De avonturen van Willy de Woofer.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.281
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En DAT is je reden om iets niet te gebruiken? Omdat iemand ANDERS na "jaren" niet in staat was iets simpel nieuws zoals een schakelaar gebruiken, kon leren????

    Sorry, maar dat is de meest onbenullige reden die ik kan bedenken.
    Als je je kunt aanwennen je duim op een stick te houden, kun je je OOK aanleren om een schakelaar om te zetten.
    Mijn moeder zou zeggen "Dan WEN je er maar aan"...

    Sorry, maar dit gaat echt helemaal nergens meer over.

    De throttle cut op het terugverende drukknopje. DIE is uitgevonden voor brandstofmotoren. De throttle cut op een vaste schakelaar is wel degelijk voor JUIST electromotoren bedoeld, en niet alleen als veiligheid tijdens de grondhandelingen, maar ook om, bijvoorbeeld bij heli's, schade te beperken als je de controle kwijtraakt.

    Mijn eerste gedachte is dat dat erg in tegenspraak is met "weten waar je mee bezig bent", en dan maakt het geen flikker uit, als je dát vergeet, dan kun je ook vergeten je duim op die stick te houden.

    Sorry, ik blijf het van voor tot achter 100% flauwekul argumenten vinden, en ja, daar ben ik tamelijk fel in. Dat iemand zelf bepaalde veiligheidsmaatregelen bewust achterwege laat, moet zo iemand helemaal zelf weten. Maar ga dat in godsnaam NIET aan informatiezoekers aanraden.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.546
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op een wedstrijd sta je enigszins onder druk dus dan doe je dingen zoals je ze altijd doet.
    Als er dan iets veranderd dan zit dat niet in je systeem.
    Willy wil met snelle modellen vliegen, die worden allemaal gegooid.
    Dan moet je wel zeker weten dat de motor aangaat en niet zoals de man met de throttle cut het model gooien en dan erachter komen dat de motor niet aangaat.
    Wil is redelijk chaotisch en vroeg of laat vergeet hij die schakelaar om te zetten.
    Of.... hij vergeet de schakelaar om te zetten en dan gaat de motor toch aan als de knuppel bewogen word.
    Dus valse veiligheid en dat is veel gevaarlijker dan bewust met je model leren om te gaan.

    Je duim op de knuppel houden had hij zichzelf al aangeleerd, als je dat consequent doet is er niets aan de hand.
    En als je een extra veiligheid wilt zet je een schakelaar op de ontvanger, dat je die uit kan zetten aan de buitenkant van het model, dan kan de regelaar nooit aanslaan.
    Voordat je gaat vliegen controleer je toch altijd of de roeren werken, als die niet werken dan staat de ontvanger nog uit.


    GJ
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.970
    Locatie:
    Hell
    Fijn dat je weer helemaal de oude bent. :friends:
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.546
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou nee, niet de oude, ik voel me nog steeds beroerd.
    Gelukkig is de lever helemaal in orde maar nu vlamt mijn darmziekte op, ruim 6 jaar geen last gehad.
    Maar het is nu dus even flink medicijnen slikken en spuiten en hopelijk gaat het dan weer weg.

    GJ
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.083
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zie juist op wedstrijden domme fouten gemaakt worden omdat het daar nét even anders gaat dan op het vertrouwde eigen veldje.

    Startprocedure aanwennen is voorbiedereen belangrijk en het maakt niet uit of je een wedstrijd vlieger bent of alleen snelle modellen rond een veldje jankt.

    Als iemand zo verstrooid is als jij beschrijft is het m.i. juist veilig om een extra veiligheid in je procedure op te nemen. En als je een startprocedure verzint waar je je vervolgens zelf niet aan houd waardoor je je vliegtuig de grond in gooit.....dan kan je toch die throttle-cut niet de schuld geven??
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
    Cnn, serge pot, Arnoud Snel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Almere
    Altijd alle schakelaars in dezelfde stand en voor dezelfde functie voor ieder model. Dan kun je nooit een fout maken.
    Bij mijn modellen heb ik voor sommigen alle 8 de schakelaars ingesteld staan. Nog nooit een fout meegemaakt

    Je kunt ook vlak voordat je het model werpt een paar tandjes gas geven en zien of de prop draait, dan weet je zeker dat de schakelaar "goed" staat.
    Dan heb je in ieder geval bij de wandeling uit de pits naar de startplek veiligheid ingebouwd.

    Grt,

    Arnoud.
     
    gpman, Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    st Willebrord
    ik vind het een extra veiligheid en daarnaast handigheid
    Bij een methanol motor zet de switch het gas helemaal dicht en bij een benzinemotor tevens de ontsteking uit, dit is voor brandstof echt een veiligheid, denk je in wat er gebeurd als je de motor voor de 1e vlucht van de dag gaat primen en hij slaat eerder aan dan verwacht ...

    Voor electro gebruik ik de functie precies net zo, het is een extra veiligheid, tuurlijk hou je daarnaast ook de gasstick dicht, ik ben van mening dat het meer veiligheid toevoegd dan risico’s opleverd maar dat is ieder voor zich
    Ik kan me indenken dat de doorgewinterde en ervaren wedstrijdvlieger dit door zijn aangeleerde manier van handelen overbodig vind maar voor 98% van de recreatie vliegers raad ik dit met klem aan

    Ik zie dit helzelfde als een noodstop op electrische apparatuur zoals draaibank / freesbank
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.597
    Locatie:
    Ede
    Exact dat dus.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    st Willebrord
    :D
    Ik heb alle schakelaars std naar beneden staan, ik hield de zenden met gestrekte armen vast en dacht..... toestel op de grond dus alle schakelaars wijzen naar de grond, en vanaf dat moment was dat mijn startpositie.

    Hoe mijn protocol eruit ziet is heel simpel en consequent, zo gaat de zender na elke vlucht weer de koffer in.
    • Koffer open en checken of alle schakelaars naar beneden staan
    • Zenderuit de koffer en naast het toestel zetten en toestel aftanken
    • Zender aan, en toestel aan, en wederom gaat automatisch mn vinger over de throttlecut voor 100% zeker in off positie
    • Motor primen
    • Flightmode normal / telemetrielog on / timer reset / engine on (throttlecut) en starten maar
    • Na de vlucht alle switches op laag en de zender in de koffer
    Klinkt als een hele handeling maar dat is het echt niet, voordat ik de zender beetpak gaat mn hand snel over de switches en dan pas pak ik hem, de handeling vlak voor het starten (flightmode etc...) gaat in 1 beweging.... klik klik klik klik en klaar........ het word op een gegeven moment dezelfde gewoonte als eerst pissen zodra je wakker word :D

    Hieronder mn layout, throttlecut rechtboven het gas en met rode krimpkous, flightmode met zwarte krimpkous, timer reset en telemetrielog is blauw, retract is groen
    AE876E13-FFE0-41C3-B274-84FA14CE8510.jpeg
     
    Aeroplaniga vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.203
    Locatie:
    Emmen
    Ik weet niet wat voor zender Wil heeft. Maar de mijne gaat gillen als deze niet aan staat tijdens het opstarten.

    Roeren en motor check je normaliter standaard vlak voor het gooien.

    Als je met een normaal toestel wilt Opstijgen zal die simpelweg niet de lucht in gaan.

    Mijn futaba zender begint te shaken als ik throttle cut niet aan heb/switch verkeerd heb staan.

    Spektrum gaat via de audio mekkeren.


    Met een zwever geef ik altijd eerst een dot gas voor het gooien, kijken of het werkt. Daarna gas vlak voor ik gooi.

    Lijkt me uberhaupt onmogelijk om een toestel weg te gooien met TC aan. Je gooit toch pas als de prop draait?
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    5.643
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zojuist heb ik een nieuw topic geopend over mijn Multiplex SX zender.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.546
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In F5B, F5F en F5D kan je de motor niet even laten draaien voor de start.
    Je energieverbruik is gelimiteerd en die halve seconde kan je net de winst kosten.
    Dus de modellen worden gegooid zonder te weten of de motor/regelaar het wel doet.
    Het model word gegooid en pas als ie uit de hand is zet je de motor aan, stukje veiligheid maar ook energiebesparing.
    Iemand uit het duitse team heeft aan speerwerpen gedaan, als die gooit dan kan de motor ietsje later aan.

    GJ
     
    easy, Cnn en Justus vinden dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.203
    Locatie:
    Emmen
    Ja oke dat is dan begrijpelijk. Uitzonderingen bevestigen de regel

    Maar Wil gaat geen F5B oid vliegen.

    Een ander probleem wat zich wel kan voordoen met TC is dat je regelaar -130 als nulpunt neemt als je tc daar op staat ingesteld. Als je tc vervolgens uit doet gaat plots de motor op een laag toerental draaien. Aangezien travel van de zender -100 of 0 tot 100 is.

    Sommige regelaars willen telkens gekalibreerd worden met wen frisse accu. Castle heeft dat in sommige esc's zo staan. Dat duurde even eer ik dat door had. Nu geprogrammeerd op manual dus behoudt de kalibratie.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.546
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil gaat modellen vliegen die gegooid worden.
    En het is een F5D model, die Avionik.
    Als je van de grond opstijgt en de motor dan niet draait dan merk je dat meteen.
    Maar als je model al ergens in de lucht hangt en hij gaat niet aan dan moet je wel rustig blijven.
    De "hete" aandrijvingen willen ook niet graag deelgas draaien, dan fikt je regelaar af.
    Ik heb geen idee hoe throttle cut werkt en hoe het ingesteld moet worden.
    Als ie hem naar -130% of zo trekt dan zou je bij een Futaba ook uit moeten kijken omdat die soms andersom werkt dan bijv een Graupner.
    Throttle cut zou dan de regelaar volgas kunnen zetten ipv uit.
    Ik heb dat ooit gezien met een limiter, die zette de regelaar volgas ipv uit.
    Dat was niet fijn om te zien en de man stond ook peentjes te zweten.

    GJ
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.254
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Opletten met MODE 1 daar staat de R stick naar boven gas uit , + 100
    PROP ER AF HALEN ALS JE ALLES INSTELD !!!!
    Spreek uit ondervinding , club lid had een nieuwe zender en vraagt aan mij hoe je TC moet instellen maar verteld er niet bij dat hij op MODE 1 vliegt ( ik vlieg mode 2 ) en de lipo is gekoppeld , vol gas het hoge gras in .
    Gelukkig niets geraakt
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Lunteren
    Mijn zender begint te mekkeren bij inschakelen als:
    -De sticks niet normaal staan (gas onderin)
    -De schakelaars in de verkeerde positie staan(kun je per model en schakelaar instellen)
    -Als je failsafe niet is ingesteld

    Als extra heb ik laatst tc ingesteld. Moet er nog wat aan wennen. Maar in principe, of liever gezegd uit principe, loop ik altijd met m'n duim achter de gasstick.
    Het enige gevaar zit em erin dat je last minute nog even wat moet doen terwijl de zender al omhangt. Dan kun je zomaar met de arm tegen de stick van de bungelend zender aankomen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.894
    De cockpit SX van Wil begint ook te miepen als je hem aanzet en de gasstick staat niet op gas dicht. Hij activeert dan dat kanaal niet. De throtle cut van de SX is ook voor elektro toestellen ingericht. Als je op de knop drukt zegt de miep in de zender dat het gas dicht is. Hij blijft het niet herhalen. Misschien dat dit wel in te programmeren is. Ik zit nu op de camping voor 3 weken en heb de zender niet mee, dus kan ook niet nakijken of uitproberen.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.801
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Altijd leuk die praktische tips.
    Laatst nog met een clublid over alle instellingen gehad.
    Hij had eea ingesteld op motorkisten en drones. Nu wilde hij ook gaan motorzweven.
    Mijn eerste vraag is: met welke had gooi je je kist weg? Daar had ie nog niet over nagedacht want nu zaten de TC en gasschuif verkeerd.
    Toch even raadzaam dit ook mee te nemen. Hij gebruikt dan wel de gashendel als butterfly.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.546
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb speciaal de verende schakelaar naar de linkerkant verplaatst want ik heb vaak gas op een schakelaar,
    Dan hou ik de zender in de linkerhand met de wijsvinger achter de schakelaar en de duim op de hoogteroerknuppel en kan het model met rechts werpen.
    Ik vlieg Mode 1.
    Mode 2 is wat lastiger, je kan dan niet iets up trekken als je met rechts gooit, dus moet je dan eigenlijk wel met links gooien.
    Mijn F5J modelletje heeft gas op een schuif maar dat bevalt me niet echt want dan moet ik mijn hand van een knuppel afhalen, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.
    Misschien een flightmode instellen die butterfly dan deactiveert en van de gasknuppel weer een gasknuppel maakt.
    Maar die F5J dingen vliegen toch zo langzaam dat je tijd zat hebt om na te denken.

    GJ
     
  20. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.894
    Ik vloog mode 2 en gooide de toestellen met rechts weg, ook de F5B kisten, nooit problemen mee gehad. Alleen bij een eerste vlucht met grotere modellen vroeg ik wel eens een clublid om het model te gooien, maar over het algemeen deed ik dat ook meestel zelf.
     
    Cnn vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina