De avonturen van Willy de Woofer.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Mode 1 hier en ik gooi rechts. Dus eerst met Lippen tc er af en daarna gasknuppel naar voren met de Lippen.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik vlieg mode 2 en werp dus links, voor mij geen probleem. Als ik een model voor een ander gooi, dan werp ik wel rechts. Dat voegt dan weer beter.

    Voor een zwever gebruik ik de gasknuppel om zowel "gas" te geven als te remmen.
    Volledig naar voren is vaart maken; de welkleppen (flaps) een tikkie omhoog.
    Een haartje "gas" minder is "normaal". Kleppen neutraal.
    Nog wat minder "gas" (ca 80%) is iets meer flaps naar beneden. Iets meer lift voor thermiek vliegen.
    Tot "half gas" gaan de flaps verder naar beneden, tot zeg ca 45 graden.
    Bij minder dan "half gas" gaan de flaps/welfkleppen naar maximaal down en de ailerons een stukje omhoog (eventueel ook de spoilers).

    Als de zwever ook een eigen motor heeft gebruik ik ook weer dezelfde knuppel om "gas" te geven, en dat hangt weer af van de stand van de "cut"-schakelaar.
    Met schakelaar bepaal ik hoe ik de snelheid met mijn "throttle"-stick kan regelen, met de motor of met de kleppen.
    Van je af; meer snelheid. Naar je toe; langzamer/meer draagkracht of steeds meer afremmen.
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Juist een f5j-kistje zou ik het zo simpel houden als maar kan want die vliegen écht uit je hand weg (tenzij je hem beroerd hebt gebouwd en hij meteen op zijn staart gaat staan als je de motor start natuurlijk:rolleyes:)

    Ik heb de meest ingewikkelde f5j-kist om te starten en die vraagt wel om een beetje nadenken; goed vasthouden en op de juiste manier loslaten anders heb je ruzie met de duwprop, maar op het moment dat je die loslaat vliegt hij meteen dus dat is nog steeds vrij simpel.

    Gewoon gas op een schakelaar (ik heb een 3 standen omdat half gas voldoende is op een lichte dag en vol gas alleen voor ballast dagen is) maar nog steeds kan de motor pas aan als ik mijn timer gestart hebt en de zender mijn start gaat af tellen.

    Ik denk dat juist met die dingen zo makkelijk foutjes gemaakt worden omdat ze 'zo makkelijk' zijn en men denkt dat je nergens over na hoeft te denken?

    Daar kan ik GJ ook wel volgen: je moet wél bewust met je speelgoed omgaan anders kan er van alles naars gebeuren!

    (In de schietsport zeggen ze ook: wapens zijn pas gevaarlijk op het moment dat je vergeet dat ze gevaarlijk zijn)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Het werken met machines (cirkelzagen enz.) is net zo. Als je er te vertrouwd mee raakt moet je op gaan passen. Ik probeer leerlingen altijd een serieus respect voor machines bij te brengen.
    Altijd scherp blijven!
     
    Cnn en Justus vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb op het werk geleerd dat dingen geen routine mogen worden en dat je alles bewust moet doen.
    Maar ook om niet te vertrouwen op valse veiligheden, iets wat ik een throttle cut vind.
    Als ik aan een paar 100 Volt moest werken vertrouwde ik ook niet de afschakeling, ik meette altijd of de spanning er echt af was.
    Ik ben bang dat als Wil een throttle cut zou hebben hij vroeg op laat denkt dat ie veilig staat maar dat dan toch de prop gaat draaien.
    Het word dus alleen maar gevaarlijker.

    Wat betreft mijn f5j kistje, dat ding neem ik niet echt serieus, het is niks voor mij, te traag, te simpel.
    Ik heb laatst met het ding achter mijn huis gevlogen, 4 uur lang gevlogen op thermiek, hellingwind en wat motorloop.
    Totaal geen uitdaging, maar dat wist ik al van mijn Kappa 3500 dat f5j niks voor mij was.

    GJ
     
    Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hetzelfde geld als men je afleid tijdens een procedure zoals een motor starten van je vliegtuig. Juist door mensen die het zouden moeten weten. Ik wordt daar altijd heel kort van en zeg dat ze me nu niet moeten storen. En dat zeg ik dan ook heel bot en nors. Vooral als het niet de 1e keer is.
    Er zijn er een aantal die me daarom niet meer spreken, jammer, maar gelukkig, die stören mij niet meer en ik behoud mijn vingers.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dubbel post
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nogal wiedes. Daar hebben wij al vaak zat over gebotst:stout::thumbsup::thumbsup:.

    De uitdaging van f5j zit niet in hoe die kist vliegt maar wat je er mee moet doen.
    Maar laten we maar niet weer aan die discussie beginnen:hammer:

    Daar tikken ze tegenwoordig ook de 800W aan en dat is ook ruim voldoende om jezelf ernstig schade aan te doen als je loopt te suffen
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de f5j taak, die vond ik ook veel te makkelijk met de Kappa.
    Maar hele volksstammen vinden het geweldig en dat is prima.
    Als je maar lol hebt.
    Bij mij op de club vliegen 2 Elasto f5j kisten.
    Technisch erg mooie modellen en de ene gaat echt als een speer omhoog, die heeft er ook wel 800 watt inzitten.
    Ik heb vroeger een klap gehad van een vertraagde Mabuchi 540, in een Skyflex.
    Bloeden als een rund.
    Dat was maar 150 watt of zo.
    Mijn f5b motor met toen 5000 watt op een vertraging heeft ooit een deuk geslagen in een betonplex tafel.
    En dat was uit stilstand.
    Moet er niet aan denken wat het doet als het op toeren is.
    Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben toen ik zo ziek was, ik kon niet meer helder nadenken en dan word modelvliegen gevaarlijk.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Heb je die F5j taak wél eens in een wedstrijd gevlogen dan? Ik dacht dat je de Kappa na een middagje vliegen doorverkocht had maar ik heb toen niet alle wedstrijden bijgewoond dus ik zal het wel gemist hebben.

    Maar nu heb je mij toch zo ver dat ik hap!...dan is het bedtijd:hammer:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dan ben je Knorre Pot
    Wel heel begrijpelijk.
    Ik heb er ook een handje van om even lekker te komen kletsen. Zal er rekening mee houden
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Herkenbaar .....
    Bij een van de clubs waar ik vlieg zit ook zon kereltje, ventje is net 20 en zeurt ook vaak aan je kop op momenten dat je het niet wilt.....
    Tijdends starten reageer ik gewoon niet meer, tijdens vliegen wil hij ook vaak aan je kop gaan zaniken....
    Ik heb daar een schakelaar voor ingesteld die de volgende text roept: “ Dave Fuck-off”.
    Werkt verrasend goed :D
     
    serge pot, Vale Ouwe en Arnold 85 vinden dit leuk.
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    @Justus stiekem is GJ toch soms gewoon liefhebber van wat rustige rond schommelen met een licht zweef modelletje ;) en iedereen krijgt er toch een goed gevoel van als je onder de 10m in een bel kan vertrekken :)
     
    Justus en Cnn vinden dit leuk.
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja en wat nog meer ironisch is.. mensen die al jaren modelvliegen maar dan toch hun nieuwe vliegtuigen door iemand anders laten invliegen..

    Dat heb ik nooit gedaan. Gooien doe ik ook alles zelf, juist de eerste vlucht met een pylon racer,die heb ik laten gooien.

    Maar voor de rest alles zelf, lijkt me ook niet logisch als je al jaren vliegt en alles"uitbesteed"

    Maar we dwalen af..

    Throttle cut dus, heel simpel bij mij:

    elektro vliegtuig: nooit (verticaal vlak)

    Heli: altijd. (Horizontaal vlak)
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wel eens een F5J wedstrijd gevlogen, helemaal in de beginperiode.
    Het lijkt ook wel een beetje op F5B alleen moet je daar rakken vliegen, dan de thermiektaak en landen op tijd en doel.
    Alleen gaat F5B stukken harder en is het veel lastiger omdat de modellen zwaarder zijn en een compromis zijn tussen snelheid en zweefcapaciteiten.
    En ja, ik heb heel veel zwevers gehad en gevlogen en de gfk schaalzwevers vind ik geweldig vliegen.
    Maar zo'n traag ding is aan mij niet besteed, dan sta ik me te vervelen.
    Afgelopen keer zat ik hier achter het huis lekker op het bankje in het zonnetje en dan af en toe even sturen en zoeken naar een nieuw belletje, dat was nog wel te doen.
    Ik landde omdat mijn zender begon te piepen dat de accuspanning laag was.

    Wat betreft gooien, in wedstrijden doet de helper dat altijd omdat je zelf goed uitgelijnd achter het rak moet staan.
    En het fijnst is het als je weet hoe de helper werpt, dus niet een vreemde.
    Vaak staat die helper dan ook weer achter je om je te coachen, ook dan is het fijn als je op elkaar ingespeeld bent.
    Gerben en ik vlogen altijd samen, vaak ook geholpen door de belgen.
    Ik heb hem ook wel eens een model van mij in laten vliegen, gewoon omdat hij veel beter vliegt dan in.
    Dan stond ik ernaast om dingen in de zender aan te passen.
    Zo heb ik het laatst ook bij Wil gedaan.
    Wil heeft zijn eigen model ingevlogen, met Dual Rate ingesteld, dus het kan wel, en ik praatte hem er doorheen en trimde het model een beetje voor hem uit.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat heb ik nou nooit heh :D.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En dat zou zo maar kunnen ;).
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik denk zelfs, dat GJ aan het sparen is voor een Jeti zender :D :D.
     
    easy vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ze de Jeti spullen in mijn Tandem zender kunnen proppen dan ja, meteen.
    Softwarematig is er niets mis met Jeti, heb jaren zonder problemen met Jeti in mijn Graupner gevlogen.

    Dan nog even terug op F5J.
    Ik bedacht me net dat ik meegewerkt heb aan F5J in Nederland.
    Ik heb F5B weer opgestart en organiseerde de wedstrijden.
    Op een gegeven moment werden we benaderd door de KNVvL, of we een nieuwe klasse op konden zetten, F5J.
    Gerben zat in de commissie electrozweef en ik organiseerde de wedstrijden.
    Ik heb ook het NL logo voor F5J ontworpen.
    De eerste paar wedstrijden waren dan ook door ons georganiseerd en Gerben, Johan v Gogh en ik hebben ook de wedstrijdleider geinterviewd en gekozen.
    Het idee was een klasse die betaalbaar zou zijn, een betaalbare vervanger voor F3J die je ook individueel kon vliegen, dus zonder team.
    Het eerste jaar was dat ook nog zo maar toen kwamen de mannen met de carbon bakken en de klasse werd weer redelijk duur.
    Maar je kan dus een beetje zeggen, zonder mij was er geen F5J in NL geweest.

    GJ
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik blijf van mening dat het spelletje ook leuk gevlogen kan worden met houten kisten! Ik heb heel veel lol gehad met de Inside en er zijn veel meer kisten die dat kunnen maar men schijnt te denken dat je alleen mee kan doen als je minimaal €1000 aan een carbon 2dehandsje uit geeft ofzo.

    Wil je echt meestrijden om de prijzen? Tja..dan zal je toch de mogelijkheden van de topkisten willen kunnen benutten, maar ik zou het geweldig vinden als er wat regelmatiger wat houten kisten mee doen en dat die gaan uitvechten wie de beste houten kist is
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina