kan je inderdaad mee programeren.
    Toch heb ik me die protocol echt ingestampt...... beetje hetzelfde als koppeling intrappen zodra je een auto start
    (Voor de lolbroeken...... nee bij een automaat geld dat idd niet)
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Daar moet je op de rem trappen
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je throtthle cut nodig hebt dan ben je niet bewust met je model bezig.
    Ik ken minimaal 50 wedstrijdpiloten, geen enkele heeft throttle cut.
    Degenen die het uitgeprobeerd hebben heeft het een model gekost.
    Je blijft altijd uit de buurt van de prop, dat moet je jezelf aanleren.
    Als je dan toch een tik van de prop krijgt is het gewoon een goede straf, dan moet je maar bewust met je model omgaan.

    GJ
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Misschien zit daar het verschil, de meesten van ons zijn geen wedstrijd vliegers en misschien iets minder geconcentreerd en daarom vinden de meesten het een veiligheid.
    Toen ik net begon (jaren 90) is mij altijd ingestampt dat die draaiende gehaktmolen graag je vingers opeet en als ik even niet serieus genoeg oplette kreeg ik me toch een uitbrander van mn instructeur (Hein) waardoor ik wel scherp bleef :D

    Toch 1 keer een tikje gehad met gelukkig de startvinger om (bestaan die eigenlijk nog wel) het ding 10 meter verderop weer opgezocht en kon weer verder gaan :D
    Met electro kwam voor mij het risico pas...... een brandstof motor hoor je lopen en ben je wel voorzichtig, electro staat altijd op scherp, en 1 keer niet helemaal gefocust leverde bij mij een spoedje naar de doc op die mn vinger weer in elkaar heeft gelijmt...
    Ben ik dan een sukkel ...... op dat moment wel.... maar het was gebeurt voor ik er erg in had, en sindsdien een throttlecut schakelaar voorzien van een rode krimpkous, en een protocol erin gestampt en sindsdien nooit meer zoiets weer gebeurt
    En na vele honderden nog nooit een model verloren door deze schakelaar, wel mn vingers heel gehouden sinds die tijd
    je moet gewoon verekte goed opleten
    Er zijn natuurlijk lolbroeken die je switch overhalen tijdens een vlucht, maar die moet je gewoon direct een hele beste trap voor de poten verkopen dan is dat gekut gelijk afgelopen.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij hebben onzelf aangeleerd heeeeeel voorzichtig te zijn met electro.
    Een brandstofmotor is minder gevaarlijk.
    Alleen snappen sommige mensen (laten we zeggen de meeste) niet hoe een regelaar werkt.
    Je kan prima een accu aansluiten op de regelaar en de zender en ontvanger uit laten.
    Zelfs met een ingeschakelde ontvanger is het redelijk veilig.
    Zet je dan je zender aan met de knuppel boven halfgas dan gebeurd er nog niks.
    Dan gaat ie in programmeerstand.
    Als je het doet zoals het hoort, zender aan/ontvanger aan/ accu aankoppelen, dan moet je niemand in de buurt van je zender laten en altijd bij vervoer je duim op de knuppel houden.
    Bij de wedstrijden staan we met motoren met 7000 watt met vertraging en een 19" prop.
    We sluiten de accu aan terwijl alles uit staat.
    Dan lopen we met uitgeschakeld model naar de pits en pas daar word de ontvanger en zender aangezet.
    Zeer bewust van de prop.. die hou je weg bij je lichaam.
    De modellen worden gegooid.
    Er zijn er enkele geweest die een throttle cut hadden.
    Het model werd gegooid, men zet de motor aan en niets...
    Model overtrekt en er ligt 1200 euro schade op de grond.
    Of andere gevallen, men haalt de verkeerde schakelaar om, de motor gaat niet meer aan en hoppa... een bouwdoos.

    Ik adviseer NOOIT een throttle cut te gebruiken.
    Het is gemaakt en bedacht om brandstofmotoren uit te schakelen.
    Een paar idioten hebben een valse veiligheid bedacht om een electromotor uit te schakelen.

    GJ
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mensen die wedstrijden (wat voor soort dan ook) doen, zijn vaak bereid verwondingen op de koop toe te nemen, ledematen te verliezen, heck, zelfs te sterven, als dat een grotere kans om te winnen oplevert.

    Sorry, maar dat is echt het GROOTSTE flauwekul argument wat ik ooit gehoord heb, en om heel eerlijk te zijn, ondanks de voor het overige erg goede adviezen die je geeft, is het gewoon kwalijk te noemen dat je DIT ("throttle cut is flauwekul, want wedstrijdvliegers blah blah blah") aan om het even welke hobbyist durft aan te bevelen.

    Daar moet je ECHT mee ophouden. Wil is geen wedstrijdvlieger, en om heel eerlijk te zijn denk ik dat in heel NL mischien 0,00001% van alle modelvliegers wel eens een wedstrijd vliegt.

    Vrijwel ALLE veiligheidsmaatregelen in de motorsporten zijn door regelgeving opgelegd, en hoewel iedere coureur die regels accepteert, doen ze dat omdat het een regel is en dus voor iedereen geldt: Als het niet verplicht is, en wegslopen een voordeel oplevert is hij de eerste die die veiligheden van zijn auto of motor sloopt als het niet verplicht is en een ander races wint zonder die dingen.

    Sorry, maar ik vind hier ECHT wat van.
     
    coen_l, freekt, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Het enige moment waar throttle cut een nadeel zou kunnen zijn is als je een handstart model hebt en "vergeet" de throttle cut schakelaar goed te zetten bij de handstart. Er gebeurd dan niets als je "gas" wilt geven en je het model al werpt.

    Ik heb echter geen handstart modellen, alles heeft een landingsgestel. Dan kom je er vanzelf achter als de schakelaar "verkeerd" staat. ;)

    Stukje veiligheid, bij een brandstof / benzine model wil ik altijd in de lucht de motor kunnen stoppen, als het echt fout gaat om wat voor reden dan ook. Dan is in ieder geval de motor uit.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dat mag jij vinden, ik vind dat net als de meerderen hier niet.:friends:
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Het is weer de bekende welles nietus discussie. Echter, veiligheid mag nooit in het geding zijn !

    Als 7 Kw los gaat was dat de laatste keer dat je hebt gevlogen. Dat er bij die "wedstrijden" dergelijke regels niet zijn verbaasd mij wel.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In principe sta ik zelf altijd ACHTER de prop bij ....... wat dan ook. Maar ik heb, sinds ik vlieg, regelmatig vliegers dat niet zien doen. Men onderschat kennelijk het gevaar.
    Tijdens het lopen met de kist vanuit de pits naar het veld, kan het gebeuren dat je tegen de stick duwt. De zender heb ik dan al om.

    Helpt: op het veld de lipo pas aansluiten? Daar ga je ook niet meer staan morrelen aan je kist.
    En na de landing, nog op het veld, de lipo loskoppelen.
    Dan moet ik wel de laagdekker op het veld op zijn kop leggen (zonder standaard)

    Ik heb 1 kist gehad met handstart. Deze gooide ik met halfgas weg. Daar lijkt mij geen probleem te zitten.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vind het aardig verwarrend allemaal.
    Je moet toch eerst je zender aanzetten en dan pas de lipo, of ben ik nou gek?
    GJ heb jij er dan een schakelaar tussen zitten? Dat moet haast wel!?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om verschillende redenen, waarvan sommige echt heel knullig zijn (bijvoorbeeld dat je de accu van voren het toestel in moet schuiven en aansluiten), is dat blijkbaar niet altijd mogelijk.
    Dat kan op een druk veld best wel lastig zijn, want er is dan een "man in de baan" situatie, wat op zich niet erg is, maar wel het gaande vliegbedrijf wat stoort (mensen die willen landen moeten even wachten, en landen is soms wel eens een beetje een "must"...
    Dus dat is een afweging.

    Vind het wel meevallen met die verwarring, hoor: Éérst je zender aan, Checken of je motorschakelaar "veilig" staat, daarna je accu aankoppelen, en indien van toepassing, dáárna pas je ontvanger aan.
    In eventuele "zender start-up instellingen" ALTIJD de boel zo instellen dat je zender pas opstart als de motorschakelaar "uit" staat.
    In eventuele fail-safe instellingen ALTIJD instellen dat de throttle cut, the ontsteking, of wat dan ook, UIT gaat.

    Ikzelf heb de gewoonte om bij alle modellen alle schakelaars hetzelfde doen, in dezelfde richting, dat helpt ook. Dat is denk ik voor iedereen anders, maar bij mij staan bij aanzetten van de zender ALLE schakelaars van me af, en is die situatie ook de "grond-stand" (dus motor uit, eventuele flaps in, eventueel landingspootjes uitgedraaid, etc etc). Want ik ben van mening (en heb daar enige training en opleiding voor genoten) dat bepaalde dingen ECHT volkomen gedachteloos moeten gaan, en dat je de bediening JUIST zodanig moet instellen dat het eventuele starten, of wat voor "gevaarlijke" situatie dan ook, bewust nadenken vergt.
    Voorbeeld: als je je aanwent om de auto op de handrem en in de versnelling te parkeren, kun je weinig brokken maken, want je krijgt het ding niet zonder bewust nadenken gestart of in beweging. Moderne auto's geven je een waarschuwing als je het voertuig wilt verlaten zonder "P" en handrem te activeren.
     
  16. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben eerlijk gezegd wel blij met deze discussie. Was me er niet van bewust throttle cut op electromodellen toe te passen. Op mijn charter heb ik een ouderwetse schakelaar op het toestel zitten waarmee ik de stroom aan/uit kan doen. Dat werkt voor mij prima. Op mijn andere toestellen heb ik niets. Ga ik toch eens veranderen, want een foutje is snel gemaakt. Zeker als vliegen geen dagelijkse bezigheid is.
     
    serge pot, AHoogendijk en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    zoals ik en vele anderen word een Throttlecut pas geprogrameerd als het leed al eens heeft geschied, hieronder zie je de gevolgen, misschien geen fijn aangezicht en mijn reactie was eert ook van :eek: ....... het maakt je misschien iets meer bewust van het risico en voorkomt hetzelfde voor jou.

    als ik de zender pak voor een vlucht is het allereerste wat ik denk en check .... rode schakelaar op laag (laag = op de grond en naar voren/boven kan ie omhoog en staat ie op scherp), anyway
    zodra ik de zender pak eerst rode switch laag en gas dicht, dan pas zender aan en toestel aan. dan pas de controls check en de motor starten en een oog op de zender houden dat niemand er met zn tengels er aan komt (dat flik je bij mij overigens maar 1 keer)

    toch kan ik me wel iets indenken van het argument van GJ, maar vraag me daarbij af of het echt zoveel extra denkwerk is voor een wedstrijdvlieger om een schakelaar niet te vergeten en daarnaast vind ik het echt leip

    en dit valt nog reuze mee, enkel de top eraf en 3 flinke diepe sneeën, nu na een aantal jaar nog steeds een kutgevoel in de vingertop :confused: IMG_0342.PNG
    IMG_0341.PNG
     
  18. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Limburg
    Ik luister ook met gespitste oren en ik ben bij GJ.

    Wat ik me afvraag is het volgende. Wat zijn de zogenaamde Failure Modes van een standaard besturing en een elektro aandrijving (brushless) en wat zijn de effecten? Failure Mode and Effect Analyse (FMEA) dus. Met standaard besturing bedoel ik dat het gas gewoon op de stick zit en er nog niets van een throttle cut of schakelaar is geprogrammeerd.

    Failure Mode: gas stick wordt abusievelijk bewogen als het model nog niet in de lucht is.
    Effect: prop gaat draaien; mogelijk letsel voor mensen in de buurt van de prop.
    Remedie: vinger op de stick houden.

    Failure Mode: accu wordt aangesloten als de zender nog is uitgeschakeld.
    Effect: geen.
    Remedie: niet van toepassing.

    Failure Mode: model wordt geprogrammeerd met de prop op de motor.
    Effect: prop gaat gegarandeerd een keer draaien; mogelijk letsel voor mensen in de buurt van de prop.
    Remedie: prop van de motor halen tijdens programmeren.

    Welke Failure Modes zijn er nog meer en hoe gaat een throttle cut of schakelaar hier bij helpen? Mijn MPX Cockpit SX waarschuwt mij overigens als het gas niet op 0 staat als ik de zender inschakel.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2021
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Je kunt er allerlei theorieën op loslaten.
    Als je echter de functie gebruikt die de fabrikant beschikbaar heeft gesteld is het probleem opgelost en is veiligheid ingebouwd. Neemt niet weg dat de gebruiker verantwoordelijk is en altijd een voor hem / haar bekend protocol moet uitvoeren.

    Een fabrikant is echt niet gek. Er zijn meerdere fabrikanten die een grote groep gebruikers hebben die het product testen voordat het op de markt komt. Dit zijn altijd mensen uit de praktijk.
    Hier worden dergelijke zaken ontwikkeld en toegepast.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    het grootste risico zit hem naar mijn mening niet tijdens aansluiten van de accu, maar meer tussen het aansluiten en het opstijgen.

    ik begrijp heel goed wat jij (en GJ) bedoeld, maar vergeet niet dat het gros hier geen standaard ritueel heeft van: lipo aansluiten en met de duim op t gas naar de startplaats
    daarnaast heb je nog het risico tijdens het afstellen en inregelen van de aansturing... stel dat je iets meer uitslag, expo, of differentie wilt instellen dan kijk je visueel vaak naar het effect van de roeren op de grond.... en dan staat de gehaktmolen op scherp.
    in mijn geval idem dito, iets (een manual of wellicht vleugeltip raakte de gasstick)
    een schakelaar is toch echt niet zo moeilijk te vergeten, helemaal niet als je hem een rode kleur geeft (noodstop)

    het is gewoon veilig om je gehaktmolen op safe te zetten en pas op scherp te zetten zodra je de lucht in gaat....
    en al zou ik zo vergeetachtig en dom zijn dat ik dat vergeet, dan smijt ik liever een aantal maal een toestel tegen de grond dan met mn jatten in de prop komen
     
    Cnn vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina