De Berg is van Jan!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 8 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Tja, als we dan toch in het Westland én in de groenten zitten kan natuurlijk een onvervalst Westlands lied niet ontbreken:

     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dan zijn we het er in ieder geval over eens dat; de komkommer niet te hachelen is, zonder hem/haar op/naar smaak te verknutselen.
    Een beetje van; met een flink portie pindasaus smaakt zelfs een hondendrol nog lekker.
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Wel eerlijke gasten die Westlandse kwekers. Als het niks is keuren ze de waren gewoon af.
    Maar waar kunnen ze dan wel van leven?
    Tomaten, tulpenbollen?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Och, het westland heeft wel wat meer te bieden hoor, maar ik heb gewoon geen zin om dat uit te leggen. Het heeft ook geen zin. Gelukkig kan ik mijn ouders weer bezoeken en staat er steevasr komkommer op tafel,
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ook in Nootdorp is het dus altijd komkommertijd. Goed om te weten, dan hoef ik daar niet op vakantie.
    Wat het westland meer te bieden heeft?
    Eén van de cultuurhisterische hoogtepunten was het schuurtje van Jan, maar ja... dat is ondertussen ook verleden tijd.

    Toen ik een jaar of 14 geleden een aantal keren in Hoek van Holland op vakantie was, heb ik wat onderzoek gedaan naar de resten van Hitlers Atlantikwall bij Hoek van Holland en omgeving. Het bleek dat de "Festung Hoek von Holland" zich uitstrekte tot ver in het Westland. En daar zijn nu nog steeds restanten van te vinden.
    En ja, delen daarvan kun je scharen onder 'cultuurhistorisch erfgoed'. (Hoewel... cultuur...)
    Zo fietste ik eens over de N211, zag een huis wat duidelijk deels op een oude Duitse bunker, type 721 gebouwd was. In de tuin was een meneer bezig om, waarschijnlijk bij gebrek aan komkommers, het gras te maaien. Charismatisch als ik nu eenmaal ben, knoop ik een praatje aan over het fundament van zijn huis. Een lang verhaal iets inkortend: even later daalden wij samen via een best wel steil trapje in de bunker af en stond ik in een goed gevulde wijnkelder van twee verdiepingen diep.
    Aan de ene kant een tekening die ooit door een Duits militair aan de binnenkant van de bunker geschilderd was: een uitzicht op een berglandschap.
    Waarschijnlijk had de schilder heimwee 'nach Mutti und die Heidi'. Dat hadden wat meer lui uit die tijd moeten hebben; had een boel ellende gescheeld.
    Enfin: ik kon de eigenaar wat nieuwigheden vertellen over 'zijn' bunker, en een glas wijn later vertrok ik weer, een volle fles best wel lekkere (Franse!) wijn voorzichtig met mij mee torsend.

    Verder is er in de jaren '60 een TV-serie gemaakt over het Westland: "De glazen stad".
    In mijn herinnering een nogal deprimerend verhaal.
    Maar ja... Als jongetje van een jaar of 8 vind je alles, behalve de Thunderbirds of Pipo de Clown deprimerend.

    En voordat Jan nu weer een gloedvol betoog gaat houden over de 'shit & slow-hoofstad van Nederland':
    Mooi dat er toch nog iets is waar de Westlanders trots op kunnen zijn.
    Beter dat, dan dat ze kun komkommers aan gaan prijzen.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja ik zie wel dat je hysterisch hebt geschreven.
    Htet is nu dus, als er geschreven/gesproken wordt over het schuurtje van Jan, gaat tie niet meer meteen over de plas?
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, ik schreef (heel bewust) "cultuurhisterisch". Ironische samentrekking 'cultuur', 'historisch' en iets waar mensen 'hysterisch' van worden.
    Ik veronderstel dat Jan niet meer zo gauw 'over de plas' gaat, aangezien vliegreizen toch wel behoorlijk beperkt zijn geworden.
    Tenzij je de Nieuwe Waterweg wil betitelen als 'plas', maar daar vinden mensen waarschijnlijk weer wat van.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat niet alleen, die boodschappentas met wieltjes moet het vrachtruim in, dus ik verwacht zo'n beetje dat de slang een tikkeltje te kort zal zijn.
    Het andere probleem, als de vlucht best wel lang gaat duren, dan wil die boodschappentas op wieltjes ook een beetje stroom hebben.
    En nu weet ik dat bij lang niet alle stoelen aan boord een wandcontactdoosje zit.
    En daarbij komt dan nog, als tie zo'n aansluitpunt heeft gevonden, dan heeft tie ook nog een verlengkabel nodig om bij de boodschappentas op wieltjes te kunnen komen.

    Resumé hoe ouder je wordt, zoveel te uitdagender is het reizen.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Laat ik allereerst opmerken, dat ik heus wel gelezen heb, dat twee wannabe-lolbroeken weer eens opzettelijk krenkende bewoordingen over mijn elektronica-lab hebben neergepend. Ik zal daar verder geen commentaar op leveren, ze krijgen daar te zijner tijd spijt van.

    Vervolgens wil ik even vaststellen, dat de komkommer-zanger niet uit het Westland komt, geen Westlandse komkommers aanprijst en een gruwelijk 020 accent heeft, dat ongeveer even erg klinkt als Brabants. De bloemkool-zanger daarentegen gebruikt het onvervalste, authentieke Westlands en heeft het dus over Westlandse bloemkool.

    Dan wil ik ook nog even vaststellen, dat toen dhr. Van Essen zich als journalist voordeed om stiekem even in mijn lab rond te kunnen kijken, de splitsing van de zeven Westlandse gemeenten reeds een feit was. Hij vertoefde toen dus niet in het Westland, maar in Midden-Delfland, de cittaslow hoofdstad van Nederland.

    Tenslotte die boodschappentas-op-wieltjes: die heb ik niet meer. Ik kon daarmee niet overweg, dus na twee weken is die omgeruild voor een vaste concentrator en een home-fill systeem. Bij het home-fill systeem behoren twee flesjes, die ik zelf kan vullen om ze daarna als ik uithuizig ben weer te legen.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik begrijp dat Hobby en ik straks achtervolgd gaan worden door een 'meneer op leeftijd'?
    Hoe het met Hobby z'n conditie zit weet ik niet, maar ondergetekende loopt op z'n (bijna) 63e levensjaar tijdens de coopertest nog ruim boven de 2.300 meter. Succes, Jan.

    Nee, ik heet geen Jomanda en draag geen blauwe jurk, maar toch was mijn voorspelling weer goed...

    Ik begrijp dat de Bergslijter sinds kort concurrentie heeft?
    Die vult ze namelijk ook binnenshuis en ledigt ze als hij buiten is. (Nou ja, soms ook binnen...)
    Da's goed, volgens de VVD!
    Dat noemen ze 'marktwerking'.
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Kun je je huis (en sch..-lab) niet gewoon vol zetten met plantjes?
    Die plantjes nemen de CO2 op en geven de broodnodige zuurstof, als afval, geheel vrijwillig af.
    Gewoon een kwestie van voldoende plantjes in huis zetten.
    Zelfs het resterende afval kan minimaal kostenneutraal worden afgezet.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mijn conditie is van minder belang.
    Van belang is de actieradius van de uitlaat service.
    Ik zie het nl al voor me, dat tie met de uitlaatservice richting de toppen van Oostenrijk aan het reizen is, om er vervolgens halverwege (als de eerste cilinder zuurstof leeg begint te raken) er achter komt dat de 2300 meter een afstand is en geen hoogte.
    Elektronica lab te huur, met leuke bijverdienste, elektra in ruime mate al aanwezig.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, allemaal leuk en zo, maar d'r staat 'Werkplaats' op de deur.
    Wij* weten dat dit natuurlijk een van de grootste joksels van de eeuw is, maar toch...
    Het zou bepaalde typen kunnen afschrikken.

    * Eenieder die meer dan 10 posts van het Berg-epos gelezen heeft
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit werpt een geheel nieuwe blik op de halstarrige houding dat een MBF...BBQ.... niet in Maasland gehouden kan worden.
    Het is niet de veestapel (huisdieren) die het belet, het zijn alle joksels en overige verzinsels (Jan's fantasiewereld), waar dan doorheen geprikt wordt.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    @Christian Westerink is al weer zo'n 4 dagen officieel uit de lock-out, owkee tijdens het organiseren een MBF...BBQ... is te er wel ff bij betrokken.
    En heeft bij grote wijze van uitzondering de gebruiksaanwijzing mogen ontvangen hoe je de irritante e-mail notificatie, die tie zelf nota bene heeft aangezet, uit kunt zetten.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Zóóóó hééé.... Wat een service! Je houdt écht van 'm hé?
     
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zucht...
     
  19. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Is het de bedoeling dat ik er nog iets van geleerd heb? Niet speuren naar je achternaam bijvoorbeeld wanneer je hier zelf over begint?
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik snap je vraagstelling niet helemaal.
    "Is het de bedoeling" is tegenwoordige tijd.
    "dat ik er nog iets van geleerd heb?" is verleden tijd.
    Wat bedoel je nu?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina