De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit zou afdoende moeten zijn,
FIRE-FIGHTING-TOTALLY-ENCLOSED-RUBBER-CHEMICAL-PROTECTIVE.jpg

Echter overdruk moet, in dit geval, te allen tijde voorkomen worden.

Dan komen we eerder bij deze oplossing.
creepy-michelin-man-evolves-1476934848437.jpg

En die hebben ze eventueel ook in het klein.
michelin-baby.jpg

Gevaar geweken, sok klemgereden en onder bewaking opgesloten in trommel met andere deliquenten. Wil degene die dat mormel van Jan binnen heeft gelaten zodat ie z’n flesje zelf kan sponseren, de boel ff opruimen en afrekenen, het beestje is niet zo handig zeg maar, ter vergelijking is de Lab van mij dan een toonbeeld van voorzichtigheid, behalve het eindstukje van zijn staart, ongeveer 2cm, dat nu net niet...

Je weet, dat Deesel gaat zoeken als z'n fles niet op de gebruikelijke plaats in de koeling staat. Je mag jezelf dus verwijten, dat je nalatig bent geweest. En wees eerlijk, ziet de MBFB-slijterij er nu zo veel rommeliger uit dan gebruikelijk?

voorafgaand aan een hoop bla bla... etc. etc, maar ondertussen loopt een onzin draad over een of andere "berg" gevuld met een soort van theeleut dames, die blijkbaar niets beters te doen hebben, hier al weer jaren met meer dan 12000 post het "technische forum" dan min of meer te "vervuilen".
Of het deze Berg is, geen idee de Berg schrijf je met een grote B, van die 12k aan post, klopt dan wel weer een beetje, Duke Puff, je bent een theeleut volgens een of andere stoethaspel.

Horror schuurtje dus....
Ja Jan heeft een immitatie gemaakt van onderstaand exemplaar.
In plaats van een solar paneeltje heeft tie het lampje op de variac aangesloten.
Dus als tie s'avonds zoek is, zit hij in kleermakerszit achter een tafel/bureau, maar omdat er een variac in zit, een massarail er aan toegevoegd is en het een export product is uit Eindhoven.
Is het omgedoopt tot labtafel.
Als het dus donker is zit tie binnen aan het knopje van de variac te draaien.

Voor lieden die niet weten wat een variac is,
Dat is een mechanisch regelbare spaar transformator.
De voorganger van de elektronische licht dimmer.

Elektronica gaat wel eens stuk, zo'n degelijk stuk mechaniek blijft vrij lang heel.

Laatst bewerkt:
Wat een griezelverhaal, vooral dat er hier in het pittoreske Maasland vorig jaar blijkbaar 3000 deelnemers aan dit gedoe zijn geweest en dat wij daarvan niets hebben gemerkt. Dit terwijl er toch meerdere 'hotspots' en 'snoephuizen' in onze directe omgeving waren (de nrs. 37 t/m 45 van de route). Dat laatste heb ik van

https://www.facebook.com/Halloweenmaasland/ .

Nu ben ik altijd voorstander van een feestje (vooral als daaraan een BBQ is verbonden, maar dat terzijde), maar met Halloween heb ik echter niks. Dat anderen daar wél plezier aan beleven vind ik prima, maar blijkbaar enkele dorpsgenoten niet. Als ik mag gokken bestaat de hele 'vete' er uit, dat binnen de winkeliersvereniging bezwaren zijn gemaakt, waarna sponsors zijn afgehaakt.

Voor lieden die niet weten wat een variac is,
Dat is een mechanisch regelbare spaar transformator.
De voorganger van de elektronische licht dimmer.

Blijkbaar weet jij het zelf ook niet.

Een echte variac is een regelbare scheidingstransformator. Je bent hiermee galvanisch gescheiden van het lichtnet. Mijn exemplaren regelen van 0 tot 280 volt en zijn tot 3 ampere te belasten. Weliswaar gekopiëerd van Wikipedia, maar hier is de functieomschrijving van de scheidingstrafo:

De scheidingstrafo wordt onder andere gebruikt in reparatiewerkplaatsen en elektrotechnische laboratoria als het te testen apparaat zelf niet is uitgerust met een voedingstrafo (zoals veel geschakelde voedingen en televisietoestellen). Tijdens het foutzoeken of het ontwikkelen van zo'n apparaat, kan dan toch worden getest of gemeten met apparatuur die ook is aangesloten op het lichtnet. De scheidingstransformator vermindert bij deze toepassing het elektrocutiegevaar voor het betrokken personeel en voorkomt het ontstaan van stoorstromen en aardlussen. De secundaire zijde is in dit geval het beschermde circuit.

Zo'n galvanisch gescheiden trafo zal tegenwoordig toch wel (minimaal) zijn toegerust met een servo-bediende spanning- of stroomregeling?

Blijkbaar weet jij het zelf ook niet.
Een echte variac is een regelbare scheidingstransformator. Je bent hiermee galvanisch gescheiden van het lichtnet. Mijn exemplaren regelen van 0 tot 280 volt en zijn tot 3 ampere te belasten.
Dan heb jij niet geheel toevallig voor een prikkie de luxe schijnveiligheidsvariant met de twee gescheiden wikkelingen.
De primaire zijde (voedende zijde uit het net) is beveiligd of behoort beveiligd te zijn, om af te schakelen bij een lekstroom.
In de meeste huishoudens gaat dat via een dif (aardlekschakelaar van 30mA).
Zit je te knutselen achter een scheidingstrafo, dan is het extra goed opletten als je twee handen hebt, waar je beide handen laat.
Ga je met twee handjes tegelijkertijd frotten in een via een scheidingstrafo aangesloten apparaat, waarbij de voedingsspanning op een niveau staat dat het echt wel prikt als je er aan komt.
Dan schakelt er geen aardlek uit, omdat het gevoede apparaat galvanisch gescheiden is van het net.

Bij meetapparatuur gevoed door de netspanning is het ook extra opletten.
De aardaansluiting zit vaak door verbonden met de massa (-) van een meet ingang.
Dat is vooral van toepassing bij van die meet kastjes met z'n schermpje met van die lijntjes er op.

Het stroom kringetje is zo gemaakt.
Hoewel dat dan weer gemakkelijk is te voorkomen door een differentiaal probe toe te passen.

Laatst bewerkt:
Tja, in de meer dan 30 jaar, dat ik van het repareren van rc elektronica mijn beroep heb gemaakt ben ik wel gewend, dat hobbyisten mij proberen uit te leggen hoe het werkt, dus bedankt voor de les. Ik kan echter geen enkele reden bedenken waarom je met twee handen in een apparaat, waar spanning op staat, zou gaan zitten werken. Wel, dat je met in één hand een probe gaat zitten meten en dan blij bent, dat je geen oplazer krijgt als je per ongeluk met je hand iets raakt.

..... Bij meetapparatuur gevoed door de netspanning is het ook extra opletten.
De aardaansluiting zit vaak door verbonden met de massa (-) van een meet ingang.
Dat is vooral van toepassing bij van die meet kastjes met z'n schermpje met van die lijntjes er op.

Het stroom kringetje is zo gemaakt.
Hoewel dat dan weer gemakkelijk is te voorkomen door een differentiaal probe toe te passen.
Daar is nu net die scheidingstrafo voor bedoeld. Er kan en mag altijd maar één aarde kant zijn als je "vervelende stroomkringen" wilt voorkomen. Wanneer je meetapparatuur en het te meten apparaat met aarde is verbonden moet je de "aarde" van de meetapparatuur niet met de "0" van het te meten apparaat verbinden, dan kan je inderdaad een sluiting veroorzaken met vervelende gevolgen. Dat voorkomt dus die scheidingstrafo. Wanneer de voeding van het apparaat wel goed gescheiden is van de net aarde is de scheidingstrafo niet nodig. Het komt echter zeer vaak voor dat de "0" van de voeding rechtstreeks of via een kleine weerstand met de lichtnet aarde is verbonden. Let daar goed op!
In de ruim 30 jaar dat ik aller handen elektronica heb gerepareerd, gekalibreerd en gerepareerd is daar altijd een scheidingstrafo bij gebruikt Die zat zelfs in de werktafel ingebouwd! De meetapparatuur was altijd normaal met aarde verbonden.

Nee he... nu gaan zelfs buitenBergers opscheppen over het hebben van een schuurtje en de inhoud daarvan.

En even voor de duidelijkheid:
ALLE apparatuur is met de aarde verbonden. Dat heeft het fenomeen "zwaartekracht" als oorzaak.
Je kunt scheidingstrafo's plaatsen tot je een ons weegt, het ding in kwestie blijft echt gewoon op je werkbank* staan.
Overigens blijft het uitkijken met teveel scheidingstrafo's:
bij teveel gebruik ervan gaan er huwelijken op de klippen.

* door sommigen ook wel "labtafel" genoemd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back